Stelling van 9-1-2023: Zijn de oude regeltjes voorbij?


jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Berichten
120,405
Leeftijd
58
Locatie
Groningen
Deze stelling is tot stand gekomen met medewerking van MarcelK en waarvoor onze dank.

DE REGELTJES VOORBIJ

Een aantal jaren geleden kon je op het aquaforum geen topic openen zonder een verwijzing naar een regeltje over de huisvesting van vissen te lezen. Enkele overbekende voorbeelden in willekeurige volgorde zijn:
  • 1 cm vis per liter netto inhoud
  • maximale rompt van een vis is 1/10 van de lengte van het aquarium
  • een goudvis heeft 50 liter per vis nodig
  • maanvissen hebben een netto waterhoogte van 50 cm nodig

TheBlueNoiseDepartmentRuudLanfermeijerRemkovanDokkum1.png


Hoewel iedereen zich wel een voorstelling kan maken dat bovenstaande manier van huisvesting niet echt ideaal te noemen is, lijkt het tegenwoordig wel mogelijk om wat meer of wat grotere vissen te plaatsen in je bak. Zo las ik laatst in een topic waar werd aangegeven dat een Ancistrus wel in een 60 cm bak past.

Hebben wij tegenwoordig andere inzichten gekregen of is de wens de vader van de gedachte van het adviserende lid?
Of is het nog heel anders en vinden wij het maatschappelijk niet meer aanvaardbaar om mensen van (opbouwende) kritiek te voorzien.

Daarom deze keer de volgende stelling:

Regels als 1 cm vis per liter water zijn achterhaald en daarom kan je deze gerust naast je neerleggen

Voor nu zijn jullie aan zet. Zoals altijd heb respect voor elkaar.
 
Die hele "regel" 1cm vis per liter is al nergens op gebasseerd en heeft geen enkele wetenschappelijke ondersteuning, is ooit door een hotemetoot in het leven geroepen en zoals dat dan gaat op de socials is iedereen dat gaan napapegaaien zonder er ook maar zelf enig redelijk verstand tegenaan te gooien.
Dus de regels zijn niet afgeschaft maar hebben nooit bestaan.
Als je vissen wil huisvesten is filtering en onderhoud vele malen belangrijker dan formaat aquarium, hoe hoger de bezetting van je bak hoemeer je aan onderhoud zal moeten plegen en hoe groter filter je nodig zal hebben.
En redelijk verstand is ook veel belangrijker, als jij je een beetje inleeft in de vis kan je zelf ook wel verzinnen dat visjes in een 30-liter aquarium een nogo is en dat ze niet veel kunnen doen dan wat rondhangen. Maar nee zelfs dat redelijk verstand is weg en vaart men blind op wat de winkel zegt "want die zullen het wel weten" Noem het luiheid, noem het kuddegedrag, noem het zelfs domheid want andere namen zijn er niet voor, niemand leest zich in heeft totaal geen benul hoe dieren in het wild leven (goed voorbeeld is dat topic over verstoppende visjes door een puist licht boven een kaal oppervlak) en plempen hun bak vol "want de winkelier zegt dat het kan"
Zover zijn de mensen al gezonken helaas
 
Regels als 1 cm vis per liter water zijn achterhaald en daarom kan je deze gerust naast je neerleggen
Deze regel is niet alleen achterhaald maar ook erg kortzichtig in mijn ogen. Het is totaal afhankelijk van de vis welke omstandigheden passend zijn.

Lysia zei laatst dit:
"Verder geldt voor het aantal vissen in je bak wat mij betreft:

* De vissen moeten voldoende bewegingsruimte hebben om hun natuurlijk gedrag te kunnen uiten, dwz een maanvis die de hele tijd met vinnen en sprieten ingetrokken moet rondzwemmen in een bak, is niet goed. Maar ook: een snelle zwemmer moet z'n kilometers kunnen maken.

* Het aantal per soort hangt af van hun wensen: is het een scholenvis? een Groepsvis? of juist eentje die solitair gehouden wil worden?

