Tabel waterwaardes en consequenties


Stoffel

Well-known member
Lid geworden
25 september 2023
Berichten
49
Leeftijd
51
Is er toevallig iets van een tabel waar je je waterwaardes kunt invullen met daarbij eventueel voortvloeiende consequenties?
Of moet ik me meer/beter verdiepen in de materia en zelf conclusies trekken😅

Heb geen last van Algen maar op een of andere manier heb ik slechte plantengroei en al maanden regelmatig gaten in blad (fosfaat tekort).
Ben nu wel gestart met complete voeding van aquariumbemesting.nl. Daarnaast wisselen PH en Kh ook nogal🤔.

Al met al krijg ik het nog niet onder controle……
Hoor graag tips, albast dank..
 
Ja, dan helpt een beetje verdien in de materie wel. Planten hebben licht nodig (niet teveel en niet te weinig) CO2, NO3 (nitraat), PO4 (fosfaat), en een klein beetje van allerlei sporenelementen. Afhankelijk van de plant kunnen die uit het water komen of liever uit de bodem. Dat zijn wel dingen die handig zijn om te meten. Bij NO3 onder 5 en/of PO4 onder 0.5 zou ik dat in elk geval wel als een actiepunt zien.
Maar beter begin je met vertellen over welke planten je hebt en wat je waterwaarden zijn. Wat heb je al gedaan aan bemesting?
 
Bedankt voor je reactie Ronald. Heb een zandbodem zonder voedingsbodem. Wel kleibolletjes toegevoegd.
Vallisneria doet het wel redelijk, niet heel snel maar het groeit. In de vallisneria gigantea zitten wel gaten.
Heb javavaren gehad, ook door gaten overleden. Heb ook wat echinodorus gehad, ook niet gered. Heb al tijd wat anubias soorten er in staan wat goed ging maar zie nu ook wat gaatjes erin komen.
Heb profito en easy carbo de laatste tijd.
Heb licht niet overmatig aan, hou namelijk een beetje van wat donker overdag en ochtend zon en avond ondergang.
Dus begrijp dat ik het met donkere planten moet doen vanwege minder licht.

Heb er op gegeven moment 2 e pomp bij gezet om betere doorstroming te krijgen zodat C02 overal kon komen.
(2 x cristal profi e1501 op een kleine 300 liter).

Heb nu zoals gezegd de complete plantenvoeding van aquariumbemesting gekocht en ben van het weekend gestart.
Waterwaarden vanavond met druppels getest:
Ph 8
Kh 4
Afgelopen 2 weken is kh lager geworden en ph hoger.
Gh 9
No2 0,03
Nh4 <0’05
N03 20
PO4 1,5
Ijzer kan ik niet meten.
 
Is je bak niet gewoon wat koud?
Al deze planten doen het slecht onder de 22C

Groetjes John.
 
Tja, gaatjes duidt meestal wel op een of ander tekort. Maar je waterwaarden lijken goed te zijn. Maar als ik het goed begrijp ben je sinds kort anders gaan bemesten. Dan zou ik in elk geval nog even wachten. Het kan even duren voordat je resultaat ziet.
Wel even die waterwaarden in de gaten houden. Op zich zijn nitraat en fosfaat nu prima, maar als dit het resultaat is van een verandering die kort geleden ingezet is dan kan het nu snel gaan oplopen. Of doe je wekelijks water wissels van 60%?
 
Temperatuur ligt tussen de 24 en 25 graden.
En ben inderdaad vanaf het weekend anders gaan bemesten.
Doe ongeveer elke 1 1/2 week 25% waterwissel.
 
Planten hebben een paar weken nodig om zich aan te passen dus je moet gewoon doorgaan met voldoende voeding en dan denk ik dat de planten het ook beter gaan doen.
Je co2 is wel erg laag maar met low tech zou dat wellicht moeten kunnen:

 
Klopt CO2 is al lange tijd aan de lage kant, vandaar dat ik afgelopen periode easy carbo heb toegevoegd . Wellicht dat ik dat moet ophogen .
 
