Sturisoma panamensis aanschaffen


Lysia

Well-known member
Lid geworden
1 januari 2021
Berichten
3,237
Leeftijd
51
Locatie
Roermond
Ik heb al een behoorlijke tijd 3 of 4 Sturisoma panamense op mijn verlanglijstje staan. Nu zag ik gisteren ze te koop staan bij tuincentrum Pelckmans (17,50 per stuk). Ze leken me 5-7 cm groot. (Wel wat verschil tussen de grootste en de kleinste.) Pelckmans heeft een behoorlijke grote aquariumbenodigdheden afdeling, maar de aquariumvisjes zijn wat minder bedeeld. Ook weet ik dat hun policy is, om alles wat van de kweker komt, foutjes of niet, te koop aan te bieden.
Deze Sturisoma's zagen er op zich goed uit, hoewel er wel 1 of 2 tussen zaten met wat kromme staarten en volgens de verkoper eten ze algentabletten.
Nu ben ik ergens tegengekomen (op dit forum? ergens anders?) dat die jonge Sturisoma;s erg gevoelig zijn op voedseltekort in de eerste 6 maanden van hun jeugd.
Zijn deze op een formaat dat ze dat gevaarlijke punt al voorbij zijn?
Zijn deze te jong om al zelfstandig voer te vinden in mijn aquarium? (Er is wel wat algengroei, maar niet erg veel en ik heb spirulina-algenetertabletten en mijn cory's en mn ancistrus krijgen regelmatig wat geblancheerde groente.)
Kan ik op deze leeftijd al zien wie mannetjes/ vrouwtjes zijn?

Wat zouden jullie doen? Kopen of niet? En hoeveel precies?
 
Vissen met kromme staarten zou imo een nogo zijn want dan weet je gewoon dat er in de opgroei iets mis is gegaan (vaak verkeerde waterwaardes of verkeerd voedingspatroon)
 
Dus dat is geen erfelijke afwijking waar ik aan zat te denken. Dan weet ik méér dan genoeg en laat ik ze lekker zitten waar ze zitten! Dank je wel, je hebt me geweldig geholpen!
 
Even ander vraagje over de Sturisoma. Het is me niet duidelijk onder welke 'categorie' deze vis valt.
Als ik bijvoorbeeld op de site van Ruinemans kijk, onder welke categorie moet ik m dan zoeken?
Is het een algeneter of een meerval? En welke ondercategorie dan?
 
ik hen ze ook zien zitten bij pelckmans (turnhout)
ik koop er nooit vissen echter, maar ze zagen er redelijk uit
deze worden ook door hobbykwekers gekweek dus op 2e hands/marktplaats af en toe wel te vinden

voor ruinemans

zouden ze bij naaldmeervallen moeten staan denk ik , staan er niet bij
 
Bij Pelckmans blijf ik ook mooi weg van de vissen. Een tijd geleden hadden ze een heel assortiment betta´s in plastic bakjes van 15x15cm zitten, meer dood dan levend. Het leek eerder op een sorteerbox voor schroeven en nagels dan iets voor vissen. Zo´n dierenafdeling moet je niet willen steunen.

Succes verder met je zoektocht.
 
Bij Pelckmans blijf ik ook mooi weg van de vissen. Een tijd geleden hadden ze een heel assortiment betta´s in plastic bakjes van 15x15cm zitten, meer dood dan levend. Het leek eerder op een sorteerbox voor schroeven en nagels dan iets voor vissen. Zo´n dierenafdeling moet je niet willen steunen.

Succes verder met je zoektocht.
Nog steeds hoor Piet, en met die zoektocht gaat het wel lukken. Ik heb geen haast, dat scheelt veel.
 

Terug
Bovenaan