* Het aantal dat je vervolgens neemt, hangt af van het aantal verstopplekken en zichtlijnonderbrekers. Vissen die elkaar anders voortdurend op de lip en in de vinnen zitten, is géén succes. (Dit puntje hangt ook samen met het vorige puntje).

* Het aantal hangt af van je filtercapaciteit. Als je je waterwaarden monitort en je houdt de bovenstaande punten in de gaten, komt het niet op een paar méér of minder aan."

En daar sluit ik me volledig bij aan

Verder wil ik nog toevoegen dat elke vis zn eigen persoonlijkheid heeft, zn eigen voorkeuren. En dat elke vis persoonlijk als individu ook moet bekeken worden of de huidige situatie passend is voor de betreffende vis.

De woorden:"je aquarium is te klein" gaat er bij mij niet meer goed in. Die uitspraak is zo kortzichtig en niets zeggend. Dr kunnen zo ve factoren mee spelen waarom dat geroepen word op het moment. Als meer onderbouwd word waarom dingen gezegd worden kan er ook beter gekeken worden naar passende situaties.

Zo is een pas opgestarte aquarium al snel "te klein" in vergelijking tot een gerijpte aquarium.
Met andere woorden een aquarium kan groter en kleiner beschouwd worden met de tijd in bepaald opzicht.
 
Ik ken de regel 1 cm vis per liter water niet , lijkt me een hele slechte want dat zou betekenen voor mijn aquarium : 10 vissen van 35 cm of 35 vissen van 10cm.
Ik ken wel de regel 1 cm vis per 1 cm aquarium breedte , zou bij mij betekenen ; 15 vissen van 10 cm .
ik denk dat je moet kijken naar wat voor soort vissen je hebt , ik ben tevreden met mijn 7 vissen
 
Dus als de regel zou gelden is een buis van 10 cm doorsnede en een hoogte van 1 meter een goed huisvesting voor een vis van 10 cm?

Nee, hè?
 
Ik vindt het tegenwoordig inderdaad wel erg van…zolang de filtering goed is, en je onderhoud/verversing frequentie op orde maakt het niet uit hoevol je bak is?

En lekker dier maar spotjes maken over het aantal varkens of kippen op de vierkante meter.

En wij gooien, sorry voor de woordkeuze, een ancistrus van 12 cm in een 60liter bakje en keuren dat goed.
 
Die hele "regel" 1cm vis per liter is al nergens op gebasseerd en heeft geen enkele wetenschappelijke ondersteuning........
......Dus de regels zijn niet afgeschaft maar hebben nooit bestaan.......
Kijk of het een regel is geweest of een vuistregel of zelfs een algemene mening zal ik in het midden laten. Vast staat dat er geen sanctie volgt indien er meer dan 1 cm vis pet liter inde aquarium zwemt. Denk ook niet dat het bijdraagt aan de discussie welke hier geprobeerd is te starten om zo'n dooddoener te poneren. Maar het stukje over wetenschappelijke onderbouwing in natuurlijk wel interessant. Zijn er (pseudo) wetenschappelijke artikelen over belasting van aquariumwater?

Verder is het wel degelijk zo dat in het verleden het advies voor het aantal vissen en het formaat per aquarium een stuk lager lag dan nu het geval. Mooi voorbeeld daarvan is het topic met betrekking tot voorbeeld bestanden per bakmaat;

In 2012 was deze 1 cm regel nog iets wat vaak verkondigd werd;


En nog iets ouder, een voorbeeld ook de 50 liter per sluierstaart/goudvis;

Maar dan 10 a 15 jaar later zo maar een paar voorbeelden wat nu wel ineens kan;
De in de openingspost genoemde Ancistrus in een 60 cm bak;

Of het advies om meerdere scholen te nemen, wat haaks staat op het gegeven advies in het voorbeeld per bakmaat topic;


