Superfish Aqua 40 inrichten


M

Mndy

Guest
Hallo!

Ik heb zaterdag een tweedehands Aqua 40 opgehaald.
Maar ik zit een beetje met de inrichting. De bak gaat gebruikt worden als kweek/quarantaine/planten bak. Het moet geschikt zijn voor Colisa chuna, Boraras brigittae en Corydoras pygmaeus.

Er komen dus drijfplanten in voor de goerami's. Hiervoor zat ik te denken aan Limnobium laevigatum of Pistia stratiotes. Of kan ik beter kiezen voor een soort met kleine wortelen?

Wie heeft er wat inspiratie voor me? Want ik vind het erg lastig met zo'n klein bakje.
 
Ik vind de collisa chuna eigenlijk te klein voor een Aqua 40 niet?
Maar dus over de inrichting.
miscchien wat zand op de bodem met wat spiderwood met mos op lijkt me mooi?

mvg wout
 
Het is ook geen permanente woning ;)
Zodra ze een schuimnest hebben gemaakt, gaat dat nest daar naartoe bijvoorbeeld. Mocht er eentje ziek worden, dan verhuist ie ook tijdelijk daar naartoe.
Het is geen ideale oplossing, maar liever iets dan niets ;)
 
een vallisneria op de achtergrond ?

mvg wout
 
Drijfplanten zijn idd een must in dit geval. Verder uh.... cabomba? Kun je mooie bos mee maken.
Of iets als sterrenkruid; hygrophila difformis (kan erg breed worden dus bijhouden!); hoornblad; spiderwood wat je al aangaf met wat mos/anubias/javavaren; zoiets?? En misschien iets van dwergnaaldgras als voorgrondbedekking?

Ik noem gewoon willekeurige planten op hoor. Neem aan dat je niet biotoop-gericht wilt?
 
Het hoeft inderdaad geen biotoop gericht aquarium te worden, zolang het maar mooi is voor mij ;)
Ik heb net een mooi stuk hout gekocht.

Voor de opstart komt er in elk geval een stengeltje cabomba in.
Naaldgras is een erg goed idee.
Het lijkt me mooi om het stuk hout volledig onder het mos te laten groeien. Kan ik daar ieder soort mos voor gebruiken?

Met Vallisneria heb ik helaas weinig goede ervaringen..

In de huidige 60cm bak heb ik Echinodorus vesuvius en Lysimachia nummularia "aurea" staan, hiervan zou ik 1 soort graag naar de aqua 40 willen verhuizen. Ik denk dat het de Echinodorus gaat worden.

En heeft iemand nog een goed idee om als drijfplant te kunnen gebruiken?
 
Ja je kan hout volledig onder mos laten groeien. Meest gebruikte mos is javamos.
 
Je geeft zelf al aan dat het bakje klein is maar beter dan niks idd,waarom dan hout en vol zetten met planten?
Scheelt weer allemaal kostbare ruimte natuurlijk,wat drijvertjes en een plantje is zat lijkt mij dan.
 
Hey, wat grappig dat je een Lido 120 hebt en nu een tweedehands Aqua 40 hebt gehaald! Ik heb precies hetzelfde. De Aqua40 moest ook als back up bakje gaan dienen, maar hij staat nu een dikke week leeg op de eettafel en heb ik al verschillende plannen om hem toch permanent in gebruik te nemen. :D
Eerst maar even verder met de Lido. Ben een groot stuk hout aan het inwateren en het duurt eeuwig...
 

Terug
Bovenaan