Superfish start 70 tropical


V

Visserke69

Guest
Hey!

We zijn aan het kijken om de Superfish Start 70 Tropical te bestellen. Afmetingen: 58 x 28 x 45 cm - 70 L

Zou volgend vissenbestand samen kunnen leven in bovenstaand aquarium?
 

Bijlagen

  • nyvzn-x4gao-wh5uc.png
    nyvzn-x4gao-wh5uc.png
    202.2 KB · Weergaven: 196
Leuk formaat bakje waar helaas niet alle genoemde soortjes in kunnen, kardinaal tetra's kunnen beter wat groter gehouden worden omdat het nogal zwemmers zijn, plus d ecombinatie met de danio in zo'n klein bakje word een bende omdat beide groepen elkaar in de weg gaan zitten wegens je bak te klein is voor twee groepen scholenvisjes. Dus dan zou ik alleen de danio doen.
Guppenmannen zonder vrouwtjes toe te voegen is niet aan te raden want guppen hebben maar 1 doel voor ogen: zoveel mogelijk voorptlanten, ontneem je ze dit zullen ze zich erg ongemakkelijk vinden en niet heel lang leven.
De saigon algeneter is vaak een verkeerd geplaatst visje, deze hoort echt in een bak waar een fikse stroming instaat, iets waar deze bak niet in kan voldoen, dan zou je beter de otosinclus kunnen kiezen, wel is de otosinclus een scholenvis dus minimaal 8 stuks aanschaffen.
Garnalen zijn leuk maar start dan met een makkelijk soortje, bijv. de vuurgarnaal of citroengarnaal of blue dreamgarnaal, de garnaal die jij wil is vrij lastig te houden en als je geen ervaring hebt met garnalen loopt dat geheid uit op een mislukking
 
Ook kun je garnalen vaak voor een fractie van de prijs halen via een site als marktplaats. Scheelt een hoop tov een winkel
 
Nicolientje-W

Nieuw voorstel:

Vernoemde garnalen waren niet beschikbaar. De opties waren: Waaierhand rotsgarnaal, Kersgarnaal, Fire rili garnaal, Roodneus garnaal.
 

Bijlagen

  • vroxw-rsnwm-w411q.png
    vroxw-rsnwm-w411q.png
    309.6 KB · Weergaven: 159
Voor dit formaat bak raad ik aan om maximaal twee soorten vis te nemen (+ eventueel wat slakken/garnalen). Meer soorten betekend dat je snel teveel vissen in de bak hebt, vissen elkaar eerder in de weg zitten en scholen/groepjes te klein zijn. Dat zijn allemaal factoren die de kans op succes verkleinen en bij elkaar dus een recept voor problemen.


zoals gezegd kweken guppen snel, opzichzelf is dit formaat geschikt voor guppenbak maar stop er dan geen andere visjes bij. en houd er rekening mee dat je met regelmaat het overschot aan guppen af moet voeren.

Kardinalen en luipaarddanio's worden eigenlijk te groot voor dit formaat bak, het zijn scholenvisjes die meer zwemruimte nodig hebben. Als je een scholenvisje wilt nemen kies dan een soort met een maximale lengte van 3 of hooguit 4 cm.

Algenetende vissen zijn eigenlijk allemaal lastige klanten voor het gezelschapsaquarium. Op dit formaat zou ik het vooral bij slakken en garnalen houden als opruimers, ze eten relatief meer alg, zijn gemakkelijker te houden en belasten het water minder

De modderkruiper is een beetje op het randje van of het past, het zijn leuke visjes maar groepsdieren dus neem een groepje.

De tandkarper of killivis is mooi, maar niet allemaal gemakkelijk te houden en vaak behoorlijk territoriaal.
 
Bingo? :D

Wat zou de ideale temp zijn voor dit bestand?
 

Bijlagen

  • g695o-cia7s-a1hrl (1).png
    g695o-cia7s-a1hrl (1).png
    106.5 KB · Weergaven: 144
rond de 22 graden is warm genoeg.

voor garnalen zou ik echt op marktplaats kijken, daar krijg je meer en mooiere garnalen voor hetzelfde geld.
 
En ik zou voor 1 garnaalsoort kiezen omdat ze kunnen kruisen.
 
Ik vermoed dat @Visserke69 relatief nieuw is in de hobby (op basis van de gestelde vragen)?
Sowieso weten we dat het om een nieuwe (zelfs nog op te starten) bak gaat.

Ik wil niet vervelend doen @Nicolientje-W (zoals je weet: ik doe zelden tot nooit vervelend :D) ...
maar ik heb wel mijn bedenkingen bij je onderstaand advies...

