Stoppen C02


BumbleBee

Active member
Lid geworden
31 maart 2021
Berichten
38
Leeftijd
27
Hoi allemaal,

Sinds december gebruik ik C02. Ik wilde het het gaan proberen, dus een mooie set aangeschaft. Helaas is het op niets uitgedraaid. Mijn planten deden het goed, waren mooi, en nu... onder de baardalg.

Ik wil dus stoppen met de C02 en terug naar de oude situatie.
Kan dit zomaar?

Visbestand:
platy's
borstelneus
corydoras
ottocinclus
japonica garnaal


Ik maak me vooral zorgen om de garnalen..
 
CO2 zorgt niet voor algen. Je moet dus de werkelijke oorzaak opzoeken. Baardalg zegt over het algemeen dat er een tekort is aan CO2 t.o.v je verlichting!! Je moet dus beginnen bij het begin. Eerst je lichtintensie die je gedurende zo'n 8 uur geeft afstellen op de vraag van je planten. Daarna gaan je planten groeien en vragen om bemesting waaronder ook CO2. Je bemesting is dus een afgeleide van je belichting. Kijk eens naar de gouden driehoek die dit ook prachtig laat zien.
gouden_driehoek-600x600.jpg
 
Sinds de start met C02 is de baardalg begonnen. Reden om te starten met CO2 voor de planten, mooiere groei en mooiere kleur. Dat krijg ik niet bereikt. Ik wil dus terug naar de oude situatie, zonder C02.
 
Is de circulatie goed in de bak? Gebruik je een dropchecker en welke kleur heeft deze en heb je daar een foto van?
 
Hier wordt altijd geroepen dat baardalg de oorzaak is van een co2 tekort.
ik heb een ph van 6,1 en een kh van 8 hoeveel co2 wil je hebben, ik heb Heineken al gemaild of ze nog 7 up willen overnemen.
en toch heb ik baardalgen.
ze waren er ineens zonder dat ik wat had verandert.
en dan begint het gekloot, licht omlaag, spraybar anders richten en ga zo maar door totdat je op een punt bent en het hele aquarium uit het raam kiepert.
 
De circulatie kan ook een rol spelen evenals de stabiliteit. Gilles is best een kenner en die geeft ook geen andere oorzaak aan:

 
Ik heb niets verandert behalve de C02.
Dropchecker is donkergroen, altijd geweest. Hoeveel CO2 ik er in pomp, waar ik dat ding ook hang. En ja, ik vervang de vloeistof.

Ik weet gewoon niet wat te doen. Ben klaar met de C02 en wil gewoon de bak terug zoals ie was... zonder die vieze alg.
Bak is 70 liter en er draait een Eheim experience 150 op
 
Dan denk ik dat er ergens iets fout gaat want je checker moet toch echt lichtgroen kleuren als je voldoende co2 gebruikt en dit goed oplost. Ik denk dat als je nu al baardalg hebt met deze kleur van de checker dat dit alleen maar erger wordt naar mate de co2 minder is.
Hoeveel bellen dien je toe hoe doe je dat? Heb je een foto van de bak?
 
Waarmee meet je de ph en de kh en zijn die testen niet over de datum? Met een ph van 6.1 en kh 8 zou je rond de 150 mg moeten hebben en dan zou er geen vis meer leven.
 
Hier wordt altijd geroepen dat baardalg de oorzaak is van een co2 tekort.
ik heb een ph van 6,1 en een kh van 8 hoeveel co2 wil je hebben, ik heb Heineken al gemaild of ze nog 7 up willen overnemen.
en toch heb ik baardalgen.
ze waren er ineens zonder dat ik wat had verandert.
en dan begint het gekloot, licht omlaag, spraybar anders richten en ga zo maar door totdat je op een punt bent en het hele aquarium uit het raam kiepert.
Klinkt bekend…
Je mist alleen nog het kloten met peroxide en/of carbo
 
Ik heb niets verandert behalve de C02.
Dropchecker is donkergroen, altijd geweest. Hoeveel CO2 ik er in pomp, waar ik dat ding ook hang. En ja, ik vervang de vloeistof.

Ik weet gewoon niet wat te doen. Ben klaar met de C02 en wil gewoon de bak terug zoals ie was... zonder die vieze alg.
Bak is 70 liter en er draait een Eheim experience 150 op
Als het allemaal goed genoeg was voor de CO2 zou ik denk ik ook terug gaan.
Zeker als er in de tussentijd niks veranderd is..
 
