Okidoki

Well-known member
Lid geworden
19 december 2023
Berichten
127
Locatie
Purmerend
Het begon met een overvolle guppen bak Lido 120 waar de inmiddels bejaarde Corydrasjes in de verdrukking raakten.
Tijd voor een eigen (senioren) bak.

Op MP de Rio 125 gevonden.
Eerst de lekproef met test van de apparatuur.
Pomp nieuw gekocht want na het droog staan enkele dagen bij de vorige eigenaar, deed de oude Eccoflow 600 het niet meer.
IMG_6794.jpeg

Rio weer afgeheveld om te kunnen verplaatsen. Boekenkasten eruit, Rio op zijn plek.
Het behang is nog van de vorige bewoners, halen we niet meer eraf. Waarschijnlijk verhuizen we dit jaar.

IMG_6825.jpeg

De grote quarantaine bak (145 liter van Action) met de kleine quarantaine bak voor de planten en er boven een Twinstar Light 45A met controller.
Luchtpompje, verwarming erin met de invitro bakjes bovenop drijvend. Blijven de bodems lekker warm. Dekseltjes erop gelaten tot het moment van aanbrengen in aquarium enkele weken later.

Bestand wordt:
1x hoogbejaarde Corydoras metae dame (19 jaar)
3x haar mannelijke nakomelingen kruising met Corydoras julii (alle drie 14 jaar)
1x Corydoras panda van 7 jaar oud, zijn mede panda’s hebben al enkele jaren terug op jeugdige leeftijd de geest gegeven. Hij krijgt er 5 of 6 soortgenoten bij.
Nieuw erbij: 6-10 Amano garnalen (ik denk niet dat ik het oudje van 7 jaar uit de overvolle guppenbak kan halen om haar er aan toe te viegen).
5-7 man guppy’s uit de Lido.

Aquarium draait geënt op de Lido in. 2 oude fijne sponzen gaan van de Ludo naar de Rio.
 
Ik zie nu net op de desktop dat sommige foto"s wel erg groot zijn. Excuus, ik bij de volgende er op letten.
 
Succes met inrichten, leuk die spiderwood takjes, kan je leuke dingen/creaties mee doen hoe je het zelf bedenkt !
 
Succes met inrichten, leuk die spiderwood takjes, kan je leuke dingen/creaties mee doen hoe je het zelf bedenkt !
Klopt! Mijn insteek was eigenlijk dat ik geen idee heb in welke mate het invloed heeft op de PH-waarde. Zou het te laag gaan dan wat takjes (of alles) eruit. Doseerbaar om zo te zeggen.

Járen terug eens een stuk kienhout gehad waardoor ik de vissen nauwelijks zou hebben gezien als ik het had gebruikt. Na 2 maanden in water en steeds water wisselen was er amper verschil te merken. Nooit gebruikt dus.
PH had ik geeneens gemeten, was er klaar mee😬
 
Klopt! Mijn insteek was eigenlijk dat ik geen idee heb in welke mate het invloed heeft op de PH-waarde. Zou het te laag gaan dan wat takjes (of alles) eruit. Doseerbaar om zo te zeggen.

Járen terug eens een stuk kienhout gehad waardoor ik de vissen nauwelijks zou hebben gezien als ik het had gebruikt. Na 2 maanden in water en steeds water wisselen was er amper verschil te merken. Nooit gebruikt dus.
PH had ik geeneens gemeten, was er klaar mee😬
Deze takjes doen helemaal niks met de ph waarde of verkleuren het water niet.;)
Je kan ze ook goed lijmen en zo je eigen spiderwood creatie maken.
 
Mooie bak Stella en met je attributen (planten, deco) maak je er iets leuks van. Je (senioren) club zal het zeker waarderen.

