Superfish Home 8 verlichting regelen (plug and play)


M

mkatoen

Guest
Hallo,

voor het houden van vuurgarnalen ben ik nu een Superfish Home 8 aan het indraaien. Ik zou graag gebruik willen maken van een tijdschakelklok voor het regelen van de verlichting. Je regelt de leds via een knop aan de bovenkant. Dit is echter niet een standaard aan en uit knop, je hoeft er alleen maar met je vinger over heen te gaan. Ik heb de kap al open gehad en zag dat d.m.v. een veertje het signaal wordt gegeven. Daarnaast sluit je de pomp eerst aan op het bakje zelf (aan de achterkant) waar vervolgens weer een kabel uit gaat richting stopcontact. De pomp doet het niet zonder dat ook de verlichting is aangesloten. Hoe ga ik hier in hemelsnaam de verlichtingsduur automatisch mee regelen? Want als nu het stroom er af gaat voor de leds gaat de pomp dus ook uit. En als de lampen weer aan moeten gaan blijven deze uit, de pomp gaat dan wel weer aan. Het enige wat ik in gedachten heb is om een aparte led strip te kopen en de huidige verlichting dan uit te laten. Zijn er mensen met iets soortgelijks en is dit op te lossen zonder iets aan te hoeven schaffen, of wordt het dan een heel technisch verhaal (solderen etc.)?
 
Who wacht even.

Dus wanneer je je licht uit doet gaat je pomp (je filter bedoel je?) ook uit???

Snap het even niet...
 
Oke. even op you tube gekeken en snap nu wat je bedoeld ;)

Je kunt de stekker idd niet in een tijdklok steken!
Dan gaat je pomp idd ook uit.

Heel apart systeem. De andere bakken van SF hebben dat allemaal niet, vandaar dat ik het even niet snapte.
 
Jemig, wat een ongelukkig systeem......
Je zou bijna denken dat ze bij SF geen ervaring hebben met aquaria.

Ik denk dat de enige oplossing dan is, om er inderdaad aparte verlichting bij te plaatsen.
Tenzij je een beetje handig bent met elektra?
Misschien zit 'ie wel gebrugd met de pomp en kun je die brug ertussenuit halen, kroonsteentje ertussen en apart snoer eraan?
Ik weet niet of zo'n ledstripje voldoende licht geeft voor de planten?
 
Ja balen is dat,de eerste modellen van de sf experts konden ook niet op een tijdschakelaar voor het licht zonder zelf een aanpassing in de bedrading te doen.
Vrees dat dit voor jouw bakje geen optie is zonder de boel te slopen.
 
Ergens zit de draad komend vanaf de pomp en de draad komende vanaf de leds gekoppeld. Daar zal je dus moeten ontkoppelen en dan de leds een aparte toevoer moeten geven. Hieruit blijkt maar weer dat sommige ontwerpen uitsluitend vanachter een bureau ontstaan en nauwelijks in de praktijk getest worden...
 
Ik ben even creatief geweest en heb een mogelijke oplossing misschien...
2017-01-15 14.19.16.jpg
 
Even een toelichting ;)

Als je het stekkertje van de ledlamp niet achterin de deksel steekt, maar aansluit op een aparte 12 V adapter (kosten een 10 euro), dan kun je die adapter in een tijdklok steken. En die tijdklok uiteraard in het stopcontact.
 
Nu is het wel zo dat niet alle ledverlichting werkt op een normale tijdklok.

Dat is vaak het geval bij dat soort tiptoetsen die jij ook hebt.

In dat geval kun je twee dingen doen. Dat tiptoets systeem er tussen uit halen en vervolgens een gewone tijdklok gebruiken.
Het tiptoets systeem laten zoals het is en een tijdklok van superfish zelf kopen.

https://www.aquariumproducts.nl/sup...Bs_PAS2jISSdKorpKENU3GM1ytV9RADtPORoCJkDw_wcB
 
Volgens mij gaat dit plaatje, hoe creatief dan ook, niet op, Sanneke. Het meest linker rode rondje op jou plaatje is de gezamelijke ingang pomp/led. Het meest rechterrondje is de travo-ingang 230 V. als ik het goed heb. Ik maak dit op uit een filmpje van SuperFisch.

