Stockoplossingen voor doseerpomp


Matts

Well-known member
Lid geworden
30 december 2018
Berichten
576
Leeftijd
32
Locatie
België
Het einde van mijn fles Aqua rebel NPK is in zicht, en ik wil gaan overschakelen naar zelf te mengen stockoplossingen.
Ik wil ook gebruik gaan maken van een doseerpomp met 4 koppen, om die oplossingen dan toe te voegen.

Daarover heb ik een aantal vragen.
  1. Is er een maximum houdbaarheidsdatum voor droge stoffen?
    Ik heb namelijk nog KNO3, KH2Po4, K2SO4 en MGSO4 liggen van 7 a 8 jaar geleden.

  2. Is dat magnesiumsulfaat niet overbodig gezien ik gebruik maak van 100% RO/DI aangehard met sera mineral salt en Hs Aqua Kh+poeder? ( ik heb een GH van rond de 7 met een kh van rond de 5.)

  3. Ik denk dat ik dan nog sporenelementen nodig heb, ik zie Tenso mix staan op de site waar ik mijn poeders vroeger kocht.
    Voeg ik best nog apart ijzer toe? Of is de Tenso mix voldoende? Kunnen die beide in 1 fles?

  4. Gezien ik garnalen heb zitten dacht ik aan volgende streefwaarden: No3: 15ppm, Po4: 1.5 ppm en Kalium: 15ppm icm een Co2 gehalte van rond de 20ppm.
    Om dan eventueel te verhogen wanneer nodig. Goede idee of niet?

Kunnen jullie me misschien helpen met het doseer schema en stockoplossingen?
Standaard EI (en dus ook de calculators) gaan uit van een wekelijkse verversing, maar verversen doe ik iedere 2 weken, wegens gezondheidsproblemen is elke week net iets te belastend.
Of ga ik dan gewoon uit van een halve dosis standaard EI?
 
Het is allemaal een eitje :p

Maar zou idd beginnen met halve doseringen en kijken hoeveel het opbouwt en of het voldoende is.
Dan wel wekelijks testen natuurlijk.

Tenso heb ik zelf geen ervaring mee maar sporen heb je wel nodig en zou ik volgens recept mengen en ook halve dosering doen.

Wat is precies de reden dat wekelijks wisselen te zwaar is?
25% verversen per week kost minder tijd en weegt minder indien je het moet sjouwen of iets.
Verpompen van je water (in of uit de bak pompen) voor verversen kan ook misschien wat verlichting bieden.

Oh en poeders zijn in principe (net als kruiden en specerijen) onbeperkt houdbaar mits droog bewaard
 
De poeders zullen ws nog prima zijn.

Bij een GH van 7 zou er voldoende magnesium in je water moeten zitten, er vanuitgaande dat je voldoende ververst kun je het idd achterwege laten.

Fosfaat is 1.5 vrij hoog, ik zou naar toevoeging van 1 ppm streven. dan heb je aan beide kanten ruimte voor wat afwijkingen. Als je veel diepvries/levendvoer voert nog iets lager.

Sporenelementen heb je zeker nodig (tenso, csm(+b), oid), nooit tegelijk doseren met fosfaat. de standaard mixen zijn basismixen uit de tuinbouw, Ze bevatten verhoudingsgewijs vaak weinig ijzer, het kan dus geen kwaad om een extra ijzerchelaat toe te voegen. Maar een must is het niet, sommige verkopers mixen zelf al extra ijzer en/of andere elementen door hun micronutriënten. Kijk dus vooral naar de omschrijving op de verpakking, zit er minder dan 3% ijzer in dan zou ik toevoegen. Het is ook verstandig je stockoplossing met sporenelementen iets aan te zuren, veel chelatoren zijn stabieler bij lagere ph-waarden. iig onder de 7.
 
Bedankt voor jullie reacties!

Wat is precies de reden dat wekelijks wisselen te zwaar is?
25% verversen per week kost minder tijd en weegt minder indien je het moet sjouwen of iets.
Verpompen van je water (in of uit de bak pompen) voor verversen kan ook misschien wat verlichting bieden.

Het zal inderdaad zeker in het begin wekelijks meten worden, maar dat vind ik op zich niet erg.

Ik ververs iedere 2 weken zo'n 20L op ik vermoed zo'n 50L (het gaat om een oude Aqua 60)
Als ik mijn aquarium onderhoud, doe ik dat rustig op een stoel en inderdaad met pomp, maar ook met wat rust pauzes.
Op die manier ben je dan al snel een halve dag kwijt, en de rest van de dag is dan wat rusten.

