Superfish verwarming inaccuraat


Xarvios

Well-known member
Lid geworden
14 juni 2014
Berichten
59
Ik heb een klein bakje (Superfish 50) die nu aan het indraaien is voor garnalen. Het is een compleet setje (pompje, verwarming). Maar wat mij opvalt is dat de verwarming niet goed werkt. De heater (100W) slaat niet snel genoeg aan en uit. Dit zorgt ervoor dat hij de temperatuur tot 22 graden laat dalen, om vervolgens tot 26 graden te laten stijgen, voordat hij het weer laat dalen. Die 3-4 graden verschil binnen een paar uren tijd lijkt me te extreem voor garnalen, en niet normaal. Ik heb nu al de uitlaat van het filter op de verwarming staan zodat zeker is dat alle warmte zich goed verspreid in de bak, maar alsnog zijn er grote schommelingen in temperatuur. Ik heb nu ook 2 thermometers in de bak, op verschillende plekken, die beide aantonen dat de temperatuur erg schommelt.

Ik vraag mij af of dit een algemeen probleem is met Superfish verwarming?
En zo ja dan zal ik een andere heater moeten aanschaffen, maar wat is een betrouwbaar, betaalbaar merk dat ik kan kopen om de heater te vervangen?
 
Dat is bij alle verwarmingen zo niet specifiek merkgebonden, oplossing is simpel: een temperatuurcontroler tussen zetten die houdt de bak stabiel tot een halve graad nauwkeurig
 
Als je dit bakje nieuw hebt gekocht zou ik eerst terug gaan naar de winkel met de heater en kijken of je nieuwe kunt krijgen want vind dit idd erg grote temperatuurschommelingen.
 
Ah, sorry. Ik had meer info moeten geven. Met de initiele heater heb ik dat gedaan (die bij het setje zat). En ik kreeg toen een nieuwe heater mee van Superfish. Maar toen dus nog steeds hetzelfde probleem. Vandaar dat ik me nu ook echt afvraag of het merk Superfish heaters levert die wel deugen.
 
`Zit het ding in een filterhuisje of hangt ie vrij ??
 
Vandaar dat ik me nu ook echt afvraag of het merk Superfish heaters levert die wel deugen.
Ik weet dat Superfish nu niet bepaald een indrukwekkende reputatie geniet op dit forum.
Maar mijn 300W heater doet het prima.
 
Ik heb van superfish de 500 watt en die werkt uitstekend. Daar zit een afstand bediening bij en een ingebouwde thermometer
 
Dat is bij alle verwarmingen zo niet specifiek merkgebonden, oplossing is simpel: een temperatuurcontroler tussen zetten die houdt de bak stabiel tot een halve graad nauwkeurig
Nou, ik heb een controller tussen mijn verwarming, zelfbouw overigens in mijn aquariumcomputer, met daaraan gekoppeld een doodnormale Juwel heater die bij een Rio 180 hoort. Het ding geeft de ingestelde temperatuur zonder extreme schommelingen weer. SuperFish is een budgetmerk waar je wellicht eerder dit soort problemen mag verwachten? Hoewel ik er wel een heb, 50 Watt SuperFish, die op een kweekbakje hangt, nu even niet in gebruik, die zeker niet nauwkeurig is maar zulke extreme schommelingen als Ts aangeeft zie ik hier niet.
 
Heb ook een paar jaar een superfish heatertje gehad bij een 45 liter bakje maar nooit problemen mee gehad en ook nooit vreemde temperatuurschommelingen gezien.
 
Misschien wat meer in de stroming van je pompje hangen dan ??
 
De stroming staat er al vol op.
Ik heb dan zo'n vermoeden dat de heater gewoon defect is. Wel raar dat ik er dan 2 achter elkaar heb gekregen met hetzelfde defect.
 
De stroming staat er al vol op.
Ik heb dan zo'n vermoeden dat de heater gewoon defect is. Wel raar dat ik er dan 2 achter elkaar heb gekregen met hetzelfde defect.
Of het is je eigen fout, een verwarmingstaaf mag nooit boven water komen dus als je de boel ververst moet je zorgen datie onder water blijft anders brandtie door
 
Ik heb alleen met de nano verwarmingen de ervaring dat je ze een paar graden hoger moet instellen dan de gewenste temp.
 
dat de schaalverdeling niet klopt is vrij standaard
maar als je eenmaal het uitgevogeld hoe hij moet staan om de juiste temperatuur te bereiken moet die temperatuur wel stabiel blijven anders is hij defect.
of heeft te weinig vermogen als hij wel aangaat maar de temperatuur niet op het gewenste niveau krijgt dat zou kunnen als de ruimte waar je bak staat nu nachts veel kouder wordt dan een paar weken terug
 
Bij mij is de ervaring mt Superfish ook wisselend. Een 100W gaat op mijn 60 liter heel prima. Maar een 50W leverde te koud, een volgende ook en de derde heb ik maar vervangen met een Sera heater. Die houdt de temp wel goed in een koudere slaapkamer. De Superfish is naar een bakje beneden in de woonkamer gegaan maar moet standaard een paar graden hoger.
 
