Te lage diepte polyester bakken....


P

Patries

Guest
Hoe kan het toch dat alle voorgevormde vijverbakken en allerhande polyester vijvers zo ondiep zijn. Het lijkt wel of ze niet dieper dan pakweg een 60 centimeter diepte te krijgen zijn. Dat kan toch niet in de winter? :stom:
 
Daar heb ik me ook over verbaasd. De meeste vijvers zijn zelfs nog ondieper dan dat. Misschien 'lukt' het wel met hele taaie vissen (zoals gewone goudvissen), maar het lijkt me niet gezond voor ze.
 
60 cm wordt de vorstgrens gerekent.
Ook in de bouw moet de onderzijde fundatie 60 cm zijn,tegen opvriezen.
 
Als je een bak hebt met een diepte van 60 cm valt me dat nog mee, er zijn genoeg bakjes die dat niet eens halen... Vind het maar raar. Denk dat er veel onwetende mensen zijn die hierdoor hun vis verliezen.
 
Nee ik heb geen bak met 60cm diepte en die zou ik niet aanschaffen ook. Ik vindt een diepte van 1 meter echt minimaal en zou liever nog 1,20 / 1,50 mtr diepte zien.
Dat wordt tzt dus toch gewoon graven dan maar en met rubberfolie werken.

Dan onder de rand wat stenen leggen ofzo zodat er geen zand in kan regenen.
Moet ik mezelf nog even over laten informeren.

Maar het viel me gewoon op dat alle voorgevormde vijvers niet meer dan 60 cm diepte halen en mensen deze bakken ook al jaren succesvol hebben gebruikt.... :S
 
Als je gaat graven is rubberfolie idd aan te raden. Zelf een vijver graven en werken met folie is makkelijker dan zo'n voorgevormde bak, omdat je dan niet zo precies hoeft uit te graven. En je kunt er natuurlijk doen wat je zelf leuk vindt.

En 1,20 diep is zat. Dan overleven de vissies t wel.
 
Moet even kijken hoe ver we komen wij zitten hier vrij snel op grondwater weet ik nog van onze koivijver. Deze was bijna 2 meter diep en daar moesten we echt continue het grondwater uitpompen.
Ook wil ik graag een filter erop wat ik niet elke week ofzo schoon moet staan maken omdat hij snel dichtslibt en heb geen ervaring met wat ik nu beste kan kopen.
Iemand idee�n die goed maar niet te duur zijn?
 
Hmm, 2 meter is nou ook best wel diep haha. Qua filters, geen idee... Ik gebruik er geen..
 
Patries zei:
Moet even kijken hoe ver we komen wij zitten hier vrij snel op grondwater weet ik nog van onze koivijver. Deze was bijna 2 meter diep en daar moesten we echt continue het grondwater uitpompen.
Ook wil ik graag een filter erop wat ik niet elke week ofzo schoon moet staan maken omdat hij snel dichtslibt en heb geen ervaring met wat ik nu beste kan kopen.
Iemand idee�n die goed maar niet te duur zijn?


POmp en een dijkfilter,die je in een bosje zet.
Dan vandaar slang terug naar de vijver.

Dijkfilter=rechthoekige bak met filtermateriaal.
 
Je hoeft niet te graven he, de mijne is juist 55 cm boven maaiveld en totaal 130 diep. Wel isoleren ivm vorst. Zie mijn vijverbak van 15m3 in desbetreffende forum "vijvers"(sorry, weet even niet hoe ik een link moet zetten hier)
wellicht een oplossing???


Trouwens, als je die vijver vult, dan hoef je het toch niet meer te bemalen? Waterdruk in de vijver is hoger dan de grondwaterdruk. Alleen bij aanleg is het nodig.
We maken in Nederland kilometers wegen onder grondwaterspiegel, en dat grondwater wordt tegengehouden met behulp van grond en.......epdm 0,9 mm op rubberbasis!!!!
 
Het ging destijds ook om de aanleg en vooral voor het plaatsen van de leidingen en bodemdrain moest het gewoon weg gepompt worden. Als de vijver er eenmaal ligt dan drukt het water dit inderdaad wel weg.

Ja ik wil ook een stukje boven het maaiveld gaan zitten maar hoeft niet zoveel te zijn. Als ik bijvoorbeeld een metertje diep graaf en dan zo'n 30 cm erboven vindt ik al een mooi streven.

Zal eens gaan spieken in de betreffende vijver fotoalbums.
 
Mijn vijvertje is ook boven het maaiveld staat mooi, meer op zithoogte en veilger met kinderen
 
Voor ons dochtertje zeker veiliger en veiliger voor mijn overige loslopende huisdieren in de tuin.......hond, kat en konijn :D
 
Ja dat soort polyester bak zoek ik. Wel prijzig dus moet nog eens even kijken of ik toch niet beter af ben met rubberfolie. Het wordt geen grote vijver meer. Ik heb een hoekje in de tuin in gedachten en dan wordt het maximaal 200x100x zo diep mogelijk, maar toch wel minimaal dus zo'n 2 kuub. Dat is in geen enkel opzicht te vergelijken met de koi-vijver die wij tot 3 jaar geleden hadden van ruim 30 kuub hahahaha :p

Daar zat inderdaad een flinke zwembadpomp op met een groot meerkamerfilter, een vortex, bodemdrain, skimmer, aircompressor, UVC unit.
Tja dat waren mooie tijden en we missen de vijver nog steeds ;(

Maar voor deze vijver wil ik dus een filter/pomp combi die wat minder plaats in beslag neemt en gewoon naast de vijver geplaatst kan worden.
 

Terug
Bovenaan