starten met 70 L bak


Soedek

New member
Lid geworden
1 november 2021
Berichten
3
Leeftijd
37
Goeiedag iedereen,

Mijn vrouw en ik willen al best lang een aquarium en zijn al geruime tijd aan het nadenken over het hoe of wat we willen en wat er in moet.
Maar aangezien onze kennis wat dit betreft vrij beperkt is willen we graag jullie mening en advies over wat we tot nu hebben besloten.

We willen heel graag de Nano Scapers Tank van 70L 50x36x39, we zijn ons ervan bewust dat dit een vreemde keuze is, maar omdat de afmetingen perfect voor ons zijn en de de hoeken mooi afgerond zijn willen we toch graag weten wat de mogelijkheden zijn wat dit betreft.

We willen nou niet meteen gaan aquascapen, maar we willen gewoon een mooie Zuid-Amerikaanse bak met,
een stuk of 10 Corydoras pygmaeus
een L-181 (geen idee hoe groot deze worden dus dat blijft nog de vraag) maar misschien toch beter een paar Sewellia lineolata?
2 Antennebaarsjes als dat zou kunnen?
Voor de rest eventueel wat garnaaltjes
Misschien nog een klein schoolvisje zoals de Chili Rasbora.
Wat planten betreft hebben we eigenlijk nog weinig in gedachten maar willen wel graag veel mos.

Verder zijn we nog advies nodig over het filter (de bak komt in de keuken te staan dus we zouden graag een hele stille willen),
aangezien we geen alles in 1 pakket kopen en de bak geen deksel heeft zouden we ook graag willen weten wat voor verlichting hier nu bij moet.
Ons budget is rond de 450 euro.

Graag horen we van jullie wat jullie hiervan denken.
Groetjes Rik en Jannie

 
Leuk formaat bak waar je veel mee kan qua inrichting maar qua bewoners ben je enorm beperkt, qua L-nummers kan er geen enkele in je bak wegens de bak te klein is om ze goed te laten groeien.
De dwergcorydoras Pygmaeus word ook niet blij van dit formaat qua zwemlengte, ondanks dat ze klein zijn (wij kweken ze) zijn het behoorlijk actieve zwemmers (wij hebben ze in bakken van 1 meter zwemlengte)
De antennebaarsjes heb je in tientalle soorten waarbij veel soorten (ramerezies) dermate zijn doorgefokt wegens hun populariteit dat je blij mag zijn als je ze max 3 maanden in leven kan houden

Sorry voor deze negativiteit, mooier kan ik het niet maken
 
Ik ben het met Antje een voor wat betreft de genoemde visje en Antennebaarsjes zijn al vrij moeilijk te houden. Is het niet de overweging waard om een slag groter te nemen van bv 80cm want dat geeft je al veel meer mogelijkheden.
 
Hartstikke bedankt voor de snelle reacties,

Maar de bak staat dus niet ter discussie haha, mijn vrouw wil alleen deze bak dus ik zal de cory's moeten opofferen, wat ik wel echt heel jammer vind want dit was voor mij een must.
Ik wilde eerst de panda maar bij zoo en zo waar we 2 weken geleden om advies zijn gegaan zeiden ze dat in een Nano aquarium alleen de pygmee konden, maar volgens jullie is dat dus ook al niet te doen.
We hebben het nog even besproken en is het misschien een idee om ipv de antennebaarsjes 2 kilivisjes of 2 Scarlett Badis te nemen en ipv 10 cory's er 6 te nemen? 2 Sewellia lineolata en dan geen L-nummers en geen Chili Rasbora
Als het niet kan, kan het niet dan ga ik daar ook niet moeilijk over doen maar ik zou het vreselijk jammer vinden.

Groetjes Rik en Jannie
 
De Pauwooggrondel is ook een leuk visje en ik denk dat die wel kan want dat is geen echte baantjestrekker.
 
Aantal corydoras heeft niks te maken met je bak, het gaat om zwemlengte die ontbreekt dus al neem je 1 corydoras die zwemlengte word er niet meer of minder door
 
Aantal corydoras heeft niks te maken met je bak, het gaat om zwemlengte die ontbreekt dus al neem je 1 corydoras die zwemlengte word er niet meer of minder door
Nee dat is waar, wanhoopspoging :sorry:
 
70 liter is een heerlijk formaat om te scapen en groen te maken.
Heb in de mijne van alles gehad.
Ook corydorassen, ze kweekten zelfs spontaan maar ik ben het eens met bovenstaande opmerkingen. Daarvoor is ie eigenlijk te klein, mijn Cory's hebben nu een veel grotere bak.. Heb er gewone en valse neons in gehad. Ook moeten verhuizen naar een grotere bak.
De meest succesvolle bewoners waren en zijn hier eigenlijk amanogarnalen en guppen.

Mijn tetra's en corydorassen nog in de 70l
20200929_185421.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Die bak lijkt mij idd ook te klein voor jullie plannen mbt fauna. Een grotere bak is uberhaupt veel makkelijker trouwens! De waterwaardes zullen veel minder snel schommelen, daardoor minder algen en gezondere vissen! Die afgeronde hoeken van de Scapers Tank zijn wel mooi trouwens.

Jonge garnalen kunnen makkelijk opgegeten worden trouwens door antennebaarsjes; dusdanig dat de populatie misschien geen stand zal houden.

Doe jezelf een plezier en streef vooral naar eenvoud bij je eerste bak. Niet nu al de grenzen gaan opzoeken dus, met visbestand, lastige (maar mooie) planten* o.id. Geloof me, een simpele bak is al uitdaging genoeg. Maar daar kom je nog wel achter.

Succes en veel plezier!
En kudos dat je niet blind bent gaan kopen, maar om advies vraagt.

*mos is een goede keuze, makkelijk.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan