Stip en dan?


R

Reichenbach

Guest
Ik ben vanaf begin dit jaar bezig met de aquariumhobby en zo'n twee weken geleden was het raak. Verschillende van mijn visjes (boraras brigitta een sundadanio axelrodi) waren bezaait met kleine stipjes. Het zijn kleine visjes en de aandoening had wat weg van witte peper. In die dagen ging de temperatuur aardig omhoog, ik denk dat dit er mee te maken kon hebben dat de ziekte de kop op stak.

Ik heb verschillende tips van het internet en dit forum opgevolgd en inmiddels lijkt de boel onder controle. Ik heb een paar visjes verloren maar de rest lijkt weer helemaal schoon en stabiel.
Het aquariumwater is wat donker door de tannine van turf, eikenbladen en elzenproppen en heeft chemisch (bij mijn weten) verder geen problemen.

Hoe nu verder, is er een kans dat de aandoening binnenkort weer de kop opsteekt en hoe lang zou je moeten wachten voordat je weer nieuwe visjes toevoegt. Uit de berichten heb ik inmiddels begrepen dat stip toch altijd latent aanwezig blijft.
 
Stip is inderdaad altijd aanwezig in je aquarium. Gezonde visjes hebben een goede afweer zodat ze zelf het een en ander aan kunnen. Kouder verversen schijnt juist stip te activeren op je vissen. De levenscyclus van baby stip word versneld door hogere tempraturen. De volwassen stip moet binnen 48 uur op een vis zitten anders gaat hij dood. Veel medicatie dood alleen de volwassen stip. Daarom beter om parasietenkuur te herhalen. Wanneer is dus mede bepalend door je tempratuur. Bij 28 graden duurt de cyclus 3 tot 7 dagen bij lagere tempraturen dus langer. Stel je aquarium is 22 graden kan er dus na een week nog stip in het stadium komen van levensvatbaarheid.

Er word gesproken dat als een vis eenmaal stip heeft gehad dat deze het niet meer krijgen maar of dit in de praktijk ook is durf ik je niet met zekerheid te zeggen.

Stress van de vis zoals een verhuizing geeft altijd wat risisco omdat de vis dan enigzins verzwakt is en stip zich op de vis kan gaan nestelen. Gezonde stressloze vissen veel minder.

Veel grote verversingen scheelt na een uitbraak ook veel zodat je veel zwevende stip babystip afhevel. Even met de slang door je planten etc woelen zodat ze zoveel mogelijk vrij zweven want ze zitten ook op de planten geplakt. Licht over je bodem zwaaien met slang zodat je ze daar ook weghevel. Niet door je bodem gaan woelen dit brengt weer veel afval (NH3) omhoog.

Ik weet niet wat je qua medicatie heb gebruikt maar na de kuur is het aan te raden regelmatig je waterwaardes NO2 en NH3 te meten. Sommige medicatie dood wat of heel veel van je bacterieen die voor biologisch evenwicht zorgen. Als er een klap op je bacterieen is geweest door de medicatie en je heb verhoogde waterwaardes verzwakken je vissen doordat ze in dat watertje zwemmen en dan weer meer vatbaar zijn voor allerhande ellende.

Hoop dat je er wat aan heb en het niet meer de kop opsteekt.
 
Zover ik weet is stip altijd latent aanwezig maar welke vorm is dat dan want de volwassen stip is na 48 uur dood als het geen gastheer heeft begrijp ik.
 
van DA werkman. Veel stukken over vissen.

De parasiet ligt in de slijmhuid van de vis (epidermis),


waar hij zich voedt met celmateriaal van de gastheer. Door de

voortdurende draaiende beweging raakt de huid geïrriteerd

en vindt er extra slijmvorming plaats.

Als I. multifi liis volwassen is geworden (en dat kan al na vier


dagen het geval zijn), breekt hij door de huid van de vis heen

en verlaat zijn gastheer. De vrijzwemmende parasiet zwemt

vervolgens naar de bodem en hecht zich aan planten en

bodemmateriaal, waar hij zich inkapselt. In de parasiet vinden

nu meerdere celdelingen plaats. Op deze manier kunnen

in korte tijd veel ciliosporen (18 tot 22 micrometer) vrijkomen.

