Te laag co2


weet je de reden daarvan ook want ik gooi op nieuwe bakken de co2 altijd zo open dat ik denk dat de ph redelijk goed zal zijn en bouw dat dus lang niet zo langzaam op.

Hierbij de pagina waar dit vandaan komt. Er staat niet specifiek uitgelegd waarom exact deze manier wordt aangeraden dacht ik.

Misschien neem ik het alleen zo makkelijk aan omdat het goed past bij wat ik doorgaans probeer te doen hier met de bakken, veranderingen rustig aan doorvoeren zodat het geheel in de bak zich rustig kan omschakelen naar de nieuwe situatie.

 
Ja ik heb daar mn twijfels wat bij voor wat betreft planten en vissen want als wij die nieuw kopen dan gaan de planten ook gelijk de bak in met 25mg co2 en de vissen wennen we in 2 uur ook over. Bacterien hebben volgens mij een brede range dus ja het waarom is me dan niet echt duidelijk.
 
CO2 zit erop met 40 bellen per minuut :) en de eerst 35ML Plantedbox AIP erin. Eens kijken hoe het zich de komende dagen ontwikkeld :)
 
Spannend :)

Laat je de co2 gelijk lopen met de verlichting?

Trouwens, de checker reageert natuurlijk met enkele uren vertraging, maar omdat je het rustig toedient duurt het ook een tijd voor de co2 op peil begint te raken.

Wat ik bedoel is dat de kleur van de checker zo de eerste dag niet representatief is voor het uiteindelijk effect van dit bellenaantal.

Dat de checker nauwelijks verandert betekent dus niet dat er niets gebeurt :)
 
Ik zit de CO2 een half uur voor licht aan, aan en een half uur voor licht uit uit (Beetje rare zin haha).
Verlichting is nu 9 uur per dag. De checker is wel al van kleur veranderd van donker blauw naar wat lichter blauw.
Mijn idee is om deze tot woensdag op 40 bellen te laten en dan op te schroeven naar 50, dan tot zonder op 50 te laten en zo steeds een klein stapje omhoog.
 
De checkers lopen vaak 3-4 uur achter. Vaak is het raadzaam om het 1,5 uur voor het licht aangaat al aan te laten gaan.
 
Dank je John dan verhoog ik de tijd naar 1,5 uur. De 30 minuten stond in de beschrijving die op de CO2 set zit vandaar :)
 
Ik zit de CO2 een half uur voor licht aan, aan en een half uur voor licht uit uit (Beetje rare zin haha).
Verlichting is nu 9 uur per dag. De checker is wel al van kleur veranderd van donker blauw naar wat lichter blauw.
Mijn idee is om deze tot woensdag op 40 bellen te laten en dan op te schroeven naar 50, dan tot zonder op 50 te laten en zo steeds een klein stapje omhoog.

Ah kijk, ik denk dat vooral de vraag stelde omdat het hier nog uren duurt voor de verlichting aan gaat, maar dat is natuurlijk niet bij iedereen zo :)

Wat leuk dat de checker al is verkleurd. Wel snel. Hij hangt niet in de bellenstroom van de diffuser?

Trouwens dat wij hier effect zien van toevoegen van co2 duurt best lang.
Meestal zien we na enkele weken dat de plantjes wat frisser, wat groener worden.

Voor alg is het hier nog lastiger.
Het beste kunnen we hier zien dat de co2 helpt wanneer de alg stopt erger te worden. Daarna volgt nog een periode van weken tot maanden (maanden voor baardalg) tot het echt weg is.

Wanneer het stopt met erger worden is hier meestal het moment dat we actief gaan proberen waar mogelijk resten te verwijderen.
 
Ja dat snap ik want het hangt er ook vanaf hoeveel co2 je tijdens de nacht verliest en wat er dus moet worden aangevuld. Ik zou als alles goed draait een meten bij het aangaan van het licht hoeveel de ph dan is. Zonodig kun je hem dan wat eerder of later laten aangaan.
 
Ik heb ook een aantal Crossocheilus Siamensis erbij gezet dus hopelijk gaan die de boel een beetje opruimen voor me :).
Zodra de boel goed draait zal ik eens opnieuw meten inderdaad
 
Klein vraagje, mijn vrouw belde net dat de CO2 aanstaat (loopt nu 20 minuutjes maar hij geeft nog geen bellen. Kan het kloppen dat hij opnieuw druk moet opbouwen en dan pas gaan lopen?
 
Als het lang duurt voor je de belltjes ziet opstijgen dan kan je best je installatie ook eens nakijken op lekken.
Ik had na de bellenteller een klein lek, dus de bellen kwamen, maar er kwam maar een heel klein beetje CO2 in het water.

