stroming 2meter aquarium


Mazerga

Well-known member
Lid geworden
15 augustus 2017
Berichten
182
Leeftijd
41
Hallo,

Nu was ik aan het kijken voor een mooie stroming in het aquariumprojectje dat ik in gedachten had. Ik maakte het volgende schema'tje. Het is een jarenproject, maar waarom niet meteen de vraag stellen.


Waterstroming van A naar B en van C naar D? of van AD naar CB?

Er gaat CO2 toegevoegd worden, en ben van plan om 4 filters te gebruiken van Oase. (Thermo850 of 600).

Groetjes

stroming filter.jpg
 
4 filters is echt niet nodig, zou met een juiste grote ook met 1 filter kunnen.

Ik heb zelf een 180CM bak en heb twee Eheim 2078 filters erop. Spraybar over de hele lengte waar van links voor 1 filter uitstroom is en rechts voor de andere. Ik heb hiermee stroming door de hele bak richting de voorruit en gaat dan weer naar beneden. Links en rechts achter in de hoeken zitten de aanzuigingen, links de ene filter en rechts de andere filter aanzuiging..
 
A -> B en C -> D kan goed werken. Ik heb een vergelijkbare bak (met 500 L iets kleiner) en daar werkt het goed om van D en A schuin naar B te stromen (3000 L/h waarvan 2000 door de stromingspomp). Bij zowel C als D zitten afzuigpunten. En dan is er bij C nog een skimmertje van 300 L/h dat naar boven blaast. Dit geeft een prima spreiding door de bak.
 
Kweenie of je 4 filters nodig gaat hebben, 2 zou zat moeten zijn. Als je stroming tekortkomt zou ik een stromingspompje bijplaatsen onder de filteruitlaat/uitlaten.
 

Terug
Bovenaan