Starter met Sluierstaart vissen hulp nodig van ervaren personen!


M

mmandyy90

Guest
Hallo,

Ik zal me even in het kort voorstellen en proberen het zo kort mogelijk te houden met alle punten.
Ik ben Mandy , en het gaat over mijn sluierstaart vissen.
Ik heb altijd knaagdieren gehouden en dus totaal geen verstand van vissoorten e.d.
Hoe het zo gekomen is , is dat ik een klein kommetje bij het grofvuil gevonden had met nog twee levende vissen erin water was vies, en heb het meegenomen naar huis niet wetende wat voor soort vissen het waren, aangezien ik altijd knaagdieren heb gehad.
Naar enig zoekwerk via internet kwam ik dus uit op Sluierstaarten een oranje en een zwarte telescoopoog.
Ik heb ze nu inmiddels 1,5 jaar, uiteraard kon ik niet aanzien aangezien ze vrij groot waren dat ze in een ronde kom zaten dus naar een week ondanks dat ik financieel niet goed zat een aquarium aangeschaft.
Verhaal en foto`s ook laten zien bij de desbetreffende winkel waar ik het aquarium heb aangeschaft.
Uiteindelijk adviseerde ze mij het Aqualantis aquarium advance led 54 liter.

Nu even het probleem wat ik wil voorleggen omdat ik er totaal geen verstand van heb, het gaat om mijn oranje sluierstaart.

-Sinds een maandje heeft de sluierstaart last van op zijn kop zwemmen, veel diagonaal hangen op de bodem en de rugvin is totaal naar beneden gezakt, dat baart me momenteel de meeste zorgen.
-Voor het probleem met de zwemblaas ben ik nu bezig met doperwten wat ik op meerdere forums heb gelezen.
-Bij de dierenwinkel heb ik ook Esha 2000 gekocht aangezien de sluierstaart ook wat vinrot heeft.

Informatie bak:

-Bak van 54 liter
-Breedte 60 cm
-Diepte 30 cm
-Hoogte 34 cm
-Biobox filter met alle benodigdheden ( filterwatten worden om de 2 weken vervangen )
-Led lamp brandt momenteel vanaf 18:00 tot 21:30 ( overdag is het er licht in de kamer )
-Temperatuur regelaar staat op 22,0 graden
-Staan drie zuurstof planten in
-Ik heb er een bruis steentje in gedaan maar die staat voorlopig uit daar ik had gelezen dat de sluierstaarten naar boven zwemmen en daar de luchtbelletjes van de bruiser happen en dus zwemblaas kan veroorzaken.
-Normaal voer wat ik geef is Tetra goldfish gold Japan op aanrader dierenwinkel daar het drijfvoer betreft

Ik maak de bak één keer in de twee weken schoon daarbij vervang ik ook de filterwatten in de filter.
Ik ververs een kwart van het water en behandel het dan met Tetra aquasafe goldfish ook op aanraden van de dierenwinkel.
Water waardes ook getest met Tetra strips is allemaal keurig.

Nou uiteindelijk is het nog een lang verhaal geworden en waar ik dus mij de meeste zorgen over maak is de lusteloosheid van de vis beneden op de bodem en de hangende rug vin en uiteraard het scheef en op zijn kop zwemmen zo nu en dan waarbij vandaag de eerste dag is dus met het uitproberen van gekookte diepvries doperwten.

Wat doe ik fout, wat kan beter?
Wie kan mij een eindje op weg helpen, al had ik ze niet bij het grofvuil gevonden , had ik er zelf sowieso niet aan begonnen maar je kan het moeilijk laten staan en wie weet hadden ze nog slechter af geweest of dood gegaan. Dus het is voor mij ook allemaal nieuw en probeer het beste ervan te maken.
Het is totaal niet mijn gebied maar nu ik ze heb wil ik er ook weer geen afstand van doen, daar ik ook niet weet waar ze weer terecht gaan komen.
 
Heb je goed aan gedaan , hoor. Mandy. van klein naar 60 l.


Als je nu vaker water ververst, is dat gezonder voor ze.
2 of 3 emmers. zou goed zijn.