En ik denk dat als ik nog een rondje willekeurige topics uit de oude doos en recent open klik, er nog legio voorbeelden zijn. Kortom het algemeen geaccepteerde is aan verandering onderhevig. vragen welke dan bij mij opkomen zijn;
  • Hadden wij het vroeger zo verkeerd?
  • Waar zijn al die 'nieuwe' bovenstaande uitspraken dan op gebaseerd en is deze basis dan niet net zo min 'wetenschappelijk' onderbouwd als de oude regels?
  • Hoe veel filtering is genoeg? En bij welke filecapaciteit kan je je bevolking wat opvoeren? Dat een en ander een relatie met elkaar heeft staat voor mij ook wel vast, maar is die verhouding tegenwoordig anders of is er tegenwoordig veel meer in de handel verkrijgbaar qua filtering etc.?
  • Waarom vinden wij nu ineens het gedrag wat wij denken te zien van meer betekenis dan 'regels' welke jaren de standaard waren.

Je ziet, je kan ook zo weer de andere kant op redeneren, dus kom ik terug bij hetgeen in de openingspost staat en willen wij niet zelf graag meer vissen of grotere vissen dan eigenlijk verantwoord. Wellicht weet degene die het advies geeft wel dat er veel water verversen en een oversized filter bij zo'n advies hoort, maar zit daar ook niet het gevaar? En maakt dat , aan de andere kant, die oude vuistregels niet juist krachtig. Beetje conservatief qua bezetting maar wel veilig voor elke standaard in de handel verkrijgbare bak/filter combinatie.
Met de "oude" regels als uitgangspunt is het haast niet mogelijk om een hele verkeerde keuze te maken, helemaal als je kijkt naar het aanbod in de gemiddelde LFS, tuincentrum of dierenspeciaalzaak.
 
Zoals hierboven ookal opgemerkt werd als je die zogezegde vuistregels zou hanteren kunnen er in een 60-liternano met gemak 60 muskietrasboras (worden 1 cm groot).
Wat ik heel vaak mis bij alle gegeven adviezen is common sense, zou je zelf niet enorm verdrietig worden als jij je leven moet slijten in de bezemkast, maar nee de winkel zegt dat het kan en men plempt de hele bak vol, of "ik heb gelezen op diverse sites" (ook een veel gehoorde opmerking) niemand die ook maar enig inlevingsvermogen heeft in dierenwelzijn maar blind vaart op wat de winkel zegt of internet zegt. Dat is puur kuddegedrag.
Een ancistrus in 60 cm bak kan prima, zijn geen grote zwemmers en hebben niet mega veel ruimte nodig, een schooltje corydoras pygmaeus in een 60 cm bak kan imo niet want dat zijn enorme zwemmers die echt de ruimte nodig hebben om te bewegen. Je kan dus eigenlijk stellen dat je eerst moet kijken naar het gedrag van de vis alvorens je een aquarium gaat vullen met bewoners
 
Dat een aquariaan zelf moet nadenken en zich moet verdiepen in het wel en wee van zijn visjes is iets wat mij logisch lijkt (ook al zien we soms andere voorbeelden voorbij komen). Maar laten we dan de eerder genoemde regels even los laten, blijkbaar is het met concrete voorbeelden lastig om over de trend te discussiëren :juggle:

En ja, zoveel mensen zoveel meningen. Neem nou die Ancistrus in 60 cm. Zelf vind ik dat ronduit onverstandig en ook niet doordacht. Hoe zit het met de belasting van het water en wil een vis van ca. 15 cm echt niet heel af en toe zijn of haar vinnen strekken. Je hebt het over inlevingsvermogen, wellicht gaat dat hier ook op ;)) Los daarvan, is het esthetisch wel verantwoord om zo'n bakbeest in je kleine aquarium te hebben? Misschien niet direct vanuit vissenwelzijn ingegeven, maar een aquarium is meer dan alleen zorgen dat je vissen een fijn leven hebben. Het oog wil immers ook wat.....

