Subtropische avonturen van Jelle Touwen


Jelle Touwen

Well-known member
Lid geworden
11 maart 2013
Berichten
1,899
Locatie
wageningen
Ik heb een jaartje zonder aquaria gedaan, maar iedereen met het virus weet hoe dat gaat, het gaat weer kriebelen. Dus ben ik in oktober weer begonnen met 1 aquarium, inmiddels staan er 3 en zijn er weer voldoende plannen. Toen ik vorig jaar zomer mijn aquaria eruit zette ging ik van 180 kWH naar 60 kWH per maand. Een stevige besparing op mijn energie verbruik. Een hobby mag natuurlijk geld kosten, maar ik probeer zo min mogelijk energie te verspillen, dus ook in de aquaria wil ik minder gaan gebruiken.
Daarom wil ik al mijn (toekomstige) aquaria subtropisch hebben. Daarnaast ga ik voor kleine visbestanden en maak ik systemen na met weinig tot geen stroming waardoor ik ook het filteren van de bakken kan overlaten aan filterpompjes tot 6 watt.
Ik ga proberen via dit fotoboek de verschillende bakken af en toe te laten zien.
 
Pantanal biotoopje, in open gebied met invloed van nabijgelegen struikgewas.
20231213_101147.jpg

Trofis Nano scaper 60x35x36

Techniek:
- superfish 50 filterpompje 3 watt
-Action ledbalk 6 watt
-Tropica 50 watt verwarming op 18 graden

Planten:
Hygrophila pantanal wavy
Echinodorus radicans
Hydrocleys nymphoides
Heteranthera zosterifolia
Verschillende algen
20231213_101419.jpg


De bodem is zand met een enkel steentje, verder ingericht met een stuk wortel van een berk, een paar elzenproppen, wat bladeren en een emmertje detritus uit een poeltje in de buurt. Met die detritus is er allemaal leven meegekomen het aquarium in, er zijn wat slakjes, af en toe schiet er een haftenlarf voorbij en er komen plantenzaadjes op.
20231213_101658.jpg

Zoals je op de foto's ziet groeit er ook nog wat alg op de ruit, dit komt nog van de opstartfase en is langzaamaan uit zichzelf aan het verdwijnen.

Vissen:
7x Hyphessobrycon herbertaxelrodi
3 x Apistogramma trifasciata
20231213_101527.jpg
 
Ziet er erg leuk uit!
Wat is de temperatuur van het water over het algemeen? Lees dat je de verwarming op 18 hebt staan en ben wel benieuwd naar hoe de vissen bij jou er op reageren als ze hier op langere tijd worden gehouden (over het algemeen heb ik de indruk dat veel vissen te warm gehouden worden).

Een groepje otocinclus achtigen erbij is misschien nog een leuke aanvulling, denk dat die zich hierin ook thuis voelen.
 
Ik heb het gevoel dat de verwarming iets te enthousiast is, ookal is het in huis 17 graden, lees ik op de aquariumthermometer vaak 19 a 20. Vissen zijn actief maar niet in paaimodus, eten goed. Als in het voorjaar de temperatuur in huis oploopt volgt de bak vanzelf. Dan zijn de vissen als het goed is in topconditie voor het voortsplantingsseizoen door een koelere, rustperiode met voldoende voeding.
Er komt helaas maar 1 otocinclus zo ver zuidelijk voor, die heb ik nog niet in de handel gezien. Mogelijk komt er nog een Rineloricara parva in.
 
Toffe manier van aquarium houden. :) Ik denk dat wij wel enigszins vergelijkbaar bezig zijn. Ben benieuwd naar je andere bakken.
 
Toffe manier van aquarium houden. :) Ik denk dat wij wel enigszins vergelijkbaar bezig zijn. Ben benieuwd naar je andere bakken.
U vraagt, wij draaien.

Pantanal overstroom gebied, open vlakte geen schaduw.

Bodem, planten en hout komen uit een terrarium waar een bodempje water in zat. Was een mooi bakje, maar te beperkt voor vissen. Zo zag de oude bak er uit. Nieuwe bak is nog aan het settelen, staat pas sinds 2 dagen.
20230912_201216.jpg

En de nieuwe, Ciano 98cm
20231213_105325.jpg


Techniek:
- superfish 100 filterpompje 3,5 watt
-2 x ledbalk Ciano totaal 20 watt, dit doet tevens dienst als verwarming.
-water op dit moment 21 graden

Planten:
-Echinodorus argentinensis
-Echinodorus horemani
-Heteranthera zosterififolia
-Hydrocotyle leucocephala

Planten moeten even wennen aan dit diepe water. Vooral de Hydrocotyle wil weer heel graag naar boven (drijven), even kijken hoe dat gaat. De E. argentinensis heeft te lijden gehad onder de beperkte hoogt in het terrarium, hopelijk kan die nog herstellen.