Je kan best je koppelingen eens insmeren met wat water met afwasmiddel. Dan zie je direct of er belletjes komen.
 
Mooi dat het al is opgelost. Soms kan een kleine lekkage al voor veel ellende zorgen. Ik had ook ooit een lek in het terugslagventiel maar had er niet aan gedacht om juist daar de oorzaak te zoeken.
 
De oplossing was de druk opbouw. Het duurde meer dan een uur voor de belletjes kwamen. Ook nu na het stoppen van het systeem zie ik dat deze nog best een geruime tijd doorloopt.
 
Wat vinden jullie van mijn continue checken?
 

Bijlagen

  • 15707238254576203319124488492643.jpg
    15707238254576203319124488492643.jpg
    224.1 KB · Weergaven: 85
Lijkt me een aardige kleur John en zelf hield ik met die glazen er een wit stukje kunststof achter om het beter te kunnen zien.
 
Lijkt me een aardige kleur John en zelf hield ik met die glazen er een wit stukje kunststof achter om het beter te kunnen zien.

Dat doen wij hier ook (nou ja, een vispas op een stokje) en een zaklamp. Maar dit lijkt best goed zichtbaar. Bij ons is het meestal minder goed zichtbaar en vertekent het vaak zonder witte achtergrond en licht.
 
Goeie inderdaad zal het eens proberen maar ik denk dat deze al aardig goed zit. Heb ongeveer 45 bpm. bij meer beginnen de vissen happen.
 
Hierbij de pagina waar dit vandaan komt. Er staat niet specifiek uitgelegd waarom exact deze manier wordt aangeraden dacht ik.

Misschien neem ik het alleen zo makkelijk aan omdat het goed past bij wat ik doorgaans probeer te doen hier met de bakken, veranderingen rustig aan doorvoeren zodat het geheel in de bak zich rustig kan omschakelen naar de nieuwe situatie.


De methode om goed te kijken naar je planten heeft ook al jaren mijn voorkeur. Ik gebruik geen EI, Redfield of wat dan ook maar vertrouw op mijn planten zij weten het best wat er al of niet in orde is. Tot nu toe heeft dit hier ook altijd goed gewerkt. Opvallend: In de door jouw toegevoegde site praat men over kroezelige blaadjes bij een Pogostemon stellatus. De (tweede) foto die erbij staat is echter een Ammania senegalensis... Maar dat geeft niet, eens dus met die theorie. Wat ik er niet inlees dat hier sprake is van een langzame opbouw. Men begint gewoon met een bepaalde hoeveelheid en bepaald aan de hand van reacties in de bak of er meer of minder CO2 nodig is.
 
Laatst bewerkt:
Algen ontstaan door tekorten. Wanneer er geen fosfaat in je bak zit en er dus op dat gebied een tekort is kan dat (groene) algen opleveren.
Ja dat is dus precies hetzelfde als wat ik zeg.
 
Ah kijk, ik denk dat vooral de vraag stelde omdat het hier nog uren duurt voor de verlichting aan gaat, maar dat is natuurlijk niet bij iedereen zo :)

Wat leuk dat de checker al is verkleurd. Wel snel. Hij hangt niet in de bellenstroom van de diffuser?

Trouwens dat wij hier effect zien van toevoegen van co2 duurt best lang.
Meestal zien we na enkele weken dat de plantjes wat frisser, wat groener worden.

Voor alg is het hier nog lastiger.
Het beste kunnen we hier zien dat de co2 helpt wanneer de alg stopt erger te worden. Daarna volgt nog een periode van weken tot maanden (maanden voor baardalg) tot het echt weg is.

Wanneer het stopt met erger worden is hier meestal het moment dat we actief gaan proberen waar mogelijk resten te verwijderen.
Voor wat betreft de laatste zin; zelf verwijder ik alg altijd direct waar ik het zie. Met name op planten is dit zinvol. Plantenbladeren die onder de alg zitten kan je het best zo snel mogelijk verwijderen. Planten stagneren qua groei met bealgde bladeren. Daar waar je de aangetaste bladeren weghaalt gebeurd het omgekeerde, de plant wordt gestimuleerd in z'n groei.
 
Ik heb ook een aantal Crossocheilus Siamensis erbij gezet dus hopelijk gaan die de boel een beetje opruimen voor me :).
Zodra de boel goed draait zal ik eens opnieuw meten inderdaad
Dat doen ze wel.... als ze wat jonger zijn. Bij het ouder worden blijken het vaak luie donders. Ze snoepen wat meer met de pot mee en laten de alg voor wat het is. Maar het zijn wel leuke vissen! Je zou ook nog kunnen denken aan Japonica's. Die lusten als een van de weinigen ook wel wat baardalg.
 

Terug
Bovenaan