Subtropische avonturen van Jelle Touwen


Aha, de naam ken ik wel ja en ik had al zo n vermoeden. Ik kan ze bij de Manen proberen maar ja die zijn denk ik snel foetsie dan:DD
 
Ik heb ze altijd in mijn bakken, omdat ik de invertebraten er ook echt bij vind horen. Ook in de bakken met maanvissen redden ze het, wat minder zichtbaar maar ze zijn er wel.
 
Nou als ik ze tegenkom zal ik er eens aan denken. Dat is ook wat anders dan levende artemia:DD
 
Mooi voor elkaar! :D I like it. Ben benieuwd naar je kogelvissen.
 
Mooi voor elkaar! :D I like it. Ben benieuwd naar je kogelvissen.
Kreeg net een mailtje dat de planten nog even op zich laten wachten, maar heb met Hardeman afgesproken zaterdag de kogeltjes al te halen. Dus ik denk dat zij als ze er al even zitten weer mogen wennen aan de nieuwe planten. Als ik het goed begrijp vinden kogelvissen dat niet erg, nieuwe intellectuele uitdating voor ze.
 
Kogels laten niet veel over van je gammarus hoor ;(
Ik ga er inderdaad vanuit dat ze er lekker op zullen jagen. Maar heb ook vertrouwen in de gammerus dat er een populatie blijft bestaan. Denk ook dat de gammerus de laatste zijn die ze pakken, de vele slakken en garnalen zijn makkelijker prooien.
 
Ik ben er klaar voor, alles staat gereed voor de kogels en de eerste weken hoef ik waarschijnlijk niet bij te voeren met alle invertebraten die er al in zitten.
20240118_172447.jpg
 
Eerst maar eens een zoekplaatje, 25 kogelvisjes op deze foto:
20240119_202823.jpg

Wat zijn die rotzakjes moeilijk te fotograferen, zodra ze beweging zien kijken ze ernaar, toch van de 50 foto's een paar bruikbaar gevonden. Laten we makkelijk beginnen, de pangio laten zich nu nog goed zien, begonnen met een groepje van 5, die vul ik nog een keer aan.
20240119_202234.jpg

Ik had ook meteen wat levende rode muggenlarven meegenomen in de hoop dat de rest nog iets meer met rust gelaten zou worden, helaas hadden de gammarus de memo niet gekregen dat de muggenlarven afleiding waren zodat zij langer in leven konden blijven, ze zagen het als voer.
20240119_202256.jpg

Dan nu de kleine terroristen, subtiel zijn ze zeker niet, meteen met het uit de zak zwemmen gingen ze al achter de garnalen aan. Ook de slakken werden direct goed geïnspecteerd en daar gebeten waar mogelijk leek. Voor ik foto's ging maken heb ik ze even een uurtje met rust gelaten, aan de ronde buikjes te zien hebben ze die tijd goed gebruikt.
20240119_195821.jpg

De kleinste van het stel, wel klein, maar niet krom (al lijkt de foto anders), eet en is nieuwsgierig:
20240119_202345.jpg


Deze had de rode muggenlarven snel gevonden:
20240119_202435.jpg

Goed ronde buik, maar nog altijd geïnteresseerd in de garnalen.
20240119_203042.jpg
 
Het zijn zulke schatjes, heb ook altijd erg genoten van mijn F8 kogels. Enige nadeel daar was het brakke water wat uitdagingen opleverde. Dit is makkelijker qua water maar voeren is iets lastiger. Ze zullen geen garnalen uit de supermarkt eten vrees ik... Misschien kleine Hollandse garnalen?
 
Het zijn zulke schatjes, heb ook altijd erg genoten van mijn F8 kogels. Enige nadeel daar was het brakke water wat uitdagingen opleverde. Dit is makkelijker qua water maar voeren is iets lastiger. Ze zullen geen garnalen uit de supermarkt eten vrees ik... Misschien kleine Hollandse garnalen?
Waarom niet? Ik heb mijn (diverse soorten) vissen weleens blij gemaakt met een mossel of iets anders van een zakje zeevruchtencocktail.
Waren ze gek op, de keizertetra's veranderden dan in ware piranha's.
 
Ik heb er nu al erg veel plezier van, het is me nog niet gelukt er 25 tegelijk te tellen, dus heb blijkbaar voldoende schuilplaatsen.
Voedsel is tot nu toe geen probleem, ze eten zonder enige moeite rode en witte muggenlarven. Garnalen lijken ze nu nog heel te laten, maar ben benieuwd hoe lang dat duurt als ze groeien. Bak zit ook vol met slakkeneieren van verschillende soorten dus er komt weer een hele lading mooi klein voer aan. Van april tot en met oktober heb ik ook weer vrijwel onbeperkt toegang tot vele soorten levend voer.
 
toffe bak, ga je nog uitbreiden in kogelvisjes of hou je het bij 25?

als je een emmer buiten neer zet kan je heel makkelijk slakken kweken. Al heb je er misschien al meer dan genoeg met de andere bakken.
ik zoi oppassen met slakken uit meertjes en sloten je hebt kans op parasieten etc.
 
