starten met zoutwater aquarium


Skye

New member
Lid geworden
8 december 2022
Berichten
4
Locatie
Zwolle
hoi hoi,

ik heb nu een aantal zoetwater aquaria maar stiekem ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar de wereld van de zoutwater aquaria. Ik heb zelf al wel wat research gedaan maar ik was nog wel nieuwsgierig naar een aantal meningsvragen.

1. Wat is het kostenplaatje van een zoutwater aquaria (qua beginaanschaf van spullen maar ook qua stroom ect)?
2. Hebben jullie recommandaties over goede kwaliteit spullen die niet al te duur zijn
3. Is het het best om te starten met een groter aquaria of een kleinere?

Groetjes!
 
Ik ben gestart met een 60 liter maar dat is erg beperkt en heb nu een 170 liter. Ook dan denk ik vaak wat groter zou leuk zijn. Het is ook wat jezelf wil natuurlijk. Qua kosten is het veel duurder dan zoet en je kan het zo duur maken als je wil. Een Reefer 170 zoals ik heb kost al snel met led tegen de 1500 euro en daar komt dan nog steen en bewoners bij.
 
  • Leuk
Waarderingen: Skye
Het ligt er ook een beetje aan wat je wil en wat je al hebt. Mocht je al een geschikte bak hebben dan ben je al een eind op weg.
Dan is de vraag wat je graag wil houden …..
Sommigen (zoals ik) geven meer om de vissen dan om koraal en dan zou je met erg weinig verlichting mooie vissen kunnen houden wat dus erg veel scheelt in de stroomkosten.
Ook zijn er altijd mensen die met de hobby stoppen en hun aquarium / apparatuur / of geheel compleet voor een mooi bedrag te koop zetten.

Vele schrikken wel eens in de winkel als ze de prijzen zien van vis of koraal. Dat het meer kost dan zoetwater zal ik niet ontkennen maar je hoeft ook niet in 1 x alle vissen tegelijk te kopen natuurlijk.

Qua koraal zijn er gelukkig veel hobbyisten die leuke stekjes voor weinig geld aanbieden zie maar op forums marktplaats en facebook.
Ook dit kan je in een gepast tempo opbouwen.

Er zijn op het moment ook 2 leden die nu gaan starten/opstarten met zeewater dus dat is zeker leuk om te volgen.
Ook omdat ze beide voor een andere manier kiezen qua draaien. (Met sump /zonder sump ) (met eiwitafschuimer / zonder eiwitafschuimer).
 
Qua kosten kun je via MP vaak besparen maar goed dan moet er wel wat in je buurt zijn en hier in het Noorden is dat dun bezaaid. Of je moet over een auto beschikken en een stukje willen rijden.
Maar goed het is duurder dan zoet maar je kan het financiële plaatje ook prima binnen de perken houden.
 
Je kan veel gebruikt kopen, dat scheelt een hoop €..

Aanschaf.. nieuw.. denk aan:
Reefer deluxe 170. 1600€
Verwarming. 60€
Schuimer (bm c6) 170€
Opvoer jebao dc3000. 75€
Stroming jebao slw20.²x 200€

Dan heb je de basic techniek...
Om in te richten heb je steen nodig.. mooisre is als je dit bij een hobbyist kan halen, ingedraaid en en wel. Maar dar is even zoeken vaak.. ga je door starten:

Aquaforest reefrock 18 kilo. 119€
Life biofill 2 27€

Dan moet er een bodem in.. zelfde verhaal, mooiste is als ke bij een hobbyist uit een goed draaiende bak een schep of 2 kan krijgen, heb je dit niet is levend zand een optie

Grote zak ocean direct. 60€

En dan water? Ga je dat kant en klaarnkopen? Of zelf maken..
Ga je dit zelf maken heb je een osmose apparaat nodig

Osmoseapparaat.nl eigen 75DI apparaat met DI filter en tds meter. 120€
Emmer zout. 80€




En als je dannstart... zou ik er eennflesje one and only bacterien bij halen van aquariumsystems..
 
  • Leuk
Waarderingen: Skye
En dan de minder afschrikkende versie..
Ik heb een zeepaardjes dagboek.. die heeft gekost:

Bak met frame: gratis marktplaats
Steen: gebruikt van hobbyist 35€
Sump 70€ (die erbij zat had k laten vallen)
Opvoer: 70€
Stroming 1x slw30 110€
Lamp. 170€
Osmolator nano. 50€
Levend zand. 70€

Verwarming had k nog, een eheim E heel fijn ding..

als je geen haast hebr kan je heeeel veel dingen voor weinig/ heel weinig kopen
 
  • Leuk
Waarderingen: Skye
Om een idee te geven.. mijn 2 meter bak zit zoveel geld in.. daar kan ik een auto voor kopen.