Op de bodem zand met wat resten voedingsbodem van de vorige eigenaar van de bak, kreeg ik er moeilijk uit, zie wel meteen blauwalg ontstaan, dus moet het goed in de gaten houden. Verder wat kleine stenen en kleine stukjes hout. Zo gepositioneerd dat er 1 groter stuk hout ooit achter een plant oid is blijven hangen en de rest er door de stroming naartoe is gedreven.
20231213_121455.jpg
20231213_121513.jpg


Visbestand:
20 Hyphessobrycon eques
20231213_121519.jpg


Op een later moment in elk geval nog aangevuld met Apistogramma borelli. Daarna even kijken of de bak dan compleet is.
Een mooie school Corydoras hastatus met Aphyocharax nattereri staat ook nog wel een keer op mijn verlanglijstje, mogelijk in een andere bak.

@Gino88 in onze hoek van het land zijn we lekker eigenwijs.
 
Hier ook een onverwarmde bak.
In de winter is mijn aquarium 20 graden ( kamertemperatuur ) en in de zomer wordt dit wel warmer naarmate het buiten ,en dus ook binnen , warmer wordt.

Er zijn veel vissen die op deze manier kunnen gehouden worden.

Alleen het energie zuinige is er bij mij niet bij aangezien ik 2 wavemakers heb draaien van 18.000L/u ;)
 
Hier ook een onverwarmde bak.
In de winter is mijn aquarium 20 graden ( kamertemperatuur ) en in de zomer wordt dit wel warmer naarmate het buiten ,en dus ook binnen , warmer wordt.

Er zijn veel vissen die op deze manier kunnen gehouden worden.

Alleen het energie zuinige is er bij mij niet bij aangezien ik 2 wavemakers heb draaien van 18.000L/u ;)
Wat voor vissen heb jij er in zwemmen die deze temperatuur prettig vinden in combinatie met een flinke stroming?
 
Homaloptera Confuzona
Homaloptera Tweediei
Yaoshania pachychilus
Danio Kyathit

 
Vandaag toch maar wat Echinodorus argentinensis bijgehaald. Ik geef het niet graag toe door hun verschrikkelijke reclames, maar ik was aangenaam verrast door het plantenassortiment in de Hornbach. Had een potje XL en een potje XXL, in de XL zaten maar planten, in de XXL wat hogere. Wortels waren erg klein, hopelijk slaan ze aan. Dan is de bak straks 1 grote Echinodorus.
20231216_142653.jpg

Wat een grappige visjes die rode minor. Kleur steekt mooi af tegen het groen, ze scharrelen rustig rond en kibbelen af en toe een beetje. Ik denk dat ik het bestand klein hou, alleen Apistogramma borelli erbij.

Heb ook even gekeken bij een nieuw project, bak van 1,5 meter. Haal ik vrijdag op, dat moet een India biotoop worden. Ben nog opzoek naar de Cryptocoryne soort die bij Carinotetraodon gevonden wordt. Tips zijn welkom.
 
Ondertussen aan het nadenken over de India bak. Al een beetje een ontwerp gemaakt van mijn ideeën.
Zoals jullie kunnen zien weer weinig verschillende soorten planten, maar wel dicht op elkaar. Zoals ook te zien in mijn andere bakken. Om de simpele reden dat ik in de praktijk in het veld vrijwel altijd monoculturen met een enkele afwijker in het water tegenkom. Ik probeer het aquarium zo natuurlijk mogelijk te maken, daarom ook hier deze keus. Ik vind het om die reden ook niet erg als er hogere planten vooraan staan, opbouw naar achter is mooi voor het beeld, maar niet erg natuurgetrouw.
Plan voor de India (specifieker rondom Goa) bak is om te beginnen met een laagje klei als voedingsbodem, vervolgens zand en daarop verschillende bealgde en anders begroeide stenen uit de Rijn, afgemaakt met enkele takjes en bladeren. Vervolgens zoals hieronder weergegeven als bovenaanzicht.
india.png


Er zullen met deze inrichting vele hoekjes, gaatjes en andere structuur ontstaan, ideaal voor een mooie groep Carinotetraodon travancorius. Aangevuld met een schooltje barbelen, waarschijnlijk Oreichthys crenuchoides.
 