Deze sporen zwemmen naar een gastheervis, boren zich

door de huid en kapselen zich in. Als de sporen bij een watertemperatuur

van 24 tot 26 graden Celcius niet binnen 48 uur

een gastheer hebben gevonden, gaan zij dood. De vis reageert

op de inkapseling van de sporen met de vorming van extra

slijm. De cyclus is nu rond.

Alleen de vrijzwemmende parasieten zijn met medicijnen te

bestrijden. De andere vormen zijn in slijm ingekapseld




Dus ingekapselde krijg je niet dood. Afhankelijk van tempratuur komen ze uit zwemmen naar vis en proces begint op nieuw. Ze zullen niet allemaal op maandag uitkomen. Die op de vis dood je dus ook niet. ze moeten dan net van de vis vertrekken tijdens de medicatie. Maar zal ook maandag, dinsdag etc wat op de vis zijn gehuisvest.
 
upload_2018-6-21_14-14-39.png
upload_2018-6-21_14-14-39.png


Afbeelding 1. Cyclus I. multifi liis (A: parasiet op vis; B: afgevallen parasiet;


C: ingekapselde parasiet, vormt ciliosporen; D: vrijkomende ciliosporen;

E: vrije ciliosporen komen op vis; F: losse parasiet zonder kapsel vormt

ciliosporen).
 
Mijn verhaal klopt niet qua bewoording nu ik het terug lees. Je dood dus niet de ingekapselde volwassen stip maar een soort van uitgekomen baby stip en zwemmende papa en mama stip.. :sorry:Nu ja maakt ook niet uit in wat voor staat van volwassenheid ze zijn, weet uberhaupt niet of die krengen staten van volwassen kunnen worden benoemd maar al die technische namen onthoud ik slecht. Vandaar baby gespuis en gespuis en ellende. makkelijker te onthouden dan cilliosporen en wat voor mooie termen nog meer.
 
Dat is zo, maar niet iedereen is erg geintereseerd in de levenscyclus van het gespuis alleen maar de wijsneuzen :iloveyou:

De meeste zijn voornamelijk geintereseerd hoe kom ik van die krengen af. Vind zelf wel van belang enige info voor TS erbij te geven omdat het vaak niet zo simpel werkt; gooi dit of dit erin en probleem is opgelost. Maar alle precise benamingen, cyclussen uit mijn hoofd is too much voor mijn brein.

Nu goed onthouden dan kan jij voortaan ook het stip probleem toelichten :D:koffie:
 
Haha, dan ben ik dus een wijsneus:D:D. Mocht ik ooit een toelichting moeten geven dan zal die zijn vraag het even aan Michelle1:D;).
 
Bedankt voor de reacties tot nu toe.
Toen ik de stip had geconstateerd (net met peper bestrooide stukjes vlees) heb ik de temperatuur wat omhoog geschroefd naar 30 graden. (normaal 25 tot 26 graden). Als medicijn heb ik Exit gebruikt in de aanbevolen dosering.
Dit had niet meteen resultaat, en dat had ik gezien de levenscyclus van de stip ook niet verwacht. Volgens de bijsluiter moet je de medicatie tenminste 4 dagen aanhouden, en kan je eventueel een paar dagen doorgaan (in afnemende dosering) Dat heb ik gedaan, maar ik heb de temperatuur ook iedere dag een halve graad lager gedraaid. Want 30+ graden is hoger dan de aanbevolen temperatuur voor mijn visjes.

Inmiddels (na twee weken) zijn de visjes schoon en levendig. Ik zal ze goed in de gaten houden en weer ingrijpen zodra ik weer puntjes zie.

De drijfplantjes (kikkerbeet en watersla) hebben het overigens niet overleeft, de slakjes zagen hun kans schoon. Maar dat kan ook aan een andere oorzaak liggen.
 
Goed om te lezen dat het stip gedoe van de vissen af is. Zal heel veel gescheeld hebben dat je de tempratuur omhoog heb gebracht. Dan is de cyclus korter en dood je er meer.

Mocht je nog eens een uitbraak hebben kan het wezen dat de exit niet meer gaat helpen. Heb wel gelezen dat die krengen muteren of resistent worden. Dan kun je beter een ander middel gaan gebruiken met een ander soort werkzaam stofje. In alle medicatie zitten verschillende stoffen. Weet niet wat bestandsdeel van exit is maar stel dat bestandsdeel malachietgroen is dan het volgende medicijn op een andere basis nemen. Staat in gebruiksaanwijzing welk werkzaam stofje in zit.
 

Terug
Bovenaan