Taiwan bee + F1


algeneter12

Well-known member
Lid geworden
11 april 2012
Berichten
2,203
Leeftijd
22
Locatie
Boxtel
Hallo mensen,

Binnenkort wil ik Taiwan Bees en F1 CRS gaan houden. Ik zat echter met een probleem. Als 2 F1's zich voortplanten, krijg je natuurlijk F2's. Deze F2's hebben natuurlijk bijna geen TB genen. Hoe kan ik dit voorkomen? Het lijkt me best uitdagend eigenlijk. Ik wil dus uiteindelijk zoveel mogelijk Tb's over houden.

Nu kan ik het overlaten aan het lot, en dan de jonge Crystal reds eruit halen, en de jonge TB's laten zitten. Maar dan schep ik ook eventuele jonge TB*F1 dus F1 CRS eruit en niet alleen F2's.

Ik kan ook de Taiwans bijvoorbeeld alleen met vrouwtjes nemen, en de F1's alleen mannetjes. Nu krijg ik 50% F1 en 50% TB als ik het goed heb.

Op een Engels forum las ik ook zoiets dat de draagtijd bij TB's veel langer duurt, en het vruchtbaar worden van de jongen ook, en dat ze daarom zo duur worden. Dus een Taiwan Bee vrouw (met F1 gekruist) die eitjes draagt, zou dus een langere draagtijd hebben. Maar wat nou als ik de F1's als vrouwen neem en de TB als man, heb ik dan de draagtijd van de F1 CRS? Het maakt niet zoveel uit, maar ik probeer een manier te verzinnen om zoveel mogelijk TB's over te houden en zo min mogelijk F2's.
Wat zouden jullie doen?

Groeten, Thomas
 
Wij hebben ze ook en mn vrouw houdt zich daar meer mee bezig. Ja als je jongen krijgt dan krijg je kleintjes die niet allemaal het TB gen hebben of voor een klein deel. Het beste is dacht ik om de echte TB dan te houden zoals de Panda s en de King Kong en dergelijke en de rest uit te selecteren.
De draagtijd is rond de 6 weken bij de TB.
 
Hm oke, je bedoelt dus dat F1 * F1 ook een deel F2 geeft waar dus geen TB's meer uit kunnen komen? Dit zou dan dus 25% TB 50% F1 en 25% F2(zonder tb) moeten zijn? Lijkt het je een slim plan qua mannen/vrouwen om deze per soort apart te houden?
Heeft iemand een idee hoe het zit met de draagtijd? stel dat een Taiwan Bee met een F1 zit en eitjes draagt, is deze draagtijd dan voor de TB 6 weken en de Crs korter? Lijkt me vrij apart.
Blijft een beetje een gok.

Er bestaan Blue Panda's, dit zou met Blue Bolts en Panda's zijn gebeurd. Zou het ook mogelijk dan zijn om een Red Panda te maken, lijkt me wel. Nu de praktijk nog ;)
 
algeneter12 zei:
Hm oke, je bedoelt dus dat F1 * F1 ook een deel F2 geeft waar dus geen TB's meer uit kunnen komen? Dit zou dan dus 25% TB 50% F1 en 25% F2(zonder tb) moeten zijn? Lijkt het je een slim plan qua mannen/vrouwen om deze per soort apart te houden?
Lijkt me wel dat het zo werkt ja.
Dat plan lijkt me wel wat, maar heb er geen ervaring mee. Ben heel benieuwd of er ervaren kwekers zijn op het AF die hun methode en ervaringen willen delen! ;)

algeneter12 zei:
Heeft iemand een idee hoe het zit met de draagtijd? stel dat een Taiwan Bee met een F1 zit en eitjes draagt, is deze draagtijd dan voor de TB 6 weken en de Crs korter? Lijkt me vrij apart.
Link
Als een vrouwtje zowel eieren draagt van TB-jongen als van CR-jongen, komen de laatste als eerste uit het ei. De TB-jongen kunnen nog vele dagen langer in het ei blijven.
Soms zolang dat het vrouwtje verschaald terwijl ze nog eieren draagt.

algeneter12 zei:
Er bestaan Blue Panda's, dit zou met Blue Bolts en Panda's zijn gebeurd. Zou het ook mogelijk dan zijn om een Red Panda te maken, lijkt me wel. Nu de praktijk nog :wink:
Lijkt me wel als je een Red bolt met een Panda kruist, maar ben ook heel benieuwd naar de praktijk! ;)
 
