Sterrenkruid inkorten


Tomg

Well-known member
Lid geworden
6 augustus 2018
Berichten
551
Leeftijd
23
Goedenavond,

Ik heb al een paar maandjes een hele mooi bos sterrenkruid in mijn Juwel staan. Dit is altijd al een mooie grote volle bos geweest en moet ik minstens 1x per week flink terugsnoeien.
Door dit constant terugsnoeien wordt de onderkant logischerwijs kaal met rotte bladeren.
Nu leek het me handig om de gehele bos uit de bak te halen en alleen de toppen terug te plaatsen. Maar ik ben een beetje bang dat ik enorm veel (schadelijke) stoffen uit de bodem haal doordat deze volledig omgewoeld wordt door het wortelstelsel.

Is dit een probleem of moet het filter dit wel op kunnen vangen?
Hoe doen jullie dit?
 
Als je die rustig uit de bodem trekt valt dat mee want ik doe dat ook wekelijks met de snelgroeiers. Zelf gooi ik de onderste delen weg en zet dan de toppen weer terug.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
Filter uit. Deel water eruit halen. Plant met beleid eruit halen. Alles even laten bezinken. Water eruit en daarbij eventuele rommel wat op de bodem ligt afhevelen. Plantjes terugpoten. Water erbij. Filter aan en klaar :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
Ik trek ze rustig uit de bodem, kort ze in en plaats ze terug. Als je dat wekelijks of tweewekelijks doet zal er weinig vuil in de bodem zitten. Althans niet hier.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
Oke bedankt! Filter uitzetten is wel een handige tip.
Aangezien ik geen aquasoil in die bak heb deed ik er voedingscapsules bij. Maar heb niet het idee gekregen dat deze nodig zijn bij deze plant, dus dan kan ik de bos er ook wel wekelijks uithalen:thumbs:
 
Ja nou ik heb het ook in een nano s waar ik alleen wat vloeibare plantenvoeding geef en het groeit als een gek. Ondanks dat er maar een kleine led boven zit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
Bij mij gaf dit spul luchtwortels als een gek. En het nam de hele bak over.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
Bij mij gaf dit spul luchtwortels als een gek. En het nam de hele bak over.
Die luchtwortels vind ik juist mooi natuurlijk staan bij deze plant. Hij neemt snel veel ruimte in, daarom heb ik er ook voor gekozen.
 
Die luchtwortels vind ik juist mooi natuurlijk staan bij deze plant. Hij neemt snel veel ruimte in, daarom heb ik er ook voor gekozen.
Probleem bij mij was dat die luchtwortels langzamerhand de bodem bereikten. Toen ik de bos eens ging inperken, trok ik dus ongeveer een kwart van mijn aquasoil mee de lucht in. ;)
NOOIT meer.
 
Probleem bij mij was dat die luchtwortels langzamerhand de bodem bereikten. Toen ik de bos eens ging inperken, trok ik dus ongeveer een kwart van mijn aquasoil mee de lucht in. ;)
NOOIT meer.
Ja dat is waar ik voor morgen ook een beetje bang voor ben. Maar ik zal de tips van hierboven opvolgen en dan zie ik het wel.
 
Het is een leuk plantje maar wel bewerkelijk, met name de onderste blaadjes van het steeltje verwijderen alvorens deze terug te planten is een klusje op zich, (met 30 of meer stekjes)

Ik heb de stengels ook wel eens met blad en al in de bodem gedrukt, en geen nadelige gevolgen gemerkt, die blaadjes vergaan vanzelf op den duur.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg

Terug
Bovenaan