Aan het einde van de zomer komt er als het goed is ook een wat groter formaat bak, genre Lido 200 of fusion 70.
Tijdens het indraaien van die bak zullen ze beide samen draaien, en dan zal ik die periode sowieso de bakken alternerend moeten onderhouden.

De poeders zullen ws nog prima zijn.

Bij een GH van 7 zou er voldoende magnesium in je water moeten zitten, er vanuitgaande dat je voldoende ververst kun je het idd achterwege laten.

Fosfaat is 1.5 vrij hoog, ik zou naar toevoeging van 1 ppm streven. dan heb je aan beide kanten ruimte voor wat afwijkingen. Als je veel diepvries/levendvoer voert nog iets lager.

Sporenelementen heb je zeker nodig (tenso, csm(+b), oid), nooit tegelijk doseren met fosfaat. de standaard mixen zijn basismixen uit de tuinbouw, Ze bevatten verhoudingsgewijs vaak weinig ijzer, het kan dus geen kwaad om een extra ijzerchelaat toe te voegen. Maar een must is het niet, sommige verkopers mixen zelf al extra ijzer en/of andere elementen door hun micronutriënten. Kijk dus vooral naar de omschrijving op de verpakking, zit er minder dan 3% ijzer in dan zou ik toevoegen. Het is ook verstandig je stockoplossing met sporenelementen iets aan te zuren, veel chelatoren zijn stabieler bij lagere ph-waarden. iig onder de 7.

Doorgaans wordt er aangeven om de fosfaat op ong 1/10 van de nitraat te houden, vandaar die richtwaarde. Maar ik kan inderdaad wat lager starten en kijken wat dit geeft.
De bak wordt gevoerd met droogvoer, diepvries is een wekelijks extraatje. Levendvoer is hier helaas niet in de buurt te verkrijgen.

Volgens de site bevat de tenso cocktail: ijzer (Fe) chelaatvomer EDTA: 2.10%, ijzer (Fe) chelaatvomer DTPA: 1.74% .
Ze hebben ook nog Ijzer (7% DTPA) verkrijgbaar, misschien daarvan een half zakje aan de aan de Tenso toevoegen?

Hoe zuur ik de stockoplossing met sporenelementen best aan? Want dit is iets dat me niet bekend is...
 
Er zit voldoende ijzer in de Tenso, extra toevoegen zal niet nodig zijn, nitraat/fosfaat 10/1 is prima, maar 20/2 geeft ook geen problemen, maar gezien je twee wekelijkse waterwissels zou ik het wat lager houden

Als je Demi water gebruikt om de poeders op te lossen is dat goed genoeg, zuurder maken hoeft niet.
 
Zelf heb ik jaren de csm met gewoon kraanwater aangemaakt en dat ging prima. Ik bewaarde de oplossing zo n 6 weken minimaal in de koelkast.
 
Doorgaans wordt er aangeven om de fosfaat op ong 1/10 van de nitraat te houden, vandaar die richtwaarde. Maar ik kan inderdaad wat lager starten en kijken wat dit geeft.
De bak wordt gevoerd met droogvoer, diepvries is een wekelijks extraatje. Levendvoer is hier helaas niet in de buurt te verkrijgen.

Volgens de site bevat de tenso cocktail: ijzer (Fe) chelaatvomer EDTA: 2.10%, ijzer (Fe) chelaatvomer DTPA: 1.74% .
Ze hebben ook nog Ijzer (7% DTPA) verkrijgbaar, misschien daarvan een half zakje aan de aan de Tenso toevoegen?

Hoe zuur ik de stockoplossing met sporenelementen best aan? Want dit is iets dat me niet bekend is...

fosfaat/nitraat 1/10 is prima, 1/20 kan ook, redfield ratio is 1/16 voor stockoplossingen met fosfaat hou ik ongeveer 1/15 aan. Maar dat is ook omdat ik kleine aquaria heb en dus kleine hoeveelheden afmeet is een meetfoutje snel gemaakt. schiet ik wat uit met het fosfaat dan zit ik misschien op 1/10 ben ik te zuinig dan 1/20 maar ik heb beide keren wat marge. Tis maar net hoe nauwkeurig je bent.

In de Tenso zit ijzer genoeg, 3,84% is hoger in de mix die ik gebruik. Extra ijzer toevoegen aan de mix is niet nodig. (Het doel van extra ijzer in de micro-oplossing is ook niet om de hoeveelheid ijzer die je toevoegd te verhogen maar om de hoeveelheid andere sporenelementen relatief te verlagen. Bij dezelfde toevoeging aan ijzer voeg je minder koper, zink etc toe. Sommigen zien daar voordelen in.)