Bak + sump en meubel 3500€
4x coralcare v2. 1300€
2x aquaperfect led. 400€
Vertex 250 + rdx schuimer. 600€
Pearl aqua eco large rol. 400€
2x sow22 stroming. 320€
2x gyre xf350. 450€
Pvc leiding werk. 200€
Zksj 12kuub opvoer. 250€
Apex lab grade. 1000€
Apex trident. 700€
Apex atk kit. 250€
Redsea reef ato+ 250€
Topoff plexiglas container. 180€
Titanium verw.+controller. 200€
Apex accesoires en sensors300€
Apex dos+ddr. 300€
Extra apex eb6. 100€

110kilo steen
40kilo bodem

En k zal verder stoppen met optellen want her wordt heeeeeel depressief..
Hierboven zit ook veek gebruikt, lampen kosten bijvoorbeeld 3k nieuw.. ik heb er 4 gebruikt 1300€.. enzovoorts
 
Osmoseapparaat.nl eigen 75DI apparaat met DI filter en tds meter. 120€
Emmer zout. 80€
Ook osmose kan goedkoper want ik heb de onderstaande:


Met een wat kleinere bak kan dat prima.
 
  • Leuk
Waarderingen: Skye
Ook osmose kan goedkoper want ik heb de onderstaande:


Met een wat kleinere bak kan dat prima.
Prima ding!
Maar vergeet niet een tds meter en een DI filter voor erachter..

Aliexpress heeft trouwens puike inline tds meters voor een tientje!
 
  • Leuk
Waarderingen: Skye
Prima ding!
Maar vergeet niet een tds meter en een DI filter voor erachter..

Aliexpress heeft trouwens puike inline tds meters voor een tientje!
Klopt en ik heb die DI filter er bij gekocht voor 24,95

TDS meter heb ik wel voor de garnalen maar nog nooit in zout gebruikt. Ververs wekelijks een liter of 15 met AquaForest zout en vul de kh/ca/mg aan indien nodig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Skye
Om een idee te geven.. mijn 2 meter bak zit zoveel geld in.. daar kan ik een auto voor kopen.

Bak + sump en meubel 3500€
4x coralcare v2. 1300€
2x aquaperfect led. 400€
Vertex 250 + rdx schuimer. 600€
Pearl aqua eco large rol. 400€
2x sow22 stroming. 320€
2x gyre xf350. 450€
Pvc leiding werk. 200€
Zksj 12kuub opvoer. 250€
Apex lab grade. 1000€
Apex trident. 700€
Apex atk kit. 250€
Redsea reef ato+ 250€
Topoff plexiglas container. 180€
Titanium verw.+controller. 200€
Apex accesoires en sensors300€
Apex dos+ddr. 300€
Extra apex eb6. 100€

110kilo steen
40kilo bodem

En k zal verder stoppen met optellen want her wordt heeeeeel depressief..
Hierboven zit ook veek gebruikt, lampen kosten bijvoorbeeld 3k nieuw.. ik heb er 4 gebruikt 1300€.. enzovoorts
wow das wel heel duur, nu ben ik eigenlijk stiekem wel een beetje benieuwd naar hoe je aquarium eruit ziet! Heb je een foto?
 
IMG_1993.jpeg
Groter dan 200cm kan uiteraard ook 👌🏼
 
Mini -fred

Qua techniek kan ik op jou bak geen kritiek geven of loslaten.
Maar net als naar Ed gereageerd mis ik in jou bak veel levend steen. Daar hangt natuurlijk een behoorlijk prijskaartje aan maar zonder het levend steen lijkt het mij dat je geen goede bak kan opstarten, zelfs niet met allerlei toevoegingen ga je de natuurlijke omstandigheden niet benaderen.

Zee-water techniek bied alle externe en technische apparatuur omstandigheden om een zee-waterbak te controleren en bij te sturen en is allemaal te koop maar hebben weinig te maken met het biologische gedeelte.

Kortom veel techniek maar weinig biologisch leven in het water door niet het gebruik van levend steen, dit is volgens mij niet aan te vullen met wat dan ook.Zee-water kan je niet nabootsen met toevoegingen om natuurlijk zee-water te verkrijgen, ja,,met verversingen blijf je een beetje op peil.

Haal wat natuur in huis.
 
Tegenwoordig zijn er genoeg alternatieven om zonder of met veel minder levend steen een bak draaiende te houden.
Daar zijn ook genoeg voorbeelden van te vinden.
 
Wat zijn dan de alternatieven met minder levend steen, en wat zijn dan de nieuwste ontwikkelingen.
 
dat is in plaats van 100kg levend steen 3 kilo levend steen 😬. Of helemaal geen levend steen.
Tegenwoordig zijn er vele soorten dood of gemaakt steen in de handel. Caribsea , real reef rock , macrorock en nog vele andere.