 
Bedankt voor de snelle reacties allemaal!
Ik ben even creatief geweest en heb een mogelijke oplossing misschien...Bekijk bijlage 6527
Ik zal hier zo ff rustig naar kijken. Wel creatief! :D

Verder een erg onhandig systeem inderdaad. Ik had dit bakje nog in de kast staan en wou er wat mee doen. Was dit even vergeten.
 
Misschien een mailtje wagen naar Aquadistri?
Dit is echt zo niet handig......
 
Even een toelichting ;)

Als je het stekkertje van de ledlamp niet achterin de deksel steekt, maar aansluit op een aparte 12 V adapter (kosten een 10 euro), dan kun je die adapter in een tijdklok steken. En die tijdklok uiteraard in het stopcontact.
Dit wil dus niet. De verlichting staat standaard op uit. Ik heb al met een tijdklok gekloot en zodra de stroom er weer op staat blijft te lamp uit. Bij een andere adapter zal dit denk ik ook gebeuren. Het is niet een standaard indrukknop zodat de lamp standaard op AAN gezet kan worden
 
Gewoon dat ding op mp zetten en een leuk ander bakje kopen met meer liters ook! ;)
 
Volgens mij gaat dit plaatje, hoe creatief dan ook, niet op, Sanneke. Het meest linker rode rondje op jou plaatje is de gezamelijke ingang pomp/led. Het meest rechterrondje is de travo-ingang 230 V. als ik het goed heb. Ik maak dit op uit een filmpje van SuperFisch.



He shit zeg, dat maakt het nog ingewikkelder...:stom:

Even hardop denken nu..


In het filmpje lijkt het erop alsof hij het snoertje van het pompje in het linker rondje stopt.
Dan steekt hij de 12 V adapter in het rechterrondje.

Maar omdat zowel de pomp als de verlichting aan en uit gaan wanneer je de 12V adapter wel of niet in het stopcontact hebt,
wil dat zeggen dat ze dus geschakeld zijn.

Het snoertje van het ledlampje wordt onderweg dus ergens gekoppeld.

Je zei dat je hem had opengemaakt, kun je eens een foto maken van het snoertje van het ledlampje waar dat naar toe gaat?
 
Dit wil dus niet. De verlichting staat standaard op uit. Ik heb al met een tijdklok gekloot en zodra de stroom er weer op staat blijft te lamp uit. Bij een andere adapter zal dit denk ik ook gebeuren. Het is niet een standaard indrukknop zodat de lamp standaard op AAN gezet kan worden
Kijk nu even naar het filmpje, dan snap je hoe .e.e.a. gemaakt is. Van daaruit kan de oplossing gevonden worden er van uitgaande dat je, zonder de boel af te moeten breken, bij de aansluitingen kan komen.
 
He shit zeg, dat maakt het nog ingewikkelder...:stom:

Even hardop denken nu..


In het filmpje lijkt het erop alsof hij het snoertje van het pompje in het linker rondje stopt.
Dan steekt hij de 12 V adapter in het rechterrondje.

Maar omdat zowel de pomp als de verlichting aan en uit gaan wanneer je de 12V adapter wel of niet in het stopcontact hebt,
wil dat zeggen dat ze dus geschakeld zijn.

Het snoertje van het ledlampje wordt onderweg dus ergens gekoppeld.

