Te grote verwarming?


D

DennyBeulen

Guest
Goedendag,

Ik heb op mijn studentenkamer een aquarium staan van 54 liter. De huidige verwarming die er in zit begint af en toe een beetje te haperen en ik ben dus aan het kijken voor een nieuwe.

Nu kwam ik een mooie aanbieding tegen, waardoor een 300 watt verwarming net zoveel kost als een 100watt. Ik ben nu dus sterk aan het twijfelen. Ik weet namelijk niet of het uitmaakt om een (veel) te sterk verwarmingselement in zo'n aquarium te hangen.

In de (verre) toekomst wil ik wellicht over stappen naar een groter aquarium waardoor het wel handig zou zijn om alvast een grote verwarming te hebben.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt
Denny Beulen
 
Welkom Denny.
25 watt is al genoeg voor je bakje en 50 helemaal dus zou zo'n onnodig zware voor later in de toekomst houden.
 
Als zo,n grote hapert,is gelijk alles voor gekookt.
 
Richtlijn is 1 watt per liter water, als het een goed verwarmde ruimte is kun je zelfs uitgaan van
0.5 watt de liter.
voor 54 liter is 300 watt overkill, en echt overbodig.
Mocht je ooit een groter aquarium aanschaffen, wat kost nou eenmaal een verwarmertje.

Suc6 grtz. Daan
 
25 of 500 , scheelt niet zoveel.toch?
 
pelikano zei:
Jones zei:
Bertus zei:
Als zo,n grote hapert,is gelijk alles voor gekookt.
Erg gevaarlijk inderdaad.

Een kleine die defect is en de tijd krijgt levert het zelfde resultaat :oops:
Als je er 3 dagen niet naar omkijkt misschien. Bij 300W heb je in zo'n bakje na enkele uren vissoep.
 
Ik heb ik mijn kelder twee kweekbakken staan van 120x50x50, = 250 Liter bruto water
In 1 bak zat 90% vissen in van mijn takkenbak die toen leeg stond om een nieuwe wand te maken.
In die bak zat een verwarming(jaeger 300 W)die al enkele dagen normaal aan het draaien was.
S'avonds om 10.00 uur ga ik nog naar de kelder en alles is normaal, s'morgens om 9 uur gaat mijn vrouw naar de kelder en die komt terug met de melding dat er een serieuze stank is.
Ik ga kijken en 98% van mijn vissen lag dood, de verwarming was blijven plakken en het water was 43� warm, hoe warm de piek is geweest weet ik niet.

Ik wil hier maar mee aangeven dat een verwarmingsstaaf zeer snel tot een catastrofe kan leiden(lijden) zeker als hij overkill is ivm het aantal watt/liter verhouding
 
Komt nog bij dat een verwarming van bv. 300 watt redelijk lang is, hoe ga je deze in een bakje van 54 liter steken?
 
luc zei:
Komt nog bij dat een verwarming van bv. 300 watt redelijk lang is, hoe ga je deze in een bakje van 54 liter steken?

Diagonaal zou kunnen natuurlijk... ;)

maar denk dat er wel voldoende redenen zijn gegeven om niet zo'n zware te gebruiken.
 
Op marktplaats heb je voor een prikkie een verwarming van 25 wtt
 

Terug
Bovenaan