stroomverbruik berekenen


nilo1804

~
Forumleiding
AquaForum Donateur
Lid geworden
5 januari 2012
Berichten
2,935
Leeftijd
25
Locatie
Vlaardingen
Hoe kan ik dit berekenen?

Moet ik van alle dingen in mijn aquarium die stroom verbruiken uitzoeken hoeveel ze verbruiken en dat dan x het aantal uur doen dat ze in gebruik zijn?

Dus een pomp van 4,5 watt die 24/7 aanstaat verbruikt dan dus 108watt per dag?
 
Bedankt voor de link! Heb het ingevuld... Schrok toch wel :p.
Vooral van de verlichting.
 
Ja, alleen de uren van de verwarming vind ik erg moeilijk in te schatten... Maar daar kun jij ook niet veel aan veranderen denk ik ;). Enigste is dat hij bij mij een pompje van 4,5 watt niet kon pakken, niet dat dat veel uitmaakt hoor, is iets van 9,- per jaar als hij 24/7 aanstaat.

Maar ik heb 4x24 watt boven mijn (80cm) bak dus daar schoot hij wel even omhoog :p.
 
Ik heb hem eens ingevuld , maar strookt mijn inziens niet goed genoeg met de werkelijkheid .
Simpelweg omdat ik dan al wat bakken had weggedaan :D
Ik heb het voor mj globaal ingevuld en meneer komt af met een getal van vlot in de 4 cijfers ;( Die rekening heb ik tot op heden nog niet voorgeschoteld gekregen . Zelfs de helft ervan nog niet .
De wattages op uw materieel zijn maximaal op te nemen wattages , maar die worden in gebruik niet altijd opgebruikt .
Neem pompen , luchtpompen , deze draaien meestal zuiniger dan opgegeven .
Hoe zit het met de verlichting , neemt die ook echt terwijl ze brandt het volledige wattage op ?
Stof tot nadenken

Het is wel een goede leidraad voor diegenen die beginnen met de hobby en zich alvast financieel kunnen voorbereiden wat hen misschien te wachten komt staan .
 
Leuk berekending Catweazle!


erwin2 zei:
Ik heb hem eens ingevuld , maar strookt mijn inziens niet goed genoeg met de werkelijkheid .
Simpelweg omdat ik dan al wat bakken had weggedaan :D
Ik heb het voor mj globaal ingevuld en meneer komt af met een getal van vlot in de 4 cijfers ;( Die rekening heb ik tot op heden nog niet voorgeschoteld gekregen . Zelfs de helft ervan nog niet .
De wattages op uw materieel zijn maximaal op te nemen wattages , maar die worden in gebruik niet altijd opgebruikt .
Neem pompen , luchtpompen , deze draaien meestal zuiniger dan opgegeven .
Hoe zit het met de verlichting , neemt die ook echt terwijl ze brandt het volledige wattage op ?
Stof tot nadenken

Zal inderdaad niet tot op de euro correct zijn in werkelijkheid maar als het echt zo is dat het bij jou nog niet eens voor de helft in de buurt komt vind ik dat wel frappant!
 
Ik vraag me een beetje af of die vragen bedoeld zijn als zijnde retorisch?
(en zo ja in hoeverre Erwin meer concrete info heeft)

~ Ivo
 
Paar voorbeelden :
-Pomp die niet moet opvoeren
-Luchtpomp die op de ideale werkdruk presteert kan het verbruik halveren .
-Van de verlichting heb ik zelf geen idee wat dat verbruikt eens ze opgewarmd zijn .

Ik zal binnenkort eens een energiemeter aanschaffen en kijken of dit ook bevestigd kan worden want het is voor mij soms ook een raadsel wat betreft de verbruiken , ik heb steeds meer water en ga steeds minder betalen (maar ik klaag niet hoor , en sommige wijzingen heb ik natuurlijk zelf doorgevoerd om de kosten te drukken)

Ik moet mezelf wel even corrigeren , want ik heb het nogmaals ingevuld (nu iets correcter , ik had 1 ding dubbel geteld) en kom nu iets lager uit .
Maar is nog steeds hoger dan wat ik jaarlijks als rekening krijg .
Scheelt ongeveer toch wel iets van 1/3 dat het lager uitkomt .
 
erwin2 zei:
Paar voorbeelden :
-Pomp die niet moet opvoeren
-Luchtpomp die op de ideale werkdruk presteert kan het verbruik halveren .
-Van de verlichting heb ik zelf geen idee wat dat verbruikt eens ze opgewarmd zijn .

