subtropische vissen buiten 2016


R

Rene de Lander

Guest
Hallo ,

Bij mij zijn d vissen dit weekend naar buiten gegaan .
6 x chromusus 6 x chinese danio in een half wijnvat van 200 lt.

Bij meer mensen de vissen al naar buiten?
 
Buiten nog niet klaar en probeer nu eerst in de schuur een kweek te doen met de chromosus eer ze naar buiten gaaan
 
Onbewust heb ik sinds gisteren X. maculatus buiten zitten.

Bakje van 50*30*30 gevuld met een laag vijvergrond en afgedekt met een laag grind. Enkele knollen van, als het goed is een paars iris, uit de tuin erin en om het wat aan te kleden een stukje hout. De bedoeling was een stukje moeras na te bootsen, is eens wat anders dan een bloempot op tafel ;)

Daarna het geheel tot de helft gevuld met water uit het mangrove aquarium. Tijdens het af hevelen heb ik dus per ongeluk een platy mee gezogen. Deze middag leefde hij/zij nog steeds. Als ie over een week nog leeft dan krijgt ie tijdens eens warme dag gezelschap van enkele broers/zussen. Er komen nog meer planten in het moeras.

847429m.altispinosus_0_85_20160.jpg

952887m.altispinosus_0_85_20160.jpg

849778m.altispinosus_0_85_20160.jpg

977475m.altispinosus_0_85_20160.jpg
 
MauriceB zei:
Buiten nog niet klaar en probeer nu eerst in de schuur een kweek te doen met de chromosus eer ze naar buiten gaaan




Is het al eerder gelukt met de kweek vdeze vissen maurice?
 
Wat voor platy's heb je ?
De gewone ?
 
nee rene is mijn eerste keer .
ik heb deze vissen sinds vorig jaar.
heb langzaam de temperatuur opgevoerd
 
Oke , ja ik ook .
Vorig jaar gekocht , winter binnen gehad en schitterend gekleurd nu .
Volgens de verslagen helpt een doosje met knikkers goed.
Hou me op de hoogte aub .
 
Ja het is nog wat koud buiten maar het was niet de bedoeling dat ik er een platy ging inzetten. Het wordt een moeras bakje met planten. Ik gebruik niet voor niks de woorden "onbewust" en "per ongeluk" Ik ontdekte het 1 cm grote platy de dag erna, hij had toen al zijn eerste nacht doorgebracht
 
Vandaag nog 3 rhinogobius wui gekocht.
Gaan eerst naar binnen op 18 grd.

Als ht wat warmer word gaan die ook naar buiten .
 
Zelf zou ik de platy eruit vangen en weer naar binnen doen. Je schrijft dat als de platy over een week nog leeft dat je er dan meer naar buiten doet maar in Nederland heb je tot (en juist vooral tijdens) de ijsheiligen nog kans op nachtvorst. De ijsheiligen is ergens rond half mei, de exacte datum weet ik niet. Ook ik ben heel ongeduldig en kan niet wachten tot de vissen naar buiten kunnen maar ik kan me gelukkig nog steeds beheersen want dan denk ik aan het belang van de vissen en die zijn er nog niet bij gebaat om buiten te zitten nu. Als de temperatuur in de vijver wat hoger is gaan er al wel chinese danio's in maar die kunnen meer kou aan en de temperatuur in een vijver zakt niet enorm en in een glazen bakje wel.
 
Sluit me aan bij yilleke.
Ff wachten met naar buiten doen of je moet de vissen al erg koud hebben staan.
Uitzonderingen daar gelaten danios die al koud staan kunnen wel naar buiten.
Die kunnen hele winter buiten blijven in een vijver
 
Iemand ervaring met de rhinogobius wui buiten ?
 
Volgens mij staat er in dat glazen bakje. Iris germanica en die houdt helemaal niet van natte voeten. En gaat sowieso rotten in dat bakje.

Niet elke iris wenst natte voeten. ;)

Ook warmen glazen bakjes sneller op buiten en koelen sneller af dan bv een speciekuip. Ook pakt het zoveel licht dat het binnen een korte tijd groen is van de zweef alg.
 
Ik zou niet vissen naar buiten doen momenteel, weer is nog te koud en onstabiel. Iris zou ik alleen met de voeten in het water zetten dus max 5 cm diep
 
volgende week kunnen de vissen naar buiten mensen , het seizoen lijkt dan toch te beginnen
 
Heerlijk weertje nu , al koelt ht snachts nig flink af
 

Terug
Bovenaan