EDTA wordt minder stabiel bij een pH boven de 6, DTPA bij een pH van 7,5 of hoger. Dat betekend dat de voedingstoffen zoals ijzer (langzaam) gaan reageren of oxideren. En daardoor slecht oplosbaar of opneembaar worden. Dat kan zichtbaar zijn als aanslag, kleine stukjes op de bodem van je fles met stockoplossing of een vertroebeling. Ik had dat voorheen regelmatig en voeg daarom een paar ml azijn toe aan de stockoplossing, nu blijft het maandenlang perfect helder gewoon in een flesje naast het aquarium ( wel licht dicht)
 
Het doel van extra ijzer in de micro-oplossing is ook niet om de hoeveelheid ijzer die je toevoegd te verhogen maar om de hoeveelheid andere sporenelementen relatief te verlagen. Bij dezelfde toevoeging aan ijzer voeg je minder koper, zink etc toe. Sommigen zien daar voordelen in.
Dat vraagt om een toelichting :thumbs:
 
Bedankt voor al de reacties!
Ik vermoed dan Akwarium bedoeld dat je door extra ijzer aan een sporenelementen-mix toe te voegen, de ijzerwaarde kan verhogen zonder de andere sporenelementen ook mee te verhogen.
Wat die voordelen aan een kleinere hoeveelheid sporenelementen toevoegen zijn, daar ben ik wel nieuwsgierig naar.

Ik heb even gerekend uitgaande van halve dosis standaard EI, om te beginnen
Met telkens een dosering van 8ml op 50L water, dan moet ik normaal gezien iedere 2 maanden een nieuwe oplossing maken.

Stockoplossing KNo3 19.11gr/500ml->No3: 3.75ppm, K: 2.36ppm
Stockoplossing KH2PO4 3.73gr/500ml->Po4: 0.65ppm, k: 0.54ppm
Stockoplossing K2SO4 5.92gr/500ml-> K: +0.85 = 3.75ppm
Stockoplossing Tenso: 8.14gr/500ml-> Fe: 0.10ppm

Zie ik dit goed, of heb ik ergens een foutje gemaakt?

Als schema dacht ik maandag beginnen met NPK en dan disdag micro enz.
Om dan elke zaterdag niets te geven, waarbij ik dan iedere 2 weken ververs op zaterdag.
Op welke dag meet de waarden dan best even na, zaterdag of zondag?

De Accumulation calculator geeft dan wel een behoorlijke piek aan op dag 39 (33ppm voor No3 en K, 5.72ppm voor Po4 en 0.88ppm voor Fe)
Moet ik me hierover zorgen maken, of komt dit normaal goed met de uptake van de planten?
 
Dat vraagt om een toelichting :thumbs:

als je kijkt naar de behoefte van planten en de samenstelling van de mix, dan zit er in veel mixen te weinig ijzer/ te veel koper (en zink etc). Als de planten al het ijzer hebben opgenomen dan blijft er nog koper etc over. Dat is opzich geen probleem, bij normale doseringen blijven de hoeveelheden zo laag dat het niet toxisch is. Maar in bakken met veel planten, veel licht en veel CO2 kan de dosering zo hoog zijn dat je wel toxische (koper) waarden benaderd. Zeker bij dieren die er gevoelig voor zijn. Daarom voegen sommige aquarianen extra ijzer toe aan de stockoplossing, zodat de samenstelling van de bemesting beter aansluit op de behoefte van de plant en er geen overschotten kunnen ontstaan die potentieel gevaarlijk kunnen zijn. Maar zoals gezegd dat is vooral aan de orde in bakken die zwaar bemest worden (of heel weinig ververst).

Ook zijn er mensen die geloven dat het goed is om bepaalde verhoudingen te bemesten, omdat de ene stof de opname van de andere kan belemmeren of bevorderen. Opzich zit daar wel iets in, maar zolang alle stoffen beschikbaar zijn in normale hoeveelheden zijn dat soort effecten volgens mij te marginaal om echt relevant te zijn.


Ik heb even gerekend uitgaande van halve dosis standaard EI, om te beginnen
Met telkens een dosering van 8ml op 50L water, dan moet ik normaal gezien iedere 2 maanden een nieuwe oplossing maken.

Stockoplossing KNo3 19.11gr/500ml->No3: 3.75ppm, K: 2.36ppm
Stockoplossing KH2PO4 3.73gr/500ml->Po4: 0.65ppm, k: 0.54ppm
Stockoplossing K2SO4 5.92gr/500ml-> K: +0.85 = 3.75ppm
Stockoplossing Tenso: 8.14gr/500ml-> Fe: 0.10ppm

Zie ik dit goed, of heb ik ergens een foutje gemaakt?

