Stromingspomp


LM1987

Well-known member
Lid geworden
28 september 2022
Berichten
49
Leeftijd
36
Goedenavond allemaal.

Weer een nieuwe vraag omtrent techniek. In maart ga ik mijn aquarium aanpassen. Ik wil graag een scape met hout, stenen en verschillende planten. Mijn aquarium heeftstandaard verlichting van aqualantis. Het binnenfilter heb ik eruit gehaald, pompje liep constant vast en elke week moest ik alles schoonmaken. Dan nog was er geen stroming. Deze vervangen door een eheim pomp met spraybar. Deze is gericht op de bovenlaag van het water en dit geeft voldoende stroming. Ook zijn de waterwaarden stabiel.

Maar nu de vraag: ik vind dat er naast de bovenlaag er weinig stroming is in mijn aquarium. Op dit moment staan er niet veel planten in, maar met mijn wens om dit te veranderen ben ik aan het rondkijken. Een tweede filter gaat niet goed passen in de onderkast, naast het huidige filter en mijn nieuwe c02 installatie ( moet nog aansluiten). Zou een stromingspomp kunnen helpen? Zoals bijvoorbeeld de Oase streamMax Classic. En hoe weet je de hoeveelheid die die moet rondpompen. De classic zie ik bijvoorbeeld in drie varianten. Wat zou voor 180l, 1m breed, geschikt zijn? Of andere ideeën om stroming te verbeteren.
 

Bijlagen

  • SmartSelect_20240126_175658_Samsung Internet.jpg
    SmartSelect_20240126_175658_Samsung Internet.jpg
    318.2 KB · Weergaven: 21
Is denk ik ook afhankelijk van de vissen die je hebt, vinden ze stroming fijn?
 
Wordt een gezelschapsbak. Nu op dit moment kardinaal tetra's roodkopzalmen en antistress. Komen wat visjes bij na herplanten. Weet nog niet wat.

Nu bewegen de plantjes niet in de bak. Water op onderste laag is bijna stil. Zou dit dan kunnen helpen? Lees veel positieve reacties
 
Wat voor type Eheim filter heb je nu? Hoe lang draait deze al?
 
:rolleyes: autocorrect inderdaad een ancistrus. Hoewel deze ook wel antistress zijn. Lekker hangend door de bak.

@Ed Tensen Filter is een classic Eheim, ik dacht de 350. Deze heeft een spraybar die ik aan de korte kant heb hangen. De stroming in mijn bak gaat als je ervoor staat van links naar rechts. De bovenste laag en net daaronder beweegt het water goed. Op de bodemlaag vind ik de stroming weinig.

Het idee wat ik had was om de linkerachterhoek een stromingspomp te hangen, halverwege de bak. Zodat deze voor extra stroming op die laag zorgt. Maar heb geen ervaring met stromingspompen en vroeg mij een beetje af hoe je nu de goede kiest.
 
Je eheim (of een andere pomp die uitstroomt via je spraybar) moet er voor zorgen dat bemesting en CO2 de bodem bereikt. Een stromingspomp lost dit niet op denk ik.
 
Je eheim (of een andere pomp die uitstroomt via je spraybar) moet er voor zorgen dat bemesting en CO2 de bodem bereikt. Een stromingspomp lost dit niet op denk ik.
Hangt ervan af hoe je hem plaatst. In een gezelscgapsbak kan het al gouw overkill zijn.

Ik zou kijken naar 1tje die je op verschillende niveau's/snelheden kan sturen. Zou ook geen grote nemen. Een klein stromingspompje is voldoende. Verschillende merken hebben dit in hun arsenaal.
 

Terug
Bovenaan