DE tijd tussen de 2 weken is te lang.

Doe dat wat vaker. zal veel schelen.

Meet je water op nitriet. dat dat niet in de bak komt.
 
Hallo Bertus,

Allereerst bedankt voor je snelle antwoord.
Al zou ik dan 1 keer in de week water verversen 2 tot 3 emmers zal dat al een verbetering moeten opleveren.
Ik zal morgen even opnieuw een teststrip erin doen en nogmaals even alle waardes aflezen.
Probeer morgen even een foto te maken van de sluierstaart zelf en de bak, ik ben nieuw op het forum dus hoop dat het gaat lukken.
 
Goed dat je ze gered hebt:petjeaf: helaas moet ik je wel vertellen dat 54L al krap is voor twee sluierstaarten. Het grote nadeel van sluiers is dat ze heel erg vervuilen waardoor er aangeraden wordt om min 50L per vis te nemen en een aquarium van 1m. Jou ververs beleid mag wel wat vaker minimaal 1x in week 3/4 het liefst 2x in week omdat je relatief weinig liters per vis hebt. De aquasafe kun je wel achterwege laten aangezien het water hier in Nederland van goede kwaliteit is. Wat betreft jou zieke vis zou het idd kunnen zijn dat het een verstopping is wat de doperwten wel zullen oplossen. Mocht het toch iets bacterieels zijn kun je beter bactyfec gebruiken(werkt ook tegen vinrot). Esha2000 werkt heel vaak niet maar misschien heb je geluk dat jou vissen er nog niet resistent voor zijn. foto's zeggen meer dan een 1000 woorden dus voordat die hier staan kunnen wij nietr echt beoordelen wat er aan de hand is.

Voordat je de medicatie toedient vergeet niet eventuele actieve koolstof uit je filter te halen.
 
Wat een geluk dat je de sluiers heb gevonden en heb mee genomen.

Zoals ruben al heeft gemeld doet de ESHA weinig tot niets. Als een sluier ziek is gaan ze raar gedrag vertonen en op de bodem hangen met de vinnen plat of getrokken.

Je heb het over vinrot. Vinnen/staarten gaan rafelen/stukjes verdwijnen. Dat is een bacterieel probleem. Dit zit ook in zijn lichaam en daar kan dat rare drijven van komen.

Zorg dat je een pakje bactopur direct tabletten heb. Dit is het beste wat je kunt gebruiken bij bacteriele problemen. De vis heeft het al een tijdje en bacterieel is erg moeilijk op te lossen en moet eigenlijk zsm medicatie worden gebruikt dus het blijft de vraag of hij het met de bactopur gaat redden. Maar niet geschoten altijd mis. Gebruiksaanwijzing aanhouden, de tablet even in een kommetje oplossen en dan in je aquarium doen. De andere vis er ook in laten. Licht uitlaten tijdens de kuur en je luchtpompje weer aan zetten. De kuur beter iets langer dan korter.

Zolang je de kuur nog niet in huis heb kun je de zieke vis zoutbadjes geven. Zout zonder jodium, emmer vers water op dezelfde tempratuur als aquarium. 20 tot 30 gram zout per liter in de emmer met garde goed roeren zodat het oplost. Vis met een pannetje vangen en dan met de hand vanuit het pannetje in het zoutbadje doen. max 3 minuten erin laten zwemmen. Vis weer in aquarium doen en hem even op je hand een baantje met hem trekken of zijn kop bij de filteruitlaat houden zodat zijn kieuwen door spoelen. Als je kuur in huis heb stoppen met de zoutbadjes.

Als de vis zo raar blijft drijven na de kuur zal je hem helaas uit zijn lijden moeten verlossen. Dan is zijn zwemblaas niet goed en gaat hij op een gegeven moment alleen nog maar op zijn rug liggen en kan dan ook niet meer eten. Dat is dan een lange lijdens weg voor de vis en moet je niet willen. Gebruik maar even de zoekfunctie tegen die tijd en zoek op kruidnagel olie.