CO2 is ook geen vereiste voor een mooie plantenbak hoor. Zolang je de planten maar goed uitzoekt (minder intensief licht en geen behoefte aan extra toegevoegde co2).

Ontopic: co2 kun je er gewoon af halen. De pH waarde zal relatief langzaam weer wat omhoog gaan. Niets waar de levende have normaal niet tegen zou kunnen (zeker als ze daarvoor ook op die pH waarde zaten).
 
Sinds de start met C02 is de baardalg begonnen. Reden om te starten met CO2 voor de planten, mooiere groei en mooiere kleur. Dat krijg ik niet bereikt. Ik wil dus terug naar de oude situatie, zonder C02.
Ik herhaal nog even mijn eerdere bericht:
CO2 zorgt niet voor algen. Je moet dus de werkelijke oorzaak opzoeken. Baardalg zegt over het algemeen dat er een tekort is aan CO2 t.o.v je verlichting!! Je moet dus beginnen bij het begin. Eerst je lichtintensie die je gedurende zo'n 8 uur geeft afstellen op de vraag van je planten. Daarna gaan je planten groeien en vragen om bemesting waaronder ook CO2. Je bemesting is dus een afgeleide van je belichting. Kijk eens naar de gouden driehoek die dit ook prachtig laat zien.
gouden_driehoek-600x600.jpg



Je geeft aan waarom je begon met CO2; mooiere groei en mooie kleur. Je begon dus extra CO2 toe te voegen zonder te weten of je planten dit nodig waren? Begin er gewoon eens mee te bekijken wat de vraag van je planten is voor een optimale groei! Dat begint bij je belichting gevolgd door bemesting. Heel veel mensen realiseren zicht niet dat ik elk aquarium al CO2 zit. Het is goed mogelijk dat dit voldoende is voor je plantenbestand. Je verlichting bepaald namelijk je planten groei snelheid inien juist afgesteld op je plantenkeuze. En of die plantengroei blijvend is wordt bepaald door de bemesting die je toevoegt. Micro, macro via de waterkolom aangevuld met bodemvoeding. Zie ook mijn eerdere bericht hierboven.
 
Dan denk ik dat er ergens iets fout gaat want je checker moet toch echt lichtgroen kleuren als je voldoende co2 gebruikt en dit goed oplost. Ik denk dat als je nu al baardalg hebt met deze kleur van de checker dat dit alleen maar erger wordt naar mate de co2 minder is.
Hoeveel bellen dien je toe hoe doe je dat? Heb je een foto van de bak?

Diffusor, 23 bellen per minuut. Ik test PH en KH met een testkoffer.
 
Ik herhaal nog even mijn eerdere bericht:
CO2 zorgt niet voor algen. Je moet dus de werkelijke oorzaak opzoeken. Baardalg zegt over het algemeen dat er een tekort is aan CO2 t.o.v je verlichting!! Je moet dus beginnen bij het begin. Eerst je lichtintensie die je gedurende zo'n 8 uur geeft afstellen op de vraag van je planten. Daarna gaan je planten groeien en vragen om bemesting waaronder ook CO2. Je bemesting is dus een afgeleide van je belichting. Kijk eens naar de gouden driehoek die dit ook prachtig laat zien.
gouden_driehoek-600x600.jpg



Je geeft aan waarom je begon met CO2; mooiere groei en mooie kleur. Je begon dus extra CO2 toe te voegen zonder te weten of je planten dit nodig waren? Begin er gewoon eens mee te bekijken wat de vraag van je planten is voor een optimale groei! Dat begint bij je belichting gevolgd door bemesting. Heel veel mensen realiseren zicht niet dat ik elk aquarium al CO2 zit. Het is goed mogelijk dat dit voldoende is voor je plantenbestand. Je verlichting bepaald namelijk je planten groei snelheid inien juist afgesteld op je plantenkeuze. En of die plantengroei blijvend is wordt bepaald door de bemesting die je toevoegt. Micro, macro via de waterkolom aangevuld met bodemvoeding. Zie ook mijn eerdere bericht hierboven.

Ik ben niet technisch ingesteld haha.

Dus het kan zijn dat de verlichting omhoog moet? Plantenvoeding ben ik ook nog niet over uit wat een goede voeding is. Voor de C02 voldeed dennerle all in one prima
 
Als je nu de verlichting omhoog doet dan wordt de vraag naar co2 groter en je hebt al baardalg dus dan is de kans groot dat dit erger wordt. Je indikator is niet lichtgroen dus ik zou zelf denken dat je meer co2 moet toevoegen om deze kleur te bereiken.
Ik denk dat je metingen met druppels niet erg betrouwbaar zijn want anders zouden je vissen al dood zijn geweest.
 