Als schema dacht ik maandag beginnen met NPK en dan disdag micro enz.
Om dan elke zaterdag niets te geven, waarbij ik dan iedere 2 weken ververs op zaterdag.
Op welke dag meet de waarden dan best even na, zaterdag of zondag?

De Accumulation calculator geeft dan wel een behoorlijke piek aan op dag 39 (33ppm voor No3 en K, 5.72ppm voor Po4 en 0.88ppm voor Fe)
Moet ik me hierover zorgen maken, of komt dit normaal goed met de uptake van de planten?

De verhouding fosfaat- nitraat is bijna 1 op 5, is dat de bedoeling?
Daardoor kan fosfaat zich ook vrij hoog ophopen in theorie. Nitraat en Kalium is 33 ppm niet schrikbarend. In de praktijk zul je die waarden niet halen zolang je planten het goed doen.

In principe hoef je bij EI-bemesting niet te meten, maar als je het doet zou ik het op zaterdag voor de verversing/einde van de dag meten, (eventueel zondag voor je doseert)
 
De verhouding fosfaat- nitraat is bijna 1 op 5, is dat de bedoeling?
Daardoor kan fosfaat zich ook vrij hoog ophopen in theorie.

Ik heb dit gebaseerd op de calculator van Barreport.com, standaard Ei lijkt daar de volgende waarden te volgen:
No3: 7,5ppm, PO4: 1,3, K, 7,5 en Fe: 0,2 voor een dosering van 2 tot 4 keer per week.
Maar nu je het zegt, die verhouding lijkt me inderdaad wel vreemd...

In principe hoef je bij EI-bemesting niet te meten, maar als je het doet zou ik het op zaterdag voor de verversing/einde van de dag meten, (eventueel zondag voor je doseert)
Ik heb de testen toch liggen, en dan kan ik het ook een beetje opvolgen, zeker in het begin lijkt me dat wel interessant.
 
als je kijkt naar de behoefte van planten en de samenstelling van de mix, dan zit er in veel mixen te weinig ijzer/ te veel koper (en zink etc). Als de planten al het ijzer hebben opgenomen dan blijft er nog koper etc over. Dat is opzich geen probleem, bij normale doseringen blijven de hoeveelheden zo laag dat het niet toxisch is. Maar in bakken met veel planten, veel licht en veel CO2 kan de dosering zo hoog zijn dat je wel toxische (koper) waarden benaderd. Zeker bij dieren die er gevoelig voor zijn. Daarom voegen sommige aquarianen extra ijzer toe aan de stockoplossing, zodat de samenstelling van de bemesting beter aansluit op de behoefte van de plant en er geen overschotten kunnen ontstaan die potentieel gevaarlijk kunnen zijn. Maar zoals gezegd dat is vooral aan de orde in bakken die zwaar bemest worden (of heel weinig ververst).
Nee, daar ben ik het niet mee eens.
De dosering voedingsstoffen staan in verhouding met je plantmassa. De ppm is hetzelfde in een bakje van 25 liter of van 2500 liter.
Zelfs als je de zwaarste targets zou gebruiken en er blijft een waterwissel van 50%, dan gaan de waarden niet verder oplopen dan een factor 2.
Toxicity door een nutrient build-up komen sporadisch voor. En àls het dan voorkomt gebeurt dit in ander manieren van bemesting dan de EI of door human error.

Maar uitsluiten kunnen we het niet.
De kans dat een toxicity ontstaat bij bakken die te weinig worden ververst is het grootst. En dat zijn meestal de bakken van onervaren mensen of van mensen die geen gebruik maken van de EI.
Maar zelfs dàn krijg je eerst een nutrient lockdown waardoor je nog steeds op tijd bent om in te grijpen.

Ik begrijp trouwens toch niet dat mensen extra ijzer gaan doseren.
 
Ik heb dit gebaseerd op de calculator van Barreport.com, standaard Ei lijkt daar de volgende waarden te volgen:
No3: 7,5ppm, PO4: 1,3, K, 7,5 en Fe: 0,2 voor een dosering van 2 tot 4 keer per week.
Maar nu je het zegt, die verhouding lijkt me inderdaad wel vreemd...


