T8 vervangen door plastic / hout / stang om LED aan te hangen?


Z

Zanziee

Guest
Hallo daar,

Ik heb een RIO 240 (oud model met T8 verlichting) waarbij ik de TL wil vervangen voor LED verlichting. Nu heb ik de LED verlichting al in huis. Ik ben nu aan het kijken hoe ik het beste de LED verlichting kan ophangen (1 rij RGB + 1 rij wit). Het makkelijkste en mooiste lijkt mij om dat op de plaats van de T8 TL verlichting te doen, dus de TL eruit halen en er iets van een stang tussen zetten en daarop de LED te monteren..

Heeft iemand een idee of er van dit soort stangen al standaard bestaan? Of moet ik deze op een of andere manier zelf gaan maken?
 
Gewoon een pvc buis tussen hangen op maat. Eventueel klemmend / gemonteerd in de aansluitpunten. Of nog beter, haal een grotere maat buis dan de lamp, doe deze over de lamp heen en bevestig je leds eronder. Hierbij ligt het wel eraan hoeveel plaats je hebt tussen lamp en water natuurlijk. Of uiteindelijk indien je een kapotte lamp hebt, niet werkend, wel heel :p plak je de strips op de lampen.
 
Ronde stokken bij de bouwmarkt.
Of pvc pijp.
Ik zou toch de T8 er bij houden. Stel dat de led uitvalt,zitten ze in het donker.
 
O, duh! Natuurlijk, de PVC buis.. Ik zit veelte moeilijk te denken weer :D

Dat is vast wel bij de bouwmarkt te verkrijgen!

@bertus
Ik heb 2 x 52CM RGB en 2 x 52CM Wit licht. Ik verwacht dat ze niet allemaal tegelijk kapot zullen gaan (hoop ik dan maar).

Bedankt voor de tips!
 
Nee,dat zal niet.
 
Hmm, de TL is 104 cm lang, incl. Wanneer hij op zijn plek zit heb ik ongeveer 96 cm wat ik zou kunnen beplakken. Mijn led is 104cm bij elkaar.. Dat idee is dus niet helemaal handig.

Ik zou de RGB op de middenbalk kunnen vastschroeven, zoals dit:

969951zanziee_0_82_20140424_14.jpg


Dan zit er ongeveer 1/2 cm tussen de led en het water oppervlakte (is dit genoeg?)

Maar hoe ga ik de leds mooi monteren op de deksel?? Kan dit geplakt worden (aluminium vast aan plastic)? Schroeven lijkt mij niet echt een optie, dat gaat dwars door het plastic heen..
212151zanziee_0_82_20140424_14.jpg
 
Schroeven????

Das een elektrische behuizing. Als over een week je led kapot gaat heb je gaten erin die je weer moet
dicht maken.

Hang ze dan met ty raps om je lampen heen.

Op de deksel blijft niet zitten. Word warm en dubbele tape laat los. Kit, tja, als je wil knoeien zal t wel houden.
 
Het worden tiewraps. Zo simpel.. Je moet er maar even opkomen. Tis denk ik wel een tijdelijke oplossing tot ik iets moois heb bedacht voor het aquarium, echter hangen ze hoog genoeg boven het aquarium, dus dat zou geen problemen mogen geven. Tiewraps.. :D ha, geweldig Webhond!
 
Ik zou er toch eerst een buis tussen zagen, ipv de lampen of over de lampen hangen. Dan kun je de ty raps aantrekken.

Dadelijk trek je de lamp naar de ....Dit kun je dan ook veilig doen en ze dan eroverheen schuiven.

Aangezien je zegt dat je er 4 had en dit breder was, ga je ze alle 4 erboven hangen?

Dan kun je 2 aan 2 op de buis met 10 graden verschil deze plaatsen, passen ze toch naast elkaar.
 
Maarja als je van knutselen houd succes haha
 
Rolando88 zei:
Maarja als je van knutselen houd succes haha

Tja, als je van "met geld gooien" houd :)

Zag ze ook voor de rio 400. wat was het. 200 per lamp?

Dan knutsel ik liever :p
 
Achteraf Rolando88.. :) Ik heb de led strips nu al thuis liggen ;)

@Webhond
Dat is wel een idee, straks maar eens kijken bij de bouwmarkt voor een stukkie buis.

Alle 4 komen er te hangen inderdaad, de planning was 2 x RGB (52cm) in het midden van de bak
en 2 x wit licht voorin, maar dat komt nu gewoon op de plaatsen van de TL verlichting. Het heeft een stralingshoek van 120 graden, dat moet volgens mij wel goed komen.
 
Bedankt :) Moet alleen nog wel wachten op mijn Controller die de leds aanstuurt.. Die is onderweg vanuit China :p Tijd genoeg!
 

Terug
Bovenaan