Stootkuur Easy Carbo


Aqua Betta

Well-known member
Lid geworden
16 maart 2016
Berichten
464
Locatie
Gelderland
Ivm hardnekkige baardalg door gedoe met mijn CO2, wil ik een stootkuur Easy carbo gaan toepassen. Wat is de dosering voor 5 dagen?
 
Ik deed de eerste dag 5x de aanbevolen dosering, de 2e dag 4x, de 3e dag drie keer, de 4e dag 2x en de laatste dag de gewone dosering.
 
Als de alg maar plaatselijk is, kan je ook met een injectiespuit de dosis direct op de baardalg spuiten. Krijgt de baardalg op zeker een stoot.
 
Dat wat hierboven staat:) waterstof peroxide werkt ook.

En houd er rekening mee dat valisneria en waterpeet dood kunnen gaan..
 
Plaatselijk spuiten kan ook prima maar ja als het overal zit dan is het nogal een werkje en dan gebruik ik liever een stootkuur.
 
Ik doseerde in het begin keurig volgens het boekje.
Deed geen moer.

Toen verdubbeld.
Deed geen moer.

Verdrie-, vier-, vijf- tig keer dubbeld met op het laatst gewoon een beste scheut uit de losse pols.
Deed ook geen moer.

Maar misschien heb jij meer geluk .
 
Bedankt voor de reacties. Ben al maanden aan het klooien, zit door de hele bak. Morgen maar weer eens cleanen en dan starten met kuur. Ben benieuwd.
 
Als je het niet kuren kunt dan is het zo.
Maar zo,n bak laat je tuurlijk niet express helemaal bealgd laten groeien , dus iets is te veel. Want het komt weluit iets
 
Ik deed de eerste dag 5x de aanbevolen dosering, de 2e dag 4x, de 3e dag drie keer, de 4e dag 2x en de laatste dag de gewone dosering.
Tast zo’n overdosing niet de vissen aan? Gewoon benieuwd voor mocht ik dit ooit eens nodig hebben.
 
Nee dat niet. Ik weet dat er eens een Expert uitgedaagd is geweest waar @biljoenblik heeft gepost hoeveel je met carbo in het water brengt en wat vissen en bacterien kunnen verdragen en dan is een normale dosis niet schadelijk maar een stootkuur wel voor algen.
Ik weet niet of hij die info zo nog bij de hand heeft.
Ik heb ook al enkele keren in het verleden een kuur gedaan en merk niets aan de vissen maar goed niet elke vis is gelijk natuurlijk.
 
Duidelijk, dank je wel.
Ook Corne heeft al aangegeven dat een gewone dosering voor levende have geen kwaad kan zolang je je daar maar aan houdt. Ik zou dan ook geen stootkuur doen met garnalen.
 
Hier ook al paar keer een stoot kuur gedaan. Laatste keer ging er wel wat mis en werd water heel erg troebel waardoor er minder zuurstof in het water kwam. Dus raad wel aan om een extra luchtsteentje bij te plaatsen
 
Ja het is koolstof en bij teveel dan kun je tijdelijk de witte waas krijgen maar dat zal snel wegtrekken want carbo breekt in 24 uur af.
 
Zelfs de scheut uit de losse pols gaf bij mij geen problemen.

Was wel een open bak die buiten stond, voor zover dat van invloed kan zijn.
 
Even een terugkoppeling.
De vissen en garnalen hebben de stootkuur goed doorstaan. Zag ook geen afwijkend gedrag. Ben naast de Carbo ook de normale CO2 blijven toedienen.
 

Terug
Bovenaan