stelling op eerste etage met houten vloer


A

aqua-wesley-1986

Guest
beste forum leden

ik heb een tijd geleden een aquarium stelling in mijn schuur geplaatst en nu kwam mijn vriendin op het idee om het boven te zetten heb namelijk nog een slaap kamer over nu.

nu zit ik alleen met een ding we hebben een houten vloer en het zou gaan om 8 x 80 65 35. de kamer is vierkant en aan de linker kant tegen de muur van de buren zeg maar daar onder zit onze gang die 92 cm breed is zou ik daar de bakken boven kunnen zetten. en zou ik dan wat aanpassingen moeten maken zo ja welke zouden dat zijn of is dit helemaal geen goed idee en kan ik ze beter gewoon in de schuur laten staan.

de rede dat ze verplaats worden is ruimte en voor mij zou het helemaal super zijn als het mogelijk zou zijn omdat de schuur enkel steens blijkt te zijn en in de winter dus niet warm te houden is en als ze boven zouden staan is dat wat makkelijker door de cv en de aparte verwarming per bak omdat het binnen toch eigenlijk nooit kouder dan 21 graden word

ben erg benieuwd naar de reacties en hoop dat het mogelijk is
 
Als je eerst een versteviging op de vloer maakt van stroken underlayment 18-20 mm en breedte van de stelling kan dat.
Stroken wel om de 25 -30 cm vast schroeven.
Kunnen de poten er niet door heen zakken, als die naast de balk uitkomt.
Balklaag zal om de 60-70 cm liggen.
en dracht langs de muur is sterk genoeg.
 
8 keer 80x65x35 is toch 1456 liter bruto.. als je dan het gewicht van de bakken en de stelling e.d. meerekent kom je toch al op zo'n 1800 kilo (redelijk minimaal gerekend).
Je zegt dat de gang er onder zit, betekend dat 2 stenen muren die op de fundering staan met een houten overspanning van 92 centimeter? Dat zou de situatie al behoorlijk veranderen, als je zorgt dat de belasting precies op die muren komt te staan. Als het een gipsen muurtje is voegt het niets toe..
Ik zou zeggen vul eens 1 bak boven en spring eens op de vloer, waarschijnlijk zie je de trilling al in het wateroppervlak.. En die trillingen kunnen vaak al een probleem zijn. Aan elkaar gekit glas is namelijk prima bestand tegen een statische belasting, tegen trillingen is het minder bestand.
Ook vinden je vissen het niet erg grappig als ze je voelen lopen zeg maar.. Dat merk ik hier ook namelijk! Als ik spring schieten mijn vissen alle kanten uit!
Welke aanpassingen je zou moeten maken is afhankelijk van wat voor materiaal de muur van je gang gemaakt is, of deze op een fundering staat, hoe dik de balken onder je vloer zijn.. De vloer zal vast sterk genoeg zijn, maar in een houten vloer zit vaak nogal wat beweging..
Ik denk persoonlijk dat je beter je schuur kunt isoleren. Als je dat zelf doet is het nog wel aardig betaalbaar..
 
super bertus
bedankt voor de reactie
alleen ben bang dat ik het niet helemaal snap :S
 
de tussen muur is 12 cm dik en geen idee waar die van gemaakt is zal morgen is een gaatje boren kijken wat eruit komt en hopen dat het dan een beetje te zien is ben bang van niet maar we proberen het

als de tussen muur op de fundering staat zou dat wel mooi zijn maar zo niet wat dan ?
 
Ik heb waarden van 175 kg / m2 gelezen voor de draagkracht van een houten vloer.
Er zijn huisbazen die een waterbed van 400 liter water verbieden op een houten verdiepingsvloer.
De 175 kg / m2 is natuurlijk niet standaard voor iedere vloer.

Als je alle bakken in de stelling helemaal vult dan weegt deze ruim boven een ton.
Ik zou dat persoonlijk niet zonder professionele berekening van de draagkracht op een bovenverdieping plaatsen.

Groet,

Pauolo
 
Ik zou dat persoonlijk niet zonder professionele berekening van de draagkracht op een bovenverdieping plaatsen.

Ik denk dat dit zeer zeker aangewezen is.
Als je er zelf niet veel vanaf weet/kent dan denk ik dat je goedkoper af bent(en geen slapeloze nachten hebt)dan dat je moet constateren dat je stelling zich plots 2 m lager bevind.
 