Oeps. Ik had over dat zinnetje heen gelezen Coos ;) .
Red Bolt en Panda lijkt me wel apart, krijg je een zwarte met rode gloed. Ik had iets gelezen over dat ze na enige tijd niet meer levensvatbaar zouden zijn ofso? Ik zal nog wat fora's afstruinen voor de verhoudingen.
John en Coos bedankt voor jullie antwoord ;)
 
De enige manier om zuivere te kweken is om bv Panda s bij Panda s te zetten. maar dan moet je wel zeker zijn dat de Panda een zuivere is en niet een die uit een F1 is voortgekomen.
Wanneer een Panda met een F1 vrouw kruist dan kun je daar ook Panda s uit krijgen. En die zekerheid heb je niet zo snel denk ik. Best ingewikkelde materie hoor.
 
Pfoe, als ik dit zo bekijk blijkt het dus dat ik een echte top Red Bolt heb gehad. Het ligt dus aan de rode kleur die je over de witte basis moeilijk krijgt, en bij de blue bolt gemakkelijker door de tint.

Echt zuivere Taiwan Bee's zullen natuurlijk nooit lukken in het begin. Ik wil in het begin alleen mijn groep uitbreiden zodat ik zoveel F1's en Taiwan Bee's krijg zonder dat de F1's gaan kruizen waardoor ik normale CRS zonder het gen krijg. Hiervoor lijkt mij dus bv. de Taiwan's vrouwen en de F1's mannen de beste optie?
 
Zou je kunnen doen, als je het verschil mannen en vrouwen kunt zien. Let dan wel op dat je uit je nakweek ook telkens alle mannen of vrouwen moet verwijderen. Anders zit je weer met hetzelfde probleem.
Bovendien wordt er overal heel gemakkelijk vanuit gegaan dat het taiwan bee 'gen' maar 1 gen is wat volgens de klassieke genetica overerft. Als dit het geval is, gaat je tactiek misschien werken (mits je dan telkens op geslacht selecteert). Erft het gen net even anders over of gaat het om meerdere genen, dan is het onbegonnen week.
 
Je kan TB vrouwen nemen en F1 mannen. Maar ja als daar jongen van komen dan zijn de TB jongen ook niet helemaal zuiver meer toch?
Volgens mij krijg je dat alleen als je raszuivere TB mannen en vrouwen laat kruisen.

Vaak kun je als je de groep koopt ook nog niet goed zien of het mannen of vrouwen zijn.
 
Als je alleen Taien wilt , waarom dan niet gewoon alleen taien kopen ;-) .
Zelf vind ik het nog steeds het leukste om gewoon te kijken wat er uit me gemengde groepen komt .

�lgeneter12 "Red Bolt en Panda lijkt me wel apart, krijg je een zwarte met rode gloed. Ik had iets gelezen over dat ze na enige tijd niet meer levensvatbaar zouden zijn ofso? "

Nee sorry zo werkt het jammer genoeg niet hahaha anders hadden er al een hoop leuke kleuren rond gelopen .
Je zult dan ook wine red en andere taien krijgen , mots je natuurlijk "zeker" weet dat je een red bolt heb en geen golden . Hoewel dan nog steeds de kans is natuurlijk of wine .

Groetjes Natas
 
Ja. Daar heb je een punt John. Dan zijn ze inderdaad niet meer zuiver. Ik denk dat ik het beste gewoon een gemengde groep kan pakken. Bij deze zorgen dat ze flink nageslacht hebben, en dan verdergaan met de TB's.

Indien ik mannen/vrouwen zou doen, zou ik eventueel na de babyboom volwassen Tb's maar van 1 geslacht hebben, waardoor de verhouding scheef loopt.

Alleen Taien kopen zie ik niet zo zitten haha, kost aardig wat en ik begin liever met meer dan 10.

Natas, het is dus vrijwel onmogelijk om een soort van Red Panda te krijgen? Ivm de andere TB.
Ok� dan lijkt het me zo duidelijk. Bedankt!
 
algeneter12 zei:
Alleen Taien kopen zie ik niet zo zitten haha, kost aardig wat en ik begin liever met meer dan 10.

Natas, het is dus vrijwel onmogelijk om een soort van Red Panda te krijgen? Ivm de andere TB.
Ok� dan lijkt het me zo duidelijk. Bedankt!

