Starter Dennerle 30 of 60??


Kommetje

Well-known member
Lid geworden
21 januari 2022
Berichten
550
Leeftijd
36
Ik en mijn zoon van 13 willen een beginnen aan de aquariumhobby. Ik had besloten te gaan voor een Dennerle 60. Ik kon niks in het echt bekijken want ik zelf zit in quarantaine :-(

Man was ook enthousiast dus die was de Dennerle 60 gaan halen een compleet pakket. Maar toen hij er mee thuis kwam en in die bak zag en voelde dacht ik wow wat een groot ding. En wat zwaar! En dan is ie nog leeg....

Nu zat ik ook vreselijk te balen want er was een chip van de bovenrand af dus mijn man is hem gaan terugbrengen. Dat leek ons geen goede start.

Maar nu begin ik ook te twijfelen. Ik had gelezen hoe kleiner de bak hoe moeilijker. Maar kun je met een Dennerle 30 ook starten of is dat echt te klein en kunnen er geen visjes in en krijg je te maken met allerlei opstart ''problemen'' als onervaren starter. Dat zou natuurlijk nogal demotiverend zijn voor mijn zoon.
 
Laatst bewerkt:
Nou met een 30 liter is al de keuze voor visjes heel erg beperkt en dan is een 60 liter een betere keus.
 
Met een 30 liter ben je iets beperkter wat vissen betreft.
Nano visjes of een Betta. Of garnalen.

In een 60 liter kun je al snel een grotere groep visjes doen.
Hoeven niet perse nano visjes te zijn. Maar een algemeen klein scholenvisje.
Misschien ook zelfs een paar kleine corydoras.
 
In een 30liter kun je hooguit wat garnalen houden, of 1 betta man. Dan houdt het wel op.
Lid @biljoenblik heeft ook een Dennerle cube 60. Dit is zijn topic. https://aquaforum.nl/threads/60-liter-dennerle-cube-van-biljoenblik.159247/

Mee eens.
En ondanks dat ik betta's enorm leuke vissen vind, is het vaak best lastig om ze goed te houden, en leven ze vaak maar kort. Zelfs met goede verzorging kan dat nog tegenvallen.
Juist met een kind lijkt mij dat altijd naar.

Dus ja, ik zou altijd voor een 60ltr cube gaan. Ik had trouwens ook geen beschadiging op de rand geaccepteerd.

Ze hebben verschillende sets van dezelfde cube. De complete en complete plus sets lijken leuk, maar ik zou zelf niet de versie met bodem nemen. De lamp is prima, het filter is in veel gevallen een goede aanleiding voor algen omdat het zo klein is. Wat mij betreft zijn er betere filters maar dat is mijn mening.

Veel succes met de keuze, en plezier met jullie nieuwe aquarium :)
 
Oke kunnen jullie me dan een filter aanraden wat beter geschikt is en een bodem die geschikt is. Ik dacht makkelijk alles zit erbij dan hoef ik niet te kiezen....

Ik zag dat er voedingsbodem bij zat en zwart garnalenzand of grind. Ik vond het wel mooi, maar van technische details weet ik niks.


Het liefst zou ik een soort boodschappenlijstje hebben :-D
 
Bodem is persoonlijke voorkeur. Ik heb nu Dennerle quartz reebruin in mn aquarium, hier voor had ik gewoon filterzand. Er zijn veel leden met een Zwarte bodem.
 
Ik ben zelf begonnen met een superfish 50. Die is 48x28x37 cm. Gewoon om eens te kijken of het houden van een aquarium zou bevallen.
Ik vond al heel snel dat dit toch wel erg klein is en heb toen een Eheim 175 via marktplaats gekocht. En inmiddels heb ik ook een Oase 300 staan.

Ik zou dus zeker voor de grootste van de twee gaan. Gewoon omdat er dan net iets meer mogelijk is.
 
Dat is altijd lastig te zeggen, omdat er zoveel mogelijkheden zijn. En de meeste mensen hebben ervaring met enkele mogelijkheden, dus een soort ranglijst is lastig.