Na de kuur moet je om de dag heel veel vers water geven. Oud water eruit en vers water van dezelfde tempratuur er weer in.

Sluiers vervuilen erg veel en omdat je een te klein aquarium heb moet je echt veel meer gaan verversen en dan hebben we het niet over 2 emmertjes per week. Bijna al het water eruit zodat je vissen net nog in een laagje water zitten. Je filter niet te vaak schoonmaken en al helemaal niet alles wat in je filter zit. In je filter en bodem groeien bacterieen die de vervuiling omzetten Als je je filter telkens schoon maak heb je niet genoeg bacterieen in je aquarium en lopen waterwaardes op en zwemmen je vissen in een soort van giftig water waar ze ziek van worden.

Zoekfunctie nitriet piek, indraaien aquarium

Goede zet de doperwten. Geef ze 5 dagen alleen de doperwten en geen ander voer.

Succes en ik hoop dat je de sluier er boven op krijg!
 
Laatst bewerkt:
IMG_20190301_154435 (1).jpg


IMG_20190301_154444.jpg


IMG_20190301_154500.jpg


IMG_20190301_154535.jpg


IMG_20190301_154539.jpg


IMG_20190301_154601.jpg
 
Hallo Allemaal,

De foto`s zijn geplaatst ik heb niet echt een telefoon met een scherpe camera dus hoop dat het een beetje duidelijk is @Roy1986
Nogmaals bedankt voor alle reacties, dit doet me zeer goed, en wordt een stuk wijzer dan de lokale dierenwinkel hier op het dorp.
Heb nog even een Tetra test strip erin gedaan en de waardes zijn goed enkel zoals vele aangeven de NO3 is niet correct en op het buisje staat ook water change.
Ik ga het zeker vaker verversen zoals jullie allen aangeven, het is best lastig aangezien de sluierstaarten zomaar op me pad zijn gekomen en ik er totaal dus niets van af weet en ik ze enkel eigenlijk zeg maar een soort van hulp heb geboden, was niet eens de bedoeling ze te houden, juist omdat het niet mijn gebied is en ik van de knaagdieren ben.
Uiteindelijk toch de keuze gemaakt, wat vond het ook een rare gedachte ze weg te doen aangezien je dan ook niet met zekerheid weet wat er met ze gebeurd.
En nu ik ze heb kan ik eigenlijk niet meer zonder ze.
De Bactopur tabletten gelijk besteld en worden morgen al geleverd @michelle1 hoop dat ik de vis daarmee weer er boven op krijg erg lief van iedereen voor het meedenken.
Ook vriendelijk bedankt voor het aanbod voor een meter aquarium, ik woon zelf bij Dordrecht ( Zuid-Holland ) en beschik enkel maar over een fiets al had het dichter in de buurt geweest had ik het graag van u over willen nemen @Botia maar nogmaals heel erg aardig van uw aanbod.
Ik vind het erg jammer van dit aquarium aangezien ik dit ook helemaal nieuw heb aangeschaft bij de dierenwinkel en dan ga je er van uit dat ze er verstand van hebben zonde om later dan te lezen dat het aquarium te klein is.
Moet ik heel snel al overschakelen naar een ander aquarium? Ik zit een beetje financieel ook rot daar ik net 3 maanden ook werkloos ben en niet gelijk geld beschik voor een ander aquarium.
Kan het kwaad om nog even met dit aquarium verder te gaan en 2x in de week het water te verversen?
De link opgeslagen en ga is goed inlezen daar bedankt @jessicapilon

* Het filter maakte ik dus ook 1x in de 2 weken schoon dit is dus ook niet nodig @michelle1

Nogmaals bedankt voor het lezen en alle hulp
 
Het is inderdaad jammer dat je niet wist dat ze veel liters nodig hebben. Helaas geven dierenwinkels vaak slecht advies. Ik vind het al super dat je ze gered heb en 54 liter is al een stuk beter dan het kommetje en ik begrijp ook wel dat niet iedereen een geldboompje in huis heeft om zo even alles te kunnen aanschaffen. Jammer dat je geen auto heb maar wellicht pa en moe? Is toch erg mooi aanbod van Botia en zullen je vissen heel erg blij mee wezen.