Ja weet ik niet precies ik heb nu een bak met alleen red bolts , ruby en CR met toch wel een rode door schemering op het wit ...ga het gewoon proberen ;-) . Er zijn er indd niet veel die met de red bolts bezig zijn volgens mij . Maar nou moet ik eerlijk zeggen dat wij / ik ons eigen ding doen en na genoeg met weinig andere garnalen mensen contact hebben . Ik lees alleen overal :sorry: mee haha .

Ja je heb gelijk hoor , zo zijn wij ook ooit begonnen . Zelf zijn we jaren geleden begonnen met 20 crystals , rood en zwart , 3 BB , 1 panda , 1 KK en een ruby geloof ik ...zoiets in elk geval .

Succes met je besluit :thumbs:

Groetjes Natas
 
Dankjewel! Ik zal eerst jullie resultaat eens afwachten ;) .
Verder ga ik gewoon met een gemixte groep beginnen van 10 TB en 10 F1. We zullen zien wat het wordt haha.
Dankjewel voor de reacties :)
 
jessicapilon zei:
Je kan TB vrouwen nemen en F1 mannen. Maar ja als daar jongen van komen dan zijn de TB jongen ook niet helemaal zuiver meer toch?
Volgens mij krijg je dat alleen als je raszuivere TB mannen en vrouwen laat kruisen.

Vaak kun je als je de groep koopt ook nog niet goed zien of het mannen of vrouwen zijn.
Ik heb gelezen dat het TB gen recessief is. In dat geval zouden je TB's die voortkomen uit een kruising TBxF1 altijd zuiver zijn. Die uit een F1xF1 kruising ook volgens mij maar dan zal de kans kleiner zijn dat je TB's krijgt.

xnKoLalTC95DLWz367dQBeeF-0hjAUsx.jpeg

@Natasja: Deze garnaal zou kruising tussen Blue Bolt x King Kong zijn. Dan moet dat toch ook met een Red Bolt en King Kong of Panda kunnen?
 
Ja zou kunnen @ Coos , geen idee .Het is in elk geval een KK ;-) , zo heb ik ook panda's lopen . Alleen zo is het "blauw" blauw en na een verveling kan het ook zo een stuk minder wezen .
Ik heb hier ook "gewone" blacks lopen die hebben een blauwe gloed over hun wit heen maar zijn geen Taiwanners , mijn idee is dat ze dan wel het BB gen bij zich dragen .
Ik ga het proberen met de RB maar de vererving schijnt een stuk minder stabiel te wezen of anders in elkaar te stekken dan bij de "zwarte" tak .
Qua alle genetica ben ik niet echt een held hahaha .
 
@Coos daar had ik inderdaad ook over gelezen, als dat zo is zou t mooi zijn. ;) Ik zit dan alleen nog met het probleem hoe ik kan voorkomen dat er F2's bij komen, maar dat neem ik maar voor lief.

@Natasja, Proberen dan maar! Houdt me op de hoogte wil je? ;)
 
Je zou om een teveel aan F2 te krijgen een 2de bakje kunnen nemen , daar de Crystal kleintjes in kunnen doen ....wat daar weer eventueel uit geboren word wat Tai is weer terug in de hoofdbak .
Zo doe ik het tenminste , ik heb dan wel geen F1 ....hier zitten gemengde groepen op de bb na dan . Maar als er veel klein grut in zit gaan ze naar een andere bak en groeien daar vrolijk op .

Thomas zal proberen er erg in te houden om je op de hoogte te houden , maar je mag me altijd mailen hoor :) .

Groetjes Natas
 
Coos zei:
jessicapilon zei:
Je kan TB vrouwen nemen en F1 mannen. Maar ja als daar jongen van komen dan zijn de TB jongen ook niet helemaal zuiver meer toch?
Volgens mij krijg je dat alleen als je raszuivere TB mannen en vrouwen laat kruisen.

Vaak kun je als je de groep koopt ook nog niet goed zien of het mannen of vrouwen zijn.
Ik heb gelezen dat het TB gen recessief is. In dat geval zouden je TB's die voortkomen uit een kruising TBxF1 altijd zuiver zijn. Die uit een F1xF1 kruising ook volgens mij maar dan zal de kans kleiner zijn dat je TB's krijgt.

04VQUanJejFs2XvCdAKoO3xkS0KcV_Qd.jpeg

@Natasja: Deze garnaal zou kruising tussen Blue Bolt x King Kong zijn. Dan moet dat toch ook met een Red Bolt en King Kong of Panda kunnen?

