Stoppen met diepvriesvoer?


Het filter natuurlijk👀😂
 
Het filter natuurlijk👀😂
:DD
Daphne,

  • Je JBL filter heeft 2 kraantjes. Die zet je dicht als de pomp niet meer werkt, stroom eruit.
  • Dan middelste hendel omhoog bewegen. Slangadapter kun je dan losmaken van de pompkop.
  • Je kunt dan met het filter naar een wasbak en de pompkop eraf nemen na de 4 grepen aan de zijkant te hebben gelost.
Edit
De sponzen licht spoelen, uitknijpen in aquariumwater wanneer nodig. Biologisch filtermateriaal zoveel mogelijk met rust laten. En liefst als laatste onder het voorfilter en de fijne spons.
 
Laatst bewerkt:
:DD
Daphne,

  • Je JBL filter heeft 2 kraantjes. Die zet je dicht als de pomp niet meer werkt, stroom eruit.
  • Dan middelste hendel omhoog bewegen. Slangadapter kun je dan losmaken van de pompkop.
  • Je kunt dan met het filter naar een wasbak en de pompkop eraf nemen na de 4 grepen aan de zijkant te hebben gelost.
Edit
De sponzen licht spoelen, uitknijpen in aquariumwater wanneer nodig. Biologisch filtermateriaal zoveel mogelijk met rust laten. En liefst als laatste onder het voorfilter en de fijne spons.


Ahh okey dank je wel!
 
In de regel smaakt ze dat wel maar het is voornamelijk water en dus heel weinig voeding.
 
Hallo allemaal, sorry daar ben ik weer met een vraag…

Mijn vissen gaan de laatste tijd niet zo lekker en daarom heb ik hier een topic geplaatst met de vraag wat ik anders moet doen. Ik heb op advies een buitenfilter gekocht, ander voer gehaald en ben om de dag het water gaan verversen. Ik testte nitriet met druppels en heb een strip met andere testen.

Nu gaan 2 vissen nog steeds verder achteruit en snapte er niks van. Ik ben op onderzoek uit gegaan en het lijkt erop dat ze een ammoniakvergiftiging hebben opgelopen. Ik heb ammoniak getest en dit was idd veel te hoog. Nu zijn er mensen die hebben gezegd dat alleen veel waterwissels kan helpen, alleen staat ergens anders weer dat vele waterwissels het hoge ammoniakgehalte kunnen veroorzaken..

Ik heb de 2 zieke vissen gelijk uit het aquarium gezet en in een bak met schoon water gedaan waarin ik zeker weet dat het ammoniakgehalte 0 is. Ze liggen op de bodem, schubben staan uit, en 1 van de 2 begint allemaal zwarte vlekjes te krijgen. Is er verder nog wat anders dat ik eventueel kan doen om ze te helpen?

Kan iemand mij alstjeblieft helpen wat ik kan doen met het aquarium? Gelijk al het water verversen wil ik graag doen alleen hoorde dat dit niet helpt bij dit probleem?

Ik ga de boot er vandaag uit halen, ik vermoed dat er veel uitwerpselen e.d in liggen en dat ik die over het hoofd zie wat problemen mischien veroorzaakt. Ook weet ik dat ik teveel vissen heb en ga kijken of ik 1 visje een andere plek kan geven, alleen vind ik dit wel heel jammer (maar de gezondheid staat wel bovenop natuurlijk)

Sorry voor de lap tekst en alle vragen👀
 
Nu zijn er mensen die hebben gezegd dat alleen veel waterwissels kan helpen
Inderdaad. Of ergens een ingedraaid filter lenen. Weet niet zeker of zeoliet hier bij helpt, kun je nog even naar kijken.

schubben staan uit,
Hoogstwaarschijnlijk buikwaterzucht en ben bang einde verhaal.
 
Het advies eerder was om veel waterwissels te doen. Als je ammoniak niveau te hoog is heb je dat nog niet op de juiste wijze aangepakt.

In jouw aquarium is het niet mogelijk een biologisch evenwicht te creëren. Te hoge belasting van de vissen. De enige manier is om naast het filter handmatig zoveel water te wisselen dat nitriet en ammoniak op 0 blijft en nitraat tot 25 gaat.
Daar blijf je op wisselen, de rest van je leven zolang je besluit om een te hoge belasting van vissen te houden. doe je dat niet, dan zullen ze een voor een ziek worden en dood gaan.