Ook verstandig dat je eerst de ikkuh.wil.geen.natte.sokken test hebt gedaan. :thumbs:
 
Deze takjes doen helemaal niks met de ph waarde of verkleuren het water niet.;)
Je kan ze ook goed lijmen en zo je eigen spiderwood creatie maken.
Inmiddels, na tig watermetingen met JBL strip (kweet het, druppeltests vertellen het wat beter en die komen er ook) is de PH gelijk aan die van ‘de moeder bak’ waar geen spiderwood in zit. Wel enkele grote catappa bladeren.
Moeder bak Lido en geënte bak Rio zijn nu gelijk in waterwaardes behalve dat het NO3 in de Lido met 25 weer aan zijn wekelijkse waterwissel toe is.
 
IMG_6896.jpeg

Twee soorten zand: volledige bodem met filterzand 0,8-1,25 mm en vooraan een deel met fijner zand (Sansibar Orange)op een laag filterzand. Voor de Corys en de garnalen om zich nog meer te kunnen uitleven.
Links alvadt een stukje waterpest ter groeitest.
 
IMG_6920.jpeg

De derde dag plantjes erbij. De invitro mosjes moeten nog even wachten.
 
IMG_6922.jpeg

De Echinodorus magdalenensis maakt al snel uitlopertjes. Er zitten kleibolletjes bij alle Echino’s en de Crypto’s.
 
IMG_6973.jpeg

Biofilm duidelijker te zien en de rode gekregen plant (CO2 liefhebber) heeft het niet gered, zoals ik al verwachtte.
 
IMG_6975.jpeg

Water flink afgeheveld en opgevangen in grote quarantaine bak om later, na het gedane mos plakken, terug te doen in het aquarium.
De mosjes zitten hoor! Ik had voor het betere plakwerk meer mijn best moeten doen op de kleuterschool😬 dat dan weer wel.
 
IMG_6990.jpeg

Afgelopen zondag bij een mede aquariaan bia MP prachtige Anubias nano en Bucephalandra rood gekocht. Weer een ander effect.
 
IMG_6995.jpeg

Zoals ik al zei: de rode stengelplant had CO2 nodig en dat wordt niet in mijn bak extra toegevoegd.
 
IMG_7080.jpeg

Gevalletje draadalg. Nu wilde ik toch weer Amano garnalen in de bak hebben. Zondag in Soest halen en kijken of ze dit lusten.
 
De 5 gupjes waren gisteren zich gek geschrokken toen het licht aan floepte. Ze waren de zonsopgang van de Helialux gewend in de Lido.
Op Marktplaats al een controller gevonden en nu op jacht op MP naar een Helialux Spectrum LED 800.
Ze zijn verder erg uit hun doen en vechten met elkaar als ze elkaar naderen. Een beetje gedrag dat schoolvissen vertonen wanneer er te weinig zijn overgebleven. Waren natuurlijk die overvolle guppenbak gewend.
 
Guppen waren dagen uit hun doen maar aten gelukkig prima. Bij gedempt daglicht van het raam en tussen de middag de TL’s uit, maakte dit dat ze meer op hun gemak waren. Dan zwommen ze weer meer zoals ze voorheen deden in de Lido.
Afgelopen zondag er 8 Amano garnalen erbij. Nou ja, garnalen…ze zijn nog erg klein. Ben blij dat ik de garnalen afsluiters van Juwel op de filterinlaten te heb gezet.
Meest wonderlijke; zakje met Amano’s zakt in het aquarium water en de guppen komen gelijk nieuwsgierig kijken. Had ik niet verwacht.
Nog maffer, Amano’s eenmaal in de bak en de guppy’s hebben vanaf dat moment hun gewone doen en laten weer vertoont n zijn dat blijven doen. Meer leven in de bak lijkt ze te hebben gekalmeerd.
Super leuk vanmorgen toen de garnalen bijna allemaal (7 van de 8) bij elkaar hun ding deden.
IMG_7226.jpeg

Deze gele gup was de schuwste maar is vaker hier te vinden:
IMG_7230.jpeg

Mooi om te zien toch?
IMG_7230.jpeg
 

Terug
Bovenaan