Starten met fosfo en nitro


E

Eremetaal

Guest
Gh 12
Kh 6
PH 7,2
No3 2
Po4 0,05
Fe 0,05

Ik heb vloeibare easylife fosfo en Nitro aangeschaft maar nu weet ik niet met welke hoeveelheid ik het beste kan starten.

Bij dosering van nitro staat: 10ml per 500 verhoogt de no3-concentratie met 2,0 mg/l.

Bij dosering van fosfo staat: 10 ml per 500 liter verhoogt de po4 concentratie met 0,1 ppm

Mijn bak is 110 liter. Dagelijks voeg 2ml profito toe.

Graag tips.
 
rekenen he

hoe hoog wil je de fosfaat en nitraat hebben

10 ml op 50 liter is + 20 mg no3
10 ml op 100 liter is + 10 mg no3

bij fosfaat net hetzelfde
voeg eerst al de helft toe en meet het effect hiervan

dan elke week terug meten zo weet je wat er verbruikt wordt en je dus moet anvullen
 
hallo
ik voeg ook po4 en no3 toe maar dan wel in stockoplossing (veel goedkoper)

ik hou de waarde no3 10 en po4 1 aan en heb de eerste keer uitgeteld de leverancier gaf de toe te voegen hoeveelheid ook op 500l aan dus even omgerekend.

Dan heb ik eerts mijn po4 getest en no3 ook en dan gekeken hoeveel ik moest toevoegen voor op mijn gewenste waarde te komen van 10/1.
En dan iedere week gewoon na de waterwissel even opnieuw testen en bijvullen waar nodig is en na een paar maanden als je altijd evenveel water ververst en je visbestand en planten bestand is stabiel gebleven dan zie je dat je iedere keer dezelfde hoeveelheden moet teovoegen en dan hoef je niet meer altijd testen.

denk wel dat je meer profito mag toevoegen want je FE waarde is maar weinig beste is die op 0,2 te houden.
toch zeker als je een goed beplant aquarium hebt en rode planten heb staan.

Zo doe ik het en ben er tot nu toe zeer tevreden over
 
Dus als ik dat morgenvroeg toevoeg en dan een paar dagen later meten ? En moet je er dan van uitgaan dat je dat wekelijks moet toevoegen ?

Info op de fles valt nogal tegen.
 
Ik zou morgen gewoon je no3 en po4 eerst opnieuw testen en kijken hoeveel die zijn.
neem nu dat ze nog altijd zijn gelijk je gepost hebt
no3 2 mg/l en po4 0,05mg/l
dan weet je dat je no3 moet verhogen met 8 mg/l en je po4 met 0,95mg/l ( als je de waarde 10/1 gaat aanhouden je kan ook 20/2)

Dan meot je even uitrekenen hoeveel ml dat is van elke vloeistof

voorbeeld:
Bij mij

po4: 3ml op 150l verhoogd de po4 met 0,1ppm
no3: 3ml op 150l verhoogd de no3 met 2 ppm

dus neem nu mijn po4 waarde is 0,05 dan moet ik bij mijn vloeistof(stockoplossing) 28,5 ml toevoegen om op 1 mgl/l po4 uittekomen en zo doe ik dat ook met mijn no3
en dan test ik het pas de week erop na mijn water verversing en dan vul de de waardes terug bij
 
Maar je meot kijken heb je veel snelgroeiers en nitraat vreters dan is het beter om 20/2 aan te houden.
Anders kan het zijn voor dat de week voorbij is en je waterwisselt je waardes al op 0 zijn.
Dus je moet eens kijken of je snelgroeiers zoals cabomba valisneria waterpest drijfplanten enzo hebt.

is dat het geval dan zou ik no3 op 20ppm en po4 op 2ppm brengen
 
Dus je vult altijd in ��n keer zoveel aan om de juiste waarde te krijgen. Dus niet verdelen over meerdere dagen ?
 
Nee ik doe dat wekelijks alleen mijn sporenelementen voeg ik dagelijks toe ( profito,aquariumbemesting nl ...)
 
fishkeeper zei:
Maar je meot kijken heb je veel snelgroeiers en nitraat vreters dan is het beter om 20/2 aan te houden.
Anders kan het zijn voor dat de week voorbij is en je waterwisselt je waardes al op 0 zijn.
Dus je moet eens kijken of je snelgroeiers zoals cabomba valisneria waterpest drijfplanten enzo hebt.

is dat het geval dan zou ik no3 op 20ppm en po4 op 2ppm brengen

Ik heb de cabomba en als drijfplant Limnobium laevigatum.
 
dan zou ik eerder op 20/2 aansturen want die drijfplanten zijn nogal nitraat vreters
 
Ok, dat zou voor mij dus betekenen dat ik 18ml Nitro en 40ml Fosfo zou moeten toevoegen als ik het goed heb uitgerekend.
 
Als ik zo snel heb gerekend denk ik wel dat het klopt
 
Vandaar dus dat de meeste met poeders werken, flesjes heb je binnen no time leeg met deze hoeveelheden. ;)

Maar bedankt voor de tips.
 
begin al eens met de helft te doseren en meet het effect hiervan al eens
 
Ik ga er morgen mee starten.
 
Vandaag 9ml nitro en 20ml fosfo toegevoegd. Morgen eens het effect meten.
 
Dat kun je een kwartiertje erna ook al testen
 
Zojuist getest :

Po4 0,4.
No3 Tussen de 1 en 5 lijkt niet veel anders dan voorheen.
 

Terug
Bovenaan