Stenen heaterombouw lijmen


Barwaz

Well-known member
Lid geworden
25 december 2020
Berichten
1,198
Beste allen,

Ik ben aan het overwegen om een soort ombouw voor mijn heater te maken (Schego, 25cm, titanium). Heb nog nooit iets voor in een aquarium gebouwd, en kan daarom wat advies erg goed gebruiken.
Het leek me voor mijn vissen misschien wel een aardig idee om er een soort mini-spa voor ze van te maken, door er een soort (lei)stenen plateau boven/omheen te plaatsen, waardoor de steen ook wat warm wordt en ze er op kunnen chillen, in plaats van op de heater zelf. Soort radiatorombouw dus, maar dan aquatisch en voor een catfish in plaats van een cat ;).

Nu was ik benieuwd welke soort lijm je het beste kan gebruiken voor het lijmen van (lei)steen in het aquarium.
En is leisteen hier een goede keus, of kan ik hier beter een ander soort steen/constructie voor bedenken? Bijvoorbeeld zoiets als een schijf/schijven agaat?

Omdat die heater natuurlijk warm wordt zal de lijm dat waarschijnlijk ook doen. Denken jullie dat dit een probleem oplevert, wat betreft stoffen die uit de lijm vrij kunnen komen, of zal de warmte invloed hebben op de binding van de lijm?
Of kan ik het beter over een compleet andere boeg gooien?

Lees jullie feedback graag! Vast veel dank!
 
Ben je niet bang dat je heater dan zijn warmte niet kwijt kan en daardoor oververhit raakt? want steen isoleert enorm goed en een radiatorombouw heeft altijd kieren en gaten waarde warmte door weg kan
 
Ben je niet bang dat je heater dan zijn warmte niet kwijt kan en daardoor oververhit raakt? want steen isoleert enorm goed en een radiatorombouw heeft altijd kieren en gaten waarde warmte door weg kan
Ja en nee. Het is inderdaad iets waar ik nog op aan het puzzelen ben hoe ik dat het beste kan doen.

Ik ben van plan om de filter inlet er naast te plaatsen. Met de zijkanten 'open'. Zodat de warmte het filter in wordt getrokken en vervolgens via de spraybar de rest van de bak in wordt verspreid. Hoop dat het op die manier wel goed komt met de warmte distributie.

Waarom ik er iets boven/voor wil plaatsen, is omdat ik een paar vissen (c. oblongus) heb die erg graag op elk vindbaar horizontaal oppervlak gaan liggen. Dus door er iets boven/om te plaatsen hoop ik te voorkomen dat ze denken, ha, even lekker op die heater liggen, en als dat ding ineens aan slaat ze een optater krijgen.

Steen leek me daarin veiliger dan hout, maar misschien is dit ook enorme onzin dat ik dat denk ;).
 
Steen is juist slechter dan hout steen isoleert veel beter
Hier heb je wel een goed punt.

Steen leek me daarin veiliger dan hout, maar misschien is dit ook enorme onzin dat ik dat denk ;).
Levert hout + hitte + water een probleem op voor mijn bak? Wat gebeurt er als er 300W tegen mijn driftwood zit te schroeien?
 
Liever gebruik ik hout om een ombouw te maken. Ik heb er meer van, en het lijkt me veel makkelijker te verwerken. Het enige waarom ik overweeg om steen te gebruiken komt vanuit de aanname dat de hitte in aanraking met het hout misschien een probleem zal opleveren. Maar misschien is dat echt een landrotmanier van denken ;).
 
Neeā€¦
Steen isoleert voor geen reet, als steen zo goed zou isoleren waarom zetten we dan glas/steenwol tegen onze stenen muren?
In verhouding met hout isoleert steen enorm goed, en isoleren van woningen is niet vergelijken met een heaterombouw van leisteen
 
In verhouding met hout isoleert steen enorm goed, en isoleren van woningen is niet vergelijken met een heaterombouw van leisteen
Wellicht verwar je het geleiden van warmte met isoleren. Onderwater zal steen wel een deel warmte van de heater afgeven, terwijlk hout dat minder doet.
Steen isoleert dus minder dan hout
 
Maar @Barwaz, je heater tezamen met de filter inlaat in een ombouw plaatsen om zo beide te verbergen is Opzich wel een goed idee.
Materiaal maakt niet zoveel uit, zolang je er maar voor zorgt dat er geen levende have de ombouw in kan.
Dat krijg je er bijna niet meer uit..

Opbouwen met (aquarium) silicone en gaten/inlaten dichten met horregaas oid en gaan met die banaan
 
Maar @Barwaz, je heater tezamen met de filter inlaat in een ombouw plaatsen om zo beide te verbergen is Opzich wel een goed idee.
Dank! Ben inderdaad nog even aan het puzzelen op dit plan šŸ˜….
Verbergen is niet eens de primaire reden, ik wil vooral voorkomen dat m'n vis wordt gegrild.

Ik maak me met name zorgen om m'n L-nummer en extra zorgen om m'n oblongussen, omdat die graag op dit soort dingen gaan liggen.
Misschien komen we nu dan bij de vraag die ik eerst had moeten stellen ;). Hoe snel warmt zo'n heater op? En is het eigenlijk wel nodig om ze te beschermen?