Ik zou het zeker laten nakijken. De situatie is ook niet goed te beoordelen ook.

Hoe lopen bv de draagbalken, dit is heel belangrijk.
Om het gewicht te verdelen en niet teveel vervorming (glasbreuk) te krijgen in je aquarium moet je onder een stijve constructie hebben. Dus een stijve plaat op de vloer.
Je kan bv de stelling verankeren aan de muur, zodat de muur wat gewicht draagt?

Enne in nederland rekend men voor een vloer 400kg per m2, maar in het midden van een kamer is het bv weer kritischer dan bij de muur. En de ligging van de vloerbalken dus.
Laat het aub uitzoeken!!!!!!!!
 
huurhuis of eigen huis ?
igv huurhuis afstemmen met de huisbaas, igv eigenhuis een aannemer of calculatie bedrijf even laten kijken voor de zekerheid.
Bij de aannemer zal het niks kosten als je de materialen (steunbalk en plaatmateriaal) bij hem koopt denk ik.

of je moet de maten vd balken weten en om de hoeveel cm ze ondersteund worden, tekening maken, dan zit er wellicht op dit forum iemand die calculeert en dat voor je doet ,....hehehe "graties" ....
 
hydroloog zei:
Enne....die belasting van 400kg is voor een nieuwe moderne vloer....

jaja.

Nou,een houten vloer kan in beginsel meer hebben.
De vloeren van vroeger hadden binten van 22 cm,dus sterk genoeg.
 
hydroloog zei:
Ik zou het zeker laten nakijken. De situatie is ook niet goed te beoordelen ook.

Hoe lopen bv de draagbalken, dit is heel belangrijk.
Om het gewicht te verdelen en niet teveel vervorming (glasbreuk) te krijgen in je aquarium moet je onder een stijve constructie hebben. Dus een stijve plaat op de vloer.
Je kan bv de stelling verankeren aan de muur, zodat de muur wat gewicht draagt?

Enne in nederland rekend men voor een vloer 400kg per m2, maar in het midden van een kamer is het bv weer kritischer dan bij de muur. En de ligging van de vloerbalken dus.
Laat het aub uitzoeken!!!!!!!!


Kijk.
Hoe lopen vloerbalken?
Van bouwmuur naar bouwmuur.
En dat van die plaat,had je al kunnen lezen.

Heb 40 jaar in de bouw gewerkt,en heb genoeg mee gemaakt.
Burger onderhoud,utiliteit bouw,en nieuwbouw.
 
pauolo zei:
Ik heb waarden van 175 kg / m2 gelezen voor de draagkracht van een houten vloer.
Er zijn huisbazen die een waterbed van 400 liter water verbieden op een houten verdiepingsvloer.
De 175 kg / m2 is natuurlijk niet standaard voor iedere vloer.

Als je alle bakken in de stelling helemaal vult dan weegt deze ruim boven een ton.
Ik zou dat persoonlijk niet zonder professionele berekening van de draagkracht op een bovenverdieping plaatsen.

Groet,

Pauolo

Dus, jij hebt een feestje,moet ze alleemaal 1 m uit elkaar lopen,met polonaise.

om buiten de 175 kg te blijven.
Nou,dan maar naar buiten,he.
 
Ik weet niet hoe vaak jij polonaise loopt op de eerste verdieping Bertus maar dat is dan hopelijk niet dag in dag uit....
Goed jij bent bob de bouwer dus zal het wel weten.
Als jij ervoor instaat ook als het mis gaat dan waardeer ik dat zeer.

Groet Pauolo
 
hydroloog zei:
Ik zou het zeker laten nakijken. De situatie is ook niet goed te beoordelen ook.

Enne in nederland rekend men voor een vloer 400kg per m2,

Weet niet waar je dat vandaan haalt , dat is nog nooit gerekend voor een appartement of huis .
Bertus zat goed met zijn 175 kg , echter is dat een veranderlijke belasting , een stelling is eigenlijk een permanente belasting .
Over het plaatsen ervan ga ik geen uitspraak doen .
 
Daarom.
Een vloer zal niet zo gauw bezwijken maar eerder vervormen.
Een houten vloer des te meer. Daarom moet eerst naar de constructie van de vloer gekeken worden.
Hoe dik de balken zijn en vooral de hoogte ervan.
Verder hoe de balkan lopen.
Dwars op het aquarium kan meer hebben dan 1 gording in de lengte onderlangs.
Dus nogmaals.
De situatie moet beoordeelt worden en ook de toestand van de balken.

