Stofzuigers


Lecturer in Recent Runes

Well-known member
Lid geworden
27 november 2011
Berichten
1,266
Locatie
Assen
Heeft er ook iemand ervaring met de Eheim Quickvac Pro of de Fluval AquaVac+? Na het zoveelste bijna waterballet tijdens het afhevelen van vuil van de bodem ben ik nogal klaar met het schoonmaken met een slang. op de een of andere manier heb ik constant ruzie met die dingen. :)
 
Omdat ik ook vaak ruzie heb en een diepe bak, heb ik net de fluval aangeschaft. Hoef ik er niet tot mijn oksels in. En heb ik zicht op wat ik aan het doen ben. Best duur ding, maar de eerste test liet zien dat ik nu vrij gecontroleerd de bodem kan afzuigen. Alleen het bijgeleverde slangetje is voor mij te kort. Die zou minimaal een meter langer moeten. Heb nog niet getest zonder afhevelen, dus via de filterwatten.

Groet,
Aramis
 
Ik gebruik de simpele gele bodemafzuiger van Sera en die bevalt me prima. Daar heb ik nooit problemen mee gehad.
Voor het losse vuil ga ik gewoon tijdens het afzuigen licht met de hand over de bodem en zuig zo het losse vuil mee tijdens het verversen.
 
Bofkonten zijn jullie, stuk electrabuis stuk slang eraan.
En gaan met die banaan.

Of, petfles, stuk pijp erin,stuk slang er aan. bodem uit snijden.
Klaar is clara.

Kost je niets. en al oud recept.
UItstroom regel je met je rechterhand, vinger op de slang.
 
Ja dat is eigenlijk net zo effectief en zeker de goedkoopste manier.
 
Lol, leuke bewerking Bertus, ik zag je vorige tekst nog net ;)

Met 85cm en een gammel trapje is het gangbare recept iets lastiger uit te voeren. Daarnaast zie ik graag wat ik doe. Ik ben voor gemak gegaan zonder teveel geknoei.
 
Natuurlijk moet je doen wat voor jouw het prettigste werkt ;).
 
Die pijp met slang gebruik ik nu ook en is om water af te hevelen prima, maar om vuil weg te zuigen vind ik het een drama. Mijn armen zijn daar waarschijnlijk te kort voor en mijn bakken (incl. meubel) te hoog. ;) Ik wil dus ook voor puur gemak gaan, vandaar mijn vraag.
 
Aramis zei:
Lol, leuke bewerking Bertus, ik zag je vorige tekst nog net ;)

Met 85cm en een gammel trapje is het gangbare recept iets lastiger uit te voeren. Daarnaast zie ik graag wat ik doe. Ik ben voor gemak gegaan zonder teveel geknoei.

Tja, Trapje kan je stevig maken.

En of het nou 50 of 85 is, je zult dan toch door de knieen moeten om te kijken.

Ik moet er 13 onderhouden, dus heb zelf een serabuis.van 40 cm.

Mooi doorzichtig,
 
Lecturer in Recent Runes zei:
Die pijp met slang gebruik ik nu ook en is om water af te hevelen prima, maar om vuil weg te zuigen vind ik het een drama. Mijn armen zijn daar waarschijnlijk te kort voor en mijn bakken (incl. meubel) te hoog. ;) Ik wil dus ook voor puur gemak gaan, vandaar mijn vraag.


Nog een buis,in de buis maken. Net als bij de stofzuigerstang.

Kan je schuiven.
 
Ik gebruik de basis Eheim vuilklok maar de bijgeleverde buis was voor mijn 60cm diepe bak ook veel te kort. Een losse buis 16/22 van 1m besteld, op maat gezaagd en ik kan nu "met droge handen" de bodem hevelen. Door deze zuigkorf loopt het niet heel hard, maar ook prima om vuil af te hevelen, gewoon de klok stil op de bodem of plant houden, en een poosje laten stromen. Zelf heel tevreden op deze manier. En omdat de zuigmond transparant is zie je prima wat je opzuigt. Ook nog Electra buis oplossing staan, maar niet tevreden omdat ik niet in de buis kan kijken.
 