Wat is jullie ervaring hiermee?

Opbouwen met (aquarium) silicone en gaten/inlaten dichten met horregaas oid en gaan met die banaan
Dus de siliconen (bedoel je kit?) om de stenen aan elkaar te bevestigen? Heb je iets wat je me specifiek aan raadt om mee te gaan bouwen?
Kan ik wat het horregaas betreft ook dat dikkere glasvezelspul gebruiken (dat grijze wat vaak in hordeuren zit)?

Er loopt inmiddels een apart topic over de hout-heater-combinatie en de (langdurige) effecten van hout tegen je heater aan, omdat ik inmiddels ook wel benieuwd ben naar de ervaringen hiermee.

Wil jullie allen heel erg bedanken voor jullie reacties!
 
Als een stenen ombouw voor een heater zo'n goed idee was geweest had het al lang bestaan, ik denk echt dat het vragen om moeilijkheden is omdat de warmte niet weg kan
 
ik heb verwarming kabel onder aantal van me bakken dat werkt echt goed en gaat ook nooit kapot
 
Van Superfish zijn covers te koop, bijvoorbeeld deze:

Dit is keramiek, staat er.
 
Als een stenen ombouw voor een heater zo'n goed idee was geweest had het al lang bestaan, ik denk echt dat het vragen om moeilijkheden is omdat de warmte niet weg kan
Je moet ook niet een gat in een steen boren om je heater in te stoppen nee.

Dank! Ben inderdaad nog even aan het puzzelen op dit plan šŸ˜….
Verbergen is niet eens de primaire reden, ik wil vooral voorkomen dat m'n vis wordt gegrild.

Ik maak me met name zorgen om m'n L-nummer en extra zorgen om m'n oblongussen, omdat die graag op dit soort dingen gaan liggen.
Misschien komen we nu dan bij de vraag die ik eerst had moeten stellen ;). Hoe snel warmt zo'n heater op? En is het eigenlijk wel nodig om ze te beschermen?

Wat is jullie ervaring hiermee?


Dus de siliconen (bedoel je kit?) om de stenen aan elkaar te bevestigen? Heb je iets wat je me specifiek aan raadt om mee te gaan bouwen?
Kan ik wat het horregaas betreft ook dat dikkere glasvezelspul gebruiken (dat grijze wat vaak in hordeuren zit)?

Er loopt inmiddels een apart topic over de hout-heater-combinatie en de (langdurige) effecten van hout tegen je heater aan, omdat ik inmiddels ook wel benieuwd ben naar de ervaringen hiermee.

Wil jullie allen heel erg bedanken voor jullie reacties!
Idd silicone kit.
Qua hitte ga ik niks zinnigs op zeggen, ik heb mijn 500w AM staaf wel eens beet gepakt terwijl die aan stond zonder mā€™n hand te branden.

In principe zijn ze (vaak) beveiligd tegen oververhitting ook zonder controller.
Maar met jouw plan om het naast de filterinlaat te doen zou ik me daar niet druk om maken.

Qua horregaas heb ik geen idee wat er op de markt is, ik heb ooit een keer een rolletje gekocht om wat gaten te dichten maar dat was gewoon de goedkoopste die ik kon vinden
 
Zit nu te denken. Stel dat ik een vaas neem die mooi om de heater heen past (beetje dik glas), en daar de heater in schuif. Bevestig ik met de zuignappen aan de binnenwand van de vaas. Hangt de heater daar in gecontained. Die leg ik op z'n kant in mijn aquarium. Bij de opening de inlet naar de JBL 1502, opening dichtgemaakt met gaas. Kan ik daarvoor naar m'n eigen smaak stukken hout of steen tegen die vaas aan zetten. Glas geeft warmte af. Denk aan een hete theemok. Maar er zit wel nog ruimte tussen heater en glas. Zou zoiets werken?

Idd silicone kit.
Top! Dank je wel.
Weet je toevallig wat siliconenkit doet wanneer het langere tijd in nabijheid is van een hittebron? Kan het dat hebben?
 
Zit nu te denken. Stel dat ik een vaas neem die mooi om de heater heen past (beetje dik glas), en daar de heater in schuif. Bevestig ik met de zuignappen aan de binnenwand van de vaas. Hangt de heater daar in gecontained. Die leg ik op z'n kant in mijn aquarium. Bij de opening de inlet naar de JBL 1502, opening dichtgemaakt met gaas. Kan ik daarvoor naar m'n eigen smaak stukken hout of steen tegen die vaas aan zetten. Glas geeft warmte af. Denk aan een hete theemok. Maar er zit wel nog ruimte tussen heater en glas. Zou zoiets werken?


Top! Dank je wel.
Weet je toevallig wat siliconenkit doet wanneer het langere tijd in nabijheid is van een hittebron? Kan het dat hebben?
zou zoiets niet doen, dan had je net zo goed een glazen heater kunnen nemen..
Buiten dat isoleert glas dan wel weer aardig..

Wat betreft de silicone kan het vaak 60 graden hebben, zou me er dus niet heel druk om maken
 
Heb hier flagstone zeer stevig aan elkaar zitten met ottoseal s28 (die heb je in transparant en zwart).
 

Terug
Bovenaan