Stokken en palmbomen :(


DenDaFF

Well-known member
Lid geworden
12 november 2018
Berichten
222
Leeftijd
41
Hoi allemaal,

Onder het motto, beelden zeggen meer dan woorden:

0fE1gUK.jpg

QVPD0e5.jpg

ldewdg6.jpg

VKtydP4.png

ZYodxZo.jpg


Iemand een idee? Problemen doen zich voor nadat ik aantal uren licht verhoogde omdat de planten traag/niet groeiden.
Voor wie het niet zou zien: meer algenvorming op de ramen & grind. Plus planten worden kaal beneden.
Anubias krijgt zwarte rand.

huidige setup: 9,5u licht, 11u CO2 toevoeging - dropchecker kleurt mooi groen.
1x/week 40% waterwissel.
Toevoeging van easy life kalium potassium, easy life profito, easy life filter medium. Wekelijks en elk afzonderlijk met 1 dag tussen.
Je zou er triest van worden.
Iemand een idee? Verhouding licht/co2/mestsoffen wsl niet in balans? 1e echte plantenbak (of zou het moeten worden...), hulp much appreciated.

Thx
 
Waarom heb je jou lichtduur uitgebreid? Kan je jou waterwaardes doorgeven. Voor een beter advies. Het is duidelijk een tekort.

En als eerste stap zou ik je licht terugbrengen naar 8h.

Gr. Ed
 
Aantal uren licht werden verhoogd omdat planten niet/zeer traag aan het groeien waren.
In 1e instantie deden ze het beter met de lichtverhoging, n 2-tal weken begon dit scenario.
Welke waterwaardes zijn interessant te weten? Heb nog wel paar testsetjes liggen en morgen langs lfs, kan ik de nodige testjes meebrengen.
 
Traag groeien hoeft niet persee iets slechts te zijn, hoeveel Watt heb je erboven hangen? Verder zou ik testen of laten testen op NO3, PO4, pH, K en dH (gH) zou ik zeggen, misschien dat andere leden nog meer toevoegingen hebben.

Gr. Ed
 
Laatst bewerkt:
Mijn advies: Bekijk eens kritisch welke planten je hebt en wat die nodig zijn. Begin met de lichtintensiteitsvraag die je voor je plantenkeuze voor zo'n 8 uur per dag, excl. dimtijden, zou moeten geven. Bekijk dan eens of je hardware dit ook aankan. Zo niet dan moet je plantenkeuze aangepast worden aan wat wel mogelijk is. Heb je dit gedaan dan stel je de verlichting in aan de hand van je plantenbestand als hiervoor aangegeven. Nu gaan je planten groeien maar er komt meteen een vervolg. Namelijk je planten gaan vragen om bemesting; micro, macro, dus via je waterkolom en via de bodem. Je planten gaan ook vragen om CO2 wat dus ook onder bemesting valt. CO2 komt al voor in je bak. Mogelijk is dit voldoende maar het kan ook zijn dat je je CO2 level moet aanvullen. Niet iedereen wil dit. Wanneer je dit niet wilt kan dit ook betekenen dat bepaalde plantensoorten niet in je bak passen. Je ziet nu ook dat alle bemestingsvormen een afgeleide zijn van je belichting. Je belichting is dus altijd het eerste wat op orde gebracht moet worden!! Kijk maar eens naar de gouden driehoek!
gouden_driehoek-600x600.jpg


Wanneer ik naar de foto's kijk die je hier laat zien waar onderbladeren afvallen dan wijst dit op een licht tekort. Maar ook zie ik Anubias planten die in het volle licht staan. Dit zijn nu juist planten die langzaam groeien en een schaduwplek verkiezen. Bovendien vermoed ik bemesting tekorten op allerlei gebied. Dus nogmaals verwijzend naar mijn bovenste stukje is er van alles, maar begin bij het begin(!!), te verbeteren. Veel succes!
 
Laatst bewerkt:
Vermoedelijk zal je tekort hebben aan nitraat en fosfaat.
Wat AIO plantenvoeding (bevat nitraat en fosfaat) extra bij je profito doseren
 
beperkte meting:
NO3 : 15
NO2: 0
GH: 11
KH: 6

De lampen die erboven hangen : sera led 2x neutral brilliant white + 1x daylight sunrise.
Mits de vaantjesplanten naar de vaantjes zijn heb ik hiervoor nieuwe planten in de plaats gekocht. (belgisch groen).

Zal de lichtduur wat terugdraaien en bemesting verhogen.
Zou het nut hebben om de bemesting over meerdere dagen per week te spreiden? Of maakt dit weinig uit. Nu geef ik het op 3 verschillende dagen, telkens per type zoals hierboven aangegeven.

Gegroet en bedankt
 
Hmm, ,
Dag 1 na je grote waterwissel 1/4 weekdosis profito + vfm
Dag2 je no3/po4 op 10/1 verhouding brengen via kaliumnitraat en kaliumfosfaat
De 3de en 5de dag 1/4 weekdosis profito
Voeg je co2 toe ? hoeveel ? heb je een continu-test ? welke kleur komt die?

hoeveel watt is deze verlichting ?
waterhoogte ? van bodem tot aan je lichten.
 
Heb je een foto van de dropchecker?
 
beperkte meting:
NO3 : 15
NO2: 0
GH: 11
KH: 6

De lampen die erboven hangen : sera led 2x neutral brilliant white + 1x daylight sunrise.
Mits de vaantjesplanten naar de vaantjes zijn heb ik hiervoor nieuwe planten in de plaats gekocht. (belgisch groen).

Zal de lichtduur wat terugdraaien en bemesting verhogen.
Zou het nut hebben om de bemesting over meerdere dagen per week te spreiden? Of maakt dit weinig uit. Nu geef ik het op 3 verschillende dagen, telkens per type zoals hierboven aangegeven.

Gegroet en bedankt
Wanneer je overal aan gaat draaien verander je de verhoudingen in je bak dratisch wat weer opvolgende problemen gaat veroorzaken. Kijk nu eerst eens welke planten je hebt en pas je licht eerst aan op die vraag en pas vervolgens je bemesting daarop aan!!!
 
heb voorlopig de verlichting met bijna een uur teruggedraaid, zo zit ik bijna op de vorige situatie.
Ik post vanavond foto vd dropchecker

bedankt voor de reacties al
 
@jessicapilon :
Dropchecker:
GiaFCwJ.png


(Naar de) vaantjesplant vervangen door belgisch groen ondertussen, kijken of deze wat beter aanslaat.
 

Terug
Bovenaan