Ik zal binnenkort eens een energiemeter aanschaffen en kijken of dit ook bevestigd kan worden want het is voor mij soms ook een raadsel wat betreft de verbruiken , ik heb steeds meer water en ga steeds minder betalen (maar ik klaag niet hoor , en sommige wijzingen heb ik natuurlijk zelf doorgevoerd om de kosten te drukken)

Ik moet mezelf wel even corrigeren , want ik heb het nogmaals ingevuld (nu iets correcter , ik had 1 ding dubbel geteld) en kom nu iets lager uit .
Maar is nog steeds hoger dan wat ik jaarlijks als rekening krijg .
Scheelt ongeveer toch wel iets van 1/3 dat het lager uitkomt .

We moeten ook oppassen Erwin, de prijzen in Belgi� en Nederland kunnen danig verschillen. ;)
Ik weet het niet voor Nederland, bekijk je het voor Vlaanderen alleen al dan zit je met zoveel energieleveranciers dat de prijsverschillen tot 40% kunnen oplopen :)
 
Daar heb ik geen rekening mee gehouden Luc .
Maar ik denk dat ik wel de hoofdprijs betaal bij Electrabel , maar daartegenover ook nooit geen gedoe (en dat is ook belangrijk) , volgens mij is Belgie zowieso duurder dan NL in zowel electriciteit en water (water kost daar meer dan de helft minder)
 
erwin2 zei:
Daar heb ik geen rekening mee gehouden Luc .
Maar ik denk dat ik wel de hoofdprijs betaal bij Electrabel , maar daartegenover ook nooit geen gedoe (en dat is ook belangrijk) , volgens mij is Belgie zowieso duurder dan NL in zowel electriciteit en water (water kost daar meer dan de helft minder)

Ben het met je eens,
ook wij zitten met electrabel, ben wel nieuwsgierig wie en waar in de winter met echte koude zonder elektriciteit gaan zitten, eens kijken of electrabel dan nog zo betrouwbaar is.
 
De gehanteerde gemiddelde prijs voor een kWh is � 0,23.

Als ik de verschillende sites van Vlaamse leveranciers bekijk zie ik bedragen als � 0,13, � 0,18 en � 0,22. Maar ik vat de taksen, Da, Dc en De niet als Nederlander...
 
Catweazle zei:
De gehanteerde gemiddelde prijs voor een kWh is � 0,23.

Als ik de verschillende sites van Vlaamse leveranciers bekijk zie ik bedragen als � 0,13, � 0,18 en � 0,22. Maar ik vat de taksen, Da, Dc en De niet als Nederlander...

Daar moet je geen Nederlander voor zijn ;)
ook wij hebben problemen met alle prijzen(verbruik/taksen) te vatten.
Wel weet ik dat de prijzen voor elektriciteit en water enorm zijn toegenomen de laatste jaren, en dan heb ik het niet over het verbruik alleen, maar als je ziet welke toeslagen en hoeveel men er voor vraagt komt je haar recht omhoog.
 
Catweazle :dat snappen wij als Belg ook niet , enkel het getalleke onderaan de factuur begrijpen wij (misschien ietske overdreven)

Luc : ik heb het ook gezien , wat is er van aan ?
Zou ook een drama voor de varkens en kiekenkwekerij als gevolg hebben , maar ik zeg niet dat ze dat niet zouden durven .
 
Als je al ziet wat het kost aan een modaal gezin ivm stand-by lichtjes ;)

Klokjes die dag en nacht blijven werken, hebben
permanent stroom nodig. Elk klokje heeft een
vermogen van zo�n 10 watt. Per jaar komt dat neer
op een verbruik van 87 600 wattuur (10 x 24 uren
x 365 dagen) of 87,6 kilowattuur (kWh) per toestel
en 613,2 kWh voor 7 toestellen. Gerekend aan 0,19
euro/kWh, kost het sluipverbruik van onze
7 toestellen samen dus 116,51 euro per jaar.
 
