Stenen inrichten voor Malawi's


ONiel

Well-known member
Lid geworden
22 september 2020
Berichten
206
Leeftijd
25
Hallo

Ik ben nu mijn bak aan het klaarmaken om daarna te volgende vissen te houden: 3m/6v Chindongo Saulosi + 1m/2v labidochromis caeruleus nkhata bay white in mijn Aquatlantis Splendid 100.
Omdat de inrichting van de stenen belangrijk zijn voor Malawi's wil ik hier eerst even mijn gedachtegang delen zodat het zeker ok is.

Bodembescherming
Er gaan veel stenen in de bak liggen, en Malawi's kunnen wel eens graven onder stenen. Daarom lijkt het me nodig de glazen bodem van mijn bak te beschermen met een soort van mat.
Vele mensen raadde een soort van Tempex of isolatie-mat aan maar deze zijn vaak 2cm en dat vindt ik wat te dik. Daarom leek mij zo een mat wat geschikter:

Ik ben van plan er zo eentje onder mijn aquarium te leggen (tegen de trillingen), en eentje vanbinnen op de bodem om het glas te beschermen tegen de scherpe punten van de stenen. Goed idee?

Bodem
Ik heb geen foto van de bodem die ik ga gebruiken. Maar dit is gewoon een prima zwarte bodem met een korrelgrootte klein genoeg zodat het nog door de kieuwen van de Malawi's past.

Type stenen
De stenen mogen niet te scherp zijn zodat de Malawi's zich eraan kunnen snijden. Maar het mag wel wat rotsig zijn voor mij.
Liever heb ik een combinatie van grote rotsen en middelmatig-grootte stenen.

Eerst wou ik enkel echte stenen kopen i.p.v kunststof-stenen omdat dit voor mij authentieker leek. Maar ik ga voor de grotere stenen toch gaan voor kunststof stenen omdat het anders gewoon
te veel gewicht wordt. Ik hoop wel dat kunststofstenen niet beginnen drijven?

Een combinatie van leisteen en breuksteen lijkt me leuk.
En enkele van deze als kunststofstenen:

Leisteen:

Breukstenen kies ik gewoon uit in de winkel.

Stenen ordenen
De grote kunststof-rotsen ga ik niet pal in het midden zetten. Maar ook niet helemaal aan de zijkanten. Ik ga ze een beetje zo inrichten dat ze het aquarium een beetje indelen in zones zodat de Malawi's een beetje hun eigen territorium kunnen hebben.

Is dit een goeie inrichting op vlak van stenen voor mijn toekomstige Malawi's?

Bedankt.
 
De mat uit jou post is bedoeld voor onder het aquarium . Ik had met malawi`s een piepschuimplaat ingepakt in rubber vijverfolie. In mijn aquarium had ik ook tegen de zijruiten en achterruit een wand geplakt. Hierdoor kan je de stenen veilig stapelen. Kijk voor stenen die je veilig kan stapelen
 
Ik heb een roze XPS isolatieplaat gekocht. Deze lijkt ook waterafstotend.
 
Is het een slim idee dat wanneer ik de stenen stapel deze aan elkaar vast te lijmen? Of is dit onnodig? Misschien kunnen de Malawi's het niet omstoten, maar wat met onderhoud/waterwissels?
 
Lijmen is absoluut niet aan te raden want zoiets massiefs krijg je nooit meer eruit, beter zorg je dat z estabiel op de bodemplaat zelf liggen en dus niet op het zand (veel gemaakte fout) als ze dan gaan graven in het zand gebeurd er niks.
 

Terug
Bovenaan