Ok Coos, dat zou heel goed kunnen hoor. Om alles precies te weten moet je er goed induiken begrijp ik wel.
Dus een TB die voortkomt uit een TBxF1 heeft alleen TB gen begrijp ik. Nou ja dat scheelt dan weer om ermee verder te kunnen kweken.

TS
Wij hebben ook bij het Garnalenparadijs zo n startgroep gekocht van rond de 20 garnalen met 10 F1. Nu zijn er 2 met eitjes en die moeten binnen 14 dagen lossen. Ze dragen nu dik 4 weken namelijk.
 
Oh da's super! Ik ben benieuwd :)
Natasja, Dat zou heel goed kunnen indd, weet alleen niet of mam daar zo blij van wordt ;)
 
Je moeder word echt wel verliefd op de garnaaltjes hoor ;).
Voor je het weet mag je dan een bakje erbij nemen :juggle:.
 
Haha, ik hoop het. Vorige keer hadden we een Crystal Red bakje die enorm goed kweekte. Zeker 250 Crystals in een tico 20 ;) . Toen was het leuk haha, big business. Vervolgens dom geweest door ook wat ouderdieren te verkopen. Nu hopen dat ik weer een groep garnalen mag.
 
Coos zei:
Ik heb gelezen dat het TB gen recessief is. In dat geval zouden je TB's die voortkomen uit een kruising TBxF1 altijd zuiver zijn. Die uit een F1xF1 kruising ook volgens mij maar dan zal de kans kleiner zijn dat je TB's krijgt.

Ik ga mijn bovenstaande stelling maar even ontkrachten. Ik vind de materie interessant en heb me daarom nog wat meer ingelezen, en bovenstaande stelling schijnt leuke theorie te zijn, maar de praktijk (helaas) anders. :sorry:
Lees dit bijvoorbeeld maar eens:
wikkes zei:
gewoon-ieS zei:
Jij zegt twb x twb geeft 100% twb maar dat klopt niet...
theoretisch is dit. zal eerder enkele f1's uitkomen, indien je meer f1 dan TWB eruit krijgt, dan zijn uw taiwanners van slechte kwaliteit
Er is een heel schema van...
In azie zijn ze nu zo ver dat 80% twb uit twb x twb komt...
Voor een hobbykweker zal de uitkomst zeer zeker lager zijn (denk aan 25% ofzoiets)
Ook zullen de f1 eerder geboren worden, twb blijven langer onder de buik hangen...
De uitkomst van deze f1 is dan weer wel gegarandeerd hoger twb gehalte :)

@Natasja en andere kwekers? Wat is jullie praktijkervaring?
 
Dus je zegt dat de TB * TB alsnog voor zo'n 50% F1 kan zijn? Pfoe, tb's waren toch recessief?
 
Natasja1971 zei:
@Natasja en andere kwekers? Wat is jullie praktijkervaring?

Tot nu toe , maar ik heb geen mega bakken vol h� ;-) , tai x tai is tai hahaha .
Daarom is de laatste jaren de prijs aardig gezakt naar mijn idee dan ....

Hier een leuk linkje https://sites.google.com/site/crustahob ... taiwan-bee

Blij te horen dat de praktijk toch met de theorie overeenkomt!
Vaag dat ik dus andere berichten lees op internet...

@Thomas: dat is dus niet wat ik beweer, maar wat ik tegen kwam op bepaalde fora. Maar gezien Natasja's ervaringen lijkt dit gelukkig mee te vallen. De theorie op basis van de wetten van Mendel houdt niet met alles rekening namelijk, zo is in de praktijk gebleken (vandaar dat ik begon te twijfelen). Ik vermoed dat het daardoor mogelijk is (heel soms) een red bolt uit een TWBxTWB te krijgen...

Hoe dan ook, succes met het kweken! Ben benieuwd naar je ervaringen!
:)
 
Misschien dat Erna Esmeijer het verlossende woord kan geven, dus nu maar hopen dat ze dit meekrijgt ;).
 
Ah die naam kende ik nog niet; maar inmiddels dus wel :D bedankt voor de tip! :D
 
Haha ja, heb erna paar jaar geleden ook gezien op een beurs. Ik kan het altijd nog even op het GeK vragen. ;)
 

Terug
Bovenaan