Mensen die zeggen dat er juist ammoniak komt na schoon water, willen een biologisch evenwicht. Helaas kan dat niet bij deze bak. Voor welke nitraat of ammoniak verhoging dien je alweer te wisselen.
Niet zo’n leuke boodschap, dat snap ik.
 
Het advies eerder was om veel waterwissels te doen. Als je ammoniak niveau te hoog is heb je dat nog niet op de juiste wijze aangepakt.

In jouw aquarium is het niet mogelijk een biologisch evenwicht te creëren. Te hoge belasting van de vissen. De enige manier is om naast het filter handmatig zoveel water te wisselen dat nitriet en ammoniak op 0 blijft en nitraat tot 25 gaat.
Daar blijf je op wisselen, de rest van je leven zolang je besluit om een te hoge belasting van vissen te houden. doe je dat niet, dan zullen ze een voor een ziek worden en dood gaan.

Mensen die zeggen dat er juist ammoniak komt na schoon water, willen een biologisch evenwicht. Helaas kan dat niet bij deze bak. Voor welke nitraat of ammoniak verhoging dien je alweer te wisselen.
Niet zo’n leuke boodschap, dat snap ik.
Dat vind ik gek, aangezien ik afgelopen tijd om de dag heel wat liters gewisseld heb.

Er worden vele verschillende dingen gezegd over waterwissels en daarom zie ik nu door de bomen het bos niet meer.

Er word ook gezegd dat een ph verlager kan helpen?
 
Inderdaad. Of ergens een ingedraaid filter lenen. Weet niet zeker of zeoliet hier bij helpt, kun je nog even naar kijken.


Hoogstwaarschijnlijk buikwaterzucht en ben bang einde verhaal.

Ik ben bekend met buikwaterzucht. Alleen heeft deze vis nog wel haar evenwicht en de symptomen van ammoniakvergiftiging leid ook tot uitstaande schubjes.

Het advies eerder was om veel waterwissels te doen. Als je ammoniak niveau te hoog is heb je dat nog niet op de juiste wijze aangepakt.

In jouw aquarium is het niet mogelijk een biologisch evenwicht te creëren. Te hoge belasting van de vissen. De enige manier is om naast het filter handmatig zoveel water te wisselen dat nitriet en ammoniak op 0 blijft en nitraat tot 25 gaat.
Daar blijf je op wisselen, de rest van je leven zolang je besluit om een te hoge belasting van vissen te houden. doe je dat niet, dan zullen ze een voor een ziek worden en dood gaan.

Mensen die zeggen dat er juist ammoniak komt na schoon water, willen een biologisch evenwicht. Helaas kan dat niet bij deze bak. Voor welke nitraat of ammoniak verhoging dien je alweer te wisselen.
Niet zo’n leuke boodschap, dat snap ik.
Ik zal dan nu uit gaan van jouw advies en nu een complete waterwissel uitvoeren en alles steeds testen en wisselen wanneer nodig.

Ik denk dat die ammoniak er nu zo snel mogelijk helemaal uit moet
 
Wat jammer dat het nog steeds niet zo goed gaat. :(

Mag ik vragen welke ammoniakwaarde je hebt gemeten? En als het kan ook de nitriet (hoogste waarde) en de pH die de bak daarbij heeft. Hoe giftig die stoffen zijn, hangt namelijk met de pH samen.

Je hebt vrij veel vissen, maar ook weer niet extreem veel. Ik vind het een beetje gek als je filter de NH3/NO2 dan niet bijhoudt. Het is een al langer draaiende bak.... hmm.
 
Ik ben bekend met buikwaterzucht. Alleen heeft deze vis nog wel haar evenwicht en de symptomen van ammoniakvergiftiging leid ook tot uitstaande schubjes
Je hebt er duidelijk meer verstand van en ervaring mee dan ik.
 
Wat jammer dat het nog steeds niet zo goed gaat. :(

Mag ik vragen welke ammoniakwaarde je hebt gemeten? En als het kan ook de nitriet (hoogste waarde) en de pH die de bak daarbij heeft. Hoe giftig die stoffen zijn, hangt namelijk met de pH samen.

