Super fish van Triple


triple

Well-known member
Lid geworden
9 november 2009
Berichten
2,293
Locatie
moorslede
Na interne filter te verwijderen en wat poetsen krijgt een superfish 85 een 2de of misschien een 3de kans.
Wat onmiddelijk opvalt dat dit bakje zeer diep is volgens de lengte 61 x 31 x45.
Wat inspiratie opdoen in de oude boeken
20231103_091115.jpg
een schets maken van de opstelling .

20231103_091145.jpg

Dikke bodem en stenen plaatsen

20231103_090809.jpg

En dan eens zien .
 
Laatst bewerkt:
Dacht dat het standaard lampje bij de bak ging voldoen , maar erger me er nu aan .
De ruwe aanplant is gedaan 3/4 gevuld met water uit de grote bak.
Filter op maximum tot bakje helder word.

20231103_140641.jpg


Nog een bio co2 setje te maken
 
Laatst bewerkt:
Het is geen zee van licht maar ook dat kan voordelen hebben zolang je planten maar toe kunnen met iets minder licht.
 
Een 22watt verlichting moet idd wel lukken , enkel de lichtspreiding net een zebra in dit bakje.
 
Ja 22W is nog redelijk op zo n bakje als ik dat vergelijk met een kant en klare 60cm van bv Aquatlantis met 10W.
 
De zebra oorzaak gevonden verschillende rijen leds gloeien amper en vandaag zijn deze volledig uit.
De zoektocht naar nieuwe verlichting kan beginnen.
 
Bakje kreeg vandaag zijn eerste onderhoud
20231107_191214.jpg

Filter op minimum gezet
1/4 waterwissel
1Dosis kaliumnitraat
1/2 kaliumfosfaat
5ml profito
En een omgekeerd bakje om via suiker/gist mengsel het water te voorzien van wat co2
Co2 continu-test met verse vloeistof en morgen hopelijk groen.
Lampje op amper 1/2 kracht , wordt vervolgd/vervangen.
 
Vind dat deze filter teveel stroming geeft voor dit bakje en hoop dat de plantje deze binnenkort iets minder zichtbaar maken.
Ik heb ze jaren op alle 30 liter nano s gebruikt en vindt de uitstroom erg meevallen en je kan met dat schuifje het ook deels regelen.
Ik moet zelfs de spons elke 2 weken licht uitspoelen want dan slibt die dicht en is de uitstroom helemaal beperkt.
 
Ik heb ze jaren op alle 30 liter nano s gebruikt en vindt de uitstroom erg meevallen en je kan met dat schuifje het ook deels regelen.
Ik moet zelfs de spons elke 2 weken licht uitspoelen want dan slibt die dicht en is de uitstroom helemaal beperkt.
Hier staat het schuifje ook op het minimum maar zelfs met de helft van de stroming zou ik nog tevreden zijn , hopelijk slibt die vlug wat dicht;)
 
Ook op dit bakje staat er bio-co2

20231125_172607.jpg

Ruim voldoende volgens de co2 continu test .
Omdat ik dit een echt bugetbakje wens te houden enkele goedkope ledstips bij gezet.
Voor

20231125_165524.jpg

En na

20231125_165458.jpg

De kleuren zien er iets minder hard en flets uit.
Het glas iets poetsen en foto maken.
20231125_172206.jpg
 
20231211_173514.jpg

Gisteren wat geknipt en baardalg verwijderd van tussen de lilaeopsis ,de didiplis diandra eruit want deze sloeg niet aan.
Na snoeisel verwijderen en wat poetsen alle garnaaltjes en drijfplanten uit de nano overgezet .
Verlichting blijft voorlopig op een 6tal uur
Co2 continu test mooi groen van kleur
No3 laag maar net meetbaar 3mg/l
Po4 niet meetbaar
Dus de toevoegingen van kaliumnitraat/kaliumfosfaat en profito komende weken een 300% opschaling doen.
 
Laatst bewerkt:
Effen een post zonder foto's.
Het bakje draait nog steeds niet zoals gewenst .
Garnaaltje en slakken doen het wel goed.
Maar ondanks het opschroeven van de plantenvoeding gaan sommige planten zeker niet zoals het hoort, baardalg steekt de kop op verschijnt er te vlug groene aanslag op stenen.

dus even de waterwaardes gemeten
kh 4
ph 7.0
co2 continu test groen-groen/blauw
tds 460
no3 5mg/l
po4 -0.02mg/l

De po4 blijft ondanks het opschroeven ervan vorige maand toch nog steeds onmeetbaar en zal ik de dosis extra opschroeven .
Ondanks er weinig verschil zit in de vorige no3/po4 is de tds is flink gestegen vermoed dat ik de dosis profito kan minderen en wat waterwissel zal doen komende tijd.