Sloot of vijver met een netje? Dat doe ik ook regelmatig
Voor mijn werk scheppen mijn collega's en ik dagelijks macrofauna, geregeld hebben we meer dan nodig voor het onderzoek en kan ik het gebruiken als voer. Slakken, muggenlarven, vlokreeften, waterpissebedden, waterjuffers, eendagsvliegen af en toe zelfs mysis en watervlooien.
toffe bak, ga je nog uitbreiden in kogelvisjes of hou je het bij 25?

als je een emmer buiten neer zet kan je heel makkelijk slakken kweken. Al heb je er misschien al meer dan genoeg met de andere bakken.
ik zoi oppassen met slakken uit meertjes en sloten je hebt kans op parasieten etc.
Ik heb alle kogelvissen die de winkel had meegenomen, extra toevoegen zou gedoe kunnen opleveren, ik hoop dat het er vanzelf meer gaan worden.

De afgelopen 8 jaar haal ik het gros van mijn voer uit meertjes, sloten en kanalen, 1 keer een karperluis mee gevangen, die heb ik van een visje af moeten halen. Verder meng ik af en toe knoflook door het voer om andere parasieten te bezweren.
 
ik zoi oppassen met slakken uit meertjes en sloten je hebt kans op parasieten etc.
Met kogelvissen hoef je je niet zo bang te maken hoor. Ook wat "grotere" rovers zoals kevers of libellen larven zullen denk ik gewoon opgegeten worden.

Parasieten uit onze koele wateren die schade aanrichten in een tropisch aquarium heb ik persoonlijk nooit meegemaakt.
 
Met kogelvissen hoef je je niet zo bang te maken hoor. Ook wat "grotere" rovers zoals kevers of libellen larven zullen denk ik gewoon opgegeten worden.

Parasieten uit onze koele wateren die schade aanrichten in een tropisch aquarium heb ik persoonlijk nooit meegemaakt.
Heeft dit dan met het verschil in temperatuur te maken?
 
Heel mooi! Zo leuk kogels… ooit gaan die er hier ook komen, en dan zo mooi in een speciaal aquarium net als jij, super gedaan!
Enne nu ben ik wel nieuwsgierig wat voor werk je doen als het over macrofauna scheppen hebt? :D
 
Enne nu ben ik wel nieuwsgierig wat voor werk je doen als het over macrofauna scheppen hebt? :D
Dankjewel, ik ben er ook erg blij mee en vind het jammer dat het klaar is, uitzoeken en opbouwen is toch altijd het leukst.

Ik werk voor een laboratorium van waterschappen, wij onderzoeken alles dat in het water leeft. Vissen, planten, macrofauna, zoöplankton, fytoplankton en diatomeën. Ik kom veel mooie inspiratie tegen voor vijvers en aquaria.
 
Pantanal biotoopje, in open gebied met invloed van nabijgelegen struikgewas.
Bekijk bijlage 369525
Trofis Nano scaper 60x35x36

Techniek:
- superfish 50 filterpompje 3 watt
-Action ledbalk 6 watt
-Tropica 50 watt verwarming op 18 graden

Planten:
Hygrophila pantanal wavy
Echinodorus radicans
Hydrocleys nymphoides
Heteranthera zosterifolia
Verschillende algen
Bekijk bijlage 369522

De bodem is zand met een enkel steentje, verder ingericht met een stuk wortel van een berk, een paar elzenproppen, wat bladeren en een emmertje detritus uit een poeltje in de buurt. Met die detritus is er allemaal leven meegekomen het aquarium in, er zijn wat slakjes, af en toe schiet er een haftenlarf voorbij en er komen plantenzaadjes op.
Bekijk bijlage 369524
Zoals je op de foto's ziet groeit er ook nog wat alg op de ruit, dit komt nog van de opstartfase en is langzaamaan uit zichzelf aan het verdwijnen.

Vissen:
7x Hyphessobrycon herbertaxelrodi
3 x Apistogramma trifasciata
Bekijk bijlage 369523
Heb je dan 1 man en 2 vrouwen van Apistogramma trifasciata? Gaat dat goed in een 60 cm bakje? Bij ‘mijn’ aquariumwinkel zit nog één vrouw van deze soort. Ik heb een koppel in een 60x30x30 cm bakje. De verleiding is groot om die vrouw (is wel kleiner dan mijn vissen) erbij te nemen, maar de winkelier vind een 60 cm bakje te klein voor een harem. Wat is jouw ervaring?
 
Heb je dan 1 man en 2 vrouwen van Apistogramma trifasciata? Gaat dat goed in een 60 cm bakje? Bij ‘mijn’ aquariumwinkel zit nog één vrouw van deze soort. Ik heb een koppel in een 60x30x30 cm bakje. De verleiding is groot om die vrouw (is wel kleiner dan mijn vissen) erbij te nemen, maar de winkelier vind een 60 cm bakje te klein voor een harem. Wat is jouw ervaring?
Heb inderdaad 1 man en 2 vrouwen, bak ik flink vol met zichtbrekers. Of het echt goed gaat weet ik pas als de temperatuur gaat stijgen, nu zitten ze nog rustig in wintermodus. Als de temperatuur gaat stijgen en ze in paaimodus komen moet ik even kijken, heb genoeg bakken om te voorkomen dat er echt oorlog zal ontstaan.
 