Waar ik eigenlijk heen wil is dat tegenwoordig veel meer vis in een bak gehouden kan worden als vroeger. Is dit door andere inzichten (zo ja welke), betere techniek (filtering) of is de wens de vader van de gedachte (of in dit geval van het advies)? Komt het door de tijdsgeest en vinden wij het lastiger om 'harde' kritiek te geven?
Of moet je de die hard aqurianen die hun mening nog willen geven tegenwoordig op het forum met een zaklamjpe zoeken en zijn wij met zijn allen aan het napapegaaien wat wij ooit eens hebben gelezen (en ons goed uitkomt)??
 
Hadden wij het vroeger zo verkeerd?
Ja denk het wel, we hadden ook andere normen en waarden vroeger, we zijn in het algemeen bij dierenzorg steeds beter gaan kijken naar wat ze nodig hebben. We zien dieren nu ook meer als onderdeel van de familie, dan dat we het nog als meubelstuk of voedselbron zijn gaan zien.


Waar zijn al die 'nieuwe' bovenstaande uitspraken dan op gebaseerd en is deze basis dan niet net zo min 'wetenschappelijk' onderbouwd als de oude regels?
Uitspraken van mensen die conclussies trekken uit onderzoeken en veel giswerk. Mensen die elkaar na praten. Veel er van zijn meningen, feiten zijn vaak ver te zoeken.
Hoe veel filtering is genoeg
Het filter is een onderdeel dat niet essensieel is. De waterwaardes zijn belangrijk. Zolang de ammoniak en nitriet waardes onder de giftige grens ligt is het prima. Alles in je aquarium filtert je water, van meganische filter tot bodem, van planten tot aan het glas.
Waarom vinden wij nu ineens het gedrag wat wij denken te zien van meer betekenis dan 'regels' welke jaren de standaard waren.
Denk de normen en waarden die langzaam aan veranderen, en de juiste mensen die de juiste vragen zijn gaan stellen 😛
 
Wait whut? @don1262 het filter is een onderdeel wat niet essentieel is ?

Wat zorgt ervoor dat de waterwaardes goed is?
 
Ik moet heel eerlijk zeggen dat het lijkt dat mensen de laatste tijd minder tegen kritiek kunnen. Dat, samen met de invloed van Amerikaanse hobbyisten dankzij Youtube of internationale fora zorgt voor een sterke daling in dierenwelzijn.
Mensen willen niet meer accepteren dat maanvissen in 100cm niet uitgroeien, dat een ancistrus in 60cm objectief belachelijk is of dat goudvissen 35cm kunnen worden.
Er wordt minder kritiek gegeven en meer gegund. Doe je dat wel krijg je op je kop.

Dus ja, dan lees je steeds vaker berichten over ancistrus in 60cm, over maanvissen die alleen of in koppels in veel te kleine bakken zwemmen of over vissen die langzaam in de verkeerde waterwaardes sterven en zelfs de ervaren houders die diep van binnen weten dat het niet klopt zeggen er niks van of blijven positief om niet weer een discussie te beginnen.
De ego van de houder gaat boven dierenwelzijn.

Regels zijn altijd al achterhaald geweest, maar gezond verstand lijkt dat nu ook.
 
Laatst bewerkt:
Maargoed, buiten het "sociale" aspect van de nieuwe stijl wil ik denken dat de rest van ons, die wél om welzijn geeft, wat objectiever en genuanceerder naar de hobby kijkt dan een aantal jaar geleden.

Er wordt meer gekeken naar gedrag van een specifieke soort en niet alleen naar grootte.
Dat zal in sommige gevallen inderdaad leiden tot een vollere bak dan met de oude vaste regels. In andere gevallen zal de bak juist minder vol zijn.