Deze bak begint lekker te draaien.
20231221_164607.jpg

Gelukkig heeft de alg die op de bodem ontstond niet doorgezet. De detritus is weer schoon.
20231221_164618.jpg

Leuk visje die rode minor, lang niet zo agressief als altijd beweert, heeft misschien ook met temperatuur te maken.

Op het algemene beeld vallen vooral de planten op, maar daaronder zit ruim voldoende hout verstopt.
20231221_164628.jpg

Ook de Echinodorus argentinensis die uit het terrarium kwam maakt alweer bieuwe bladeren aan.
20231221_164644.jpg

Het komt wel goed met dit bakje.

Morgen ga ik ook de bak voor het Goa, India biotoop ophalen. Dan kan ik in de kerstvakantie lekker aan de slag.
 
Gisteren de nieuwe bak opgehaald, even goed schoon gemaakt en de start is gemaakt.
20231223_125549.jpg

Voor het eerst sinds een jaar of 25 weer een voedingsbodem onder het zand. Eens kijken hoe lang het duurt voor ik daar spijt van krijg. Had 75 kilo zand gehaald, maar lijkt nu met 50 kilo al wel goed te zijn. Hou de laatste zak voor de zekerheid nog even, anders kan die binnenkort terug.
20231223_130854.jpg

Indraaien dan maar, voorlopig hou ik de waterstand zo laag, dat maakt het planten straks makkelijker. Planten besteld bij de locale aquariumzaak, eens kijken hoe lang dat duurt. Cryptocoryne retrospiralis is niet standaard op voorraad helaas.

Ik was van plan stenen uit de Rijn te verzamelen, maar dat water staat nu natuurlijk veel te hoog. Straks maar even bij een beekje in de buurt kijken, hoe de stenen er daar uitzien.

Heeft iemand een idee waar ik aan Aponogeton natans zou kunnen komen?
 
Laatst bewerkt:
Misschien bij de sectie 'gevraagd' een verzoekje plaatsen?
Dat is een goed idee, als ik op de soort zoek kom ik wel allemaal verwijzingen naar het houden in het aquarium tegen, maar geen winkel die het ook aanbiedt.
Volgens Denerle is de bodem 8 jaar goed, we gaan het zien. Anders heb ik het ook zo afgezogen natuurlijk,
 
Oh wauw wat een gave aquaria zeg! Heel erg leuk! Ik heb ook al mijn aquaria onverwarmd en met kleine pompjes, en als ik lees hoeveel verschil het maakte voor jouw energierekening dan is dat wel een bevestiging van waarom ik dat gekozen heb 😯. Overigens begint het met vier aquaria op die manier ook al wel wat merkbaar te zijn op je energierekening.

Leuk om het zo op een biotoop manier te doen, erg mooi. Ik heb tot nu toe alles door elkaar, maar zo'n biotoop vind ik ook echt wat hebben. Ik ben alleen bang dat als ik daaraan begin ik zeker 17 biotopen zou willen hebben 😂

Om je nog even uit te dagen myanmar is ook een leuke kamertemperatuur biotoop (oa pareldanio, rosy loach)

Ik volg voor nog meer foto's!
 
Myanmar heb ik inderdaad al eens naar gekeken, het Inle meer als ik het me goed herinner. Ik vond het heel moeilijk daar de geschikte planten te selecteren. Ik ben nog aan het kijken ergens een stelling neer te gaan zetten, dan zou Myanmar wel weer eens boven kunnen komen.
 
De eerste structuur begint te ontstaan, stenen, grint, hout, bladeren en zaden uit de beek hier in de buurt. Verzamelen was gevaarlijker dan verwacht, wat ligt er veel glas en prikkeldraad in onze natuur.
20231224_103730.jpg
20231224_103735.jpg

Met alle zooi zijn ook vlokreeften meegekomen, dus dat gaat ook de goede kant op. Nu nog een mooie populatie van verschillende slakkensoorten vinden.

Ondertussen ook weer wat verder ingelezen op de biotopen waar Carinotetraodon travancoricus voorkomt. Ik heb mijn focus nu iets verschoven naar de Western Ghats. Daar komt deze kogelvis voor samen met Laubuka dadiburjori, een leuk klein scholenvisje die in een grote groep vast mooi uitkomt in deze bak.
Ook qua plantensoorten een rijk gebied, ik heb Cryptocoryne retrospiralis nog steeds als basis in mijn hoofd, maar daar kunnen natuurlijk wel wat andere planten tussen komen.
 
