Stille luchtpomp


Visvis2021

Well-known member
Lid geworden
21 maart 2021
Berichten
261
Leeftijd
37
Op mijn werkkamer staat een klein aquarium waarvan ik het filter wil vervangen door een sponsfilter. Nu had ik vroeger ook een sponsfilter maar die vond ik altijd aardig wat lawaai maken. Heeft iemand hier ervaring met een luchtpomp die stil is?
 
Ik ken geen stille luchtpompjes maar je kan ook een Aquaell mini pat nemen want dan heb je geen aparte luchtpomp nodig.
 
Zo'n Aquael mini pat is beter indien je minder geluid wil. Bij een sponsfilter op een luchtpomp moet je namelijk niet enkel denken aan het geluid van de luchtpomp, maar ook aan het geluid van de borrelende en knappende luchtbellen.
 
Maar wie toch graag wil weten wat echt een fijn stil luchtpompje is;
Amazon product ASIN B08CSP4HTZ
En die in combinatie met dit soort CO2-diffusor, die dus zeer fijne belletjes maakt, is ècht zalig stil. Deze opstelling heb ik echter nog niet geprobeerd in functie van een sponsfilter.

 
Laatst bewerkt:
De Eheim Air heeft de naam erg stil te zijn, maar dat vind ik zelf toch wel erg tegenvallen. Kan natuurlijk zijn dat ik net pech heb.
De borreltjes etc. stoor ik me niet aan, maar dat is ook mede omdat ik alle dingen op luchtpomp in een aparte ruimte heb.

Aquael minipat (of voor een wat groter aquarium Turbo500) zijn wel echt heel erg stil! (zonder het luchtslangetje er aan). In mijn garnalenbak heb ik die gecombineerd met een HMF Konkav voor veel meer filteroppervlakte en draait daar top.
 
Sinds kort heb ik in de woonkamer ook weer mijn luchtpompje aangesloten maar stoor mij er toch aan en dat is een Eheim air 400 (voor flinke bruissteen in 2 aquaria). Volgens de reviews zou dit een stil pompje moeten zijn maar ook ik vind dit dus tegenvallen. Ik heb hem opgehangen met elastiek en hij leunt tegen het kastje aan met zijn rubberen voetjes.

Net even opgemeten, een meter van de gesloten aquariumkast vandaan meet ik gemiddeld 35 decibel aan geluid, met het luchtpompje uit is dit 31 decibel. Klinkt als weinig verschil maar maakt echt veel uit!

Mocht iemand een tip hebben voor een echt stil luchtpompje dan houd ik mij aanbevolen.
 
De Eheim Air heeft de naam erg stil te zijn, maar dat vind ik zelf toch wel erg tegenvallen. Kan natuurlijk zijn dat ik net pech heb.
Die heb ik toevallig echt nét aangesloten, (de 200 versie) en ik stond net op het punt om een berichtje te plaatsen met de vraag of ie altijd zo luidruchtig is ;). Hij zoemt en bromt hoorbaarder dan wat ik zag op een youtube review. Gekocht omdat ik had verwacht dat hij stiller zou zijn.
Ik heb ook een luchtpomp van aquanova. Die is veel stiller. https://www.aquaplantsonline.nl/aqua-nova-na-450-luchtpomp-2-x-200-l-h.html, deze, maar dan de enkele aansluitingsvariant. Best tevreden over. Had eigenlijk beter deze kunnen kopen.
 
Bedankt voor jullie tips. De Aquael mini pat kende ik nog helemaal niet maar die ziet er prima uit en ook nog eens erg goedkoop. Ik wil het aquarium in eerste instantie nog even gebruiken om kleine visjes op te kweken en uiteindelijk om garnalen in te houden, dit lijkt me daar ideaal voor.
 
De aquael pat mini is met een kleine ingreep, enkele euro's, te verbouwen naar 2 sponsjes. Daarmee kan je de sponsjes om en om uitspoelen, waarmee je bacteriën stabieler blijven.
 
Sinds kort heb ik in de woonkamer ook weer mijn luchtpompje aangesloten maar stoor mij er toch aan en dat is een Eheim air 400 (voor flinke bruissteen in 2 aquaria). Volgens de reviews zou dit een stil pompje moeten zijn maar ook ik vind dit dus tegenvallen. Ik heb hem opgehangen met elastiek en hij leunt tegen het kastje aan met zijn rubberen voetjes.

Net even opgemeten, een meter van de gesloten aquariumkast vandaan meet ik gemiddeld 35 decibel aan geluid, met het luchtpompje uit is dit 31 decibel. Klinkt als weinig verschil maar maakt echt veel uit!

Mocht iemand een tip hebben voor een echt stil luchtpompje dan houd ik mij aanbevolen.
Van de 400 had ik al wel eerder gelezen dat die ook wel de meeste lawaai maakt (tja meer vermogen, ook ergens wel logisch natuurlijk...). Maar heb er dus geen alternatief voor helaas...


