Stenen wel of niet?


Coosje35

New member
Lid geworden
10 oktober 2022
Berichten
2
Leeftijd
36
Goedeavond,

Ik heb even een vraagje, want ik lees overal wat anders. Zijn deze stenen te gebruiken in het aquarium? Want ik lees overal verschillende verhalen en snap er nu niks meer van
 

Bijlagen

  • Screenshot_20230216_184720_Gallery.jpg
    Screenshot_20230216_184720_Gallery.jpg
    727.8 KB · Weergaven: 57
Ja. Die zijn bij pH-waarden van 7 of hoger vrijwel altijd prima. Let op: Dan is het wel wijs geen CO2 te injecteren.
 
Zoals ESP al zegt bij een ph van boven de 7 geen probleem en bij zuurder water kunnen ze kalk afgeven en of dat in stenen zit is te testen door er wat natuurazijn over te gieten en om dan te kijken of ze bruisen.
 
Zoals ESP al zegt bij een ph van boven de 7 geen probleem en bij zuurder water kunnen ze kalk afgeven en of dat in stenen zit is te testen door er wat natuurazijn over te gieten en om dan te kijken of ze bruisen.
Bij natuurazijn zal je het niet zomaar zien bruisen. Zo nu en dan een belletje misschien. Om zo'n bruistest af tr nemen moet je eigenlijk al naar zoutzuur gaan grijpen.

In principe kan je er gewoon van uitgaan dat alles wat je in de speciaalzaak koopt gewoon geschikt is voor gebruik in aquaria. Een steen die oplost verkopen ze niet
 
Ja dat las ik laatst ook al en ik heb daar geen ervaring mee maar je leest het wel vaak. Zoutzuur hebben we vaak niet in huis en ik zou het ook niet in huis willen hebben.
Volgens mij is schoonmaakazijn dan weer zuurder maar of dat in het bruisen veel verschil zal maken dat weet ik niet.
 
Ja. Die zijn bij pH-waarden van 7 of hoger vrijwel altijd prima. Let op: Dan is het wel wijs geen CO2 te injecteren.
Zoals ESP al zegt bij een ph van boven de 7 geen probleem en bij zuurder water kunnen ze kalk afgeven en of dat in stenen zit is te testen door er wat natuurazijn over te gieten en om dan te kijken of ze bruisen.
Maar het is dan wel handig om er even bij te vermelden dat het overgrote deel van de door ons gebruikte planten in onze bakken het liefst wat zachte/zuurder water hebben. En dat is beneden de pH 7.
 
Hier roept men ook dat de azijntest betrouwbaar is:

Maar goed een sterker zuur is beter natuurlijk.
Als je tijd genoeg hebt om af te wachten tot het azijn daadwerkelijk genoeg gereageerd heeft om een bubbel te vormen en dan ook nog kan uitsluiten dat het niet om zuurstof maar om hydrogeen gaat :x 1 ding is zeker. Als je steen door azijn gaan bruizen weet je dat je de verkeerde steen hebt 😂
 
Hier roept men ook dat de azijntest betrouwbaar is:

Maar goed een sterker zuur is beter natuurlijk.
Het "andere" forum.... tsja. Valt er veel waarde aan te hechten wanneer je zo'n denkbeeld herhaaldelijk ziet terugkomen op verschillende plekken? Als je een willekeurig aquariumfeit opzoekt met Google, zie je dat 9 v/d 10 websites slechts dingen van elkaar overneemt. En zo ook hobbyisten onderling, uiteindelijk. Het een weerspiegelt de kennis van het ander. Pietje baseert zich op Jantje die van Klaasje ooit begreep dat Paultje van Nicolientje hoorde hoe Bep volgens Kareltje naar het idee van Kees... eh.......

Ik keek laatst nog even rond op dat forum, hopende een frisse stroom aan wijsheid aan te treffen. Maar ik zat me binnen een paar minuten alweer zo te ergeren aan de gepapegaaide feiten dat ik hem weer ben gesmeerd. There is no hope. Het aquaforum an sich heeft al genoeg hoofdpijn te bieden. :p

Maar het is dan wel handig om er even bij te vermelden dat het overgrote deel van de door ons gebruikte planten in onze bakken het liefst wat zachte/zuurder water hebben. En dat is beneden de pH 7.
Vormt een pH van max 7,9 (dat is waar een grote hoeveelheid CaCO3 je op brengt) en wat hardheid dan echt zo'n probleem voor planten? Ik dacht dat de meest gangbare soorten wel een brede marge accepteren. Een pH van onder de 7, daar moet je in de meeste gevallen CO2 voor doseren lijkt me, gezien de pH van gemiddeld kraanwater. Dat vind ik al minder "realistisch" als setup dan een bak zonder CO2 en met een paar stenen, als je begrijpt wat ik bedoel. :)
 
Het "andere" forum.... tsja. Valt er veel waarde aan te hechten wanneer je zo'n denkbeeld herhaaldelijk ziet terugkomen op verschillende plekken? Als je een willekeurig aquariumfeit opzoekt met Google, zie je dat 9 v/d 10 websites slechts dingen van elkaar overneemt. En zo ook hobbyisten onderling, uiteindelijk. Het een weerspiegelt de kennis van het ander. Pietje baseert zich op Jantje die van Klaasje ooit begreep dat Paultje van Nicolientje hoorde hoe Bep volgens Kareltje naar het idee van Kees... eh.......