Je hebt vrij veel vissen, maar ook weer niet extreem veel. Ik vind het een beetje gek als je filter de NH3/NO2 dan niet bijhoudt. Het is een al langer draaiende bak.... hmm.

Ja echt heel jammer, vannacht is ook 1 visje overleden helaas🥺 het andere visje die ziek was leek wel iets beter vanmorgen.. nu dus nog 7 vissen in 240 liter water.

De ammoniak die ik heb gemeten zat op 0.5 en de ph op 7.

Ik heb de boot eruit gehaald, alles helemaal schoon gemaakt ook een volledige waterwissel gedaan.
 
Goed dat je eindelijk die boot eruit hebt gehaald, dat zal idd een broeinest van bacteriën zijn geweest. Zoals al eerder aangegeven is het lastig goede waterkwaliteit te handhaven dmv constante waterwissels, hoewel nieuw water schoner is, is je bak op die manier voortdurend biologisch in onbalans wat stressvol is voor je visjes en makkelijk kan leiden tot pieken. Vergelijk het maar met een benzinetank waar een gat in zit, wat je nu aan het doen bent is constant de tank bijvullen, in plaats van je gat te dichten. Ik denk dat je met dat schip al een goede stap hebt gezet, maar ik blijf bij mijn eerdere advies om er nog een extra filter bij onder te zetten...
 
Goed dat je eindelijk die boot eruit hebt gehaald, dat zal idd een broeinest van bacteriën zijn geweest. Zoals al eerder aangegeven is het lastig goede waterkwaliteit te handhaven dmv constante waterwissels, hoewel nieuw water schoner is, is je bak op die manier voortdurend biologisch in onbalans wat stressvol is voor je visjes en makkelijk kan leiden tot pieken. Vergelijk het maar met een benzinetank waar een gat in zit, wat je nu aan het doen bent is constant de tank bijvullen, in plaats van je gat te dichten. Ik denk dat je met dat schip al een goede stap hebt gezet, maar ik blijf bij mijn eerdere advies om er nog een extra filter bij onder te zetten...
Dank je wel voor je advies. De boot rook ook een beetje gek toen ik hem uit het water had gehaald, en er zat vanalles onder waar ik normaal niet bij kan. Dus hoop ook dat ik nu toch bezig kan met opnieuw een balans opbouwen. Ik heb al wel een JBL 1502 erin gezet 2/3 weken geleden. En nu dus helaas 1 vis minder, baal er heel erg van maar misschien wel beter ook voor het waterkwaliteit..
 
De boot hield dus teveel op, ik vind hem prachtig om boven op de kap te zetten.
Nu heb je meer ruimte voor alles, goudvissen blijven moeilijke vervuilers.
Met andere vissen en planten erbij zul je het leuker kunnen houden.
 
Dank je wel voor je advies. De boot rook ook een beetje gek toen ik hem uit het water had gehaald, en er zat vanalles onder waar ik normaal niet bij kan. Dus hoop ook dat ik nu toch bezig kan met opnieuw een balans opbouwen. Ik heb al wel een JBL 1502 erin gezet 2/3 weken geleden. En nu dus helaas 1 vis minder, baal er heel erg van maar misschien wel beter ook voor het waterkwaliteit..

Die boot zal veel onderin hebben gelegen (wat heel goed de piek in ammoniawaarden kan verklaren) en het is een deel water dat stilstaat/niet circuleert, in feite zoals wij een ruimte niet zouden ventileren, wat ideaal is voor allerlei ellende en ziekteverwekkers. Ik zou persoonlijk niet als een dolle blijven verversen en al zeker geen middeltjes toevoegen, maar dagelijks 2x even meten wat het effect is van het weghalen van het schip, en pas wanneer nodig verversen.
 