Is je bak niet gewoon wat koud?
Al deze planten doen het slecht onder de 22C

Groetjes John.
Mijn twee aquariums staan nu maanden op 18 graden, en bijna alle (tropische) planten die ik heb doen het goed. (y)Ik heb vele soorten planten. Er zijn maar enkele planten die er niet goed tegen kunnen; bijvoorbeeld Echinodorus Tenellus. De planten groeien alleen wel iets langzamer bij een wat lagere temperatuur, maar niet alle. Bij een nog lagere temperatuur wordt het voor meer planten wel iets moeilijker, maar niet voor alle. Er zijn ook veel planten die het juist goed doen op een wat lagere temperatuur.
Maar voor de meeste vissen is 18 graden wel te koud...
 
Klopt CO2 is al lange tijd aan de lage kant, vandaar dat ik afgelopen periode easy carbo heb toegevoegd . Wellicht dat ik dat moet ophogen .
Carbo is een gevaarlijk chemisch goedje en men gebruikt het vaak om algen te bestrijden. Het doet weinig aan het koolstofgehalte in de bak maar in een low tech bak kan het wel iets extra s bijdragen.
 
Dit heeft @Cornelius destijds gepost:

Planten maken glucose door CO2 op te nemen en het aan elkaar te hechten tot langere koolstofketens.
Eerst maken ze eenheden van 3 koolstofatomen lang (voor de meeste planten), dit gebeurt in de Calvin-cyclus. Vervolgens hechten ze die
aan elkaar tot 6 koolstofeenheden: glucose (en andere suikers). Dit proces wordt gluconeogenese genoemd (fotosynthetische koolstofcyclus)

Glutaaraldehyde is een 5-koolstofverbinding die een lijkt op sommige tussenstadia in de gluconeogenese en die de plant kan gebruiken
omdat het niet veel energie hoeft te verbruiken aan het samenvoegen van CO2-moleculen, maar in feite gratis een 5-koolstofeenheid krijgt aangeboden door het toevoegen van Glutaaraldehyde.
Glut kan dus worden gezien als een vervangingsstof voor CO2 omdat het leidt tot hetzelfde product (glucose) als opgenomen CO2
en dus op dezelfde manier bouwstof en energie kan leveren als CO2.
Een maximale dosering Glut geeft zo weinig koolstof aan de plant dat het verwaarloosbaar is, en we door die lage concentratie nauwelijks verbeterde
groei gaan waarnemen in high-light bakken. In low-light bakken kan het wel bijdragen tot efficiëntere groei omdat de plant nu minder koolstofeenheden hoeft te fabriceren om tot hetzelfde netto product (glucose) te komen.
 
Aquarium Co-op:
Some initial studies have analyzed how much CO2 is released from recommended doses of liquid carbon, and the numbers were significantly lower than pressurized CO2. In fact, a normal aquarium with good surface agitation and gas exchange using an air stone or filter results in approximately 3-5 ppm CO2 in the water, which is still higher than what liquid carbon appears to supply.

Aquariumscience.org:
All green plants and algae use carbon dioxide as their sole carbon source. There is no pathway by which an organic carbon compound can be utilized directly as a food source by green plants.
(...)
While glutaraldehyde does contain a minimal amount of carbon, using a standard dose, it releases very roughly 1 ppm of carbon dioxide via bacterial oxidation over twenty four hours. This would only release very roughly 0.04 ppm per hour. Atmospheric equilibrium from gaseous exchange provides roughly 1 ppm of carbon dioxide per hour at pretty much all times. So that means that doing absolutely nothing provides very roughly twenty five times more carbon dioxide than “liquid carbon”. So the “carbon” claim is a pure snake oil scam.