Ik heb de testen toch liggen, en dan kan ik het ook een beetje opvolgen, zeker in het begin lijkt me dat wel interessant.
Targets in bemesting lopen er uiteen en de verhouding fosfaat/ nitraat zijn eigenlijk niet relevant. Het gros van de mensen houdt altijd de verhouding 10:1:10 (NPK) en gaat
er vanuit dat dit de originele tartgets zijn van de EI. Maar dat is helemaal niet correct. Dit is nml 20:5:30 wat gebaseerd is op de max. opname.
Sinds men heeft bemerkt dat dit de gezondheid van de vissen in gevaar brengt is dit aangepast naar 10:1:10.

Ik heb 15 verschillende soorten EI varianten onderzocht en de verhouding liggen erg ver uit elkaar. Gemiddeld is de verhouding 11:4:21
Waar de N loopt van 0.6 tot 30. De P van 0.6 tot 10 en de K 12 tot 40. De kleinste verhouding is die van ADA: 0.7 : 0.6 : 22.8 en de zwaarste ligt bij meneer Barr: 30 : 6 : 40
Die targets worden bepaald door de opbouw van de bodem en de hoeveelheid CO2 die je toevoegt.
Als men hoog in de CO2 zit word bijvoorbeeld de opname van PO4 ook lastiger. Daarom zijn gemiddeld de bakken die hoog zitten in hun fosfaat ook de bakken die veel CO2 toevoegen.
 
Nee, daar ben ik het niet mee eens.
De dosering voedingsstoffen staan in verhouding met je plantmassa. De ppm is hetzelfde in een bakje van 25 liter of van 2500 liter.
Zelfs als je de zwaarste targets zou gebruiken en er blijft een waterwissel van 50%, dan gaan de waarden niet verder oplopen dan een factor 2.
Toxicity door een nutrient build-up komen sporadisch voor. En àls het dan voorkomt gebeurt dit in ander manieren van bemesting dan de EI of door human error.

Ik begrijp trouwens toch niet dat mensen extra ijzer gaan doseren.

Het doet er inderdaad niet toe hoe groot het aquarium is, maar wel hoe hoog de dosering is. Zoals je zelf al aangeeft is de ene bemesting de andere niet en streven verschillende mensen ook verschillende waardes na.

SImpel rekenvoorbeeldje, Je voegt volgens de EI-methode 3 keer per week 0,1 PPM ijzer toe met de Tenso-cocktail en vervolgens ververs je 50%.
Dan voeg je ook 3x per week 0.014 PPM koper toe, dat is 0,042 PPM per week en met 50% waterverversing kan dat theoretisch nog verdubbelen tot 0,084 PPM koper.

De toxische grens koper voor garnalen is 0.03 PPM, voor gevoelige vissen rond 0,1 PPM. Nou is het grote voordeel dat gechelateerd koper veel minder giftig is. Maar ik snap best dat sommige aquarianen daar iets zenuwachtig van worden. Zeker als je van jezelf weet dat die waterverversing er soms wel een weekje bij blijft, of dat je niet 0,1 PPM ijzer wilt toevoegen maar 0,2 PPM. etc.

En dan bevat de Tenso-cocktail nog relatief weinig koper vergeleken met sommige andere mixen.

Nogmaals: gechelateerd is veel minder giftig en wie voldoende ververst en niet zwaar bemest loopt geen enkel risico.
 
Ja idd, voor garnalen kan de EI een drama zijn, zeker icm met Tenso of een ander soort 'zware' micro.
Maar ik ga er vanuit dat als men gevoelige garnalen heeft of kweekt dat ze geen gebruik maken van de standaard EI methode wat bedoeld is voor planten.
 
In Nederland kom je dat (nog ) niet heel veel tegen, maar internationaal zie je bij aquascaping garnalen bijna standaard zijn geworden als onderdeel van de bezetting. Vooral in Azië gaat dan ook nog wel om behoorlijk prijzige varianten.

Kan ook prima mits een uitgebalanceerde bemesting wordt toegepast.
 
Erg bedankt voor je toelichting @Cornelius
Gezien het feit dat ik garnalen hebt lijkt me zo'n hoge po4 toch niet echt raadzaam om te starten?
Wat is jou kijk op de toevoeging van MgSo4? Is dit overbodig, gezien ik 2 wekelijks ververs met aangehard Ro/Di? Of voeg ik toch best wat toe aan een van de flessen?

Een aangepaste versie:
Stockoplossing KNo3 19.11gr/500ml->No3: 3.75ppm, K: 2.36ppm
Stockoplossing KH2PO4 2.18gr/500ml->Po4: 0.38ppm, k: 0.31ppm
Stockoplossing K2SO4 15.39gr/500ml->+2.21 K: 4.88 ppm
Stockoplossing Tenso: 8.14gr/500ml-> Fe: 0.10ppm

Met de huidige all in one NPK bemesting zou ik 1.5ppm NO3, 0.15ppm Po4 en 1.95ppm K toevoegen.
Kan ik die dosering misschien best al langzaam wat verhogen?