Ik keek laatst nog even rond op dat forum, hopende een frisse stroom aan wijsheid aan te treffen. Maar ik zat me binnen een paar minuten alweer zo te ergeren aan de gepapegaaide feiten dat ik hem weer ben gesmeerd. There is no hope. Het aquaforum an sich heeft al genoeg hoofdpijn te bieden. :p


Vormt een pH van max 7,9 (dat is waar een grote hoeveelheid CaCO3 je op brengt) en wat hardheid dan echt zo'n probleem voor planten? Ik dacht dat de meest gangbare soorten wel een brede marge accepteren. Een pH van onder de 7, daar moet je in de meeste gevallen CO2 voor doseren lijkt me, gezien de pH van gemiddeld kraanwater. Dat vind ik al minder "realistisch" als setup dan een bak zonder CO2 en met een paar stenen, als je begrijpt wat ik bedoel. :)
Met hout, turf, en catappa kom je al een heel eind met het verlagen van pH.
 
Met hout, turf, en catappa kom je al een heel eind met het verlagen van pH.
Er zijn meer wegen naar Rome, dat klopt. In de praktijk heb je ook te maken met stoffen die zich binden aan eventueel blootgesteld calciumcarbonaat, zoals fosfaat. Zelfs als het water aan de zure kant is, lost er daardoor uiteindelijk niet zoveel op.
 
Het aquaforum an sich heeft al genoeg hoofdpijn te bieden. [BGCOLOR=rgb(53, 57, 65)]:p[/BGCOLOR]
Sorry 😂😂 is nodig voor balans he.. anders ga je het de rest van het leven nog waardeloos vinden dat moeten we ook niet hebben 😂 kan je altijd nog zeggen dr is niets zo erg als aquaforum dus dit overleef ik ook nog wel! 😁💪😆 (Grappie natuurlijk)
 
Het "andere" forum.... tsja. Valt er veel waarde aan te hechten wanneer je zo'n denkbeeld herhaaldelijk ziet terugkomen op verschillende plekken? Als je een willekeurig aquariumfeit opzoekt met Google, zie je dat 9 v/d 10 websites slechts dingen van elkaar overneemt. En zo ook hobbyisten onderling, uiteindelijk. Het een weerspiegelt de kennis van het ander. Pietje baseert zich op Jantje die van Klaasje ooit begreep dat Paultje van Nicolientje hoorde hoe Bep volgens Kareltje naar het idee van Kees... eh.......

Ik keek laatst nog even rond op dat forum, hopende een frisse stroom aan wijsheid aan te treffen. Maar ik zat me binnen een paar minuten alweer zo te ergeren aan de gepapegaaide feiten dat ik hem weer ben gesmeerd. There is no hope. Het aquaforum an sich heeft al genoeg hoofdpijn te bieden. :p


Vormt een pH van max 7,9 (dat is waar een grote hoeveelheid CaCO3 je op brengt) en wat hardheid dan echt zo'n probleem voor planten? Ik dacht dat de meest gangbare soorten wel een brede marge accepteren. Een pH van onder de 7, daar moet je in de meeste gevallen CO2 voor doseren lijkt me, gezien de pH van gemiddeld kraanwater. Dat vind ik al minder "realistisch" als setup dan een bak zonder CO2 en met een paar stenen, als je begrijpt wat ik bedoel. :)
Een pH van 7 wordt als neutraal beschouwd. Daarboven wordt het water gezien als harder en meer alkalisch. Daaronder wordt het water als zachter en zuurder aangemerkt. Planten die groeien in harder meer alkalisch water zijn bijvoorbeeld de Vallisneria soorten. Met uitzondering trouwens van de Vallisneria caulencens die ook goed gedijt in middelhard tot zachter water. Maar deze laatste soort vinden we zelden in onze bakken. In de natuur waar onze gebruikte planten in oorsprong vandaan komen zijn er maar een paar gebieden waar je een waterhardheid vind van een gemiddelde van zo rond een pH van 7,5. In verreweg de meeste streken kent het water een gemiddelde hardheid met een pH gehalte van 5,5 tot 6. En dat is al lager dan het level die wij zo ongeveer in onze bakken voeren. Uiteraard kennen planten een bepaalde bandbreedte maar deze gegevens maken misschien wel duidelijk waar mijn eerdere opmerking vandaan komt namelijk dat het merendeel van onze planten een voorliefde hebben voor water beneden een pH van 7.
 

Terug
Bovenaan