Ook hier de simpele gele van sera. Je kunt er de bodem mooi mee afhevelen zonder dat de hele bodem ook maar in de emmer belandt en heel handig als je jonge vissen of garnalen hebt is dat je ziet wat je opzuigt. Ff afsluiten met je vinger en desbetreffende vis of garnaal kan weer terug zwemmen de bak in.
 
Van mij is hij doorzichtig. Zie ik ook of er wat naar binnen gaat. :p
En ook het vingertje er op, open-dicht,open,.dicht. :thumbs:
Net als mijn nicht. :D
 
Bij jonge garnalen blijft het altijd lastig en uitkijken en de bodem doe ik daar niet snel. Nu is dat ook niet nodig omdat deze de bodem zelf netjes houden. Anders kan een stukje panty om de slang een uitkomst zijn.
 
Lecturer in Recent Runes zei:
Heeft er ook iemand ervaring met de Eheim Quickvac Pro of de Fluval AquaVac+? Na het zoveelste bijna waterballet tijdens het afhevelen van vuil van de bodem ben ik nogal klaar met het schoonmaken met een slang. op de een of andere manier heb ik constant ruzie met die dingen. :)

Ik heb de Eheim Quickvac Pro.

Ik ga kort zijn: onding tot en met. Duurt gewoon veel te lang en de ronkende motor jaagt de vissen de gordijnen in.

Ik gebruik een klassieke simpele bodem-stofzuiger met een peertje waarin je kan knijpen om het water overhevelen te starten.

Werkt veel sneller en grondiger.

Die bestaan trouwens ook met een langere steel voor hogere aquaria.
 
Ja, die heb ik ook, ()welke niet).
Met een pijp 50 cm.
Maar doe het wel met de Sera buis, en stuk slang, werkt makkelijker.
 
Wij gebruiken de Tetra GC 40. Gaat goed! Vliegen ook niet stiekem garnaaltjes mee naar binnen door het roostertje dat tegenhoud. Niks zelf aanzuigen, je schud een paar keer en het ding werkt. Is verder voorzien van een kraantje waarmee je de zuigkracht regelt


Groet,

Ben
 
Ja, die heb ik ook op de plank liggen, een gele,he.
Nou, hij licht er prima.
Heb er al tig geprobeerd, kom toch telkens op Sera terug.
 
Hello Eric,

Ik heb laatst de JBL AQUAEX SET 45-70 gekocht en ben er zeer tevreden mee.
Komt met een 2m lange slang,een kraantje en 2 clips voor aan het aquarium en aan de emmer (zodat de slang niet uit de emmer komt en al het water op de grond) Ik vind het zeer handig!!
 
benvo zei:
Wij gebruiken de Tetra GC 40. Gaat goed! Vliegen ook niet stiekem garnaaltjes mee naar binnen door het roostertje dat tegenhoud. Niks zelf aanzuigen, je schud een paar keer en het ding werkt. Is verder voorzien van een kraantje waarmee je de zuigkracht regelt
Heb deze ook aangeschaft, alles in ��n, gemakkelijk en degelijk.
 
Coulibaly zei:
Lecturer in Recent Runes zei:
Heeft er ook iemand ervaring met de Eheim Quickvac Pro of de Fluval AquaVac+? Na het zoveelste bijna waterballet tijdens het afhevelen van vuil van de bodem ben ik nogal klaar met het schoonmaken met een slang. op de een of andere manier heb ik constant ruzie met die dingen. :)

Ik heb de Eheim Quickvac Pro.

Ik ga kort zijn: onding tot en met. Duurt gewoon veel te lang en de ronkende motor jaagt de vissen de gordijnen in.

Ik gebruik een klassieke simpele bodem-stofzuiger met een peertje waarin je kan knijpen om het water overhevelen te starten.

Werkt veel sneller en grondiger.

