Stervende garnalen


danpaatje

Well-known member
Lid geworden
17 februari 2017
Berichten
70
Sinds kort zitten er in mijn 20 liter bakje garnaaltjes, maar er zijn er in een week tijd al een stuk of 4 gestorven.. ik weet me er geen raad meer mee. Heb het bedrijf al gemaild en die heeft me voor 2 garnalen het geld teruggegeven maar dat lost natuurlijk mijn probleem niet echt op.
Wat info over de bak:

dennerle20l, kamertemperatuur (nu 22,5 graden), waterwaardes: pH 7,5 No2 0, NO3 5, NH3 0
De garnaaltjes zijn de oranje van de vuurtjes.
Er zitten ook nog 2 vuurtjes in die terecht zijn gekomen in dit bakje tijdens het overhevelen van plantjes die het wel gewoon goed doen, ook tijdens het indraaien.
Ik ververs 1x per week ongeveer 20-30% het dezelfde temperatuur water.

ik heb wel een paar dagen geleden wormpjes gezien, maar dit leken op gewone opstartworpjes die ik wel eerder in aquaria heb gehad.
 
Vaak zie je wel wat uitval maar dat mogen er niet teveel worden.
 
Was er wat te zien aan de dode garnalen? Waren ze intact of hadden ze vervellingsproblemen? Bij plots dode garnalen zou ik in ieder geval even een paar iets grotere waterwissels doen. Het zijn vrij gevoelige beestjes, en als er iets in het water gekomen is wat er niet hoort (bijv. Resten (Af)wasmiddel aan je handen) kunnen er ook problemen ontstaan die je niet waar kan nemen door de testsets
 
Hé wat vervelend! En mijn ervaring is dat het rode vuurtje ook prima op kamertemperatuur kan (hij word alleen sloom onder de 20 graden) maar ik had ook blue dreams en die konden daar echt niet tegen en stierven. Nu kwam het bij mij door een kapotte verwarmingselement die wel regelmatig “aan ging” maar niks deed en waar ik pas achter kwam toen ik al een paar blauwe had verloren. Dus kijk ff of ze het beter doen met verwarming/minder schommelingen/ op een hogere temp. En wat geef je ze te eten? Succes!
 
Heb je planten in de bak die behandeld zijn met slakkengif? Ik laat plantjes altijd eerst 4-5 dagen weken in een emmer water en ververs dat dan weer dagelijks.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de plantjes 2 dagen laten weken. Ze kwamen van hetzelfde bedrijf als waar ik de garnalen vandaan heb dus ik had verwacht dat daar geen slakkengif etc. In zat. Bakje is 5 weken ingedraaid met een ingedraaid filter erbij. Ik zie net dat ik er nog maar 2 terugzie.. ik heb ze dus nog niet lang en omdat het een klein aantal was heb ik ze één keer een heel klein stukje courgette gegeven en een paar keer een klein stukje vlokvoer. Er ligt ook een catappablad in. Qua temperatuurschommelingen valt het wel mee: het wordt snachts altijd iets warmer omdat het bakje op een slaapkamer staat maar dat stijgt het naar een graad of 23. Overdag is het dus 22,5. Dit is dus misschien te laag? Ik heb juist geen verwarmingselement genomen omdat het maar een klein bakje is en ik dacht dat neocaridina garnalen goed op kamertemp. Konden
 
Was er wat te zien aan de dode garnalen? Waren ze intact of hadden ze vervellingsproblemen? Bij plots dode garnalen zou ik in ieder geval even een paar iets grotere waterwissels doen. Het zijn vrij gevoelige beestjes, en als er iets in het water gekomen is wat er niet hoort (bijv. Resten (Af)wasmiddel aan je handen) kunnen er ook problemen ontstaan die je niet waar kan nemen door de testsets

waren zo ver ik kon zien gewoon intact. Ik zag qua gedrag ook niks vreemds. Raar vind ik wel dat ik er dus een paar helemaal niet meer heb teruggezien. Nu is het bakje wel volbeplant maar Het is natuurlijk maar eenheel klein bakje dus echt verstoppen kunnen ze niet. ik heb dus maar 2 of 3 lijkjes eruit kunnen vissen terwijl ik er toch wel een stuk of 8 lijk te missen.

foto van het bakje:
6D51EE63-A1E7-4BCD-93DB-8C762C652929.jpeg
 
Het zijn meesters in verstoppen maar hoeveel heb je gekocht want 10% uitval zie je vaak wel.
 
Ik heb juist geen verwarmingselement genomen omdat het maar een klein bakje is en ik dacht dat neocaridina garnalen goed op kamertemp. Konden

Dat kunnen ze ook hoor en sommige leden hebben ze wel tijdens de winter op het balkon gehad en dan wisten die vaak zelfs nog te overleven.
 
Het zijn meesters in verstoppen maar hoeveel heb je gekocht want 10% uitval zie je vaak wel.
10 stuks maar. Heb er net 3 gezien maar het is dus zeker dat 3 overleden zijn omdat ik de lijkjes er uit heb gevist. Lijkt me wel vrij veel uitval om normaal te zijn
 
De logica dat garnalen en planten bij eenzelfde winkel wel safe zal zijn waar basseer je dat op? want de winkel haalt alles bij de groothandel/kwekers en plantenkwekers gebruiken altijd landbouwgif en de garnalen komen waarschijnlijk bij een hobbykweker vandaan, dus de kans dat je planten de oorzaak zijn is vrij groot
 
10 stuks maar. Heb er net 3 gezien maar het is dus zeker dat 3 overleden zijn omdat ik de lijkjes er uit heb gevist. Lijkt me wel vrij veel uitval om normaal te zijn

Waren dat echt dode of vervellingen?
 
Waren dat echt dode of vervellingen?
Echt dode, waren nog redelijk oranje van kleur.Heb ook vuurtjes in een andere bak dus ik weet dat het geen vervellingen waren.
 
De logica dat garnalen en planten bij eenzelfde winkel wel safe zal zijn waar basseer je dat op? want de winkel haalt alles bij de groothandel/kwekers en plantenkwekers gebruiken altijd landbouwgif en de garnalen komen waarschijnlijk bij een hobbykweker vandaan, dus de kans dat je planten de oorzaak zijn is vrij groot
Ja was dom om te denken inderdaad. Maar heb ze dus wel 2 dagen laten weken en het water ververst tussendoor, maar dit is dus misschien niet genoeg.
 

Terug
Bovenaan