Sumatraantjes bevinden zich vooral in een hoek.


Friesian

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 februari 2020
Berichten
4,953
Locatie
2e boom, 4e tak rechts.
Hallo allemaal.

Misschien hebben jullie ideeën wat er speelt. De sumatraantjes bevinden zich vooral in de rechterhoek van het aquarium. Ze zwemmen niet door de bak.. Wat zou de reden kunnen zijn?

Juwel Rio 180
JBL cristalprofi e1502
Temperatuur 23.6 °C
Gaatjesbuis, elke 3 cm boortje van 2 mm.

20210724_171538.jpg
 
Mag ik vragen wat je allemaal met je bak doet?
Ik vind wel dat vaak "issues" hebt met je bak.
Wellicht even minder toedienen en rommelen.

Maar dat was terzijde.


Wat zijn je waardes? Heb je miss te veel stroming dat ze dat niet fijn vinden?
Miss te veel licht? Geen idee ik roep maar wat?
 
Waterwaardes nu niet getest. Licht, kan geen idee. Maar rechts bevindt zich klimop als drijfplant wat het licht tempert. Stroming, netto 900 l/u.
Onderhoud was dringend nodig. Ingrijpen vallisneria overwoekerde de voorgrond.

@benvo heeft hetzelfde aquarium, hetzelfde soort filter.

Edit.
Zelfs toen ik de bak langer met rust had gelaten gedroegen ze zich ook zo.
 
Laatst bewerkt:
Waterwaardes nu niet getest. Licht, kan geen idee. Maar rechts bevindt zich klimop als drijfplant wat het licht tempert. Stroming, netto 900 l/u.
Onderhoud was dringend nodig. Ingrijpen vallisneria overwoekerde de voorgrond.

@benvo heeft hetzelfde aquarium, hetzelfde soort filter.

Edit.
Zelfs toen ik de bak langer met rust had gelaten gedroegen ze zich ook zo.
Wellicht even wat meer verdiepen in het soort miss kan je ergens lezen of dit normaal gedrag is of dat er wat aan de hand is.
 
Hallo Friesian.

Het is vrij duidelijk dat 23.5graden wat te koud is en het groepje Sumatranen voelt zich niet veilig en gaan daarom in de hoek hangen op een schaduw plek.
Sumatranen houden niet van te fel licht dus temperen van bijv 100% naar 70-80% + de water temperatuur minimaal op 25graden houden worden ze aktiever.
Heb je een achterwand of doorkijk aquarium ?
Bij een doorkijk aquarium voelen veel vissen zich ook niet happy en duiken weg of gaan in een donker hoekje hangen dus is het een doorkijk aquarium is het raadzaam om de achterkant af te plakken met een poster of donkere kleur.
Zijn er nog andere bewoners in je aquarium ? zo nee voeg Danio's toe of corydoras zodat de sumatranen de andere vissen ziet scharrelen en zwemmen kan hun vertrouwen boosten zodat ze veel aktiever worden en door heel de bak gaan zwemmen.

Het is wel soms wel normaal na het voeren van de sumatranen dat ze dan bij elkaar gaan hangen in een hoekje en verzadigd zijn, hongerige vis is aktief een vol gevreten vis juist niet !
Dus voer je veel ? dan vetonen ze ook dit gedrag en gaan hangen, indien dit zo is dan minder voeren worden ze ook aktiever en scharrelen ze de bak door op zoek naar iets te eten.
 
Hallo Friesian.

