Te laag co2


JohnL1978

Well-known member
Lid geworden
4 juni 2019
Berichten
209
Leeftijd
45
Locatie
Eindhoven
Hallo allemaal,

Omdat ik wat last heb van baardalg ben ik mijn kh en gh gaan meten.
Mijn gh is 8 en mijn kh 4. Dit duid op een significant co2 te kort.
Volgens de lfs is dit zo laag dat dit alleen op te lossen is met een co2 installatie.
Omdat ik minimaal 200 euro wel erg veel geld vind dacht ik hier eerst maar eens mijn licht op te steken.
De bak draait nu ongeveer 2 maanden en is een trigon 190.

Ik hoop dat jullie met me mee kunnen denken :).
 
Je zou misschien kunnen kijken of Bio Co2 iets voor je is.
Ik gebruik het zelf niet maar volgens mij is dat relatief goedkoop.

Andere kunnen je misschien vertellen wat de beste keuze is m.b.t. het samenstellen ervan.
 
Hallo allemaal,

Omdat ik wat last heb van baardalg ben ik mijn kh en gh gaan meten.
Mijn gh is 8 en mijn kh 4. Dit duid op een significant co2 te kort.
Volgens de lfs is dit zo laag dat dit alleen op te lossen is met een co2 installatie.
Omdat ik minimaal 200 euro wel erg veel geld vind dacht ik hier eerst maar eens mijn licht op te steken.
De bak draait nu ongeveer 2 maanden en is een trigon 190.

Ik hoop dat jullie met me mee kunnen denken :).


Hoe weet je zo zeker dat je Co2 te kort is? je meet enkel je GH en KH, maar dat zegt niks over je Co2
PH en KH zijn aan elkaar verbonden en zo ook met Co2 gehalte, dus een KH4 met een PH 7,5 zal je inderdaad geen voldoende Co2 in het water zijn.

Je kan ook licht gaan dimmen of een pauze inlasten , dus 4uur belichten dan 1 uur het licht uit en dan weer 4 uur belichten, houden algen niet van en je bouwd op de dag weer een beetje Co2 op... de oude truuk van vroeger zonder Co2 toevoegen.
 
Hoe weet je zo zeker dat je Co2 te kort is? je meet enkel je GH en KH, maar dat zegt niks over je Co2
PH en KH zijn aan elkaar verbonden en zo ook met Co2 gehalte, dus een KH4 met een PH 7,5 zal je inderdaad geen voldoende Co2 in het water zijn.

Je kan ook licht gaan dimmen of een pauze inlasten , dus 4uur belichten dan 1 uur het licht uit en dan weer 4 uur belichten, houden algen niet van en je bouwd op de dag weer een beetje Co2 op... de oude truuk van vroeger zonder Co2 toevoegen.

Ja mee eens. Kijk eerst naar je lichturen en de planten die je hebt voordat je zo'n installatie aanschaft. Tenzij je met geld wilt smijten.
 
Zoals Ed al aangeeft kun je de co2 niet afleiden met de gh en de kh maar met de kh en de ph. Je zou eens een continutest kunnen gebruiken om te kijken wat de kleur daarvan is.
 
Ik ben van mening dat je ook zonder CO2 installatie, welke dan ook, een leuk aquarium met planten kunt houden. CO2 toevoeging bevordert met name de snelheid van plantengroei. Een van mijn bakken draai ik al jaren zonder CO2 installatie maar geef ik wel Profito plantenvoeding.
 
Het kan ook maar dan moet de situatie er wel naar zijn en dwz niet teveel of te lang belichten en planten die toe kunnen met minder co2. Ik heb op al mijn 60cm bakjes zonder co2 gedraaid maar goed je moet wel met bovenstaande rekening houden.
 
Ik belicht die bak inderdaad maar 7 uurtjes per dag.
 
Sorry ik had een foutje gemaakt..... het is kh van 4 en een ph van 8.
Mijn excuus!!!!
 
Ik ben van mening dat je ook zonder CO2 installatie, welke dan ook, een leuk aquarium met planten kunt houden. CO2 toevoeging bevordert met name de snelheid van plantengroei. Een van mijn bakken draai ik al jaren zonder CO2 installatie maar geef ik wel Profito plantenvoeding.
Als ik profito toevoeg ontploft bij mij de baardalg. Ik heb zelfs de dosering gehalveerd en verdeeld over 2 keer per week
 
Ja dan is je ph erg hoog en die moet lager om meer co2 te krijgen als je niets veranderd. Baardalg is ook een teken van een co2 tekort of onstabiele co2. Als je de intensiteit van de verlichting niet kan dimmen zou je veel drijvers kunnen proberen of minder uren licht. Acht uren is al voldoende in de regel voor niet te moeilijke planten.
 