Je zei dat je hem had opengemaakt, kun je eens een foto maken van het snoertje van het ledlampje waar dat naar toe gaat?
Dit had ik dus al verteld, Sanneke. Je conclusie is correct; er moet daar waar de koppeling tussen de stroomtoevoer van led en pomp gedaan is een ontkoppeling plaatsvinden. Ik zou dan de pomp op de travo 230V toevoer zetten en een aparte toevoer naar de led maken. Kan je mooi beide ingebouwde power toegangen voor gebruiken.
 
Dit had ik dus al verteld, Sanneke. Je conclusie is correct; er moet daar waar de koppeling tussen de stroomtoevoer van led en pomp gedaan is een ontkoppeling plaatsvinden. Ik zou dan de pomp op de travo 230V toevoer zetten en een aparte toevoer naar de led maken. Kan je mooi beide ingebouwde power toegangen voor gebruiken.
Een aparte toevoer naar de led lost alsnog niet op dat de lamp niet aan gaat. Dan is wel het uit gaan van de pomp opgelost.
 
Even een vraagje,

Als je het pompje niet aansluit, dus even gewoon uit laat staan.

Doet je ledverlichting het dan wel gewoon?

Edit: laat maar, ik dacht dan kun je het pompje op een aparte 12V adapter zetten, en je led op een timer. Maar dan moet je hem in de ochtend wel met de hand aanzetten.

Wat een k.. klote bakje zeg en dat voor €45,- euro.

:sorry: voor mijn taalgebruik... ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Even een vraagje,

Als je het pompje niet aansluit, dus even gewoon uit laat staan.

Doet je ledverlichting het dan wel gewoon?
Ja! Hier trouwens de binnenkant:

62JIjshlGgD_wFbhY0qDW_oOUefrQblJ.jpeg


Je ziet de kabel van de lamp die net niet op de foto te zien is. Onderin de twee aansluitingen. Het maakt overigens niet uit of je de kabel van de pomp links of rechts doet, zelfde geldt voor de lamp (adapter in stopcontact). Als ik trouwens de kabel van de pomp uit het bakje haal, dan gaat de verlichting ook uit. Die is daarna wel weer aan te zetten. Lekker ingewikkeld allemaal. Helemaal als je niet technisch bent. Excuses voor de kwaliteit, budget telefoon.
 
Dus moet er uitgezocht worden of er nog iets tussen de ledstrip en de voeding zit. Een onderbreking wellicht? Het ledstripje ziet er eenvoudig uit maar ik heb natuurlijk geen zicht hoe e.e.a. in het bakje is aangesloten. Zitten er een (gezamelijke) zekering in wellicht die ook nog ontkoppeld moet worden? Misschien heeft de strip nog een drivertje, de foto is erg vaag... Het moet niet moeilijk zijn om de plus en de min van het stripje te vinden. Let op: je moet ze natuurlijk wel weer met 12 V gelijkstroom voeden!
 
Even een vraagje,

Als je het pompje niet aansluit, dus even gewoon uit laat staan.

Doet je ledverlichting het dan wel gewoon?

Edit: laat maar, ik dacht dan kun je het pompje op een aparte 12V adapter zetten, en je led op een timer. Maar dan moet je hem in de ochtend wel met de hand aanzetten.

Wat een k.. klote bakje zeg en dat voor €45,- euro.

:sorry: voor mijn taalgebruik... ;)
Precies! De lamp zal uitgeschakeld worden en de pomp zal blijven draaien, maar dan moet ik alsnog zelf de verlichting weer aan doen.
 
Vermoedelijk is het CB plaatje met de techniek daarop bedoelt voor de leds. Je zou dan beter de leds kunnen laten zitten en de pomp afkoppelen en apart aansluiten.
 
Vermoedelijk is het CB plaatje met de techniek daarop bedoelt voor de leds. Je zou dan beter de leds kunnen laten zitten en de pomp afkoppelen en apart aansluiten.

Ja dat is ook wat ik bedoelde. Alleen punt is dat de pomp een dc female aansluiting heeft en die zit ook standaard op een adapter toch?
Kan het mis hebben hoor ;)
 
Precies! De lamp zal uitgeschakeld worden en de pomp zal blijven draaien, maar dan moet ik alsnog zelf de verlichting weer aan doen.