Die bestaan trouwens ook met een langere steel voor hogere aquaria.

Had hem ook. Gaat veel te traag en het fijne vuil gaat zo door de filter van de stofzuiger terug de bak in.

Nu gebruik ik een afzuigklok van jbl.
http://www.jbl.de/?lang=nl&mod=products ... il&id=4666
Je kan niet missen. :)
 
Gaat dat niet erg traag Jurgen met zo n vrij dunne buis en korf??
Die gele die ik heb van Sera heeft geen korf dus maar de buis is veel groter en het gaat dan denk ik ook sneller. Grind meezuigen doe je niet zo snel hoor met die van Sera omdat er geen korf opzit.
 
Dun? Die korf is zo'n 5cm dik schat ik.
de slang is 12mm of zo.
Het hoeft niet snel te lopen. Dan heb je meer tijd om vuil weg te zuigen. :)
 
Haha, dan vertekend het op de foto die ik zag denk ik. Ik dacht hoogstens 2,5 a 3 cm. maar dan valt het best nog wel mee ja ;)
 
Is bijna hetzelfde als de Sera buis. ook met stuk tuinslang.
 
JurgenD zei:
Had hem ook. Gaat veel te traag en het fijne vuil gaat zo door de filter van de stofzuiger terug de bak in.

Nu gebruik ik een afzuigklok van jbl.
http://www.jbl.de/?lang=nl&mod=products ... il&id=4666
Je kan niet missen. :)

Ik heb die ook, 2 keer zelfs.

Da's die dat je moet schudden, niet?

Ik vind de kraantjes wel handig, maar dat schudden weer niet. Sommige vissen schrikken zich een rot beroerte :)

Maar zal ook wel een kwestie van smaak en techniek zijn.

Geef mij maar die met het peertje, paar keer knijpen en hopla. Die heeft dan wel weer geen kraantjes.

Maar ga eens zien of ik aan die JBL geen peertje kan koppelen, dacht wel dat het ging, dat zou voor mij het ideaal zijn.

De Eheim Quickvac Pro gebruik ik alleen nog voor het wit zand even om te woelen. Maar zou ik evengoed met een lepel kunnen doen.
 
OVL zei:
Hello Eric,

Ik heb laatst de JBL AQUAEX SET 45-70 gekocht en ben er zeer tevreden mee.
Komt met een 2m lange slang,een kraantje en 2 clips voor aan het aquarium en aan de emmer (zodat de slang niet uit de emmer komt en al het water op de grond) Ik vind het zeer handig!!

Ja, wij hebben deze ook. Prima hulp tijdens het onderhoud.
 
Ik heb een half liter fles aan een stuk slang....
 
Zo is dat, kost geen fluit. Model ala TIEN.
 
Ja, Dit vertelde Tien (Lid #375)
Gebruiker
vroeger ook al.
Hoeft niet duur te zijn, met stuk pijp erop, hoef je ook het water niet in.

Zo maakte je ook binnenfilters.
Bodem eruit, dot watten erin ,en een luchtsteentje.
 
ik gebruik ook gewoon een simpele sifon, kreeg int begin wel veel water in mijn mond HAHA stopte te laat mijn vinger op het uiteinde. Nu heb ik ook een kleine bak.. dus dat zal voor de meeste van jullie (met de grotere bakken) onbegonnen werk zijn
 
Langere slang nemen Felix dan zuig je eraan en kan je halverwege al stoppen dan gaat het verder vanzelf.
 
Ja daar ben ik ondertussen ook achtergekomen. Heb wat in elkaar geflanst & dat werkt nu perfect, geen water meer in mijn mond & problemen met mijn maag :')
 
Je hoeft er ook niet aan te tutteren. Als je eentje hebt met een soepele slang, dan zet je je duim op het uiteinde van de slang, de klok leg je in het aquarium, daar schep je water mee, daarna zet je die verticaal en haal je je duim weg van de slang. En aanschouw het mirakel.
 

Terug
Bovenaan