Superfish Aqua 30 Tropical Kit Welke vissen?


B

Beginner

Guest
Goedemiddag,

Afgelopen weekend heb ik een nieuw aquarium aangeschaft, namelijk de Superfish Aqua 30 Tropical Kit. De winkelier raadde mij aan om een aantal Neon Tetra's of Boraras Brigittae te nemen.

De bedoeling is om van 1 van deze soorten 8-10 stuks te nemen.

Inhoud: 30 Liter
Afmetingen: 35x225x315 cm

dsc01551.jpg

dsc01555.jpg


Ik hoor graag van een aantal mensen of dit mogelijk en verantwoord is.

Mvg
 
Re: Superfish Aqua 30 Tropical Kit

Ik denk dat je geen 225 en 315 centimeter bedoelt, dat is wel een behoorlijk grote bak anders!

Maar hier zou ik geen visjes in huisvesten als ik jou was. Garnalen kunnen er wel prima in en zijn ook erg leuk. Als je visjes wilt zou ik voor minimaal 60 centimeter kijken, maar met 80 centimeter kan je al veel meer.
 
Re: Superfish Aqua 30 Tropical Kit

Inderdaad, het moet zijn 35 x 22,5 x 41,5 cm. ;). Maar zelfs Boraras Brigittae kunnen daar niet in? Blijft raar dat ze dat formaat (en vissenkommen) verkopen voor vissen.
 
Re: Superfish Aqua 30 Tropical Kit

Onwetendheid, en geld! De brigittae zou ik persoonlijk ook vanaf 60 centimeter houden. Ik heb ze in 60 gehad en zitten nu in 80 en die zwemruimte wordt ten volle benut! Ik zou het met dit formaat bij garnaaltjes houden, misschien een mooi slakje erbij. Maar dan heb je het wel gehad.
 
Re: Superfish Aqua 30 Tropical Kit

Mij is precies hetzelfde overkomen. Zonder eerst info op te zoeken naar de dieren winkel. Ik dacht die mensen weten het het best. Ik heb direct na het lezen van dit forum een juwel rekord 600 gekocht. De vissen hebben het meer naar hun zin en het is makkelijker te onderhouden. Ik gebruik de superfish als quarantaine bak.
 
Re: Superfish Aqua 30 Tropical Kit

Mvo zei:
Mij is precies hetzelfde overkomen. Zonder eerst info op te zoeken naar de dieren winkel. Ik dacht die mensen weten het het best. Ik heb direct na het lezen van dit forum een juwel rekord 600 gekocht. De vissen hebben het meer naar hun zin en het is makkelijker te onderhouden. Ik gebruik de superfish als quarantaine bak.

Hah ben jij mij? Jammer toch dat zoveel mensen deze hobby beginnen op deze manier. Vooral voor de vissen ook.
 
Re: Superfish Aqua 30 Tropical Kit

Dit is inderdaad een aquarium voor garnalen maar die zijn ook heel leuk.

Koop er minimaal 10 stuks vuurgarnalen( via Marktplaats zijn ze veel goedkoper ), zorg voor een mosbal en je zal zien als ze zich gaan vermeerderen dat je een leuke aktratieve aquarium hebt.

Wel op zijn tijd het water verversen want ze zijn gevoelig voor slechte kwaliteit water.

Veel succes ermee.

Henk P.
 
Re: Superfish Aqua 30 Tropical Kit

crystal red is ook mooi, ik had precies het zelfde aquarium, ook met neon tetra's. de winkelier zegt dat het kan maar ik heb een keer gehad dat de ene persoon zei dat ze er wel in konden en de andere persoon van niet! (dan moet je weten dat dat in de zelfde winkel was) na een jaar heb ik het aquarium weg gedaan en heb ik een juwel rekord 600 gekocht die ook al bijna weer een jaar staat!
 
Re: Superfish Aqua 30 Tropical Kit

Daar kunnen best visjes in,hoor.