Dus het doet eigenlijk maar weinig. Je zou kunnen zeggen dat het een onkruidverdelger is: algen zijn er gevoeliger voor dan waterplanten en worden bij een bepaalde dosis dus een stap teruggezet in de concurrentie. Tegelijk zijn ook vissen en garnalen gevoelig voor dit spul.... 🤔 Bij welke concentraties nadelige effecten optreden weet ik zo niet, maar "why chance it". Ik zou het niet gebruiken in een bak met dieren.
 
Even aansluitend op de carbo: vooral vallisneria kan niet goed om met carbo. Ik zou daar als ik jou was snel mee stoppen!

Een dergelijke lowtechbak heeft niet snel extra Co2 nodig, ik heb er zelf ook eentje, zonder extra CO2 en de planten doen het prima op water en bodembemesting icm minder dan 20 lumen/ liter.

Weet je toevallig hoeveel licht (lumen/ liter) je hebt? Als je de precieze merknaam van je lamp(en) hebt, kun je op zoeken hoeveel lumen ze geven en dan deel je dat door het netto (!) aantal liters van je bak.
 
Combinatie Easy carbo en vallisneria wist ik , heb ook zuinig aan gedaan .
Qua werking(voor mee CO2) twijfelde ik al en is mijn fles zo goed als leeg en had ik al geen nieuwe meer besteld.
Aantal lummen weet ik zo 123 niet, moet ik echt terug gaan zoeken naar de gekochte strips .
 
Zou een luchtsteen nog helpen , heb best wel oppervlakte beweging dus dacht zelf dat het niets toe zou voegen.
 
Dank allen verder voor alle informatie die jullie sturen!
 
In feite spreek je je zelf dan tegen: aan de ene kant wil je meer CO2 toevoegen, aan de andere kant wil je er een luchtsteen in hangen, waarmee je de opgebouwde CO2 weer verdrijft....

Wat betreft die lichtstrips: ik zou toch even die inspanning doen, het kan heel veel informatie opleveren. Aangezien licht de aandrijving van je plantengroei is, ben je blind aan het werken zolang je niet weet hoe groot die motor (licht genaamd) is.
 
Ja klopt, je hebt gelijk dom🙈
 
Mijn twee aquariums staan nu maanden op 18 graden, en bijna alle (tropische) planten die ik heb doen het goed. (y)Ik heb vele soorten planten. Er zijn maar enkele planten die er niet goed tegen kunnen; bijvoorbeeld Echinodorus Tenellus. De planten groeien alleen wel iets langzamer bij een wat lagere temperatuur, maar niet alle. Bij een nog lagere temperatuur wordt het voor meer planten wel iets moeilijker, maar niet voor alle. Er zijn ook veel planten die het juist goed doen op een wat lagere temperatuur.
Maar voor de meeste vissen is 18 graden wel te koud...
Fijn voor je Niels.

John.
 
Zou een luchtsteen nog helpen , heb best wel oppervlakte beweging dus dacht zelf dat het niets toe zou voegen.
Bij (hogere) co2 waardes in water verdrijft een luchtpomp de co2 uit het water.
Maar het zal mij niets verbazen dat bij zeer lage co2 waardes in het water (en een hoge PH waarde) er met een luchtpomp toch wat co2 toegevoegd kan worden aan het water. Want als er geen co2 in het water zit kan dit er met de luchtpomp ook niet uit het water verdreven worden. En in de lucht in huis zit ook wat co2 wat met de luchtpomp dan toch in het water terecht komt, ook door oppervlakte beweging. Maar dit is maar een vermoeden. Ik zou dit ook nog wel eens willen proberen in een low tech bak.
 
Ik denk dat je door gasuitwisseling altijd wel wat co2 in het water hebt maar dat is laag met de genoemde waarden.
 
