Stenen voor Aulonocara


C

Coulibaly

Guest
Wat voor soort stenen zouden jullie aanraden bij Aulonocara?

Liefst iets dat sterk lijkt op wat ze tegen komen in hun natuurlijk biotoop.

En het moet uiteraard en vanzelfsprekend ook veilig zijn.
 
Gewoon Ardenner breuksteen, bij ieder tuincentrum te koop

Komt natuurlijk niet uit het Malawimeer, maar om zoiets te gaan importeren kost natuurlijk een vermogen.
 
AquaVISie zei:
Gewoon Ardenner breuksteen, bij ieder tuincentrum te koop

Komt natuurlijk niet uit het Malawimeer, maar om zoiets te gaan importeren kost natuurlijk een vermogen.

Ze zouden dat bij de douane dan ook verdacht vinden en die peperdure stenen in gruizelen laten kloppen. :)

Kunnen daar ook nog andere stenen bij of lijkt het je beter om het bij ��n soort te houden?
 
AquaVISie zei:
Gewoon Ardenner breuksteen, bij ieder tuincentrum te koop

Komt natuurlijk niet uit het Malawimeer, maar om zoiets te gaan importeren kost natuurlijk een vermogen.

Manden vol ,bij de tuincentra.
Voor elk wat wils, liefst niet scherp, bij schrik beschadiging.
Malawi cichliden, alles wat je moet weten! - Aquariumfans



www.aquariumfans.nl � Aquariumvissen








Beoordeling: 4,6 - ‎16 stemmenHet bijzondere aan malawi cichliden is dat ze nergens anders ter wereld voorkomen, ... Het is een territoriale vis en stenen helpt ze hun territorium af te bakeren.
 
Coulibaly zei:
AquaVISie zei:
Gewoon Ardenner breuksteen, bij ieder tuincentrum te koop

Komt natuurlijk niet uit het Malawimeer, maar om zoiets te gaan importeren kost natuurlijk een vermogen.



Kunnen daar ook nog andere stenen bij of lijkt het je beter om het bij ��n soort te houden?

Ik zou het bij een soort houden, is mij ook altijd goed bevallen
 
AquaVISie zei:
Ik zou het bij een soort houden, is mij ook altijd goed bevallen

Ik begrijp dat dit soort vissen een soort overloop biotoop moeten hebben.

Weet je toevallig een site met veel foto's van goede en natuurgetrouwe inspirerende aquaria?

Kan wel iets vinden, maar het ziet er zo fake uit wat ik kan vinden. lol
 
AquaVISie zei:
Gewoon Ardenner breuksteen, bij ieder tuincentrum te koop

Komt natuurlijk niet uit het Malawimeer, maar om zoiets te gaan importeren kost natuurlijk een vermogen.

Ik heb ondertussen wat filmpjes bekeken van het echte Malawi Lake biotoop en het was opvallend dat er nogal veel rood/rozige stenen te zien waren.

Groeniggrijs zag je ook.

In geen enkele zag ik de wat donkere Ardenner. Dat wil niks zeggen natuurlijk. Dat meer is zo groot, het zou verwonderlijk zijn dat het volledig was bezaaid met dezelfde homogene stenen en kleurtinten.

Zouden sommige rode marmersoorten er bv. ook niet voor kunnen dienen?
 
Dat is geheel juist.

Degenen die een account hebben bij cichlidae.com kunnen aldaar constateren dat ardenner breuksteen niet lijkt op wat de dieren in het echie tegenkomen, in vrijweleigenlijk alle (*) gevallen, en kunnen bij het gemiddelde tuincentrum stenen vinden die v��l meer lijken. Dan gaat het om lijken qua vorm & structuur en kleur & tekening.
(*) ik moet de eerste foto waar ardenner breuksteen w�l lijkt op de stenen uit het meer nog tegenkomen.

Idealiter vind je natuurlijk beelden van de specifieke Aulonacara soort die je op het oog hebt.
 
Ivo,

Is natuurlijk geen verwijt naar de mensen die het wel doen. Zeker in grote bakken heb je veel steen nodig en dan kost het allemaal wel wat.

En je mag die Ardenner ook mooi vinden.