Het is vrij duidelijk dat 23.5graden wat te koud is en het groepje Sumatranen voelt zich niet veilig en gaan daarom in de hoek hangen op een schaduw plek.
Sumatranen houden niet van te fel licht dus temperen van bijv 100% naar 70-80% + de water temperatuur minimaal op 25graden houden worden ze aktiever.
Thanks dan probeer ik dat, ff instellen 25 graden Celsius.
Heb je een achterwand of doorkijk aquarium ?
Bij een doorkijk aquarium voelen veel vissen zich ook niet happy en duiken weg of gaan in een donker hoekje hangen dus is het een doorkijk aquarium is het raadzaam om de achterkant af te plakken met een poster of donkere kleur.
Ik heb een achterwand gekit.
Zijn er nog andere bewoners in je aquarium ? zo nee voeg Danio's toe of corydoras zodat de sumatranen de andere vissen ziet scharrelen en zwemmen kan hun vertrouwen boosten zodat ze veel aktiever worden en door heel de bak gaan zwemmen.
In een 3 - 4 minuten is het voer op. Gisteren wel wat meer gegeven. Granulaat, dr Bassleer, wafels een 4 tal bodem en een 4 tal voor algeneter.
Het is wel soms wel normaal na het voeren van de sumatranen dat ze dan bij elkaar gaan hangen in een hoekje en verzadigd zijn, hongerige vis is aktief een vol gevreten vis juist niet!

Dus voer je veel ? dan vetonen ze ook dit gedrag en gaan hangen, indien dit zo is dan minder voeren worden ze ook aktiever en scharrelen ze de bak door op zoek naar iets te eten.
Er zitten ook corydoras Sterbai, otocinclus affinis, crossocheillus siamensis en japonica garnalen in de bak. Licht dimmen is wat lastig, niet instelbaar. Multilux is aan of uit, 2 lampen 9000 & 6500K.
Dan zou een oplossing zijn bijvoorbeeld pvc buisjes.
 
Waterwaardes al wat getest.
pH 6.5
KH 8
NO2 0
NO3 was 1, daarna 5, nu 10 dacht ik.
IMG_20210725_102430393.jpg

2x 25 ml KNO3 toegevoegd met een tussenpose.
 
Ik vermoed zo maar dat het een licht kwestie is de 9000 k is wel heel fel.
Bij mij gaat de groene variant door heel de 2,5 meter door.
temperatuur staat bij mij rond de 25 graden maar zomers loopt deze wel wat op nu 26,5 gedrag verandert niet daar door.
 
Ik vermoed zo maar dat het een licht kwestie is de 9000 k is wel heel fel.
Bij mij gaat de groene variant door heel de 2,5 meter door.
temperatuur staat bij mij rond de 25 graden maar zomers loopt deze wel wat op nu 26,5 gedrag verandert niet daar door.
Het is ook al iets wat aangemerkt wordt - 9000K - als mogelijk oorzaak van penseelalg. LFS adviseerde eerst beginnen met wat meer CO2 om te kijken of dat verschil geeft. Stapje voor stapje de controle.
 
Heb zelf ook de led van juwel boven de rio 240 gehad binnen no time groente soep
Nu de t5 er boven geen probleem meer.
Bij het co2 verhaal en het ontstaan van penseel alg zet ik zelf mijn :S gezien het feit dat ik in een bak zonder co2 geen last heb en in de bak met wel co2 komt ie regelmatig voor bij.
Let we co2 is ook een voeding voor algen.
over het algemeen is het een kwestie van balans tussen licht voeding en belasting en filtratie en vind de juist verhoudingen maar eens gedulden nog een geduld is hierbij een vereiste
niet gelijk beginnen te veranderen als je wat ziet laat eerst de boel zijn werk doen.
En ja dan loopt je wel eens tegen een groene bak op nou en dan weet je dat wat je deed niet juist was.
Voor me zelf houd ik de veranderingen bij in een log boek (ben vaak al lang weer vergeten wat ik een maand terug nou pressies gedaan had bij en in de bak)
 
Bij het co2 verhaal en het ontstaan van penseel alg zet ik zelf mijn :S gezien het feit dat ik in een bak zonder co2 geen last heb en in de bak met wel co2 komt ie regelmatig voor bij.
Het is dan ook meer de baardalg die je ziet met een co2 tekort of fluctuerende waarden. Een bak zonder co2 kan prima zonder baardalg zolang je maar voldoende co2 hebt voor de hoeveelheid licht. Zelf heb ik vele 60cm bakjes gehad zonder baardalg en ook geen co2 maar goed dan is de vraag naar co2 veel minder omdat er minder licht boven zit. Bij de moderne led bakken zit je vaak met teveel licht en zul je of moeten dimmen of co2 moeten toevoegen. Waar is de goeie oude tijd met de T5 gebleven:cry:
 
Mijn 'juwel-dimmer' 😄
 

Bijlagen

  • 20210726_195441.jpg
    20210726_195441.jpg
    267.6 KB · Weergaven: 147
Mijn 'juwel-dimmer' 😄
Kan goed zijn dat ik dat ook doe met pvc buisjes. Heb je dat alleen in het midden van de voorste buis? Eerst ff geduld :rolleyes: Kijken wat de co2 voor resultaten geeft.
 