Toch blijven die regeltjes nog steeds een belangrijke rol spelen. Veel mensen denken daardoor nog steeds in zwart en wit, terwijl het grijze deel daartussen eindeloos is.
Ik heb bijvoorbeeld ook al meerdere bakken van 15-20 liter gehad met een aantal vissen.
Krijg er nog steeds reacties over van mensen die dat niet vinden kunnen, terwijl ze niet eens weten wat een Parosphromenus is of wat het voor leefomgeving nodig heeft. Dan kun je toch niet oordelen?
 
Wait whut? @don1262 het filter is een onderdeel wat niet essentieel is ?

Wat zorgt ervoor dat de waterwaardes goed is?
Waterwissels/ alles buiten het mechanische filter (bodem, de binnenkant van het glas, ornamenten, planten (die ook ammoniak opnemen)) in de natuur is het ook de bodem die stoffen verwerkt. Vaak vergeten ze in de nitrificatie proces het stapje van no3 -> (N) en (O2). Anearobische bacteriën die nitraat omzetten in nitrogeen en zuurstof.

In principe met de juiste bodem verhouding van zuurstofrijk filtraat tot deadspots zou je nooit een mechanische filter of waterwissels hoeven te doen.
De stroming word veroorzaakt door de vissen en de bubbels die uit de bodem terrecht komen, slakken en de vissen die de bodem omwoelen zodat het zuurstofrijk blijft. Maar dan moet alles in het aquarium in balans met elkaar staan.
 
Ik denk wel dat een essentieel is in onze aquaria en je kunt dit niet met de natuur vergelijken. Een bak zonder een goed werkend filter is volgens mij doorgaans geen optie.
 
"Veranderende normen en waarden".

Oh jee.
Ik voorzie protesten op het Malieveld.

-Kick out Black Molly.
(Regenboogvissen zijn echter zeer welkom.)

-Wordt de homoseksuele Gup al erkend, eigenlijk?
Transgender zijn is bij levendbarende vissen gelukkig wel al geaccepteerd.

Ik vind overigens dat het houden van aquaria zeer beperkt moet gaan worden, of zelfs verboden, totdat duidelijk is wat de invloed van het houden van een aquarium is op de stikstofuitstoot.
 
Wat mij vooral opvalt is dat bij een willekeurig topic zoveel verschillende meningen door elkaar op de ts worden afgevuurd dat het eigenlijk niet meer te doen is om hier een eenduidige richting mee te kiezen. Vervolgens kiezen mensen wat het best in hun straatje past. Ik zie daarnaast heel weinig (wetenschappelijke) onderbouwing, terwijl er in de grootste stelligheid vanalles gezegd wordt. Eerder een mindset verandering dan vernieuwde inzichten dus wat mij betreft.
 
Dit soort regeltjes heb ik altijd opgevat als handige vuistregels. Niet altijd wetenschappelijk onderbouwd en zeker niet bindend, maar vaak wel een goede, behapbare richtingwijzer.
20 jaar geleden haalde ik mijn informatie over de hobby uit de bibliotheek, bij familie en bij de enige speciaalzaak in onze stad. Ik denk dat deze regel stammen uit een tijd dat de meeste mensen zo tewerk gingen.
Eenvoudige regeltjes die te onthouden zijn. Alleen echte fanaten gingen dan verder op de materie in.

Tegenwoordig is informatie veel toegankelijker en zijn de regels dus wat achterhaald. Het is veel makkelijker om specifieke informatie te vinden over vis soorten en hun (minimale) behoefte.
Echter is die informatie bij verschillende bronnen vrijwel altijd tegenstrijdig. De ene site zegt dat je Ancistrus in een bakje van 60cm kan en de volgende beweerd dat het aantal liters veel belangrijker is en dat dit minimaal 180 liter moet zijn (ik zuig maar even een voorbeeld uit m'n duim.)
Hier op het forum gaat het er soms niet anders aan toe.

Ik denk dat mensen verschillend omgaan met die wirwar van tegenstrijdige informatie, maar dat de meeste de vuistregeltjes niet meer vertrouwen door alles wat er te lezen valt.
Men is hierdoor naar mijn beleving eerder geneigd te doen wat men zelf goed dunkt en zich te laten verlijden om voor het minimale te kiezen.
Andere gaan juist de lange discussie aan of op onderzoek uit.