Probeer eerst maar de bactopur direct pillen. Als je begin haal je zoveel mogelijk water eruit en vers erin. Dan om de 2 dagen moet je weer water eruit gaan halen en vers erin doen en dan pillen bijdoseren. Je begin dus met aquarium 50 liter, 1 pil, na 2 dagen de helft eruit en verversen en dan weer een halve pil erbij doen. Hou z on 10 dagen aan. Laat de lichten tijdens de kuur uit en eventueel kool moet uit het filter. Dit is soms los of een spons. Anders werken de medicijnen niet. Je kan ze wel gewoon doperwten geven.

Het op zijn kop zwemmen is een hele slechte toestand van de vis en op de foto te zien zijn de vissen enigzins vergroeit dus kan de zwemblaas zijn en dan is het een afgelopen zaak voor de vis en heb je er nog maar 1. Wil niet erg pessimistische overkomen maar hou hier wel rekening mee.

Heb nog wel wat meer tips maar kijk eerst maar of de bactopur en de doperwten wat gaan doen.

De teststrips die je gebruik zijn niet erg betrouwbaar. De medicatie dood de ziekte bacterie maar ook nodige bacterieen waardoor het biologisch evenwicht een klap gaat krijgen vandaar dat je komende maand beter teveel dan te weinig vers water moet geven.

Succes en laat ons weten hoe het gaat
 
Bak is niet volledig ondersteund door tafeltje? Kan knappen.
 
Goedenavond,

Even een update betreft de sluierstaarten.
Ik heb afgelopen weken meerdere malen water ververst en ben op dinsdag 5 maart begonnen met Bactopur tabletten.
Zoals eerder in de reacties aangegeven begonnen met 1 tablet voor 54 liter, kool eruit gehaald en verlichting uitgezet en extra belucht met filter.
Twee dagen erna 50% van het water ververst, en nog een halve tablet erin gedaan.
Ik moet zeggen de doperwten en de Bactopur tabletten hebben wel het probleem van de zwemblaas opgelost, hij zwemt weer normaal enkel het vinrot is nog niet helemaal weggetrokken.
De laatste Bactopur tablet ( een halve ) heb ik toegevoegd op vrijdag 8 Maart.
Is het slim om nogmaals het te herhalen in de bijsluiter staat ook niet hoeveel dagen je dit mag gebruiken achtereen volgend.
Ondertussen ook de waterwaardes weer gemeten het nitraat gehalte blijft helaas nog aan de hoge kant.
Ik heb nu JBL Nitratex gekocht wat ik in me filter kan gebruiken maar dit kan pas naar de kuur, ik probeer hier me nitraat waarde weer mee goed te krijgen al me andere waardes zijn perfect.
Nu is me vraag dus zou ik nog een keer Bactopur kunnen proberen, daarna filteren met kool weer.
En hoop dan dat de vinrot minder is, wordt.
Wil dan eigenlijk beginnen aan de JBL Nitratex, ik lees wel op veel forums dat actieve kool eigenlijk niet nodig is in het filter ondanks dat het meegeleverd is standaard bij mijn biobox filter, kan dit kloppen?
En is actieve kool eigenlijk overbodig en enkel voor filteren van medicijnen en helder water???

Sorry voor mijn late reactie, ik hoop als nog dat jullie me er een beetje doorheen kunnen helpen.
Dieren zijn me alles altijd ondanks dat ik het financieel momenteel eigenlijk niet kan veroorloven, maar kan geen afstand van mijn aquarium en vissen doen en ben blij dat zoiets als dit forum bestaat daar ik hier veel meer wijzer wordt dan een lokale dierenwinkel.

Bedankt alvast :)
 
Hi Mandy,

Goed om te lezen dat de vis weer recht zwemt. Dat kom ik niet vaak tegen. Meestal een rugzwemmer die dit al wat langer heeft is einde verhaal dus erg leuk dat jouwe dat bespaart is!