Ja dat blijft het probleem idd. Op zich niet erg als je thuis elke dag wakker wordt, kleine moeite, maar minder handig als je vaak van huis bent.
 
Heb even die foto bekeken, dat stukje printplaat voor het ledlampje is voor de touchtip bediening.

Ik weet niet wat er gebeurt, dus eigen risico :D :D :D

Maar wat als je het snoertje van het lampje nu gewoon los haalt van het printplaatje, of gewoon daar afknipt.

Je zou dan dit snoertje kunnen aansluiten op een losse DC female.
En die vervolgens aansluiten op een aparte adapter.

https://www.ledstripkoning.nl/acces...l-wit/koppelstuk-stekker-solderen-niet-nodig/

koppelstuk-stekker-solderen-niet-nodig.jpeg
 
Heb even die foto bekeken, dat stukje printplaat voor het ledlampje is voor de touchtip bediening.

Ik weet niet wat er gebeurt, dus eigen risico :D :D :D

Maar wat als je het snoertje van het lampje nu gewoon los haalt van het printplaatje, of gewoon daar afknipt.

Je zou dan dit snoertje kunnen aansluiten op een losse DC female.
En die vervolgens aansluiten op een aparte adapter.

https://www.ledstripkoning.nl/acces...l-wit/koppelstuk-stekker-solderen-niet-nodig/

Bekijk bijlage 6545
Dat zou nog best eens kunnen werken!!! Alleen is er dan geen ruimte voor het koppelstuk en snoer om uit de kap te gaan. Als je de twee delen van de kap dicht drukt is er verder geen kiertje over. Dan zou ik alsnog het printplaatje moeten bewerken. Of ik moet een stukje aan de achterkant kapot maken. Als ik het lampje aan zou sluiten op een koppelstuk en vervolgens op een adapter, dan neem ik aan dat de verlichting standaard aan staan?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou natuurlijk ook het printplaatje er in z'n geheel uit kunnen halen. De pomp aansluiten op een nieuwe adapter. Voor de led een koppelstuk kopen en die aansluiten op de huidige adapter. Of niet?!? :p Dant pas het makkelijk, hoeft alleen dat koppelstuk van de verlichting door de achterkant, waar is dat printplaatje zat met de twee aansluitingen. Heb je adapters met female aansluiting. dus pinnetje? (dit dan voor het pompje)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat zou ik dus doen; laat de led aansluiting voor wat hij is. Ontkoppeld de pomp deze is de printplaat niet nodig.
 
Dat zou ik dus doen; laat de led aansluiting voor wat hij is. Ontkoppeld de pomp deze is de printplaat niet nodig.
Zou het dus geen kwaad kunnen de kabel van de lamp te knippen vlak bij waar het gesoldeerd is?zl

Zou zoiets moeten tussen de pomp en adapter?
Ik vind geen 12v adapter female

https://www.camerashop24.nl/12-volt-verloop-stekker-ved22

Dan wordt het dus:
dc female naar female connector voor de pomp
12v adapter voor de pomp
koppelstuk voor de led
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat zou ik dus doen; laat de led aansluiting voor wat hij is. Ontkoppeld de pomp deze is de printplaat niet nodig.

De pomp hoeft niet ontkoppeld te worden, dat snoertje is al los.
Het probleem ligt juist bij de ingebouwde ledverlichting, die werkt niet op een tijdschakelaar, vanwege dat printplaatje.

Vandaar mijn idee om het snoertje door te knippen van de ledlamp en daar een connector aan te zetten zodat deze in een aparte adapter in een gewone tijdschakelaar kan. (theoretisch zou dit moeten werken)

Maar wellicht brgrijp ik je idee verkeerd hoor ;)
 

Terug
Bovenaan