Dit zou je kunnen aanvullen met levend steen of met levend zand , bacteriën uit een potje(als je daar in gelooft) , natuurlijk zeewater en tegenwoordig heb je ook nog een soort van modder waar van alles in zou zitten.

Het is laatste jaren flink veranderd allemaal , denk daarbij ook aan de bakken die zonder afschuimers draaien zoals dymico.

Nog steeds geld dat er meerdere wegen naar Rome leiden, maar wat vroeger allemaal zogenaamd onmisbaar was is wel aardig veranderd.
 
Bedankt voor de heldere uitleg Ice78, is er ook niet zoiets als dood steen wat weer geactiveerd wordt door het terug in de zee te plaatsen en her te gebruiken, ooit iets over gelezen.
 
Bedankt voor de heldere uitleg Ice78, is er ook niet zoiets als dood steen wat weer geactiveerd wordt door het terug in de zee te plaatsen en her te gebruiken, ooit iets over gelezen.
Ja klopt ook te koop in Nederland

Walt Smith gekweekte Fiji Levend Steen​

Het gecultiveerde levende steen van Walt Smith is zeer poreus, heeft goede vormen (bogen, tunnels etc) en is mooie van kleur! Het steen zit vol met leven zoals goede, gezonden bacteriën, sponzen, kokerwormen, kalkalgen, wieren en noem zo maar op.
Het steen is 3 jaar geleden geleden op de zeebodem in Fiji gelegd. Hier is dus geen rif voor kapot gemaakt.
Dit is de absolute top op dit moment als het gaat om levend steen.
Walt Smith heeft speciale toestemming gegeven voor Ocean Store om deze levende steen te oogsten en te verzenden.
 
  • Leuk
Waarderingen: frog
Echt minder levend steen is het niet als je gaat werken met bv real reef rock. Ok het is geen echt levend steen maar steen waar na verloop van tijd wel de nodige bacterien op en in gaan zitten waardoor het werkt als echt levend steen.
RRR wordt dan eigenlijk ook levend steen.
 
Uiteraard even op deze site gekeken Ice78 maar 20 kilo voor 400 euro is op aquarium gebied en uitgaven wel een enorm deel van de totale uitgaven , maar ik zou daar zelf wel voor gaan bij een opstart, of in een keer goed of niet aan beginnen en natuurlijk heeft niet elke hobbyist 20 kilo nodig.
 
en natuurlijk heeft niet elke hobbyist 20 kilo nodig
Met 1 kilo per 10 liter zit je daar al snel op. Mn kleine Reefer is 170 liter en daar zit ook al 18 kilo in.
 
Uiteraard even op deze site gekeken Ice78 maar 20 kilo voor 400 euro is op aquarium gebied en uitgaven wel een enorm deel van de totale uitgaven , maar ik zou daar zelf wel voor gaan bij een opstart, of in een keer goed of niet aan beginnen en natuurlijk heeft niet elke hobbyist 20 kilo nodig.
Je kan er natuurlijk zelf voor kiezen. Of het per definitie beter is denk ik niet.
De bacteriën van 1 kilo steen zullen zich ook vermeerderen en op ander steen gaan zitten.

Verder heb je met levend steen ook het gedeelte van ongewenste “dingen” die je in je bak brengt.

Maar wat voor iedereen geld is dat je opstart met de manier die je aanspreekt.
Vaak is dit de manier waar je ervaring mee hebt gehad in het verleden.
Denk dat de winkeliers ook niet meer zeggen dat je 100% levend steen moet hebben om op te starten omdat er goede alternatieven zijn.

Zelf ben ik met real reef rock opgestart en dat bevalt me prima. Ik zal ongetwijfeld nog wel eens een echt stukje levend steen kopen maar die gaat dan in de sump.

Ook bij bakken die met 100% levend steen draaien zeggen ze dat het beter is om af en toe nog eens een stukje vers steen erbij te kopen.
Voor die ene zogenaamde “verdwenen/uitgestorven bacteriestam weer aan te vullen.

Over elke manier is gelukkig genoeg te vinden dus iedereen kan opstarten zoals hij/zij dat graag wil.

Succes is bij geen enkele manier gegarandeerd en tegenslagen krijgt iedereen wel mee te maken.
De zeewaterhobby “koop” je ook niet maar je werkt ergens naar toe is mijn idee. (Een stabiel systeem).
 
Mini -fred

Qua techniek kan ik op jou bak geen kritiek geven of loslaten.
Maar net als naar Ed gereageerd mis ik in jou bak veel levend steen. Daar hangt natuurlijk een behoorlijk prijskaartje aan maar zonder het levend steen lijkt het mij dat je geen goede bak kan opstarten, zelfs niet met allerlei toevoegingen ga je de natuurlijke omstandigheden niet benaderen.