Wel lastig die testen aflezen, net weer wat testen gedaan maar soms denk ik wat te zien en soms niet😂


Die foto met de 2 potjes zie je bij de ene wel een licht gele kleur en de andere paars maar op het blaadje lijkt het 0
 

Bijlagen

  • 34D361DF-2861-4F18-8672-565EE129FD2C.jpeg
    34D361DF-2861-4F18-8672-565EE129FD2C.jpeg
    991.2 KB · Weergaven: 30
  • 43DD681C-4330-4796-ACEE-D9C1B1FCF4CD.jpeg
    43DD681C-4330-4796-ACEE-D9C1B1FCF4CD.jpeg
    2.6 MB · Weergaven: 27
Die boot zal veel onderin hebben gelegen (wat heel goed de piek in ammoniawaarden kan verklaren) en het is een deel water dat stilstaat/niet circuleert, in feite zoals wij een ruimte niet zouden ventileren, wat ideaal is voor allerlei ellende en ziekteverwekkers. Ik zou persoonlijk niet als een dolle blijven verversen en al zeker geen middeltjes toevoegen, maar dagelijks 2x even meten wat het effect is van het weghalen van het schip, en pas wanneer nodig verversen.
Ja precies, dat ga ik doen :) er liggen nu wel weer wat uitwerpselen op de bodem, ik denk dat ik die wel weg ga halen

En de ph verlager toevoegen
 
Ja echt heel jammer, vannacht is ook 1 visje overleden helaas🥺 het andere visje die ziek was leek wel iets beter vanmorgen.. nu dus nog 7 vissen in 240 liter water.

De ammoniak die ik heb gemeten zat op 0.5 en de ph op 7.

Ik heb de boot eruit gehaald, alles helemaal schoon gemaakt ook een volledige waterwissel gedaan.
Balen van de dode vis. :(

Ik denk dat je heel goed op weg bent met het nieuwe filter, en met het weghalen van de boot. Nu je bak meer kan "ademen" zou de boel met de tijd weer moeten opknappen. :)

Het zou wel eens zo kunnen zijn dat de combinatie van vuil en slechte watercirculatie in die boot + het feit dat je vissen daar vaak sliepen, ervoor heeft gezorgd dat ze aan te hoge concentraties bacteriën/verontreniging zijn blootgesteld.

Het zal niet het niveau van ammonia(k) geweest zijn wat ze ziek heeft gemaakt. Een waarde van 0,5 zoals gemeten met tests is niet giftig. Daar is echt een veelvoud voor nodig bij jouw pH. Wat het wel aangeeft is dat de filtering de situatie in jouw bak niet aan heeft gekund.

Hier een linkje met uitleg daarover:

 
Ja precies, dat ga ik doen :) er liggen nu wel weer wat uitwerpselen op de bodem, ik denk dat ik die wel weg ga halen

En de ph verlager toevoegen

Ik zou daar sowieso een vaste gewoonte van maken, wij hadden 8 sluiers in ongeveer 700 liter, en als ze wat groter worden zal het je verbazen hoe ontzettend veel en groot ze poepen. In de ochtend lag het hier altijd bezaaid, dat zoog ik er dan altijd uit, ongeveer 2 emmers dus een liter of 18, daarmee ververs je automatisch ook elke dag een klein beetje water.
 
Het was ook een gezonken schip, voel je echter ook niet een dolle als je alles een beetje schoonmaakt en erna weer verdergaat.
Met wat je ook ziet en makkelijker te houden vissen en planten.
 
Dank jullie wel :) ik denk dat ik zo beetje bij beetje steeds meer begin te berijpen en hopelijk meeste ziektes in de toekomst allemaal kan voorkomen
 
Even kijken hoe ik het opnieuw ga inrichten, erg leeg zo (wel lekker veel ruimte om te zwemmen :p )
 

Bijlagen

  • C1E424B3-AFCA-431C-9185-4210D7F85884.jpeg
    C1E424B3-AFCA-431C-9185-4210D7F85884.jpeg
    1.7 MB · Weergaven: 34
Waarom een ph verlager gebruiken want ik zie Sluiers en die kunnen prima op kraanwater toch?
 
Waarom een ph verlager gebruiken want ik zie Sluiers en die kunnen prima op kraanwater toch?
Er zit ammonium in het water, op zich is ammonium niet heel schadelijk. Maar als ook de Ph waarde te hoog wordt (afhankelijk van het soort aquarium boven de 7) wordt een groot deel van het ammonium in je aquarium omgezet in het veel schadelijkere ammoniak.
 
