Te hoge SiO2 (silicaat) mogelijk oorzaak algen?


S

Stefanfr

Guest
Goedemiddag,

Vandaag heb ik het water uit de kraan gemeten en kwam er achter dat de SiO2 waarde absurd hoog is!
Ik heb de JBL druppel test gebruikt en deze werd donker blauw (normaal zou dit een groene tint moeten zijn).

De overige waardes zijn redelijk goed op een hoge pH waarde na. hieronder de waardes:
PH 8.0
KH 8
GH >6 <7
NH3/4 <0.5
NO2 0.0
NO3 0.0
PO4 0.0
SiO2 >6.0 vermoedelijk veel hoger

De waardes in mijn aquarium zijn een week na verversing:
pH 7.0
KH 9
GH 8
NH3/4 0
NO2 0.0
NO3 20
PO4 2
SiO2 1.6

De algen die in het aquarium zitten:
Blauw alg
Bruin alg
Baard alg
glas is groen (geen idee wat voor alg dat is)

Draad alg is sinds kort weg door ophoging CO2

Ik heb al van alles geprobeerd om de algen eruit te krijgen maar een paar dagen na een grote schoonmaak zit alles weer helemaal vol met alg.
Heeft iemand een idee wat mogelijk de oorzaak kan zijn van deze algen?
 
Hoelang draait de bak nu Stefan? Een hele lichte verhoging van de nh3/4 is al een boost voor algen zonder dat je deze echt kan meten met onze testen.
 
Mijn bak draait nu ruim 8 maanden waarvan de eerste 4 zonder alg daarna steeds meer en meer.
Gisteren heb ik alle planten eruit gehaald en de hele bodem grondig schoon gemaakt.
En daarna de planten terug gezet.
Nu zie ik wel dat op de bodem alweer bruine troep is gekomen wat volgens een medewerker van de aquarium winkel komt door een SiO2 overschot.

Deze troep kan ik blijven afzuigen maar blijft terugkomen.
 
Dat zijn bruinalgen denk ik en dat zijn diatomen en die hun pantser zeg maar wordt met Di opgebouwd onder anderen. Dus hoe hoger de Si des te sneller dat kan gaan. De oorzaak zit vak in geen goede balans in de bak of te weinig licht.

Is je filter ook goed proper
 
Mijn kraanwater bevat ook 10 mg/l aan silicaten. Daarom probeer ik maximaal gebruik te maken van regenwater (40% verversing wekelijks). Kraanwater geeft bij mij gegarandeerd problemen met bruinalgen.
Ook zijn bij mij de algen een seizoensverschijnsel. s' Zomers is er meer indirect invallend zonlicht. Dan is er niet veel nodig om algen te triggeren (even teveel voederen, ...). s' Winters heb ik veel minder last van algen.
Bij mij blijven de algen weg door goede circulatie, veel CO2 en regelmatige bemesting.
 
Hier ook heel hoog Silicaat in het leidingwater.
Ben maar overgestapt op puur osmose water. Dit hard ik aan met mineraalzout.

Silicaat wordt door een osmose apparaat toch nog voor 80-90% eruit gehaald.
Met een DI filter zelfs tot 99%
 
De bak is simpelweg niet in balans.
De verschillende algen hebben allemaal een andere oorzaak.
Teveel silicaat is bruine alg, maar de andere alg soorten worden veroorzaakt door de verkeerde voedingsstoffen.
Heel veel stoffen die wij niet willen hebben bouwen zich in het aquarium steeds verder op, we verversen 10-15% maar er komt meer bij als dat wij weg halen. Dan komt het moment dat de weegschaal de verkeerde kant op kantelt en hebben we veel algen.
Zorg ervoor dat de balans tussen de voedingstoffen op orde komt en vul de verbruikte stoffen weer aan.
Dan zul je zien dat de meeste alg langzaam verdwijnt.

Voor het overschot aan silicaat zijn er diverse absorberende filtervullingen in de handel verkrijgbaar.
 

Terug
Bovenaan