Je zult helaas weer moeten starten met de bactopur en pas stoppen als het geheel weg is anders komt het terug. Het moet stil staan en liever nog dat je al genezing zie. Een weekje is hiervoor meestal niet voldoende vooral als ze er al een tijdje last van hadden. Dit kan wel lang duren ook 2 weken. er is geen limiet voor de bactopur. Als nodig is kan 3 weken ook. De bacterieen moeten dood zijn. Als er een klein beetje blijft leven kan het zomaar zijn dat je een maand later weer ellende heb omdat het zich vermenigvuldigd. Verversen hevel je ook een hoop ellende mee weg.

Meet je nitraat NO3 of Nitriet NO2?

Door de bactopur krijgen je goede bacterieen ook een klap. het dood ziekte bacterien maar tevens je benodigde bacterieen. NH3, NO2 en NO3 hebben allemaal met elkaar te maken en als 1 van deze verhoogt is een teken dat je bacterieen huishouding niet in orde zijn maar dat is logisch. Het enigste wat je kan doen is verversen. Grotere hoeveelheden dan 50 % als waardens te hoog oplopen. Je kunt wel tot 100% verversen. Vissen met emmer water vangen en zoveel mogelijk water uit je aquarium halen. Vers water van dezelfde tempratuur als in aquarium doen en dit niet op je bodem laten vallen want dan komt er veel vervuiling omhoog. Zet een bord ofzo op de bodem en giet hier het water op.

Na de kuur moet je een maand lang erg veel verversen en grote verversingen doen. Als jezelf kan testen weet je hoeveel je moet verversen. Stel; je NO2 staat op 0,4 en je ververs de helft hou je 0,2 over dat is nog teveel en de volgende dag zal het weer 0,4 zijn. Vooral de NH3 moet je niet meten. Zie je hier verhoging in is het zaak direct naar de 0 proberen te krijgen. Geen filter schoonmaken! hier zitten je nodige bacterieen in.

Na de kuur kan je kool in het filter doen. Die filtert tevens de medicatieresten eruit maar omdat je toch zoveel moet verversen raak je het ook op die manier kwijt. Als je erg hoge waterwaardens heb kun je de kool erin laten of beter nog wat zeoliet gebruiken. Die nemen stoffen op die je niet wil hebben. Dit kun je na een week of 3 gaan afbouwen. Niet in 1 keer alles eruit halen want dan krijg je alsnog ellende. Steeds een beetje eruit halen.

Inderdaad hoef je kool niet standaard in je aquarium te doen maar ernstig is het ook niet. Kool neemt alles op ook je eventuele plantenvoeding dus dan is het zonde.

Hoop dat je uitleg een beetje snap en succes met de vinrot. Hoop dat je dit ook onder controle krijg. Blijf doperwten voeren. Dit moet standaard in het dieet van je sluiers voor de darmen. Een dagje niet voeren of alleen doperwten is zo nu en dan in hun belang.
 
Als je zeoliet gaat gebruiken mag je absoluut geen zout in je aquarium doen. Voor het geval je met zout aan de gang ga. Ik weet dat sommige zout bij sluiers doen. Ik ben daar geen voorstander van omdat zout niet altijd kan in combinatie met een en geen.

Aangetaste vinstralen door de vinrot groeien hoogst waarschijnlijk niet meer aan. Je moet kijken naar de dunner uiteindens. Meestal zie je een witte rand dit moet weg. Hoewel het ook een beetje afhankelijk is van de kleur van de vis. Wit/oranje sluiers hebben en houden vaak de witte rand aan de uit eindes.
 
Hoi,

Bedankt voor je snelle bericht.
Ik heb zojuist weer een hele tablet Bactopur erin gedaan en begin weer van vooraf aan.
Ik heb denk andere strips dan u bedoeld voor het meten.
Ik gebruik zelf de Tetra test 6 in 1 strips.
Daar komen alle waarden goed uit behalve de NO3 waardes niet, ik had daarvoor de JBL Nitratex gekocht om in mijn filter te doen maar weet niet of dat samen gaat met Bactopur of dat ik eerst even die kuur moet afwachten en later pas aan de Nitratex moet gaan beginnen.
Heb nu ook mosbollen erin zitten ik las ook dat dat nitraat op neemt wanneer het teveel in het water zit.
Ik wacht het nu weer even af wat de bactopur gaat doen en zal naar 2 dagen i.p.v. 50 % van het water 75 % gaan verversen en dan weer een halve tablet erbij doen.
 