Zelf ben ik 3 jaar geleden opnieuw aan de hobby begonnen door allerlei methoden van vrolijke Youtubers te volgen.
Op die manier kon ik zorgeloos en snel aan de slag iets wat vel mensen tegenwoordig zoeken.
Op de lange termijn heb ik hierdoor een paar keer behoorlijk mijn kop gestoten, . Als je niet oplet ben als een aap de trucjes van een ander aan het na doen en mis je allerlei belangrijke verbanden.

In simpele vuistregels heeft men geen vertrouwen, misschien omdat er zo veel voorbeelden van uitzonderingen op de regel worden getoond. Of misschien is het gewoon niet hip/interessant genoeg.

Ik denk dat de vuistregels soms best nog bruikbaar kunnen zijn en de hobby behapbaar houden voor de minder fanatieke hobbyisten.
 
Wat mij vooral opvalt is dat bij een willekeurig topic zoveel verschillende meningen door elkaar op de ts worden afgevuurd dat het eigenlijk niet meer te doen is om hier een eenduidige richting mee te kiezen. Vervolgens kiezen mensen wat het best in hun straatje past. Ik zie daarnaast heel weinig (wetenschappelijke) onderbouwing, terwijl er in de grootste stelligheid vanalles gezegd wordt. Eerder een mindset verandering dan vernieuwde inzichten dus wat mij betreft.
Ja reacties zijn meestal gebaseerd op wat men heeft geleerd uit andere topics en uit eigen ervaringen . En geen bak is gelijk en velen zullen verschillende ervaringen hebben dus dan zijn de reacties vaak ook uiteenlopend.
 
Zoals hierboven ookal opgemerkt werd als je die zogezegde vuistregels zou hanteren kunnen er in een 60-liternano met gemak 60 muskietrasboras (worden 1 cm groot).
Wat ik heel vaak mis bij alle gegeven adviezen is common sense, zou je zelf niet enorm verdrietig worden als jij je leven moet slijten in de bezemkast, maar nee de winkel zegt dat het kan en men plempt de hele bak vol, of "ik heb gelezen op diverse sites" (ook een veel gehoorde opmerking) niemand die ook maar enig inlevingsvermogen heeft in dierenwelzijn maar blind vaart op wat de winkel zegt of internet zegt. Dat is puur kuddegedrag.
Een ancistrus in 60 cm bak kan prima, zijn geen grote zwemmers en hebben niet mega veel ruimte nodig, een schooltje corydoras pygmaeus in een 60 cm bak kan imo niet want dat zijn enorme zwemmers die echt de ruimte nodig hebben om te bewegen. Je kan dus eigenlijk stellen dat je eerst moet kijken naar het gedrag van de vis alvorens je een aquarium gaat vullen met bewoners
't Ja, zo'n Ancistrus kan wel rond de 16 cm lag worden en om om dit dier een ruimte geven van 60 cm omdat het geen grote zwemmers zijn? Zou deze vis niet verdrietig worden om te leven in een bezemkast, om je eigen metafoor te gebruiken? Stel je voor je loopt niet veel en dus heb je voldoende aan een ruimte van een vierkante meter? Misschien is het, bij deze stelling, gewoon een zaak van logisch denken.
 
't Ja, zo'n Ancistrus kan wel rond de 16 cm lag worden en om om dit dier een ruimte geven van 60 cm omdat het geen grote zwemmers zijn? Zou deze vis niet verdrietig worden om te leven in een bezemkast, om je eigen metafoor te gebruiken? Stel je voor je loopt niet veel en dus heb je voldoende aan een ruimte van een vierkante meter? Misschien is het, bij deze stelling, gewoon een zaak van logisch denken.
16 cm is wel wat overdreven de gemiddelde ancistrus word zo'n 10 cm (er zijn zelfs uitschieters van 20cm)
 
16 cm is wel wat overdreven de gemiddelde ancistrus word zo'n 10 cm (er zijn zelfs uitschieters van 20cm)
Hij zegt toch ook "kan". Vervolgens kom je zelf met 20cm, dat lijkt me helemaal niet oke in een 60 liter bak.
 