Maak het een beetje brak (zout zonder jodium!!!!) 1 eetlepel in heet water Goed oplossen.
Af laten koelen.
Giet dat in het water. (is voldoende voor licht brak water)

Bijtje (Brachygobius xanthozona


Y6xSorc1xvOpmYISocqr8Nqakyk0Ubyp.jpeg

De stenen zijn IJSELstenen,heb ik zelf gaten in geboord.

Ik geef ze Artimea diepvries.
Heb er 25 in zitten.
Y6xSorc1xvOpmYISocqr8Nqakyk0Ubyp.jpeg


Maar een idee?
 
Re: Superfish Aqua 30 Tropical Kit

Zijn 3-4 cm (vr) 2 cm (m).

heb er hoornblad in, en een Bleheri.
Bak is in tussentijd verplaatst (70 cm bak).
Staat nu op ooghoogte.
 
Re: Superfish Aqua 30 Tropical Kit

Volgens mij is 'slecht advies bij de dierenwinkel' meer regel dan uitzondering. Je leest het elke keer weer. Erg jammer.
Ik heb zelf ook de fout begaan te denken dat ik bij de winkel goed geadviseerd zou worden. Nu zoek ik eerst alles op wat ik wil weten en handel daar naar.
 
Re: Superfish Aqua 30 Tropical Kit

De bak lijkt mij ook te klein voor bijtjes.

Hou het gewoon bij garnaaltjes en een mooi sierslakje, dat is ook leuk toch?
 
Re: Superfish Aqua 30 Tropical Kit

Benieuwd wat je ervan gaat maken. Zelf een aantal cr en cb in de bqk zitten en zijn ook erg leuk om te zien.

@fantoom: nu kan ik het verkeerd hebben, maar de bijtjes waarnaar verwezen wordt zijn toch ook dwerggarnalen?

edit: het is mooier om savonds foto's te maken, heb je minder weerspiegeling
 
Re: Superfish Aqua 30 Tropical Kit

Is killies misschien een idee?
Een aantal soorten zijn in dat soort bakjes prima te houden dacht ik.
 
Re: Superfish Aqua 30 Tropical Kit

ik denk dat een paar (max 6) van een minisoort best zou moeten kunnen, zolang je de zwemruimte niet teveel opvult met steen en hout, denk idd aan Boraras brigittae, of Danio choprae, Danio margaritatus, Gobiopterus chuno, Lepidarchus adonis, Microrasbora rubescens,Nannostomus anduzei, Odontocharacidium aphanes, Tanichthys micagemmae, Tucanoichthys tucano, even kijken welke er niet al te actief zijn. Ik vond mijn Danio margaritatus die ik heb gehad (in een 60 cm bak) zeer rustige visjes.

of op de bodem en groepje van iets van 5 Corydoras pygmaeus misschien?
 
Re: Superfish Aqua 30 Tropical Kit

Als je naar de maten kijkt is het bakje bruto 25 liter en zal het met inrichting naar de 20 liter gaan en vind dat zelf ook voor kleine visjes erg krap hoor.
Ze kunnen een klein rondje zwemmen maar je ziet in de praktijk dat ze in een ruimere bak vaak veel mooier van kleur zijn en een leuker gedrag laten zien.
 
Re: Superfish Aqua 30 Tropical Kit

Waarom vul je de bak niet helemaal? Het zijn al zo weinig liters.

@TammyOaks
Danio choprae werd mij afgeraden voor een 80 cm. bak omdat ze zo ontzettend druk zijn en hier niet genoeg ruimte in hebben. Jij adviseert ze voor een bakje van 35 cm. :confused: C. pygmaeus zijn niet geschikt voor beginners. Heb je de visjes die je opnoemt weleens zelf gehad (behalve D. margaritatus)?

Ook noem je allemaal scholenvisjes op en die houd je niet met max. 6. Zelfs niet met min. 6. 6 vissen is geen school. 10+ gaat erop lijken.

