TC420 eigenaardig probleem


sschot

Well-known member
Lid geworden
8 oktober 2015
Berichten
3,807
Locatie
Krimpen aan den IJssel
Ik heb al zeer geruime tijd een TC420 draaien op mijn Aquatlantis Easy LED verlichting, wat betekent dat de TC420 met 24V wordt gevoed en de twee delen van de lampen (links en rechts) via kanaal 1 en kanaal 2 aanstuurt.

Onlangs bleef de verlichting 's avond branden en ging niet uit. Mhhhh dat is vreemd. Even kijken wat er aan de hand is. Knopjes van de TC420 reageren niet meer, maar verder ziet het er normaal uit. Resetknopje ingedrukt en alles werkte weer naar behoren.

Echter iedere keer "hing" de TC420 weer. Resetten, even draaien, resetten enzovoorts..... Dit wordt je natuurlijk helemaal zat, dus ik dacht, ik ga eens even naar het apparaatje kijken. Ter check heb ik een andere voeding (20V) via de stekker aangesloten, en toen bleef hij ineens weer draaien. Dus ik aan mijn kabels een stekker gemonteerd, en hop aangesloten op de 24V. HANG

Mhhh vreemd. Bij 20V draait hij, bij 24V stopt hij. Toen eens gemeten. De spanning was netjes 24,1 volt, dus niets geks. Eens gaan kijken of ik de voeding qua uitgang kan aanpassen. En ja hoor, geen probleem. Tikje gegeven en uitgang 22 volt. TC420 aangesloten en draaien maar. Spanning omhoog 22,75 geen probleem. Spanning omhoog 23,45 TC420 HANG. Spanning omlaag 22,8 en TC420 draait.

Nu de boel dus maar even op 22,8 volt aangesloten, waarbij het op zich werkt. Maar hoe vreemd dat de unit onder de 23V probleemloos werkt en boven de 23V crasht.

Heeft iemand dit als eens mee gemaakt? Is dit nog oplosbaar of betekent dit einde oefening, althans op 24V? Ben benieuwd naar jullie ervaring, ideeën, kennis en beeld
 
Geen ervaring mee, draai ook op 24 volt.
Misschien is het wel een te hoge primaire spanning...mijn 220volt is al een poosje geen 220 meer...en opeens lopen digitale klokken van magnetron en oven sneller.
 
Geen ervaring mee, draai ook op 24 volt.
Misschien is het wel een te hoge primaire spanning...mijn 220volt is al een poosje geen 220 meer...en opeens lopen digitale klokken van magnetron en oven sneller.
Dat komt omdat wij hier al lang een netspanning kennen van230 Volt. Ergens in de tachtiger jaren is er afgesproken om de Europese spanning langzamerhand van 220 naar 230 volt te brengen. Hier zitten we trouwens nog niet helemaal op die 230 hoewel als zodanig aangegeven, je meet wel eens verschillen.
 
Volgens mij maakt 220 of 230 volt geen verschil voor een digitale klok welke op spanning werkt.
Het gaat vooral om de frequentie.
De klokken werken op 50 Herts in Europa en 60 Hertz in America.

Alleen doordat we nu stroom uit het Oostblok halen garanderen sommige van die landen de 50 Hertz niet meer en krijg je een afwijking in de klok.
 
Capacitor dik/gescheurd ? Als deze dingen warm worden werken ze meestal weer maar bij afkoelen merk je dat ze kapot kunnen zijn. Vaker gehad met oude moederboarden.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij maakt 220 of 230 volt geen verschil voor een digitale klok welke op spanning werkt.
Het gaat vooral om de frequentie.
De klokken werken op 50 Herts in Europa en 60 Hertz in America.

Alleen doordat we nu stroom uit het Oostblok halen garanderen sommige van die landen de 50 Hertz niet meer en krijg je een afwijking in de klok.
:)(y)Ter informatie: Mijn reactie was op Janjdk die vertelde dat zijn 220 geen 220Volt meer was. Dat was dus juist omdat we tegenwoordig een 230 Volt spanning kennen. Hier is de frequentie inderdaad 50 Hz maar de aan te sluiten zaken zijn hier ook geschikt voor, ook al omdat in het 220 tijdperk dit al zo was. Men heeft de apparatuur in de loop van de jaren ook aangepast op deze hogere spanning. De oudere spullen hebben weliswaar wel een tolerantie maar toch kunnen er problemen optreden. Vandaar ook de langzame stijging naar 230 Volt, zo'n 20 jaar heeft men daar voor uitgetrokken.
 
Blijven soms toch wonderlijke dingen die TC's.

De nieuwe die binnen is, deed niet wat ik wilde, bleek toen ik aan het voeren was en naar mijn lamp keek. Dus kabel eraan, programma start en hup downloaden naar de TC.

Download Failure.
VREEMD

Nieuw bestand met identiek programma gemaakt.
Aangesloten
Versturen
Download Failure.

Na lang zoeken ben ik eruit, zodra ik het JUMP commando gebruik in plaats van het FADE commando, kan ik het programma niet downloaden. Daarom nu het programma maar iets herschreven in 100% FADE uitvoering, maar vind ook dit wel weer heel bizar en vreemd.

Netjes een claim ingedient, even kijken hoe hier op gereageerd gaat worden.
 
Blijven soms toch wonderlijke dingen die TC's.

De nieuwe die binnen is, deed niet wat ik wilde, bleek toen ik aan het voeren was en naar mijn lamp keek. Dus kabel eraan, programma start en hup downloaden naar de TC.

Download Failure.
VREEMD

Nieuw bestand met identiek programma gemaakt.
Aangesloten
Versturen
Download Failure.

Na lang zoeken ben ik eruit, zodra ik het JUMP commando gebruik in plaats van het FADE commando, kan ik het programma niet downloaden. Daarom nu het programma maar iets herschreven in 100% FADE uitvoering, maar vind ook dit wel weer heel bizar en vreemd.

Netjes een claim ingedient, even kijken hoe hier op gereageerd gaat worden.
Zou het kunnen dat je je tijden hebt geschreven in de vorm van Fade, dus zoals je dit zou gebruiken bij verlichting, En je een download uitvoert in de Jump vorm, dus wat je zou kunnen gebruiken voor een geprogrammeerde tijd opstart, bijvoorbeeld voor een pomp. (Fade staat in een TC420 standaard aan.) Ik roep er meteen maar bij dat ik niet zelf een TC 420 heb en dus ook niet de exacte programmeerwijze ken. En dan bedoel ik dus dus de programmeer wijze zoals die in het apparaat staat niet de tijden die je als gebruiker invoert. Maar ik programmeer wel zelf, Arduino ed., vandaar dus zomaar mijn gedachte.
 
Bij mijn beste weten is er niets aan instellingen te wijzigen, je kan er schema's naartoe sturen of alles verwijderen, maar verder niet volgens mij
 

Terug
Bovenaan