Takken conifeer in aquarium


hillegina

Well-known member
Lid geworden
7 mei 2016
Berichten
93
Hallo,

Ik zou graag takken van een conifeer in mijn aquarium zetten. Ik vind het vooral mooie takken omdat ze zo veel vertakkingen hebben.

Hoe moet ik deze behandelen en belangrijker, kan ik ze veilig gebruiken?
 
Volgens mij bevatten deze struiken een gif, maar waarschijnlijk zijn er andere mensen die dit kunnen onderbouwen.
 
Struiken? Hebben jullie het wel over hetzelfde? Is toch wel belangrijk ;)

"De coniferen zijn houtige planten, meestal bomen, zogeheten "naaldbomen" vanwege de meestal naaldvormige bladeren."
 
Zaterdag trekken wij hier een 8 tal Coniferen van 4 meter uit de tuin dus liefhebbers mogen de takken komen ophalen :D ;).
 
Welja je kan ze ook houden als struik
432247_0_82_e81ba3f4b6408287ba807fb0fc04837b12c2bacd.jpg
 
Vandaar dus de vraag wie het nu over welke coniferen heeft... ;)
 
Hij bedoeld vast niet die hier in de tuin staan met een stam van dik 30cm onderaan :D :D.
 
Er zijn vast wel planten die niet giftig zijn voor mensen en dieren maar misschien in het aquarium wel?
 
jessicapilon zei:
Hij bedoeld vast niet die hier in de tuin staan met een stam van dik 30cm onderaan :D :D.
Apisto zei:
Geen idee hoe groot haar aquarium is :D
misschien wel 200x100x100 :p
Er staat dan ook in de beginpost: "takken van" :deal:
 
Apisto zei:
Geen idee hoe groot haar aquarium is :D
misschien wel 200x100x100 :p

In dat geval heb ik zaterdag nog wel een stronk liggen ;).
 
Coniferen zijn dan ook een zeer diverse groep binnen de Gymnospermen of naaktzadigen. Vaak gaat het om de grote levensboom of aanverwante soorten.

Als je een foto maakt, kunnen we de soort of genus achterhalen en je zo toch met enige zekerheid advies geven.
 
Geen enkele conifeer kan je in je bak steken, deze hebben een soort hars dat ze afscheiden waardoor je water een extreme lage zuurtegraad krijgt, je water is zo om zeep.
En neen, vooraleer ik deze vraag krijg,( ;) )ik kan het niet onderbouwen met eigen ervaringen, wel ervaringen van een clublid vroeger, hij had een hele tijd een koudwaterbak met inheemse vissen tot dat hij er ook conifeertakken in deed, zijn water was op 24 uur ��n slijmerige waas en zijn vissen lagen allemaal dood, met een warmwaterbak gaat dit proces nog sneller denk ik.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Coniferen

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hars
 
Was ik alvast niet van plan hoor :)

Wilde gewoon extra informatie meegeven, hetgeen opzoekwerk altijd makkelijker maakt.

Maar ik kan me wel vinden in die uitleg die je daar geeft als je weet dat naaldbossen vaak zeer weinig ondergroei hebben (vanwege licht, maar ook) vanwege de zure bodem waar de naalden voor instaan.

Maar ik vraag me af wat voor idee je in je hoofd hebt om dit soort takken te gebruiken, aangezien vele Coniferen vaak rechte takken bezitten. In tegenstelling tot de veelvertakte soorten die men vaak in aquaria gebruikt.
 
Onze collega dacht met deze takken in zijn bak te doen dat hij het paaien van enkele soorten kon bevorderen/stimuleren ;)
 
Foto's op mijn mobiel krijg ik niet klein genoeg (in kb), soort achterhalen word lastig. Wij hadden onze conifeer gerooid, en deze takken zaten inkjet hart, ze hebben veel vertakkingen om aan de buitenkant een dichte oppervlakte te hebben. Ze liggen nu buiten in een kuip, kijken of ik het hard eruit krijg met regelmatig nieuw water. Nieuwtjes over de takken blijf ik posten.
 

Terug
Bovenaan