Ik vind de berekening voor verwarming lastig te maken, bij mij staat de verwarming nu al ongeveer een maand helemaal uit, en de rest v/h jaar staat hij ook niet altijd even hard of zacht "te loeien"
 
Stel jezelf de vraag waarom een verwarming aan moet staan. In de zomer is het absolute nonsens voor een doorsnee bak (discusbakken en andere speciaalbakken daargelaten). Maar dat is de discussie over wat is nu een juiste temp, moet die altijd hetzelfde zijn, mag er een dag/nachtritme zijn. Maar heb je daar antwoord op, dan zou je kunnen besparen.

Op 4 bakken heb ik slechts in ��n bak een verwarming.
 
Ja, dat is precies wat ik bedoel omdat je verwarming niet alle dagen v\h jaar op hetzelfde vermogen staat kun je daar dus ook geen berekening op loslaten?
 
De verwarming is een lastige idd,denk zelfs als ik h'm op 1 uur per dag zet in de tabel dat het nog veel is maar kan me vergissen.
Zo'n energiemeter is wel handig en ben ik ook van plan om aan te schaffen om eens te kijken wat dingen precies verbruiken.
 
Behalve dat er moeilijk een tijdsduur aan te geven is, is het nog veel lastiger om er een vermogen aan te geven, op hele koude winterdagen moet je de verwarming met meer vermogen laten draaien om de temp. op pijl te houden dan op een frisse lentedag.
 
Mijn stelling is dus dat wanneer een doorsnee gezelschapsaquarium in de woonkamer staat, de stekker van de verwarming nog steeds niet in het stopcontact zit. Kwestie van in een weekend de temp bijhouden. Kijken of het niet onder een gewenste temp komt.

Zal vast nog wel een stelling over temperatuur op het forum te vinden zijn.

Hoef je ook niet te rekenen.
 
ronrijn zei:
Behalve dat er moeilijk een tijdsduur aan te geven is, is het nog veel lastiger om er een vermogen aan te geven, op hele koude winterdagen moet je de verwarming met meer vermogen laten draaien om de temp. op pijl te houden dan op een frisse lentedag.

Hier niet ,hoor.
Temperatuur is haast altijd 25 graden.
Stekkers hangen er inderdaad naast.

En,wanneer is het hier nou koud.?

Heb wel de klokken met verloop van 1/2 - 2 uur eerder uitgesteld.
Scheelt toch,met alle bakken.
 
Bertus bij mij ook vrijwel altijd op 25 graden, maar om het op 25 graden te houden gaat toch niet vanzelf het hele jaar door?
 
Nog 1 ding wat misschien wel "grappig" kan zijn;

wat is goedkoper? 50 watt verwarming op een 200liter bak of 800 watt? Ik ben wel nieuwsgierig hoe dit dan zit en of je door je verwarming goed te plaatsen kosten kun drukken?
 
Wat het vermogen van de verwarming maakt in principe niets uit.
Je moet het warmte verlies opvangen, en dat is evenveel of je nu 80 watt of800 watt hebt inhangen.

In praktijk ga je zien dat een kleiner vermogen iets minder stroom gaat verbruiken op jaar basis.
De grote verwarming, trekt onmiddelijk 800 watt uit het stopcontact, en blijft dat doen tot de termostaat zegt dat het genoeg is. Dan schiet hij nog eventjes verder. De fluctuaties bij een kleinere verwarming zullen kleiner zijn dat bij een grote, maar veel zal dat niet schelen op jaarbasis

Jb Malawi
 
idee is leuk maar niet echt betrouwbaar immers bv de tl buizen nemen meer als de aangegeven 54 watt wattage op de pomp aangeven staat is het max verbruik
verwarming idem
kortom als je echt wilt weten wat je bak verbruikt alles aansluiten op 1 verdeelblok en deze weer via een verbruiksmeter aansluiten op 220 en meten maar
heb het zelfde gedaan met mijn grote bak en kom nog niet tot de helft wat er uit beredenering van de bovenstaande tool komt dus
en ook de jaarafrekening was niet hoger sterker nog kreeg 35 euro + nieuwe maand termijn 110 euro retour :D
als echt werk wilt maken van besparingen kijk eens naar andere spullen bv koel/vries kast droger/wasmachine zijn deze niet eens aan vervanging toe wegens ouderdom
daarnaast maakt het elektra maar en fractie uit van de energienota als het spul op gas liep zou ik me veel meer zorgen maken ;(

groet

jaap
 

Terug
Bovenaan