Ja idd, voor garnalen kan de EI een drama zijn, zeker icm met Tenso of een ander soort 'zware' micro.
Maar ik ga er vanuit dat als men gevoelige garnalen heeft of kweekt dat ze geen gebruik maken van de standaard EI methode wat bedoeld is voor planten.
In deze bak zit wel een behoorlijke groep Neocaridina, zeker niet de gevoeligste garnalen maar zou ze natuurlijk ook niet willen vergiftigen
Met die Tenso aansturen op 0.1ppm Fe geeft ook wel een Cu gehalte van 0.014. Volgens de Accumulation Calculator geeft dat een theoretische piek van 0.12 Cu.

Dus de Tenso mix lijkt me dan geen goed idee...
 
Lastig om een balans te vinden in een plantenbak en gevoelige garnalen.
En eerlijk gezegd heb ik meer rekening gehouden met de planten dan met je garnalen. Daar heb ik nml helemaal geen verstand van.
En het blijft een risico omdat je maar 1x in de 2 weken 50% gaat verversen.

Kan je niet ergens uitzoeken wat je tot nu toe per dosering hebt toegevoegd met je Aqua Rebell NPK?
Als je eenmaal weet hoeveel je daarmee in het water krijgt kan je zelf een soortgelijke oplossing maken.

Als je niet zoveel koper in je micro's wil hebben kies je toch gewoon voor bijvoorbeeld Profito?

edit: Als je 6ppm Mg aanhoud zit je altijd wel goed en MgSO4 is een Mg bron :thumbs:
 
Kan je niet ergens uitzoeken wat je tot nu toe per dosering hebt toegevoegd met je Aqua Rebell NPK?
Als je eenmaal weet hoeveel je daarmee in het water krijgt kan je zelf een soortgelijke oplossing maken.

Ik voeg tegenwoordig dagelijks zo'n 10 druppels toe,
Er van uitgaande dat 10 drupples ongeveer 1ml is, voeg ik dagelijks toe:
K : 0.012, Mg: 0.08, Fe: 0.02, Mn: 0.0095, Cu: 0.0012, B: 0.0008, Zn: 0.0004, Mo: 0.0008

Ik merk het wel aan de planten, vooral de Rotala die nog weinig kleurt.

Als ik daarvan 5ml zou toevoegen kom ik ook aan een Fe van 0,1 en een Cu van 0,006.
Theoretisch zou de Cu zou dan kunnen pieken op 0,07. Gezien de 0,03ppm waarde die @Akwarium aangaf is dat nog steeds te hoog.

Volgens die zelfde calculator zou Profito voor een Fe van 0,1 een Cu van 0.0001 geven
Met een piek van 0,0005 ppm. Dit lijkt me dan misschien de veiligste optie?
 
Ik voeg tegenwoordig dagelijks zo'n 10 druppels toe,
Er van uitgaande dat 10 drupples ongeveer 1ml is, voeg ik dagelijks toe:
K : 0.012, Mg: 0.08, Fe: 0.02, Mn: 0.0095, Cu: 0.0012, B: 0.0008, Zn: 0.0004, Mo: 0.0008
Ik merk het wel aan de planten, vooral de Rotala die nog weinig kleurt.
Als jij 1ml Basic NPK doseert op 50 liter dan krijg je (volgens de website):

0.5 ppm NO3
0.05 ppm PO4
0.65 ppm K
0.05ppm Mg
en geen micro's...

Kloppen je berekeningen wel?
 
Is het niet zo dat garnalen niet alleen slecht tegen koper kunnen maar slecht tegen alle zware metalen?
 
Als jij 1ml Basic NPK doseert op 50 liter dan krijg je (volgens de website):

0.5 ppm NO3
0.05 ppm PO4
0.65 ppm K
0.05ppm Mg
en geen micro's...

Kloppen je berekeningen wel?

Ik had jou vraag even niet goed gelezen en dacht dat je het over de Micro's had.
De hoeveelheid huidige macro's vermelde ik net bericht boven jou vraag:
Met de huidige all in one NPK bemesting zou ik 1.5ppm NO3, 0.15ppm Po4 en 1.95ppm K toevoegen.
Ik voeg dus 3ml NPK toe.
De Macro's wilde ik verhogen omdat ik eerder alg problemen had door instabiele Co2.
Een andere drukregelaar heeft dat probleem nu al enkele weken opgelost maar ik denk wat tekorten op te merken.