In veel gevallen wordt gezegd een extern filter is altijd beter. Op zich ben ik het daar mee eens, maar wanneer je begint kan dat best eng zijn.

Wij hebben zelf goede ervaring met een Aquael turbo 500. Dat is een intern filter, met een spons voor de inlaat, dus veilig voor garnalen, een ruimte om iets in te doen naar smaak of omstandigheden, het gebruikt weinig stroom (4,5W per uur dacht ik) , en het is erg stil.

Prijzen lopen erg uiteen, meestal wel te vinden tussen 20 en 30 euro.

Voor bodem gebruiken wij meestal goedkoop filterzand, maar niet iedereen vindt dat mooi. Bij bijvoorbeeld de Hornbach is goed, en niet te duur aquariumzand te vinden met een afgeronde korrel, dus ook veilig voor bodemvissen, ook verkrijgbaar in grijs-zwart, en bruin.

Voor planten zou ik zelf online kijken.
Wat voor planten je neemt is erg belangrijk voor hoeveel algen je gaat krijgen. De planten moeten passen bij je verlichting, de voeding en eventueel co2 in de bak. Online ga je daar betere informatie over vinden, en is er meer en betere keuze.
Wij shoppen meestal bij aquarium-planten.com, maar er zijn uiteraard meer goede opties.

Je gaat vast nog veel meer adviezen krijgen :) Sterkte met de keuzes. Voorpret? :)
 
Laatst bewerkt:
Dat is altijd lastig te zeggen, omdat er zoveel mogelijkheden zijn. En de meeste mensen hebben ervaring met enkele mogelijkheden, dus een soort ranglijst is lastig.

In veel gevallen wordt gezegd een extern filter is altijd beter. Op zich ben ik het daar mee eens, maar wanneer je begint kan dat best eng zijn.

Wij hebben zelf goede ervaring met een Aquael turbo 500. Dat is een intern filter, met een spons voor de inlaat, dus veilig voor garnalen, een ruimte om iets in te doen naar smaak of omstandigheden, het gebruikt weinig stroom (4,5W per uur dacht ik) , en het is erg stil.

Prijzen lopen erg uiteen, meestal wel te vinden tussen 20 en 30 euro.

Voor bodem gebruiken wij meestal goedkoop filterzand, maar niet iedereen vindt dat mooi. Bij bijvoorbeeld de Hornbach is goed, en niet te duur aquariumzand te vinden met een afgeronde korrel, dus ook veilig voor bodemvissen, ook verkrijgbaar in grijs-zwart, en bruin.

Voor planten zou ik zelf online kijken.
Wat voor planten je neemt is erg belangrijk voor hoeveel algen je gaat krijgen. De planten moeten passen bij je verlichting, de voeding en eventueel co2 in de bak. Online ga je daar betere informatie over vinden, en is er meer en betere keuze.
Wij shoppen meestal bij aquarium-planten.com, maar er zijn uiteraard meer goede opties.

Je gaat vast nog veel meer adviezen krijgen :) Sterkte met de keuzes. Voorpret? :)
Maar heb ik die versie dan ook nodig voor een 60 l bak? Ik zag een soort mini versie van die Aquael. Een extern filter zie ik niet zo zitten. En ik denk het is maar een klein bakje moet toch te filteren zijn.

Welke planten kun je me aanraden voor zo min mogelijk algen?
 
Als je de minipat bedoeld dan vindt ik die te klein en dat is meer voor max 30 liter vindt ik. Een Turbo 500 zou beter zijn zoals Marjan al aangeeft.
 
Als je de minipat bedoeld dan vindt ik die te klein en dat is meer voor max 30 liter vindt ik. Een Turbo 500 zou beter zijn zoals Marjan al aangeeft.
Ik bedoelde de minipat inderdaad. Oké dus als ik het goed begrijp heb je in een klein aquarium wat overcapaciteit nodig bij het filter omdat het water wat sneller vuil wordt dan.