Als er ammonium inzit dan is de bacteriecultuur niet op orde en ik denk dat je beter tijdelijk veel kan verversen. Zowel nh3 en nh4 zijn volgens mij beide slecht al is de ammoniak het slechtste van beiden.
Inderdaad is dan een ph van minder dan 7 beter maar ja volgens mij is ook ammonia slecht en daarom zou ik veel testen en verversen.
 
Als er ammonium inzit dan is de bacteriecultuur niet op orde en ik denk dat je beter tijdelijk veel kan verversen. Zowel nh3 en nh4 zijn volgens mij beide slecht al is de ammoniak het slechtste van beiden.
Inderdaad is dan een ph van minder dan 7 beter maar ja volgens mij is ook ammonia slecht en daarom zou ik veel testen en verversen.
Alleen is veel verversen dus eigelijk ook niet goed want dan ga je ook weer sneller last krijgen van pieken. Ik heb gister wel al het water gedaan om alles weer op 0 te krijgen en nu ga ik idd veel testen en verversen wanneer nodig.

Toch wel lastig allemaal zo, die visjes gezond houden 🙈
 
Hou toch op met die vissen of neem een kom en ververs ze dagelijks, met al die adviesen ben je meer bezig met watervervuilen.
En iedereen met moeilijke termen zwaaien maar vraag ze naar het naadje vd kous en dan is het toch weer internepkundigheid.

Amonium en amoniak hoe zit het ook alweer???
Wie daar niets van weet die moet ook niet met volgens mij dit of volgens mij dat beginnen te beweren.
 
Rustig maar Edwin. :DD

@Daphne maak je geen zorgen om de pH hoor. Hoef je niet aan te knutselen. Gewoon rustig je filters hun werk laten doen (bruine drab laten opbouwen, niet poetsen tenzij verstopt) en je waterwaarden zullen in principe stabiel blijven.
 
Alleen is veel verversen dus eigelijk ook niet goed want dan ga je ook weer sneller last krijgen van pieken. Ik heb gister wel al het water gedaan om alles weer op 0 te krijgen en nu ga ik idd veel testen en verversen wanneer nodig.

Toch wel lastig allemaal zo, die visjes gezond houden 🙈
Daphne, je hebt gewoon een flinke bezetting van je bak. Ik zou het eenvoudig houden. Stop met testen en werk alleen met grote waterwissel van 80%.

En vooral als tip niet met emmers werken maar met een slang.
 
Hou toch op met die vissen of neem een kom en ververs ze dagelijks, met al die adviesen ben je meer bezig met watervervuilen.
En iedereen met moeilijke termen zwaaien maar vraag ze naar het naadje vd kous en dan is het toch weer internepkundigheid.

Amonium en amoniak hoe zit het ook alweer???
Wie daar niets van weet die moet ook niet met volgens mij dit of volgens mij dat beginnen te beweren.
Een kom voor vissen?
 
Laatst bewerkt:
En, wat moet iemand van 23 die pas begint nou met veel testen en verversen?
Dat is geen leuke hobby zo!
Die is al helemaal gehersenspoeld hier op dit forum.
Ik vind het allemaal steeds meer voorspelbaar worden, kom je weer op die eindelose draadjes terecht van planten,licht,co2 en mest maar altijd knoeien blijven.
En dat is niet nodig als je al die middelen niet eens over nadenkt maar gewoon voer, licht en wat verwarming en soms verversing geeft dan krijg je ook gewoon een leuke bak om te houden en van te genieten.

Stoppen met diepvriesvoer dat was een juiste intuitie vind ik niet om de diepvries maar omdat het vanaf de beginvraag al impliceerde dat er sprake is van zoveel voeren dat de bak niet gewoon kan verwerken.
De vissen hoeven veel en veeel minder eten,😎daphne😘
 
Even kijken hoe ik het opnieuw ga inrichten, erg leeg zo (wel lekker veel ruimte om te zwemmen :p )

Wat glade keien op de bodem kunnen weinig kwaad en wat makkelijke plantjes. En dan wachten tot de vissen zo groot zijn dat ze de bak opvullen 😊
 

Terug
Bovenaan