Er van uitgaande dat 10 drupples ongeveer 1ml is, voeg ik dagelijks toe:
K : 0.012, Mg: 0.08, Fe: 0.02, Mn: 0.0095, Cu: 0.0012, B: 0.0008, Zn: 0.0004, Mo: 0.0008
Deze waarden gaan dus niet over de NPK maar over de huidige micro bemesting, Aquarebel basic Micro
 
Is het niet zo dat garnalen niet alleen slecht tegen koper kunnen maar slecht tegen alle zware metalen?
Ja inderdaad, de vraag is natuurlijk een beetje vanaf welke waarden.
Er lijken genoeg scape bakken te zijn met garnalen, als je online kijkt. Maar ik heb natuurlik geen idee van hun bemestingsmethode

Vandaar dat misschien de profito toch de veiligste keuze is om tot een acceptabel Fe gehalte te komen...
 
Even een opsomming:

Met veel licht en CO2 word er dus max. 2ml per dag geadviseerd. Zou je dus per week moeten doseren.

NO3 7.00 mg/l
PO4 0.70 mg/l
K 9.10 mg/l
Mg 0.70 mg/l

Als je geen vissen in je bak hebt zou ik de PO4 wel iets verhogen naar de 2 mg/l

Nu je de wekelijke targets weet voor je NPK is het kinderspel om hier een stockoplossing van te maken, wat uiteindelijk je vraag was in je topic.

Fe zou je kunnen aanvullen met Spezial Eisen omdat dat 100% veilig is voor garnalen.
de rest van de micro's zou ik voor profito gaan.

Als je dan ook je CO2 optimaal heb afgesteld kan er eigenlijk weinig fout meer gaan.
 
Ik heb weleens gehoord dat producenten wel meer mooie praatjes op de verpakking zetten :D :D
 
Vermoedelijk liggen de toleranties daarvoor dan weer net iets hoger.
Ik lees bv dat de tolerantie voor bv koper ook per soort verschilt. Zelfs per individuele garnaal, afhankelijk van de schaal en vervelling.
http://aquariumbreeder.com/how-copper-affects-dwarf-shrimp/

Leuk artikel maar ja zoals zo vaak lezen we verschillende info en mogen we zelf bepalen wat we wel of niet geloven.
 
Waarom is dit veilig want het is en blijft toch een zwaar metaal?

1. Alle levende dieren en planten hebben Koper, IJzer, Zink etc nodig. Ook garnalen. Dus het is niet alleen maar schadelijk.
2. Hoe snel iets giftig is verschilt per element. Koper is vrijwel altijd het meest giftig voor verschillende soorten. Het is al giftig in lage concentraties. Bovendien kan koper via leidingen, boilers en medicijnen ook gemakkelijk in het aqauriumwater terechtkomen. Kopervergiftiging komt dus relatief vaak voor. IJzer zit bij de elementen die het minst snel giftig zijn.
3. Hoe giftig een stof is hangt ook af van de vorm waarin het zich bevindt. In plantenvoeding zit het vrijwel altijd als Chelaat. Chelaten zijn vele malen minder giftig, wel een factor 100 of meer. Dat maakt ze heel veilig, je hebt 100 keer meer nodig om vergiftiginsverschijnselen te krijgen.
4. IJzer in water roest. En roest (Fe III) is onoplosbaar in water. Als ijzer dus al vrij komt in het aquarium water, doordat het haar chelaat verliest bijv, dan zal het neer slaan als kleine roestdeeltjes en niet langer giftig zijn, of benutbaar voor planten.
 
Even een opsomming:

Met veel licht en CO2 word er dus max. 2ml per dag geadviseerd. Zou je dus per week moeten doseren.

NO3 7.00 mg/l
PO4 0.70 mg/l
K 9.10 mg/l
Mg 0.70 mg/l

Als je geen vissen in je bak hebt zou ik de PO4 wel iets verhogen naar de 2 mg/l

Nu je de wekelijke targets weet voor je NPK is het kinderspel om hier een stockoplossing van te maken, wat uiteindelijk je vraag was in je topic.

Fe zou je kunnen aanvullen met Spezial Eisen omdat dat 100% veilig is voor garnalen.
de rest van de micro's zou ik voor profito gaan.

Als je dan ook je CO2 optimaal heb afgesteld kan er eigenlijk weinig fout meer gaan.

Voor de aqua rebel npk is dit inderdaad het geval, echter zit ik daar nu al enigszins boven, en lijken de planten toch nog wat tekort te komen.
Vandaar dat ik met eigen stockoplossingen wilde starten in lijn met een lagere dosis in de richting van EI.
Met een fles per stof, kan ik de waarden ook individueel bijsturen. Nu is dat niet het geval.