Ik zou het bij garnalen houden, die zijn ook leuk. Eventueel een kleine (!) sierslak (geen appelslak dus).
 
Re: Superfish Aqua 30 Tropical Kit

Garnalen zijn inderdaad ook heel leuk. Zijn er in alle kleuren.En als je er ook nog mee gaat kweken dan kan je er ook nog een leuk zakcentje aan overhouden.
 
Re: Superfish Aqua 30 Tropical Kit

Als ik naar mijn groepje Danio Choprae kijk in de 80cm gaat dit bakje zeker te klein zijn. Ze benutten de volledige lengte van de bak als ze aan het rond scholen zijn. Erg zielig om die zo klein te houden naar mijn mening.
 
Re: Superfish Aqua 30 Tropical Kit

Ik kan niet in Beginner's hoofd kijken, of het iemand is die het advies van totaal geen vis ter harte zal nemen, of andere toekomstige lezers met hetzelfde plan. Met dit formaat bakje zou ik zelf ook geen visjes er in doen, ik probeerde enkel een middenweg te bieden.
De visjes die ik aandroeg zijn allemaal kleinblijvend, wat al beter is dan er visjes in gaan mikken die 5 cm ofzo worden. Nee, 6 is geen schooltje, maar een klein groepje is al beter dan 2 losse visjes voor de scholende visjes.

Om de vragen van eigen vis te beantwoorden, van degene die ik noemde heb ik de D. margaritatus, Boraras brigittae (en naaste verwant maculatus), en de pygmaeus gehad, allen in 60cm.

Maar goed, waarschijnlijk had ik mijn voorgaande post iets duidelijker moeten neerzetten wat ik bedoelde, excuses voor onbedoeld in het harnas jagen. *maakt mental note beter te gaan verwoorden*
 
Re: Superfish Aqua 30 Tropical Kit

Hallo allemaal,

Na twee weken draaien heb ik uiteindelijk besloten en er 2 endler koppels in gedaan. Na een week bleek alles goed gegaan, en heb ik er 10 crystal red garnalen bijgezet. Hiervoor heb ik het water laten testen bij de aquariumwinkel, en bleek heel goed te zijn (zelf test ik met strips).

dsc01604.jpg

dsc01594.jpg

dsc01598.jpg

dsc01601.jpg


Verversen was na 3 weken nog niet nodig, heb alleen 2,5 liter aangevuld omdat er al veel verdampt was + vers water kan geen kwaad.

Ben benieuwd wat jullie er van vinden.
 
Re: Superfish Aqua 30 Tropical Kit

mooie bak en blij te zien dat jij je bak niet meteen over bevolkt
 
Re: Superfish Aqua 30 Tropical Kit

P.s. test strips zijn rommel... beter druppeltest aan schaffen. Je garnalen vragen een wat duidelijkere test uitslag.
 
Re: Superfish Aqua 30 Tropical Kit

Leuke bak, alleen te klein voor vis helaas.

Je weet toch dat je met guppen zo de hele bak vol hebt zitten.

Ik zag dat je twee endler koppels erin gedaan hebt.

Als het mannetje 1 keer om de kerktoren heen gerend is kan t vrouwtje
zichzelf 5 keer bevruchten zonder dat het mannetje nog nodig is.

Die bak zit zo overvol.

Heb een 60 cm staan met endlers, die is zwaar overbevolkt nu en
ik raak ze aan de straatstenen niet kwijt.

Ik had ze nog en wou ze niet weg doen, maar geen haar op mijn
hoofd die er aan denkt ze in de rio400 te doen.
 
Re: Superfish Aqua 30 Tropical Kit

Mooi bakje en mooie garnalen,jammer dat de kans groot is dat de Endlers de jonge garnalen zullen opeten als je die krijgt.
 