Zelf wil ik er wat eigenwijs in zijn en trachten the real thing te benaderen. Maar goed, mss moet ik ook ervan terugkomen om het betaalbaar te houden.

Ik ben er nog niet uit welke Aulonacara we zullen nemen. Diverse in ieder geval, mevrouw Coulibaly wil kleur en dan zal er kleur zijn.

Ik ga wel trachten van soorten te nemen die in het wild ook naast elkaar leven.

Het zijn in ieder geval wondermooi beesten. Ik heb ze recent 'ontdekt' en ben onmiddellijk fan geworden :)
 
Coulibaly zei:
AquaVISie zei:
Gewoon Ardenner breuksteen, bij ieder tuincentrum te koop

Komt natuurlijk niet uit het Malawimeer, maar om zoiets te gaan importeren kost natuurlijk een vermogen.

Ik heb ondertussen wat filmpjes bekeken van het echte Malawi Lake biotoop en het was opvallend dat er nogal veel rood/rozige stenen te zien waren.

Groeniggrijs zag je ook.

In geen enkele zag ik de wat donkere Ardenner. Dat wil niks zeggen natuurlijk. Dat meer is zo groot, het zou verwonderlijk zijn dat het volledig was bezaaid met dezelfde homogene stenen en kleurtinten.

Zouden sommige rode marmersoorten er bv. ook niet voor kunnen dienen?

Je bent toch in lommel bij vosvijvers geweest?
daar hadden ze toch een roze soort stenen? dezelfde als ardenner, maar dan in het roze.

Kan je ze niet vinden dan kan je nog altijd de wand en stenen zelf maken, kan je de kleur perfect nabootsen ;)
 
luc zei:
Je bent toch in lommel bij vosvijvers geweest?
daar hadden ze toch een roze soort stenen? dezelfde als ardenner, maar dan in het roze.

Kan je ze niet vinden dan kan je nog altijd de wand en stenen zelf maken, kan je de kleur perfect nabootsen ;)

Ik kan me dat niet meer herinneren, maar ik rekende er wel op dat hij die zou hebben :)
 
Waar ik mijn visjes opgehaald heb, die kerel heeft ook showbakken staan en in ��n van die bakken staan maanstenen zoals bij mij, maar volledig met beetje roestkleur algen, geeft ook wel roze-achtig effect....
 
luc zei:
Je bent toch in lommel bij vosvijvers geweest?
daar hadden ze toch een roze soort stenen? dezelfde als ardenner, maar dan in het roze.

Kan je ze niet vinden dan kan je nog altijd de wand en stenen zelf maken, kan je de kleur perfect nabootsen ;)

Heb ondertussen al eens naar de Vosvijvers gebeld en hij heeft idd. roze/rode ardenner.

En dan nog goedkoop ook. :)
 
AnjaSharpei zei:
Waar ik mijn visjes opgehaald heb, die kerel heeft ook showbakken staan en in ��n van die bakken staan maanstenen zoals bij mij, maar volledig met beetje roestkleur algen, geeft ook wel roze-achtig effect....

Mja, maansteen, je moet er voor zijn eh. Ik ben er niet zo'n fan van. Is puur een kwestie van smaak hoor.

Kan me wel inbeelden dat het met die roestkleurige algen w�l mooi kan eruit zien.
 
Voorbeeld aquaria vind je wel op malawifreaks of hetncf.nl
Wat je in de biotopen ziet zijn veelal afgeronde rotsen door het vele water ;) ik zou daarom eerder kijken nar bijv rolkeien/maaskeien... Heb bakken met die stenen gezien en dat beviel mij kwa uiterlijk vele malen beter ;) Maar ieder zijn ding natuurlijk :)
 
In een groothandel in Aartselaar hadden ze grote afgeronde rotsen in de juiste 'malawi' kleur.

Jammer genoeg rekenden ze wel flink door.

Maar ik denk dat de Vosvijvers ook heeft liggen wat ik zoek.
 
Het nadeel van afgeronde stenen is dat ze ontzettend rot stapelen - ze rollen snel weg. Dat is dan weer een voordeel van breuksteen, dat blijft gewoon liggen.

Wat dacht je van grauwacke stenen? Die zijn niet zo donkergrijs, en wat minder "puntig".
 

Terug
Bovenaan