Gezellig met zijn allen in het verse water van de verversing hangen. Er zijn 2 momenten dat ze echt scholen, bij verstoring zoals een verversing of het plaatsen van nieuwe planten en 's nachts. Dan slapen ze in groepjes bij elkaar.
Zoals je op de foto ziet eten ze (bijna allemaal) erg goed. Mooie ronde buiken, ook die enkeling met wat dunnere buik is niet mager. Ze krijgen onbeperkt voer, naast de slakken en garnalen (die ze redelijk met rust laten) zwemmen er ook constant rode en witte muggenlarven rond. Blackworms en tubifex lijken wel altijd binnen enkele uren op te zijn.
20240128_122304.jpg
 
Ook deze bak weer een verversing, ook een deel van de ruit schoon gemaakt om te kijken of de opstartalgen nu wegblijven.
20240128_160736.jpg

Temperatuur in de bak loopt alweer op naar 20 graden door de zon op het huis. De borrelii komen op kleur al doet de foto ze geen recht. Mooi maar niet helemaal volgens plan, zou jammer zijn als ze nu al in paarmodus komen.
20240128_160858.jpg

Ook dit vrouwtje al op kleur, dus ben er bang voor.
20240128_160926.jpg

Volgens alle informatie op internet en in de boeken zouden de Hypessobrycon eques rotzakjes moeten zijn, altijd met gescheurde vinnen door gekibbel. Ik merk er weinig van, soms zie je ze even achter elkaar aanjagen maar nooit met verwonding tot gevolg. Toch een temperatuur ding wellicht, net als met de zogenaamd agressieve sumatranen.
20240128_160941.jpg
 
Vandaag het Indiabiotoop weer eens onder handen genomen, beetje gesnoeid en planten herplaatst. Goed moment om weer eens met jullie te delen hoe het gaat.
Inmiddels 5 soorten vissen in dit aquarium, hier blijft het ook bij. Wie kan ze allemaal spotten?

Volgens veel boekjjes en vooral het alwetende internet kunnen Carinotetraodon travancoricus niet met andere soorten gehouden worden. Met de Pangio kuhli zie ik al vanaf het begin geen problemen. Ook met de Laubuka daduburjori heb ik geen problemen gezien. Alle agressie in de bak is binnen de soorten, niet ertussen. Paar weken geleden Pethia gelius toegevoegd, mooi en actief visje, maar niet druk. Als laatste een soort toegevoegd die natuurlijk echt niet kan vanwege de sprieten Trichogaster chuna. Daar gaan de agressieve kogelvissen zeker aan knagen. Afgelopen 2 weken daar natuurlijk nog geen bewijs voor gezien. Ik had ook eigenlijk niet anders verwacht, de kogelvissen zijn met voldoende om met elkaar bezig te zijn. De rest van de vissen zijn alleen interessant om mee samen te scholen bij een waterwissel. Ook blijft de bak gewoon bewoond door een mooie populatie slakken, garnalen en vlokreeften.
20240329_204639.jpg
20240329_205230.jpg
20240329_205532.jpg
20240329_204507.jpg
 

Bijlagen

  • 20240329_205345.jpg
    20240329_205345.jpg
    2.5 MB · Weergaven: 6
  • 20240329_205320.jpg
    20240329_205320.jpg
    2.6 MB · Weergaven: 6
  • 20240329_205149.jpg
    20240329_205149.jpg
    5.5 MB · Weergaven: 7
  • 20240329_205147.jpg
    20240329_205147.jpg
    5.9 MB · Weergaven: 6

Grappig wat een paar kleine aanpassingen en wat onderhoud met een bak kunnen doen. Ik baalde een beetje van deze bak, net niet zoals ik het wilde hebben, dus mislukt. Na het onderhoud ben ik er toch wel weer van overtuigd dat dit de best gelukte bak is die ik tot nu toe heb ingericht.
 
20240330_162105.jpg

Dit bakje is verhuist, het stond eerst op mijn eettafel, een erg mooie plek, maar onhandig als er met meer dan 5 mensen gegeten moest worden. Dus toch bij de kringloop een kastje gehaald om de 2 Pantanal biotoopjes naast elkaar te zetten. In deze bak zijn de temperaturen al langzaam aan het oplopen, dit merk ik in de groei van de Hydrocleus nymphoides die flink nieuwe scheuten maakt en de Echinodorus die steeds meer bladeren boven het wateroppervlak uitsteekt. Ook de Apistogramma trifasciata wordt wat actiever, daarom een nieuwe lading bladeren toegevoegd als schuilplaats en mogelijk broedhol.
 

Terug
Bovenaan