De saigon algeneter is vaak een verkeerd geplaatst visje, deze hoort echt in een bak waar een fikse stroming instaat, iets waar deze bak niet in kan voldoen, dan zou je beter de otosinclus kunnen kiezen, wel is de otosinclus een scholenvis dus minimaal 8 stuks aanschaffen.

Je hoort me al komen vermoed ik maar Otocinclus aanraden omdat de Saigon algeneter een foute keuze is vind ik echt een slecht idee.
Oto's zijn echt ongeschikt in een "verse" bak.
Zeker nieuw aangekochte oto's zijn vrijwel kansloos in bakken die minder dan pakweg 6 maand draaien. In jonge bakken is er nog geen spoor van hun natuurlijk eten (aufwuchs tussen algen) waardoor (zeker nieuwe) oto's massaal verhongeren vooraleer ze aan ander voer gewend raken.

We zouden met andere woorden in ons advies steeds rekening moeten houden met de (gevolgen van de) massale vangst en de zeer hoge sterftecijfers bij oto's (tijdens transport, bij LFS en tenslotte veel te vaak ook nog bij de aquariaan thuis).
Want wij hebben enkel (een heel beetje invloed) op de laatste schakel (de uitval bij de liefhebber).

Dus het minste dat we kunnen doen is correct advies geven zodat er hopelijk minder vissen na hun beproevingen (vangst, vervoer, verblijf in LFS en tenslotte de verkoop) alsnog verhongeren omdat ze terecht komen in "onrijpe" bakken.

Hoe dan hoor ik je denken?
Bijvoorbeeld door niet (spontaan) oto's aan te bevelen als visjes geschikt voor een verse bak.
En door de opmerking inzake grote uitval (tijdens transport, handel en tenslotte in 'te jonge' bakken) altijd te vermelden.
Dan weet de ts tenminste wat het risico is...

;)
 
Ik vermoed dat @Visserke69 relatief nieuw is in de hobby (op basis van de gestelde vragen)?
Sowieso weten we dat het om een nieuwe (zelfs nog op te starten) bak gaat.

Ik wil niet vervelend doen @Nicolientje-W (zoals je weet: ik doe zelden tot nooit vervelend :D) ...
maar ik heb wel mijn bedenkingen bij je onderstaand advies...



Je hoort me al komen vermoed ik maar Otocinclus aanraden omdat de Saigon algeneter een foute keuze is vind ik echt een slecht idee.
Oto's zijn echt ongeschikt in een "verse" bak.
Zeker nieuw aangekochte oto's zijn vrijwel kansloos in bakken die minder dan pakweg 6 maand draaien. In jonge bakken is er nog geen spoor van hun natuurlijk eten (aufwuchs tussen algen) waardoor (zeker nieuwe) oto's massaal verhongeren vooraleer ze aan ander voer gewend raken.

We zouden met andere woorden in ons advies steeds rekening moeten houden met de (gevolgen van de) massale vangst en de zeer hoge sterftecijfers bij oto's (tijdens transport, bij LFS en tenslotte veel te vaak ook nog bij de aquariaan thuis).
Want wij hebben enkel (een heel beetje invloed) op de laatste schakel (de uitval bij de liefhebber).

Dus het minste dat we kunnen doen is correct advies geven zodat er hopelijk minder vissen na hun beproevingen (vangst, vervoer, verblijf in LFS en tenslotte de verkoop) alsnog verhongeren omdat ze terecht komen in "onrijpe" bakken.

Hoe dan hoor ik je denken?
Bijvoorbeeld door niet (spontaan) oto's aan te bevelen als visjes geschikt voor een verse bak.
En door de opmerking inzake grote uitval (tijdens transport, handel en tenslotte in 'te jonge' bakken) altijd te vermelden.
Dan weet de ts tenminste wat het risico is...

;)
Het ging om welk bestand geschikt is voor deze bak, niet over hoe toe te voegen, en dan zijn otosinclusjes prima geschikt, als je me een beetje kent had je geweten dat ik altijd het advies geef ze pas na minimaal 3 maanden toe te voegen, dta had nu ook vanzelf gekomen als ts voor die visjes gekozen had, nu ging het puur over de samenstelling voor het aquarium
 
als je me een beetje kent


Ok, je hebt een punt. ;)
Ik was het blijkbaar even vergeten ... :br:

altijd het advies geef ze pas na minimaal 3 maanden toe te voegen, dta had nu ook vanzelf gekomen als ts voor die visjes gekozen had,

Persoonlijk zet ik deze waarschuwing er meestal direct bij omdat mensen er soms te snel van uit gaan dat "algeneters" als eerste visjes moeten toegevoegd worden met alle gevolgen van dien.
Ik dacht dat je het even over het hoofd had gezien maar op zich heb je wel gelijk dat er nog tijd was voor deze kanttekening.
;)
 

Terug
Bovenaan