Ik ben benieuwd of andere mensen nog aanraders hebben qua goede filters die in het aquarium gehangen moeten worden.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat dit topic jou wel goed op weg kan helpen:


Wat ik lees zit er in de 60 ltr een led lamp van 8 watt, dat houdt in dat je op bovenstaand plantenlijstje uit gaat komen. Verder staat er ook nog andere goede info in.

Planten zijn een persoonlijke keuze afgestemd op je toekomstige aquarium en beoogde techniek zoals licht, CO2 bemesting etc.

Een paar tips die ik je kan geven:
- Koop niet te weinig planten, zorg voor een goed gevuld plantenaquarium.
- Gebruik snellere groeiers en langzamere groeiers. Snellere groeiers gebruiken meer voedingsstoffen en maken het zo makkelijker om je bak "alg" vrij te houden. Tevens zijn het goede indicators voor tekorten in je aquarium (voedingsstoffen in algemene zin). Ook algen zijn vaak een indicatie van tekorten trouwens.
- Werk met hogere planten of een mooi stukje hout met speciale planten die daarop groeien (Epifyten) of beide om je interne filter uit het zicht te ontrekken.
- Test je water regelmatig, vooral in het begin (dmv Colombo testkoffer), zo krijg je een gevoel wat er nodig is om planten goed te laten groeien en of je bewoners in prima water leven of niet.
- Voeg wat all in one plantenvoeding toe van bv Easylife Profito (volgens de handleiding) maar in de 1e 2 weken iets minder omdat je planten zich aan het aanpassen zijn.
- Laat je aquarium goed indraaien. Gemiddeld genomen 4 weken, voeg wat (vingertopje per week of 2x per week) voer toe om je bacteriën cyclus goed in gang te brengen. In de 4de week (als je water waardes goed zijn) een waterwissel doen van 50-80% en daarna kan je jou eerste bewoners toevoegen (niet alles in 1 keer, want dat vraagt teveel van je evenwicht in je aquarium)

Het zelf uitzoeken is leuk en ontzettend leerzaam. Succes in ieder geval.

Gr. Ed
 
Ik bedoelde de minibar inderdaad. Oké dus als ik het goed begrijp heb je in een klein aquarium wat overcapaciteit nodig bij het filter omdat het water wat sneller vuil wordt dan.

Ik ben benieuwd of andere mensen nog aanraders hebben qua goede filters die in het aquarium gehangen moeten worden.
Nou, overcapaciteit zal meevallen. De meeste filterfabrikanten overdrijven de mogelijkheden van de filters. Bovendien zal het filter altijd wat langzamer gaan werken als het sponsje vies wordt. (regelmatig uitspoelen...)
 
Klopt, maar een goede basis. Nitraat (NO3) en Fosfaat (PO4) worden vaak in dit soort bakjes wel redelijk goed aangeleverd. Maar daar kom je snel genoeg achter door te meten 😊. Je kan dan later indien mogelijk altijd nog Nitraat en Fosfaat bijvoegen.

Misschien kan je uit 1 van mijn topics ook nog inspiratie halen. Deze draait niet op CO2 en op alleen Profito. De rest wordt verzorgt door de levende have:


Gr. Ed
 
Klopt, maar een goede basis. Nitraat (NO3) en Fosfaat (PO4) worden vaak in dit soort bakjes wel redelijk goed aangeleverd. Maar daar kom je snel genoeg achter door te meten 😊. Je kan dan later indien mogelijk altijd nog Nitraat en Fosfaat bijvoegen.

Misschien kan je uit 1 van mijn topics ook nog inspiratie halen. Deze draait niet op CO2 en op alleen Profito. De rest wordt verzorgt door de levende have:


Gr. Ed

Ik snap wat je bedoelt, maar ik ben het eens met John.

Vooral nieuwe aquariumliefhebbers komen al om in de nieuwe woorden, en dan is het handig dezelfde woorden te gebruiken voor hetzelfde.

Aio wordt vrij algemeen gebruikt voor een complete voeding inclusief nitraat en fosfaat. Aio gebruiken voor profito kan onnodig verwarrend werken, hoe compleet het voor sommige bakken ook mag zijn.
 

Terug
Bovenaan