De waterwaardes van ons kraanwater nog eens gemeten want afhankelijk van waar we bevoorraad worden van kraanwater zitten er grote verschillen in hun waterwaardes.
huidige waardes ervan
kh9
tds360
en dus bruikbaar zonder te mengen met regenwater
 
Effen een post zonder foto's.
Het bakje draait nog steeds niet zoals gewenst .
Garnaaltje en slakken doen het wel goed.
Maar ondanks het opschroeven van de plantenvoeding gaan sommige planten zeker niet zoals het hoort, baardalg steekt de kop op verschijnt er te vlug groene aanslag op stenen.

dus even de waterwaardes gemeten
kh 4
ph 7.0
co2 continu test groen-groen/blauw
tds 460
no3 5mg/l
po4 -0.02mg/l

De po4 blijft ondanks het opschroeven ervan vorige maand toch nog steeds onmeetbaar en zal ik de dosis extra opschroeven .
Ondanks er weinig verschil zit in de vorige no3/po4 is de tds is flink gestegen vermoed dat ik de dosis profito kan minderen en wat waterwissel zal doen komende tijd.

De waterwaardes van ons kraanwater nog eens gemeten want afhankelijk van waar we bevoorraad worden van kraanwater zitten er grote verschillen in hun waterwaardes.
huidige waardes ervan
kh9
tds360
en dus bruikbaar zonder te mengen met regenwater

Heb je al eens een referentie test gedaan om je test uitslagen te verifiëren?
 
Heb je al eens een referentie test gedaan om je test uitslagen te verifiëren?
Vermoed dat je dit bedoeld over de no3/po4 waarde?
Nee, heb ik recent niet gedaan .
Wel waren de gemeten waterwaardes in mijn andere grote oude bak wat ik ongeveer verwacht had .
Hecht niet zoveel waarde aan juiste metingen of verhoudingen van no3/po4 waardes zolang deze maar aanwezig zijn.
De verse jonge akadama zal nog teveel ervan snoepen , maar als er volgende maand geen beterschap in zit zal ik zeker eens een referentietest doen .

ps
Kheb de oude fles easy carbo ook in gebruik genomen.
 
Vooral omdat je aangeeft niet meer te meten, maar wel meer te doseren. Zou dan kunnen dat je test niet goed meer functioneert.. maar als je het bakken meet dan ondervang je dat al redelijk natuurlijk
 
Update over mijn superfish garnalenbakje.
Nog steeds teveel last van alg .
Maar de plantjes doen het goed vooral het parelkruid en drijfplanten moet ik om de 2 weken halveren.
Heb de laatste maand wel wat uitval van de grotere/oude garnalen gehad .
Verdacht eerst teveel aan co2 (continutest was meer geel dan groen) maar na meer oppervlakte beweging en de continu test groen te houden voor enkele weken zag ik deze week weer 2 dode garnaaltjes.
Foto van voor de 2 wekelijkse snoei (de bealgde krijgen hun laatste kans en worden geknipt tot op enkele mm boven de grond).
20240216_163953.jpg
 
Mooi groen en ja zomaar zonder echte reden uitval is voor mij herkenbaar. Hier ook perioden dat er wekelijks een paar omvallen en dan gaat het weer tijden goed. Het blijven rare rakkers die garnalen.
 
Van de prachtige scape is nog maar weinig te zien, het voordeel is dan weer dat dat filter ook minder opvalt.
 
Af en toe komt de scape nog wel tevoorschijn na wat knip,pluk en poetswerk.

20240217_183451.jpg
 
Foto van het bakje voor het onderhoud.20240326_093151.jpg
De drijvers zijn explosief in groei de rest van de plantengroei is traag maar uiteindelijk nu ook algarm geworden.
Garnalen en slakken populatie blijven ook verder groeien .
Bij volgend onderhoud zal ik zoveel mogelijk kleine en middelgrote slakken verwijderen de 10 a 20 grootste mogen blijven.
 
Ziet er spannend uit zo met die wortels van de drijfplanten!
 
Ziet er spannend uit zo met die wortels van de drijfplanten!
Idd , leuk en wel mooi maar had gedacht dat garnalen daar veel meer in gingen vertoeven.
Ze zitten voornamelijk ondersteboven in die drijvertjes op zoek naar voedsel .
Flinke wortelpartij en ik knip zee doorgaans iedere week kort.
Ik hou enkele mooiere planten over de rest gooi ik bij de kippen.
 

Terug
Bovenaan