16 cm is wel wat overdreven de gemiddelde ancistrus word zo'n 10 cm (er zijn zelfs uitschieters van 20cm)
Hoeveel soorten ancistrus zijn er? Meer dan 70? Per soort hebben ze verschillende lengtes en de een zwemt meer dan de andere soort. Dus lijkt me dat je per soort moet kijken en bepalen wat voor formaat bak je zou moeten nemen
 
Hoeveel soorten ancistrus zijn er? Meer dan 70? Per soort hebben ze verschillende lengtes en de een zwemt meer dan de andere soort. Dus lijkt me dat je per soort moet kijken en bepalen wat voor formaat bak je zou moeten nemen
Dat is ook wat ik al diverse keren hierboven gezegd heb: kijken naar de vis zijn gedrag en behoeftes en daar de bak op afstemmen
 
Dat is ook wat ik al diverse keren hierboven gezegd heb: kijken naar de vis zijn gedrag en behoeftes en daar de bak op afstemmen
Hoe kun je dan in het desbetreffende topic aangeven dat de ancistrus prima in de 60 liter kan, je weet immers niet over welke soort het gaat!?
Als je altijd maar van uitersten uit moet gaan sla je de plank kompleet mis
Je gaat er niet standaard vanuit, maar je houdt er wel rekening mee. Dat is wat ik versta onder je verstand gebruiken. Het gevolg zou kunnen zijn dat je niet kiest voor een bak die net kan voor de vis als hij de minimale lengte wordt, of dit aanbeveelt.
 
Hoe kun je dan in het desbetreffende topic aangeven dat de ancistrus prima in de 60 liter kan, je weet immers niet over welke soort het gaat!?

Je gaat er niet standaard vanuit, maar je houdt er wel rekening mee. Dat is wat ik versta onder je verstand gebruiken. Het gevolg zou kunnen zijn dat je niet kiest voor een bak die net kan voor de vis als hij de minimale lengte wordt, of dit aanbeveelt.
Dan kan je ook niet meer de snelweg op want voor hetzelfde geld rijdt iemand jouw wel in de kreukels, zou ook alvast beginnen aan een schuilkelder want er ploft weleens een vliegtuig op een huis, oja en ook allerlei valbescherming in huis dragen want dan overkomt je niks als je valt
 
Dan kan je ook niet meer de snelweg op want voor hetzelfde geld rijdt iemand jouw wel in de kreukels, zou ook alvast beginnen aan een schuilkelder want er ploft weleens een vliegtuig op een huis, oja en ook allerlei valbescherming in huis dragen want dan overkomt je niks als je valt
Mja lijkt mij toch een compleet ander scenario?
Op het moment dat je een vis koopt moet je toch wel rekening houden met welzijn en vooruit denken naar hoe de situatie in een aantal maanden anders kan zijn. Het is een bewuste keuze van de houder, de vis kan er niets aan doen en moet er maar mee leven.

Iets minder risico's nemen is voor de houder een kleine moeite en voor de vis een wereld van verschil.
 
Mja lijkt mij toch een compleet ander scenario?
Op het moment dat je een vis koopt moet je toch wel rekening houden met welzijn en vooruit denken naar hoe de situatie in een aantal maanden anders kan zijn. Het is een bewuste keuze van de houder, de vis kan er niets aan doen en moet er maar mee leven.