Op dit moment voeg ik wekelijks toe dmv de Aqua Rebel NPK
No3: 10,5
Po4: 1,05
K: 13,65

De toevoeging die ik eerder vermelde om mee te starten (ongeveer half EI, maar met minder Po4) zou het volgende geven op één week:
No3: 11,25
Po4: 1,14
K: 14,64

Vermoedelijk zal die kleine verhogen voor de garnalen geen problemen geven.
Ik plan ook wekelijks te meten, om het een beetje te kunnen opvolgen.

Voor de micro's kan ik inderdaad eventueel de Aqua rebel Micro kunnen gebruiken aangevuld met extra ijzer.
Al moet ik dan wel kijken naar een doseerpomp met 5ipv 4 koppen.

Leuk artikel maar ja zoals zo vaak lezen we verschillende info en mogen we zelf bepalen wat we wel of niet geloven.

Daar heb je helemaal gelijk in. het blijft natuurlijk een beetje giswerk als hobbyist.
Maar het idee dat de ene soort gevoeliger is dan de andere lijkt me wel in lijn te zijn met de ervaringen van de meeste mensen.
In de zin dat een Neocaridina zoals die van mij wat meer kan hebben dan bv een Caridina.
 
Nu je de wekelijke targets weet voor je NPK is het kinderspel om hier een stockoplossing van te maken, wat uiteindelijk je vraag was in je topic.

Fe zou je kunnen aanvullen met Spezial Eisen omdat dat 100% veilig is voor garnalen.
de rest van de micro's zou ik voor profito gaan.

Als je dan ook je CO2 optimaal heb afgesteld kan er eigenlijk weinig fout meer gaan.

Helemaal eens met deze post, Voor het minste risico met je micro's pak je een product dat samengesteld is voor gebruik in aquaria, zoals profito of een ander merk, ipv de poeders die geleend worden uit de teelt van bloemen en planten.
 
1. Alle levende dieren en planten hebben Koper, IJzer, Zink etc nodig. Ook garnalen. Dus het is niet alleen maar schadelijk.
2. Hoe snel iets giftig is verschilt per element. Koper is vrijwel altijd het meest giftig voor verschillende soorten. Het is al giftig in lage concentraties. Bovendien kan koper via leidingen, boilers en medicijnen ook gemakkelijk in het aqauriumwater terechtkomen. Kopervergiftiging komt dus relatief vaak voor. IJzer zit bij de elementen die het minst snel giftig zijn.
3. Hoe giftig een stof is hangt ook af van de vorm waarin het zich bevindt. In plantenvoeding zit het vrijwel altijd als Chelaat. Chelaten zijn vele malen minder giftig, wel een factor 100 of meer. Dat maakt ze heel veilig, je hebt 100 keer meer nodig om vergiftiginsverschijnselen te krijgen.
4. IJzer in water roest. En roest (Fe III) is onoplosbaar in water. Als ijzer dus al vrij komt in het aquarium water, doordat het haar chelaat verliest bijv, dan zal het neer slaan als kleine roestdeeltjes en niet langer giftig zijn, of benutbaar voor planten.

Ik kan je betoog volgen mar ja in de meeste plantenvoeding is het ijzer goed gechelateerd dus dan zou de opmerking over veilig eigenlijk voor alle plantenvoeding opgaan met gechelateerd ijzer.
 
Als er meer ijzer in de voeding zit hoef je minder voeding te doseren om aan dezelfde Fe waarde te komen, dus in verhouding doseer je dan de andere elementen minder.
Ik merk het wel aan de planten, vooral de Rotala die nog weinig kleurt.
Het gaat hier nu alleen maar over de voeding maar wat zijn de gebreksverschijnselen van de diverse planten, welke staan er nog meer in, misschien moet je ook eens aan de verlichting denken?
 
Ik kan je betoog volgen mar ja in de meeste plantenvoeding is het ijzer goed gechelateerd dus dan zou de opmerking over veilig eigenlijk voor alle plantenvoeding opgaan met gechelateerd ijzer.
Klopt. gechelateerde plantenvoeding is heel veilig en heel effectief omdat het goed oplosbaar is in water en goed opneembaar voor planten. Maar chelaten vallen nou eenmaal ook uit elkaar in het aquarium. Het is daarom nooit verstandig deze stoffen te laten ophopen in je aquarium, ook al zijn ze gechelateerd. IJzer geeft weinig problemen, maar koper of zink mogelijk wel
 

Terug
Bovenaan