Is even balen mandy maar is niet anders. De nitraat spons heeft voorlopig even geen zin. Test strips zijn niet zo betrouwbaar maar als je verhoogde nitraat meet en mijn ervaring met bactopur moet je ervan uit gaan dat andere waardens ook oplopen. Tijdens de kuur verversen. Hou het om de dag 50% en dan een halve pil erbij. dat is makkelijker rekenen. 3/4 pil is zo moeilijk te doseren. Dan na 14 dagen doe je een 75% verversing om medicatie eruit te halen en dan 3 weken om de dag wederom 50 % verversen. na 3 weken zonder je filter te poetsen kun je langzaam afbouwen met verversen. Doe je een dag later de verversing dat bouw je af naar 2 a 3 x in de week 50 % verversen omdat je aantal liters beperkt is. Als je 2 keer in de week 4 emmers eruit haal dan zal je z on beetje goed komen. Dit is gokken gezien ik niet weet wat je voer etc.. Elk aquarium anders. Als je ooit de lotto ofzo win test druppels gaan kopen. NO2 en NH3 dat zijn de belangrijkste. Als je problemen zie dat je sluiers veelal op de bodem hangen doe eerst weer een lekkere grote verversing. kanppen ze altijd goed van op. Sluier gedrag kan je vaak "lezen"vers water moeten ze fijn vinden. blijven ze inactief is er wat anders aan de hand.

denk eraan om verse water zelfde tempratuur te houden. Liever een graad te warm dan te koud!! koude verversing activeerd veel ellende. Stip etc.

Als je nog de bon heb van de nitrax breng hem terug. Dit heeft weinig nut bij sluiers. Nu helemaal je moet eerst stabiel draaien dit zal wat moeilijk wezen gezien je aantal liters en druppeltesten. De enigste oplossing is veel schoon water.

De mosbollen zullen ze erg leuk en lekker vinden. Sommige planten nemen nitraat op maar is geen doen met sluiers. Dan heb je ladingen planten nodig die ze heerlijk molestreren. Maar alle beetjes helpen.………………. Sommige brave sluiers blijven van planten af wat ik her en der lees maar ik heb ze mooit gevonden. Mijne slopen alle planten.
 
Teststrips kun je beter niet gebruiken want die zijn erg betrouwbaar en ik raad je aan om druppeltesten aan te schaffen.
 
er is al veel gezegd. ik heb niet alles gelezen.

maar paar puntje zoals je aquarium nu staat is het best spannend. er staat veel spanning op de zijkant dat kan knappen zoals iemand anders al zei. dit kun je oplossen door bij de bouwmarkt een 18mm underlayment plaat op maatvte laten zagen. sommige hebben kleinere platen kosten ca 20 euro dan.

daarnaast vervang je de watten elke 2 weken. eigenlijk kun je beter het vuil wat uit de watten knijpen en ze terug doen.
 
Het is prima hoor om de filterwatten om de twee weken te vervangen, mag zelfs elke week. Tenzij je dit mechanisch filtermedium wil gebruiken als biologisch filtermedium. Alleen heb je dan het probleem als je het vervangt dat je een deel van de nitrificerende bacteriën weghaalt.

Ik lees ook dat je een Biobox gebruikt als filter, en als ik het goed heb kun je daarvan de filtermedia niet uitknijpen omdat ze in "gesealde" plastic boxjes zitten, en dus de witte watten ook?

Je zou kunnen overwegen deze boxjes aan de bovenkant open te frezen, dan kun je bij de filtermedia en bv de spons uitknijpen in plaats van het boxje vervangen.
Als je vervangt dan ben je ook bacteriën kwijt en dat is niet goed, bovendien spek je daar de fabrikant (onnodig) mee.
 

Terug
Bovenaan