Te veel snelgroeiers?


WPT

Well-known member
Lid geworden
7 februari 2017
Berichten
830
Locatie
Zuid Holland
Website
www.youtube.com
Hallo,

Ik heb twee garnalen bakjes staan. Mijn hoofddoel is dat de garnalen het leuk hebben en dat ze hopelijk flink gaan paren ;-) Uiterlijk is voor mij dus zwaar ondergeschikt en welzijn van de garnalen en ik wil dus ook niet met plantenvoeding gaan werken.

Ik heb in deze 2x 30 liter bakjes 3 soorten plantjes, namelijk: waterpest, levermos en kikkerbeet. Dit zijn als ik het goed heb alle drie flinke snelgroeiers. Zou het kunnen dat er te weinig voedingsstoffen voor deze plantjes in de bak zijn om goed te kunnen blijven groeien?

Ik heb in één bak het idee dat de kikkerbeet het onderspit delft en in de andere het levermos.

Nu overweeg ik in beide bakken de waterpest uit de bakken te halen. Ik ben erg benieuwd naar jullie mening?
 
Ik heb levermos en kikkerbeet in de nano s zonder dat ik ook maar iets toevoeg en dat groeit prima. Soms hebben drijvers last van condens en gaan er daardoor kapot aan. Maar levermos krijg je niet snel dood is mijn ervaring.
 
Nee klopt mijn levermos lijkt niet dood te gaan of te verkleuren maar groeit naar mijn idee te langzaam. Waarintegen de waterpest af en toe heel snel groeit.

Zou het kunnen dat de kikkerbeet en mos beter gaan groeien wanneer ik de waterpest verwijder?
 
Dat is ook een soort die erg traag groeit vindt ik. Veel mossen groeien niet superhard in de nano. Het lijkt me sterk dat het beter zal gaan na het verwijderen van de Waterpest want die combi heb ik ook hier namelijk. Misschien anders een klein beetje plantenvoeding geven maar hou rekening met de garnalen.
 
Misschien anders een klein beetje plantenvoeding geven maar hou rekening met de garnalen.

Ik heb hier een behoorlijke dosis EI in de nano en de garnaaltjes kweken als een gek..... Vandaag meette ik no3 op 100:oops:
Maar even wat ververst en besloten om de dag toe te dienen
 
100 is te hoog hoor want 50mg is eigenlijk de max. Hoe kun je zo hoog komen als je de helft ververst met de EI want dan kun je theoretisch niet boven een dubbele toevoeging uitkomen. Als je 20/2 doseert dan kan de no3 niet boven de 40mg komen, tenzij je bak erg veel produceert.
Veel garnalen zijn gevoelig dus wel oppassen met zware metalen ook.

Hoe pas jij de EI dan toe Daan en wat voeg je toe in milligrammen per week?
 
100 is te hoog hoor want 50mg is eigenlijk de max. Hoe kun je zo hoog komen als je de helft ververst met de EI want dan kun je theoretisch niet boven een dubbele toevoeging uitkomen. Als je 20/2 doseert dan kan de no3 niet boven de 40mg komen, tenzij je bak erg veel produceert.
Veel garnalen zijn gevoelig dus wel oppassen met zware metalen ook.

Hoe pas jij de EI dan toe Daan en wat voeg je toe in milligrammen per week?

Ja, ik weet het. Het is veel te hoor, ik doseer geloof ik te veel. Ik ververs 400 ml per dag, dus 2,8L per week op een bakje van 6,75L. Da's dus niet de helft..... En ik moet 30ml op 100L water, en ik doe nu met een spuitje 7ml per week....... Ik doseer dus te veel, maar het is heel lastig om elke dag op je spuitje te moeten kijken en minder dan een halve ml op te zuigen. Of ik ga opzoek naar een grotere maatbeker voor verversen of ik doseer minder.
 
Het kan makkelijker met de EI als je 1x per week de helft ververst en dan gelijk voor de hele week de nitraat en fosfaat toevoegt. Als je poeders gebruikt is het 20ml nitraat op 100 liter water en 40ml fosfaat. Daarmee verhoog je het dus wekelijks met 20/2 mg.

Waarom hanteer je eigenlijk de EI want boven zo n bakje zit erg weinig licht en is de vraag naar voeding ook erg klein.
 
Het kan makkelijker met de EI als je 1x per week de helft ververst en dan gelijk voor de hele week de nitraat en fosfaat toevoegt. Als je poeders gebruikt is het 20ml nitraat op 100 liter water en 40ml fosfaat. Daarmee verhoog je het dus wekelijks met 20/2 mg.

Waarom hanteer je eigenlijk de EI want boven zo n bakje zit erg weinig licht en is de vraag naar voeding ook erg klein.

Er zitten best wel wat veeleisende plantjes in, vandaar de EI. Sanneke adviseerde me om elke dag een waterwissel te doen en voeding toe te dienen omdat het maar zo'n klein bakje is.
 
Maar zit er dan wel voldoende licht boven als ze zoveel eisend zijn? Ik denk dat de waarden die je met de EI toevoegt veel meer is dan wat de planten zullen verlangen. Misschien moet je anders een eigen topic openen met een foto erbij;)
 
Dat is de EI en dat is een bemestingsmethode. Als je wil weten wat het is dan kun je de link in mijn onderschrift bekijken als je dat wil;)
 
Ik zou het anders opvoeren naar zo n 9 uur. Zelf heb ik de nano zo n 10 uur aan .
 
  • Leuk
Waarderingen: WPT
Vandaag al een paar uur eerder het licht aangezet omdat het anders zo saai is om naar te kijken. Voorheen dat ik dat strikt nooit omdat ik dacht dat 8 uur echt de absolute max was. Nu ga ik dat misschien wat vaker doen.

Maar jullie denken dat met deze drie snelgroeiers er voldoende voedingsstoffen in de bak moeten zijn om goed te kunnen groeien?
 
Normaliter wel want hier gaat het ook goed zonder verdere voeding hoor.
 
8uur is wat mij betreft juist het minimale :)

10uur is ongeveer genoeg.. verschilt per bak en verlichting.

verlichting in mijn rekord staat 12u per dag aan.

in mijn nanocube 60 weer 9,5uur.
 
  • Leuk
Waarderingen: WPT
Misschien dat ook de beperkte lichtduur invloed heeft gehad op de groei.
 

Terug
Bovenaan