Zee-water techniek bied alle externe en technische apparatuur omstandigheden om een zee-waterbak te controleren en bij te sturen en is allemaal te koop maar hebben weinig te maken met het biologische gedeelte.

Kortom veel techniek maar weinig biologisch leven in het water door niet het gebruik van levend steen, dit is volgens mij niet aan te vullen met wat dan ook.Zee-water kan je niet nabootsen met toevoegingen om natuurlijk zee-water te verkrijgen, ja,,met verversingen blijf je een beetje op peil.

Haal wat natuur in huis.
Valt reuze mee...
Dit is 100kilo..
Het opvoer vak zit op steen ook..
Daarbij zit er zo een 3.5 kilo ingedraaide maxpect keramische spheres in de sump..

De display is redelijk minimaal, dat ben ik met je eens hoor, maar het 50 bij 45 vak in de sump ligt vol

Daarbij .. teveel steen creert dode punten, dode punten gaat vuil zitten met alle nadelen van dien

Maxpect claimt dat 1 zo een sphere de bacterie huishouding kwijt kan wat normaal in 1kilo levend steen kwijt kan, stel dat dat statement zelfs half waar is?
IK heb ongeveer denk een sphere of 80 tot 90 in de sump.. daar zou in theorie (+de zandbodem) eigenlijk de hele bak op kunnen draaien...

Bacterien voldoende.. export ook voldoende..

Die 400€ of 800€ op het bedrag dat dit gekost heeft maakt ook niet veel meer uit..

Maar voor de diversiteit, ja.. als ik weer eens aan ECHT goed en vers steen kan komen, zie ik dat zeker als goede toevoeging, alleen door de pests die gegarandeerd mee komen, zullen deze innde sump blijven
 
Laatst bewerkt:
Voor die ene zogenaamde “verdwenen/uitgestorven bacteriestam weer aan te vullen.
Is dat zo want ik hoor het vaker maar in een goed draaiende bak zal zo n bacteriestam zich toch wel overeind houden?
 
Is dat zo want ik hoor het vaker maar in een goed draaiende bak zal zo n bacteriestam zich toch wel overeind houden?
Het is niet te controleren dus of het echt waar is ?
Heb het in elk geval wel vaak gehoord.
Maar met een nieuw koraaltje of wat vers zeewater zul je je ook wel weer wat inbrengen.
 
Als je met schoon dood steen gaat opstarten duurt je opstart gewoon langer. Daar is verder niks mis mee. In mijn geval ga ik ook nog starten met wat levend zand en wat ingedraaid steen. Dit komt de opstart alleen maar ten goede om een evenwichtig draaiende bak te krijgen. Verder is het rustig aan op en uitbouwen.
 
Het is niet te controleren dus of het echt waar is ?
Heb het in elk geval wel vaak gehoord.
Maar met een nieuw koraaltje of wat vers zeewater zul je je ook wel weer wat inbrengen.
Ja ik ken die verhalen ook Mark en of het waar is dat durf ik ook niet te zeggen. Ik ben in 2017 begonnen met echt levendsteen en heb dat nog steeds in de bak zonder nieuw steen in te brengen. Enige wat ik af en toe toevoeg is de Microbe Lift.
 
Als je met schoon dood steen gaat opstarten duurt je opstart gewoon langer.
Of dat helemaal waar is betwijfel ik aangezien er veel dood materiaal mee komt met levend steen wat de reis niet overleefd heeft. En wat het water ook erg belast.

Opstarten met dood steen en dan wat materiaal om te “enten” heeft altijd mijn voorkeur gehad.
 
Ik heb een tijdje een BlueMarine60 nano gehad, ik vond de ruimte erg beperkt en eigenlijk te klein voor vis maargoed, misschien leuk om daar ook de kosten van te delen, alles 2de hands via marktplaats of het zeewaterforum.info:

Bak + meubel + opvoerpompje €100
Tunze 9001 €50
AI prime 16HD €150
Verwarming had ik nog
Jebao DP4 doseerpomp €30
Simpele ATO €30
6kg steen + zand €45
Zoutmeter €2


Osmoseapparaat had ik niet nodig want dat kon ik op het werk tappen
Dan heb je nog vrij veel testsetjes, minimaal Kh, Ca, Mg, NH4, NO2, NO3 en eigenlijk ook PO4 (had ik niet)
Zout

Ik haalde alle koraaltjes ook via medehobbyisten 40 stekjes voor zo'n €250 euro, en ik had eigenlijk alleen simpele steenkoralen (Monitpora's vooral) en geen 'High end' LPS of buttons ofzo

Als je op kleine schaal eens wil kijken of het wat voor je is zou ik als basis gaan voor een Waterbox AIO nano, met een Tunze9001, een AI prima 16HD, of als je wat groter wil een bak met sump is de reefer170 een mooie bak denk ik om mee te starten
IMG_4040.jpeg
 

Terug
Bovenaan