Als je dieren hebt in je bak, wordt er overdag CO2 geproduceerd.
Er wordt iig 's nachts CO2 geproduceerd door de planten, en met een luchtsteen jaag je die er uit.
Met die redenering in het achterhoofd, zou je -als je geen dieren in je bak hebt- overdag misschien wat CO2 kunnen winnen met een luchtsteen. Die dan wel héle fijne bubbeltjes moet maken, anders is de bel uit de bak voor er iets uitgewisseld is.
 
Er wordt iig 's nachts CO2 geproduceerd door de planten, en met een luchtsteen jaag je die er uit.
Is het niet zo dat ondanks zo n steentje er toch een balans blijft tussen de hoeveelheid in het water en buiten de bak want in de nacht wordt geen co2 verbruikt.
 
Ik zou inderdaad zeker even kijken of je gevoel voor de lichtsterkte kunt krijgen. Hoe hoger het licht hoe hoger het CO2 verbruik. Binnen zekere grenzen kun je nog de belichtstijd korter maken. Als het echt teveel is zul je op een of andere manier moeten dimmen.

Maar waaruit blijkt eigenlijk dat je weinig CO2 zou hebben? Want de planten die je noemt kunnen met weinig toe.
 
Verhouding Ph/Kh, zie tabel hier eerder genoemd.

 
Verder heb ik licht niet overmatig aan omdat ik dat niet mooi vindt. Heb 1 RGB , 1 koud wit en 1 warm wit volgens bijgaand schema
 

Bijlagen

  • IMG_0160.jpeg
    IMG_0160.jpeg
    8.2 MB · Weergaven: 13
De kleur zegt niet veel over de lichtsterkte. Probeer te achterhalen welk merk enzo ze zijn, dan kunnen wij misschien wel opzoeken hoeveel lumen die dan geven, als jij daar zelf niet uitkomt.
 
Is het niet zo dat ondanks zo n steentje er toch een balans blijft tussen de hoeveelheid in het water en buiten de bak want in de nacht wordt geen co2 verbruikt.
Ja dat klopt, maar 's nachts produceren planten (net als dieren) CO2. Als je dus die nacht-CO2 er niet uitblaast, hebben je planten 's ochtends als het licht aan gaat, net ietsje meer CO2 tot hun beschikking. Het zijn geen enorme hoeveelheden waar ik het over heb.
 


De kleur zegt niet veel over de lichtsterkte. Probeer te achterhalen welk merk enzo ze zijn, dan kunnen wij misschien wel opzoeken hoeveel lumen die dan geven, als jij daar zelf niet uitkomt.
Zit rond de 11 lumen per liter
 
Dan is licht duidelijk de beperkende factor. Dan zou ik niet met CO2 werken, gewoon zorgen dat ze in de waterkolom en in de bodem niets te kort komen en misschien het licht nét ietsje ruimer zetten.
 
Eventueel nog i.c.m. Extra ledstrip.
 
Ik zou het eerst even aankijken. Je bent recent meer gaan bemesten. Dat kan al de sleutel zijn. Ik heb zelf ook maar rond 15lm per liter en dat gaat prima. Valisneria heb ik niet, maar die andere planten wel.
 
Ok dank jullie wel. Kijk het nog even paar weken aan!!
 
Is er toevallig iets van een tabel waar je je waterwaardes kunt invullen met daarbij eventueel voortvloeiende consequenties?
Of moet ik me meer/beter verdiepen in de materia en zelf conclusies trekken😅

Heb geen last van Algen maar op een of andere manier heb ik slechte plantengroei en al maanden regelmatig gaten in blad (fosfaat tekort).
Ben nu wel gestart met complete voeding van aquariumbemesting.nl. Daarnaast wisselen PH en Kh ook nogal🤔.

Al met al krijg ik het nog niet onder controle……
Hoor graag tips, albast dank..
Begin eerst eens met een logboek
mijn oude logboek

algen vloeien niet altijd voort uit enkel waterwaardes maar kunnen ook andere gevolgen hebben, daarom is het belangrijk bij te houden wat je allemaal doet in je aquarium.
 

Terug
Bovenaan