Maatregelen kunnen zijn:
- stevige plaat onder de stelling om de vervorming tegen te gaan
- verankering aan de muur zodat deze een deel van de verticale krachten opneemt.
- versteviging van de vloer maar deze is dan ingrijpend!!!

Maar mijn advies is:
Laat het door een deskundig persoon ter plaatse beoordelen

En dat zegt iemand met 25 jaar ervaring in de bouw.
 
pauolo zei:
Ik weet niet hoe vaak jij polonaise loopt op de eerste verdieping Bertus maar dat is dan hopelijk niet dag in dag uit....
Goed jij bent bob de bouwer dus zal het wel weten.
Als jij ervoor instaat ook als het mis gaat dan waardeer ik dat zeer.

Groet Pauolo

Feesten werden vroeger gewoon thuis gehouden.
Met 30 man in voor en achterkamer ,was normaal.
Hup,stoelen aan de kant, Polonaise.
Gewicht?????

En dat is dan over 3,50-4.00 m.

Jij 90 cm. daar zet je een TON op. met die afstand.
 
Maar mijn advies is:
Laat het door een deskundig persoon ter plaatse beoordelen

Ik denk dat hiermee waarschijnlijk alles is gezegd.

Zolang je voor een scherm moet zitten gissen hoe een vloer bij iemand anders ligt ben je niet goed aan het adviseren.
 
hydroloog zei:
Daarom.
Een vloer zal niet zo gauw bezwijken maar eerder vervormen.
Een houten vloer des te meer. Daarom moet eerst naar de constructie van de vloer gekeken worden.
Hoe dik de balken zijn en vooral de hoogte ervan.
Verder hoe de balkan lopen.
Dwars op het aquarium kan meer hebben dan 1 gording in de lengte onderlangs.
Dus nogmaals.
De situatie moet beoordeelt worden en ook de toestand van de balken.

Maatregelen kunnen zijn:
- stevige plaat onder de stelling om de vervorming tegen te gaan
- verankering aan de muur zodat deze een deel van de verticale krachten opneemt.
- versteviging van de vloer maar deze is dan ingrijpend!!!

Maar mijn advies is:
Laat het door een deskundig persoon ter plaatse beoordelen

En dat zegt iemand met 25 jaar ervaring in de bouw.

Oke,als timmerman? Burger, 13 jaar.

Onder de vloer.Binten vernieuwen. huis bewoont.
Uitbouwen vloerbinten vernieuwen.

EIGEN huis.
Houten balken verrot,eruit.
Erin Betonnen vloerliggers met Tempex broden.
Uitiliteitsbouw ,en nieuwbouw? 40 jaar.

Het is MAAR 90 cm,hoor.
 
Die betonnen liggers,mochten niet buiten blijven liggen.
Naar binnen gedragen,en op de houten vloer gelegt. waren 13 liggers van 5,50 m.

ong. 820 kg,op het midden van de kamer.
Systeemvloeren



COMBINATIEVLOER Ra veelconstructie bij de gevel - AB-FAB


PRODUCTEN. SYSTEEMVLOEREN. 5 .3. COMBINATIEVLOER. Doorsnede PS-
isolatievloer. De sparingen worden op de bouwplaats in de vloer aangebracht.
www.ab-fab.nl/Documenten/deel5-3-4.pdf
 
Ik lees dikwijls en graag je mening over alles en nog wat Bertus, steek er soms wat van op.

Echter, nu vrees ik dat je de bal volkomen mis slaat.

Hoe kan jij achter je scherm zien hoe de balken lopen, hoe de balken erbij zitten, zijn ze rot? zit er de molm in? hoever liggen ze uit elkaar? in hoever is deze berekend op het gewicht?

Dit soort van positieve adviezen geven via een scherm is als gaan doctoren door zelf je ziekte op te zoeken en aan zelfmedicatie doen, gewoonweg (levens)gevaarlijk.
 
Is het misschien een idee dat de mensen met vakkennis eens een bezoekje gaan brengen aan aqua-wesley-1986 om daar ter plekken te kijken?

Want aan wal staan al genoeg lui :)
 

Terug
Bovenaan