Myanmar heb ik inderdaad al eens naar gekeken, het Inle meer als ik het me goed herinner. Ik vond het heel moeilijk daar de geschikte planten te selecteren. Ik ben nog aan het kijken ergens een stelling neer te gaan zetten, dan zou Myanmar wel weer eens boven kunnen komen.
Als ik het goed heb komen pareldanio's en rosy loaches niet uit het Inle meer maar overstroomde wetlands. Misschien dat je daar makkelijker planten voor kan vinden.
Maar goed, dat is van later zorg. Eerst India maar eens 🙂
 
De andere bakken staan natuurlijk ook niet stil, gisteren wat foto's gemaakt met het voeren van levende witte muggenlarven. Dat ging er natuurlijk prima in, de rode rios verlieten zelfs hun territoria om te jagen.
20231223_145153.jpg
20231223_145122.jpg

Er is duidelijk geen groot fotograaf aan mij verloren gegaan, maar heb toch de Apistogramma borelli op de foto gekregen. Zij lijken zich ook wel thuis te voelen in de bak. Kleur begint te komen, tot ik met de telefoon voor de bak sta natuurlijk.
20231223_145129.jpg
20231223_144004.jpg
 
De sfeer die ik zoek begint te komen, nu 2 keer stenen uit de beek en net een handje vol uit het bos meegenomen. Water staat nog laag in de bak, zodat ik makkelijker kan planten straks. Hopelijk bevalt de sfeer straks met veel meer water ook nog goed. Ik zag net dat 1 van de vlokreeften de verhuizing niet heeft overleefd, mogelijk een tik van een steen gehad in de emmer. Anderen zie ik gelukkig nog vrolijk rondstruinen, erg moeilijk te fotograferen helaas.
20231225_115400.jpg
20231225_115410.jpg
20231225_115418.jpg
20231225_115518.jpg
 
De hardscape van de Indiabak begint steeds verder vorm te krijgen.
20240101_171544.jpg
Ik ga pas helemaal vullen als de planten er in staan, dat plant een stuk makkelijker.
20240101_171456.jpg
Als het goed is komt Cryptocoryne retrospiralis komende week weer beschikbaar in de webshop, dus ga dan bestellen.
Morgen komt als het goed is de Helialux binnen en de kleppenset.
Ondertussen een mooie populatie garnalen, slakken en vlokreeften in de bak, ze scharrelen vrolijk rond en eten goed.
20240101_171503.jpg

Gezellig met zijn allen op een voertabletje.
20240101_171519.jpg

Een van de vlokreeften aan de scharrel.
20240101_171535.jpg

Vanuit de beek ook een zaadpeul van een Robinia meegekomen, even getwijfeld of ik die moest laten zitten, maar de slakken zijn er dol op.
20240101_171650.jpg
 
De Ciano gaat even door de opstartalgen heen, ik laat het even gaan, lost zichzelf vanzelf op.
20240101_173355.jpg

Bestand is inmiddels compleet, de rode rio's kenden jullie al, en nu ook 1 van de Apistogramma borellii goed op de foto.
20240101_173625.jpg

Als extra aanvulling ook Apistogramma commbrae, helaas alleen nog mannen beschikbaar maar het is een mooi visje.
20240101_173502.jpg

Als laatste ook Rineloricara parva, mooi rustig visje.
20240101_173405.jpg
 
Vandaag een goede observatie gedaan. Als de verwarming van de bak bestaat uit de verlichting, is het water natuurlijk koel in de ochtend als het licht net aan is. Het blokje artemia dat ik er in gooide werd lang niet zo enthousiast gegeten als later op de dag. Water is nog koud dus de vissen hebben nog weinig eetlust.
 
De bak begint ergens op te lijken, deze week hopelijk de laatste plantjes binnen, dan kunnen dit weekend de kogelvisjes er in.
20240110_221017.jpg

IMG-20240112-WA0006.jpeg

Heb er voor de zekerheid toch een verwarming op 20 graden ingehangen. Als ik nijn Oxxio app mag geloven doet die nog weinig.
Heb nu dit lichtschema ingesteld, ik denk dat dit goed werkt.
Screenshot_20240113_193944_Chrome.jpg

Ookal zit er nog geen vis in, er is genoeg te zien, zoals deze grazende gammarideae en 1 van de vele kokerjuffers.
20240112_174720.jpg
20240112_174642.jpg
 

Terug
Bovenaan