Dimmen kan ik helaas niet. Is er nog een andere goede mogelijkheid om op een natuurlijke manier de PH omlaag te brengen?
Drijfplanten heb ik al toegevoegd maar die moeten og een beetje groeien voor ze de hele bovenkant bedekken haha.
Licht heb ik nu op 9 uur staan. Ik zag dat iemand het idee gaf om de uren licht op te breken in blokken van 4 uur. Geeft dat geen extra stress voor mijn bewoners?
 
Ik pas op al mn bakken een pauze toe van 2 uur tussen de middag en dat is geen enkel probleem zover ik ervaar.
 
Het is allemaal afhankelijk van welke planten je in het aquarium hebt staan en welke verlichting je er op hebt hangen.
Misschien moet je eens op marktplaats kijken? ik heb daar voor 50 euro een goeie co2 set gekocht!
Deze draait op mijn 60CM en dat gaat prima, uiteindelijk is op de lange termijn een co2 set in mijn ogen de makkelijkste oplossing.
 
Dimmen kan ik helaas niet. Is er nog een andere goede mogelijkheid om op een natuurlijke manier de PH omlaag te brengen?
Drijfplanten heb ik al toegevoegd maar die moeten og een beetje groeien voor ze de hele bovenkant bedekken haha.
Licht heb ik nu op 9 uur staan. Ik zag dat iemand het idee gaf om de uren licht op te breken in blokken van 4 uur. Geeft dat geen extra stress voor mijn bewoners?

Sorry ik had een foutje gemaakt..... het is kh van 4 en een ph van 8.
Mijn excuus!!!!
Blokken licht heeft niet zoveel zin. Je kan je licht op zich ook wel op andere manieren minder intensief laten zijn. Maar de vraag is of dit goed zou zijn. We weten niet welke planten je zoal hebt. Zij bepalen namelijke de lichtintensiteit. CO2 toevoegen is hoe dan ook zinvol. Je kan natuurlijk ook denken aan een gebruikte installatie. Er wordt veel aangeboden via Marktplaats.
 
Zelf heb ik ook 2 co2 sets via MP en dat scheelt enorm kan ik zeggen. Dat is dus een zinvolle tip van Ben.
 
Zal mp eens in de gaten houden!
Mochten jullie een goede voorbij zien komen hoor ik dat natuurlijk ook graag!
 
Zal verder mijn verlichting aanpassen naar 2 blokken, 1 blok van 11 tot 16 van 1 van 18 tot 22. Dan heb ik 9 uur per dag.
Om de vraag van stevy over het ligt nog even beantwoorden, ik heb het standaard led licht van juwel er boven hangen.
 
Zal verder mijn verlichting aanpassen naar 2 blokken, 1 blok van 11 tot 16 van 1 van 18 tot 22. Dan heb ik 9 uur per dag.
Om de vraag van stevy over het ligt nog even beantwoorden, ik heb het standaard led licht van juwel er boven hangen.

Standaard led licht van Juwel? Boven welke bak? Je doet er goed aan om bij vragen zoveel mogelijk gegevens over je hardware mee te posten. Dat maakt het beantwoorden een stuk gemakkelijker. Welk plantenbestand heb je trouwens, want ook dat speelt een belangrijke rol.
 
Haha je hebt helemaal gelijk :). Ik heb een trigon 190 en gebruik de meegeleverde led verlichting. De planten die ik heb zijn java mos, een aantal cryptocorine en java varens.
Zojuist weer een meting gedaan en kom uit op
Kh 6 en een ph van 7.5-8 (ph vind ik lastig meten)

Over de waterdistributie ben ik niet geheel tevreden, alle plantjes bewegen wel maar super zachtjes. De alg zit ook vooral aan 1 kant. Voor waterdistributie gebruik ik het samengeknepen spuitstuk.
 
Ik denk dat je dan aan die ene kant een wat minder goede circulatie hebt en daar te weinig voeding komt. Ervan uitgaande dat er verder geen algen waar te nemen zijn.
 
Heb je tips voor me hoe dat kan verbeteren? Ik weet dat het bij een trigon lastig is om dat goed te krijgen.
 
Ik heb ook een Trigon 190 en zojuist een simpele co2 set besteld wegens co2 gebrek met lange smalle planten en een lading baardalg als gevolg.
Mijn bak krijg ook flink wat zonlicht wat ik nauwelijks kan dempen (kan moeilijk mn rolluiken dicht houden)

Ik dit setje besteld a 135,-:


als ie binnen is en een tijdje draait zal ik mn ervaringen wel delen. Ik ben benieuwd.

ik gebruik overigens het standaard interne filter van de Trigon niet, heb er een Oase Biomaster Thermo 350 op staan. Zeer tevreden over (het voorfilter van t ding is ideaal, net als de interne verwarming).
 