Re: Superfish Aqua 30 Tropical Kit

Hier waar ik woon kan ik over bevolking gewoon na de dieren winkel brengen, en kan er nog geld voor krijgen ook. Ik woon dan wel op curacao
 
Re: Superfish Aqua 30 Tropical Kit

Ja die strips geven de waardes niet nauwkeurig aan inderdaad, vandaar laten testen in de winkel. Misschien ook maar zo''n testset aanschaffen
 
Re: Superfish Aqua 30 Tropical Kit

webhond zei:
Leuke bak, alleen te klein voor vis helaas.

Je weet toch dat je met guppen zo de hele bak vol hebt zitten.

Ik zag dat je twee endler koppels erin gedaan hebt.

Als het mannetje 1 keer om de kerktoren heen gerend is kan t vrouwtje
zichzelf 5 keer bevruchten zonder dat het mannetje nog nodig is.

Die bak zit zo overvol.

Heb een 60 cm staan met endlers, die is zwaar overbevolkt nu en
ik raak ze aan de straatstenen niet kwijt.

Ik had ze nog en wou ze niet weg doen, maar geen haar op mijn
hoofd die er aan denkt ze in de rio400 te doen.

Ik heb inderdaad nu al 3 jongen..! Als het er te veel worden misschien op marktplaats zetten onder 'gratis af te halen' ? Iemand ervaringen mee? Kent iemand een 3-5cm vis die zich niet zo snel voortplant?
 
Re: Superfish Aqua 30 Tropical Kit

Seabait zei:
Mooi bakje en mooie garnalen,jammer dat de kans groot is dat de Endlers de jonge garnalen zullen opeten als je die krijgt.

Als er jongen komen, kan ik ze dan niet een tijdje apart zetten in een quarantaine bakje, totdat ze wat groter zijn (misschien met een mosballetje?
 
Re: Superfish Aqua 30 Tropical Kit

Bedankt voor de reacties!
 
Re: Superfish Aqua 30 Tropical Kit

webhond zei:
Leuke bak, alleen te klein voor vis helaas.

Je weet toch dat je met guppen zo de hele bak vol hebt zitten.

Ik zag dat je twee endler koppels erin gedaan hebt.

Als het mannetje 1 keer om de kerktoren heen gerend is kan t vrouwtje
zichzelf 5 keer bevruchten zonder dat het mannetje nog nodig is.

Die bak zit zo overvol.

Heb een 60 cm staan met endlers, die is zwaar overbevolkt nu en
ik raak ze aan de straatstenen niet kwijt.

Ik had ze nog en wou ze niet weg doen, maar
hoofd die er aan denkt ze in de rio400 te doen.

Zo dacht ik er vroeger ook over.
Geen haar op mijn hoofd. OEN die ik was!!!.
Zat zaterdag bij de Kapper,vraagt de kapper,hoe wilt u het.
zeg ik, 1 haar links,1 haar rechts,en de scheiding in het midden.

Sorry meneer, links is afgebroken. tssss.
En rechts nu ook.

Hoe wilt u de scheiding nu? :juggle:
 
Re: Superfish Aqua 30 Tropical Kit

Beginner zei:
Seabait zei:
Mooi bakje en mooie garnalen,jammer dat de kans groot is dat de Endlers de jonge garnalen zullen opeten als je die krijgt.

Als er jongen komen, kan ik ze dan niet een tijdje apart zetten in een quarantaine bakje, totdat ze wat groter zijn (misschien met een mosballetje?

Ga jij de hele tijd voor het bakje zitten tot de garnaal haar kleintjes loslaat om de guppen voor te zijn dan? ;)
 
Re: Superfish Aqua 30 Tropical Kit

Er zijn 2 garnalen doodgegaan, en de rest is wat schuchter (kan er een aantal niet vinden). De eerste ging gisteren. de tweede vandaag.

dsc01617a.jpg



dsc01619a.jpg


dsc01620a.jpg


Weet iemand wat ik kan doen voordat ze allemaal dood zijn?
 
Re: Superfish Aqua 30 Tropical Kit

Te warm wellicht? Ververs je wel regelmatig water? Wat zijn je waterwaardes?
 

Terug
Bovenaan