Mag ik vragen wat je allemaal met je bak doet?
Ik vind wel dat vaak "issues" hebt met je bak.
Wellicht even minder toedienen en rommelen.

Maar dat was terzijde.


Wat zijn je waardes? Heb je miss te veel stroming dat ze dat niet fijn vinden?
Miss te veel licht? Geen idee ik roep maar wat?
Nog even de waardes, onlangs getest.
Screenshot_20210727-110611_Aquarium Assistant.jpg
 
Aan je waarden zie ik niets gek wat het rechts in de hoek hangen zou kunnen verklaren.

(te) Felle verlichting kan wel een oorzaak zijn, veel vissen houden hier niet van.
Als het afdekken van je verlichting lastig is op het moment zou je misschien kunnen overwegen om er drijfplanten in te doen? Deze dempen de felheid van het licht ook mooi en dat zullen ze zeker waarderen.
 
Even los van het vissenprobleem, ik zou de po4 wat ophogen want o,2 is vrij weinig en dat mag best 1,0mg zijn Andre.
 
Aan je waarden zie ik niets gek wat het rechts in de hoek hangen zou kunnen verklaren.

(te) Felle verlichting kan wel een oorzaak zijn, veel vissen houden hier niet van.
Als het afdekken van je verlichting lastig is op het moment zou je misschien kunnen overwegen om er drijfplanten in te doen? Deze dempen de felheid van het licht ook mooi en dat zullen ze zeker waarderen.

Zelf zie ik niks geks. Denk echt wat Hierboven staat. Licht en temperatuur
Eens kijken wat ik aan pvc buis kan halen. Zou denk ik passen 20 x 1,6 mm aan led van Juwel.
 
Even los van het vissenprobleem, ik zou de po4 wat ophogen want o,2 is vrij weinig en dat mag best 1,0mg zijn Andre.
Okee John. Maar eerst laat ik het filter een tijdje rampetampen om de plantenvoeding te laten mengen.
 
Ohjee, zei ik nou rampetampen, ik bedoel natuurlijk rammen en stampen. Met blote voeten in een bak op druiven stampen, mengen. Volgens mij zijn er enkele luitjes heul errug wakkuh geworden. :DD
 
Ohjee, zei ik nou rampetampen, ik bedoel natuurlijk rammen en stampen. Met blote voeten in een bak op druiven stampen, mengen. Volgens mij zijn er enkele luitjes heul errug wakkuh geworden. :DD
John zijn woordenschat is klein, komt omdat ze Grunn met enkele woorden genoeg zeggen.
 
Ik ben benieuwd naar het resultaat van mijn dimmer van Juwel. 25 mm buis.
20210727_151013.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Is dat pvc buis Andre? Hou er wel rekening mee dat er voldoende koeling moet zijn want anders kan het te heet worden denk ik. Ik heb ook ooit pvc buis gebruikt en dan een hele wijde buis (stukjes) erom geschoven.
 
Okee, bedankt dan zoek ik een andere oplossing.
 
Je zou kunnen kijken naar een wat wijdere pvc buis.
 
Ja, maar van 25 mm ga ik ineens naar 32 mm voor wat betreft ik heb op voorraad. En dat vindt ik een flinke joekel qua diameter.
 
Gewoon bakpapier gebruiken, die kan uitstekend tegen hitte

Wordt dat dan ook in ringen om de lamp heen gebruikt, zoals met pvc-buis, of wordt dat over de hele lengte van de buis gebruikt omdat het toch lichtdoorlatend is, dat het meer remt dan blokt.
 

Terug
Bovenaan