Hey wj, leuk om iemand te hebben in de zelfde situatie als ik :).
Laten we inderdaad contact houden en ervaringen uitwisselen als je dat leuk vindt.

Ik heb ook een extern filter, ik heb de jbl 1502. Welke water inlaat gebruik jij en heb je eventueel een foto?
 
Ik heb achterin de hoek een inlaat met shrimpguard erop en links bovenin een normale uitstroombuis over de lengte die iets schuin naar beneden gericht staat.

Quickpic:
0B3896E4-30B7-4191-AF04-33171ECE9CE0.jpeg
 
Overigens heb ik wel de standaard Led vervangen voor de Juwel Helialux Spectrum set; dimbaar, programmeerbaar en via wifi aan te sturen. Duur, maar is het zeker wel waar.
 
Haha je hebt helemaal gelijk :). Ik heb een trigon 190 en gebruik de meegeleverde led verlichting. De planten die ik heb zijn java mos, een aantal cryptocorine en java varens.
Zojuist weer een meting gedaan en kom uit op
Kh 6 en een ph van 7.5-8 (ph vind ik lastig meten)

Over de waterdistributie ben ik niet geheel tevreden, alle plantjes bewegen wel maar super zachtjes. De alg zit ook vooral aan 1 kant. Voor waterdistributie gebruik ik het samengeknepen spuitstuk.
Over de planten kunnen we zeggen dat ze ook met wat minder licht toe kunnen. Je zou er dus over kunnen denken om je licht wat te verminderen. Dat kan middels drijfplanten. Dimmen kan dacht ik niet met deze ledbuizen? Hoe heet worden ze? Je zou er aan kunnen denken om er iets omheen te doen; ringen die het licht plaatselijk afdekken. Maar ik denk dat het niet bevordelijk is voor de leds. Misschien toch iets dimbaars aanschaffen?
 
Ik heb achterin de hoek een inlaat met shrimpguard erop en links bovenin een normale uitstroombuis over de lengte die iets schuin naar beneden gericht staat.

Quickpic: Bekijk bijlage 280537
Haha is inderdaad een heel quick ;-)

Je hebt de zelfde cory’s als ik ;-)

Overigens heb ik wel de standaard Led vervangen voor de Juwel Helialux Spectrum set; dimbaar, programmeerbaar en via wifi aan te sturen. Duur, maar is het zeker wel waar.
Ja ik ken ze, ik ga eerst eens jouw ervaringen met co2 afwachten want deze led set is ook iets van 400,- als ik me niet vergis :-(.

@Ben, ze worden niet heet, de baardalg komt met name als ik profito toevoeg dus dat gaan we maar even niet doen.
 
Heb je tips voor me hoe dat kan verbeteren? Ik weet dat het bij een trigon lastig is om dat goed te krijgen.
Om de stoming te verbeteren kun je een extra pompje ophangen in je aquarium. Ik heb in mijn 1 meter bak bijvoorbeeld rechts achterin de uitstroom van het filter en helemaal links achterin de bak heb ik een extra pompje opgehangen om te zorgen dat het oppervlak van het water overal beweegt en er een optimale watercirculatie is.
 
Mja, die helialux spectrum en de smartcontroller erbij zijn niet echt goedkoop te noemen; maar dat is naast t externe filter wel een hele goede upgrade gebleken. En ik hoop dat t co2 setje t nu ook echt mooi groen maakt en dat de bodembedekking stopt met eruit groeien en eens de breedte in gaat..
 
Mja, die helialux spectrum en de smartcontroller erbij zijn niet echt goedkoop te noemen; maar dat is naast t externe filter wel een hele goede upgrade gebleken. En ik hoop dat t co2 setje t nu ook echt mooi groen maakt en dat de bodembedekking stopt met eruit groeien en eens de breedte in gaat..
Vergeet niet dat als je CO2 toevoegt je planten ook meer voedingsstoffen nodig zullen hebben om de snellere groei te kunnen behalen. Als je CO2 gaat toevoegen en geen extra plantenvoeding gaat toevoegen heb je binnen de kortste keren waarschijnlijk tekorten.
 
De tekorten kan je opvangen met orofito toch?
 
De tekorten kan je opvangen met orofito toch?
Ja, deels. In profito zit geen fosfaat en geen kalium. Maar met Profito doe je al meer dan niks, dus dat is zeker een goed idee!
 
Jeeeejjj mijn eerste goede idee! ;-)
 
Ik heb besloten het goede voorbeeld van wj te volgen en ga met de zelfde set aan de slag.
Eens kijken of we daar de boel stabiel mee kunnen krijgen :).
 

Terug
Bovenaan