Sulawesi slak met wit slijm


Ziva

Well-known member
Lid geworden
16 september 2021
Berichten
60
Leeftijd
21
Hallo allemaal,
Ik heb sinds kort 1 sulawesi slak in mijn aquarium(er komen nog meer bij). Die zit er sinds gisteren in. Toen hij erin ging was hij heel actief en nu niet meer. Je ziet een klein gedeelte van het lichaam uit de schelp steken en er komt ook wit slijm uit. Ook merk ik dat de corydoras panda de slak soms lastig vallen. Moet ik mij zorgen makenover het witte goedje way uit de slak komt of is dit normaal? Kan het een ziekte of infectie zijn of iets anders? Is hij misschien dood? Ik heb wel het idee dat hij nog leeft omdat hij zich wel helemaal terug kan trekken in de schelp. Ik vind de slak ook niet stinken ofzo.
Ik heb een 60 l aquarium (60x31x31) en er zitten dus corydoras panda en platy bijin. Hier is verder niks mis mee. Ik heb een poging gedaan om foto en video bij te voegen maar ik weet niet of gier wat uit op te leiden is.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Dit is mijn eerste aquarium dus zoveel verstand heb ik er niet van. Ik heb me wel goed ingelezen( hoop ik dan maar)


 
Die bodem is ongeschikt vermoedelijk (te scherp) sulawesie slakken moeten op zandbodems gehouden worden
 
Die bodem is ongeschikt vermoedelijk (te scherp) sulawesie slakken moeten op zandbodems gehouden worden
Ja dat heb ik ook. Dit is een fijne filter zandbodem van korrels tussen de 0.1 en 0.8 mm dus dat zou fijn genoeg moeten zijn toch? Maar is dat slijm dan een reactie op de bodem?
 
Laatst bewerkt:
Ik vermoed ook dat dit geen afgeronde bodem is en dat hij dat niet fijn vindt.
 
Ik vermoed ook dat dit geen afgeronde bodem is en dat hij dat niet fijn vindt.
Oke bedankt, houd dat ook in dat deze bodem niet goed is voor de corys? Aangezien ik deze bodem speciaal voor ze heb gekocht ging ik er van uit dat dit wel goed was. Ik heb heel veel recencies gelezen en ook mensen op dit forum waren er heel erg over te spreken.
 
Ook Cory s vragen een bodem die niet scherp is dus ik zou dat even goed bekijken. Welke bodem is het eigenlijk dan?
 
  • Leuk
Waarderingen: Ziva
Hoezo is fijn filterzand niet geschikt voor deze slakken en corydorassen?
 
  • Leuk
Waarderingen: Ziva
Filterzand is normaalgesproken een afgeronde korrel, maar wel anders dan de met hars rondgemaakte korrel van aquazand.

Ik ben benieuwd naar de reactie van de topicstarter.

Bij ons goede ervaringen met corydoras en sulawesi-slakken op medium fiiterzand (0,7-1,25mm).
 
Hoezo is fijn filterzand niet geschikt voor deze slakken en corydorassen?
Wie heeft het hier erover dat fijn filterzand niet geschikt is? want de topicstarter heeft helemaal niks gezegd over watvoor bodem dit is, en fijn filterzand is het zeker niet
 
  • Leuk
Waarderingen: Ziva
Wie heeft het hier erover dat fijn filterzand niet geschikt is? want de topicstarter heeft helemaal niks gezegd over watvoor bodem dit is, en fijn filterzand is het zeker niet

Topicstarter geeft aan een filterzandbodem te gebruiken, en ondanks dat zijn er nog twijfels over de geschiktheid van de bodem.

Vandaar mijn vraag.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ziva
Als ik de bodem zo bekijk dan denk ik eerder aan van dat zwarte gravelspul en dat heb ik ook gehad maar dat was niet afgerond.
 
Als ik de bodem zo bekijk dan denk ik eerder aan van dat zwarte gravelspul en dat heb ik ook gehad maar dat was niet afgerond.

Daarom was ik ook zo benieuwd :)

Ik heb zelf in "fijn", de 0,4-0,8mm nog nooit filterzand gebruikt. Ik heb geen idee of dat misschien ook scherper is dan de middelmaat die wij gebruiken.

In dat geval zou ik ook mijn standaard-advies voor filterzand misschien wat voorzichtiger moeten hanteren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ziva
Ook Cory s vragen een bodem die niet scherp is dus ik zou dat even goed bekijken. Welke bodem is het
Korrelgrote is 0.1 tot 0.8 mm en het is speciaal voor corydoras. Dus dat is de reden dat ik het gek vind dat het te scherp zou zijn.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20211004-123754_Chrome.jpg
    Screenshot_20211004-123754_Chrome.jpg
    214.2 KB · Weergaven: 106
Volgens mij heb ik de zwarte uitvoering daar ook van in een nano en dat is niet echt afgerond zover ik weet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ziva
Is heel simpel zelf te testen of het scherp is of niet neem een beetje zand uit je aquarium en wrijf dat over je arm, voelt het onprettig is het ongeschikt
 
  • Leuk
Waarderingen: Ziva
Deze heb ik ook gehad en is helaas erg scherp. Ik merkte dat gelijk met wanneer ik er met m'n handen door heen ging.
 
Dan is dat dus zoals ik al dacht dezelfde als ik heb gehad van dat merk en inderdaad scherp.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ziva
Dan is dat dus zoals ik al dacht dezelfde als ik heb gehad van dat merk en inderdaad scherp.
O dus dan moet ik andere bodembedekking? Of is dit nog net goed voor de corys? Dat ik dan de slak wegdoe. Of is dit ook echt onprettig voor de corys?
 
Dan is dat dus zoals ik al dacht dezelfde als ik heb gehad van dat merk en inderdaad scherp.
Ja, vind het nogal slecht (van dat merk). Want er wordt wel gedaan alsof het geschikt is voor bodembewoners.

O dus dan moet ik andere bodembedekking? Of is dit nog net goed voor de corys? Dat ik dan de slak wegdoe. Of is dit ook echt onprettig voor de corys?
Als je zeker weet dat het scherp is (misschien is het inmiddels veranderd, maar ik vermoed van niet) zou ik het wel veranderen. Want deze bodem (zoals het toen was) is niet geschikt.
Ik heb toen mijn bodem wel vervangen en ik zie de corydoras een stuk actiever in het (afgeronde) zand wroeten :)
 
Ja, vind het nogal slecht (van dat merk). Want er wordt wel gedaan alsof het geschikt is voor bodembewoners.


Als je zeker weet dat het scherp is (misschien is het inmiddels veranderd, maar ik vermoed van niet) zou ik het wel veranderen. Want deze bodem (zoals het toen was) is niet geschikt.
Ik heb toen mijn bodem wel vervangen en ik zie de corydoras een stuk actiever in het (afgeronde) zand wroeten :)
Oke bedankt. Heeft u dan een tip voor welk zand wel geschikt is? En het liefst zwart dan
 
Ik zou kijken naar Aquasand van de Hormbach met een korrel van 0,4-0,8 mm. Daar heb ik ook jaren Cory s op gehad.

 
Ik zou kijken naar Aquasand van de Hormbach met een korrel van 0,4-0,8 mm. Daar heb ik ook jaren Cory s op gehad.

Oke top bedankt. Kijk ik daar even naar
 
In je bak kleurt het vaak niet gitzwart maar het is wel een fijne bodem die meerdere leden gebruiken.
 

Terug
Bovenaan