Die heb ik toevallig echt nét aangesloten, (de 200 versie) en ik stond net op het punt om een berichtje te plaatsen met de vraag of ie altijd zo luidruchtig is ;). Hij zoemt en bromt hoorbaarder dan wat ik zag op een youtube review. Gekocht omdat ik had verwacht dat hij stiller zou zijn.
Ik heb ook een luchtpomp van aquanova. Die is veel stiller. https://www.aquaplantsonline.nl/aqua-nova-na-450-luchtpomp-2-x-200-l-h.html, deze, maar dan de enkele aansluitingsvariant. Best tevreden over. Had eigenlijk beter deze kunnen kopen.
Ik heb ook de 200! Ik heb hem aan elastiek opgehangen en er een filtermat achter gedaan. Dan is het redelijk te doen. Mijn Aqua Nova 100 luchtpompjes zijn echt prima. Ik heb echter ook een 2x 200 en dag ding heb ik meermaals uit het raam willen gooien. Wat een enorm onding.... Die gebruik ik echt alleen in "nood" en dan ook alleen met grote tegenzin 🤣 . Misschien dat ik eens een 1x 200 moet proberen met een verdeelkraantje..
 
Ik zweer bij de sera air luchtpompen voor de gewone toepassingen (geen kweekkamer toestanden)
Op amazon(.de) zeer goedkoop te kopen.
 
Maar wie toch graag wil weten wat echt een fijn stil luchtpompje is;
Oh die! Zijn inderdaad lekker stil. Ze worden onder 50 verschillende merknamen aangeboden. Ik heb wel als nadeel ondervonden (?) dat ze op de lange termijn niet erg betrouwbaar lijken. Heb er een aantal van gekocht en één voor één hielden ze er in een tijdsbestek van maanden mee op, zonder duidelijke reden. Ik vertrouw ze niet meer. 🤷‍♂️

Verder heb ik ook een paar van de bekende namen geprobeerd die hierboven genoemd worden. Allemaal uiteindelijk zonder succes; zelfs met de luchtpomp achter een muur, hoor je uit de luchtsteen/luchtfilter een gebrom komen of luide bubbels of media die geluid maken of..... ik ben er eigenlijk wel klaar mee. xD
 
Ik heb ook de 200! Ik heb hem aan elastiek opgehangen en er een filtermat achter gedaan. Dan is het redelijk te doen.
Oh yes! Dank je voor deze suggestie!
Ik ga me er eens even in verdiepen hoe ik die dingen goed geluidsgeïsoleerd zou kunnen krijgen (de pomp zelf dan). Tegen het trillen wilde bij een vorig tetra pompje nog wel eens zo'n kurken onderzetter helpen, dat nam daarmee ook een stukje brom weg. Maar een akoestisch dempende oplossing zou toch mogelijk moeten zijn. Zit welhaast te denken aan een soort ombouwtje van iets als monitor(speaker)isolatiemateriaal. Ik ga eens knutselen. Als ik er iets op vind zal ik het posten. En als iemand iets weet, lees ik het graag!

Mijn Aqua Nova 100 luchtpompjes zijn echt prima. Ik heb echter ook een 2x 200 en dag ding heb ik meermaals uit het raam willen gooien.
Oh shoot. Dan toch de goede aankoop gedaan.
 
Maar wie toch graag wil weten wat echt een fijn stil luchtpompje is;
Amazon product ASIN B08CSP4HTZ
En die in combinatie met dit soort CO2-diffusor, die dus zeer fijne belletjes maakt, is ècht zalig stil. Deze opstelling heb ik echter nog niet geprobeerd in functie van een sponsfilter.

Een CO2 diffuser kan dus ook voor een luchtpompje gebruikt worden? Ik zat er ook aan te denken dat te doen maar wist niet of dat wel kon
 
Niet
Een CO2 diffuser kan dus ook voor een luchtpompje gebruikt worden? Ik zat er ook aan te denken dat te doen maar wist niet of dat wel kon
Let op, niet allemaal hoor. Sommige zijn te dicht. Maar die ik noemde werkt voor mij prima in combinatie met dat luchtpompje dat ik noemde.
 
Maar wie toch graag wil weten wat echt een fijn stil luchtpompje is;
Amazon product ASIN B08CSP4HTZ
En die in combinatie met dit soort CO2-diffusor, die dus zeer fijne belletjes maakt, is ècht zalig stil. Deze opstelling heb ik echter nog niet geprobeerd in functie van een sponsfilter.

Bedankt voor de tip, inderdaad wat een stille combinatie
 
  • Leuk
Waarderingen: Sol
Ik zweer bij de sera air luchtpompen voor de gewone toepassingen (geen kweekkamer toestanden)
Op amazon(.de) zeer goedkoop te kopen.
Ik heb er naar aanleiding van jouw bericht een paar bij gekocht en ze bevallen tot dusver beter dan die van Aqua Nova. Bedankt voor de tip!
 

Terug
Bovenaan