Iets minder risico's nemen is voor de houder een kleine moeite en voor de vis een wereld van verschil.
Ging erom dat je niet van extremen uit kan gaan, uiteraard anticipeer je op de verwachte groei van de vis maar als de gemiddelde maat van een vis 10 cm is ga je er niet vanuit dat er in zeldzame gevallen de 20 cm aangetikt kan worden, dan ga je redelijkerwijze van 10 cm uit
 
Dan kan je ook niet meer de snelweg op want voor hetzelfde geld rijdt iemand jouw wel in de kreukels, zou ook alvast beginnen aan een schuilkelder want er ploft weleens een vliegtuig op een huis, oja en ook allerlei valbescherming in huis dragen want dan overkomt je niks als je valt
Waar slaat dit precies op?
 
Ging erom dat je niet van extremen uit kan gaan, uiteraard anticipeer je op de verwachte groei van de vis maar als de gemiddelde maat van een vis 10 cm is ga je er niet vanuit dat er in zeldzame gevallen de 20 cm aangetikt kan worden, dan ga je redelijkerwijze van 10 cm uit
Je vergeet voor het gemak dit even:
Hoe kun je dan in het desbetreffende topic aangeven dat de ancistrus prima in de 60 liter kan, je weet immers niet over welke soort het gaat!?
En vervolgens sla je mijn volledige punt in de wind met een drogredenering van jewelste.
Je gaat er niet standaard vanuit, maar je houdt er wel rekening mee. Dat is wat ik versta onder je verstand gebruiken. Het gevolg zou kunnen zijn dat je niet kiest voor een bak die net kan voor de vis als hij de minimale lengte wordt, of dit aanbeveelt.
Namelijk bovenstaande.
 
Je vergeet voor het gemak dit even:

En vervolgens sla je mijn volledige punt in de wind met een drogredenering van jewelste.

Namelijk bovenstaande.
Iets met spijkers en laag water...
De ancistrussen in de handel betreft vrijwel altijd de cf cirrhosus al dan niet rood of albino of wildkleur, dat jij nu door miezemauwt over dat ik niet weet over welke soort het gaat is geneuzel om niks want juist die extremen van 20 cm komt bij de cf cirrhosus voor (door teveel inteelt en kruisingen) en als jij van extremen wil uitgaan: prima ga dan meteen die schuilkelder bouwen en valbescherming kopen (als je tenminste nog de straat opdurft want wie weet rijdt iemand je wel overhoop)
 
Iets met spijkers en laag water...
De ancistrussen in de handel betreft vrijwel altijd de cf cirrhosus al dan niet rood of albino of wildkleur, dat jij nu door miezemauwt over dat ik niet weet over welke soort het gaat is geneuzel om niks want juist die extremen van 20 cm komt bij de cf cirrhosus voor (door teveel inteelt en kruisingen) en als jij van extremen wil uitgaan: prima ga dan meteen die schuilkelder bouwen en valbescherming kopen (als je tenminste nog de straat opdurft want wie weet rijdt iemand je wel overhoop)
Ja hallo, dat was je eigen punt he!? Dat je moet uitzoeken om welke soort het gaat en daar op moet aanpassen. Je hele betoog ging over dat mensen maar wat aankloten en luisteren naar anderen die er geen verstand van hebben en het grote boze internet. En dan kom je met dit advies om je er vervolgens zelf niet aan te houden. En als je er dan op wordt aangesproken is het opeens spijkers op laag water zoeken.

Wat je betreft het laatse deel van je stuk met die vergelijking die kant nog wal raakt; voor de derde keer dit:

gaat er niet standaard vanuit, maar je houdt er wel rekening mee. Dat is wat ik versta onder je verstand gebruiken. Het gevolg zou kunnen zijn dat je niet kiest voor een bak die net kan voor de vis als hij de minimale lengte wordt, of dit aanbeveelt.
 
Dan kan je ook niet meer de snelweg op want voor hetzelfde geld rijdt iemand jouw wel in de kreukels, zou ook alvast beginnen aan een schuilkelder want er ploft weleens een vliegtuig op een huis, oja en ook allerlei valbescherming in huis dragen want dan overkomt je niks als je valt
Poh wat ben jij een naar persoon..
 

Terug
Bovenaan