50w is ook op het randje voor 60 liter hoe groter het temperatuur verschil met de ruimte waar hij staat hoe meer vermogen je verwarming moet leveren om de temperatuur stabiel te houden.
als het vermogen te laag is blijft hij continu aan op de evenwicht temperatuur
 
Hallo, Ik heb een Superfish 70liter en de daarbij standaard geleverde verwarming in hier is bij mij niks mis mee. De standaard bijgeleverde is wel een 100W op 70 liter.
 
50w is ook op het randje voor 60 liter hoe groter het temperatuur verschil met de ruimte waar hij staat hoe meer vermogen je verwarming moet leveren om de temperatuur stabiel te houden.
als het vermogen te laag is blijft hij continu aan op de evenwicht temperatuur
Klopt, ik was niet duidelijk. De 50W heaters zitten op mijn 25 liter bakjes. Dan nog wilden die stuk voor stuk niet verwarmen als het verschil tussen omgeving en gewenste watertemperatuur te groot is. Als die zgn Delta T niet zo groot is (zoals in een goed verwarmde woonkamer) voldoet zo'n SF prima. Voor het 25 liter bakje met garnalen op de slaapkamer van oudste ben ik overgestapt op de Sera heater. Ik kreeg met de SF op 27 graden de temp daar nog steeds niet boven de 20 graden en ik wilde naar 21 à 22 graden, ook vanwege de planten in de bak.
 
Ik ben erg te spreken over de Dennerle smart heaters. Elektronisch gemeten en zijn erg stabiel.
 
Als het van superfish is en er hangt een stekker aan is het als Russische roulette spelen met 5 kogels in de trommel. Je kan heeeeeeeel veel geluk hebben dat het goed gaat maar meestal is het anders.
 
Dan ga ik krasloten halen. (Russische roulette is praktisch gezien wat lastig: ik heb alleen pistolen raketwerpers en Kalashnikovs in huis) maar gezien het feit dat ik én een goed werkende verwarming én een goed werkende pomp van Superfish heb, kan het niet fout gaan.😁
 
Als het van superfish is en er hangt een stekker aan is het als Russische roulette spelen met 5 kogels in de trommel. Je kan heeeeeeeel veel geluk hebben dat het goed gaat maar meestal is het anders.
mwah, dit vind ik persoonlijk overdreven. SF is natuurlijk een budgetmerk en daar moet je andere eisen aan stellen dan een A-merk, maar in mijn ervaring is dat spul redelijk. En naturlijk kun je niet voor een duppie op de eerste rang zitten. Enfin, ik heb jarenlang (en nog steeds op mn 25l) een Aquaflow 100 filtertje gerbuikt zonder problemen
 
Beide heaters hebben alleen maar volledig onderwater gestaan vanaf aanzetten, dus dat kan het niet zijn. De bak draait nog maar 2 weken in, dus water heb ik nog niet ververst. De heaters waren 100W, wat voldoende moet zijn voor een 45 liter bakje. Nou ja, ik weet het ook niet meer. Wel goed om te lezen dat Superfish heaters niet standaard zulke schommelingen veroorzaken. Dat de in te stellen temperatuur van de heater weer anders is dan de water temperatuur was me al duidelijk. Daar zou ik geen probleem mee hebben. Maar die schommelingen van 3 graden zijn wel teveel.
 
Beide heaters hebben alleen maar volledig onderwater gestaan vanaf aanzetten, dus dat kan het niet zijn. De bak draait nog maar 2 weken in, dus water heb ik nog niet ververst. De heaters waren 100W, wat voldoende moet zijn voor een 45 liter bakje. Nou ja, ik weet het ook niet meer. Wel goed om te lezen dat Superfish heaters niet standaard zulke schommelingen veroorzaken. Dat de in te stellen temperatuur van de heater weer anders is dan de water temperatuur was me al duidelijk. Daar zou ik geen probleem mee hebben. Maar die schommelingen van 3 graden zijn wel teveel.

Dan kijken naar de opstelling van je bakje, koude muur of raam, want te weinig capaciteit kan ook nog he
 
Beide heaters hebben alleen maar volledig onderwater gestaan vanaf aanzetten, dus dat kan het niet zijn. De bak draait nog maar 2 weken in, dus water heb ik nog niet ververst. De heaters waren 100W, wat voldoende moet zijn voor een 45 liter bakje. Nou ja, ik weet het ook niet meer. Wel goed om te lezen dat Superfish heaters niet standaard zulke schommelingen veroorzaken. Dat de in te stellen temperatuur van de heater weer anders is dan de water temperatuur was me al duidelijk. Daar zou ik geen probleem mee hebben. Maar die schommelingen van 3 graden zijn wel teveel.
De oorzaak van de schommeling kan wel eens aan de overkapaciteit van de elementen liggen.
Een verwarming heeft namelijk nog heel wat restwarmte als die uitschakeld.
 

Terug
Bovenaan