Als je nu de verlichting omhoog doet dan wordt de vraag naar co2 groter en je hebt al baardalg dus dan is de kans groot dat dit erger wordt. Je indikator is niet lichtgroen dus ik zou zelf denken dat je meer co2 moet toevoegen om deze kleur te bereiken.
Ik denk dat je metingen met druppels niet erg betrouwbaar zijn want anders zouden je vissen al dood zijn geweest.

Hoe weet je dat dan? Ik heb nergens benoemd wat mijn metingen zijn ;)
 
O sorry dat waren de waarden die een ander lid heeft gepost.
Wat is de kh en de ph dan en heb je een foto van de dropchecker?
PH 7 of 7,5 (ik vind Ph altijd lastig af te lezen ofzo. Al die kleuren groen lijken op elkaar haha)
KH 5 of 6, net hoe je het bekijkt. Bij 5 lichte verkleuring, bij 6 geel.

Dropchecker is donkergroen. Ik had begrepen dat deze licht groen mocht zijn. Maar ik heb zelf het idee dat de C02 de bak niet doorkomt. Maar ik heb geen zin om daar een atomizer etc. weer voor aan te schaffen. Ik heb ook planten die zonder de C02 kunnen.
 
Ik ben niet technisch ingesteld haha.

Dus het kan zijn dat de verlichting omhoog moet? Plantenvoeding ben ik ook nog niet over uit wat een goede voeding is. Voor de C02 voldeed dennerle all in one prima
Dat is dus hiermee niet gezegd. Nogmaals je plantenkeuze bepaald hoe intens je licht moet zijn. Heb je je licht eenmaal ingesteld op die lichtvraag van je planten dan wordt dat je vaste punt waarvan dan weer je bemesting wordt afgeleid. Het heeft overigens van technisch vermogen eigenlijk niets te maken, wel van een volgorde van denken.
 
Baardalg heeft met CO2 te maken. En met name een niet stabiele situatie.

Zonder pH controller krijg je CO2 nooit stabiel.

Je gaat toevoegen als de lampen aan gaan, en stoppen als ze uitgaan.

Een dropchecker heeft 2-4 uur nodig om op kleur te komen.

Dus je begint met te weinig CO2 in het water als het licht aan gaat.
Dan heb je ergens gedurende de dag voldoende CO2 in de bak.
En als het licht uit gaat heb je teveel in de bak.
Want je dropchecker is dan groen. Maar dat was de waarde van een uur of wat daarvoor.

En dat is wat de algen fijn vinden.

Nu kun je dat iets ondervangen door ruim voor het licht aan gaat te beginnen.
En ruim voor het licht uitgaat te stoppen.
 
Baardalg heeft met CO2 te maken. En met name een niet stabiele situatie.

Zonder pH controller krijg je CO2 nooit stabiel.

Je gaat toevoegen als de lampen aan gaan, en stoppen als ze uitgaan.

Een dropchecker heeft 2-4 uur nodig om op kleur te komen.

Dus je begint met te weinig CO2 in het water als het licht aan gaat.
Dan heb je ergens gedurende de dag voldoende CO2 in de bak.
En als het licht uit gaat heb je teveel in de bak.
Want je dropchecker is dan groen. Maar dat was de waarde van een uur of wat daarvoor.

En dat is wat de algen fijn vinden.

Nu kun je dat iets ondervangen door ruim voor het licht aan gaat te beginnen.
En ruim voor het licht uitgaat te stoppen.
Hier ben ik t helemaal mee eens.
 
Mijn dropchecker is nog nooit verkleurd...
 
Mijn dropchecker is nog nooit verkleurd...
Dat is raar en dan moet er iets met de vloeistof zijn want als je meer gaat toevoegen dan zou de kleur toch lichter moeten worden. Als de kleur constant blijft dan klopt er iets niet.
 
Dat is raar en dan moet er iets met de vloeistof zijn want als je meer gaat toevoegen dan zou de kleur toch lichter moeten worden. Als de kleur constant blijft dan klopt er iets niet.
Of de C02 komt niet goed de bak door?
Ik heb de vloeistof recent vervangen.
 

Terug
Bovenaan