Starten kweek met Epiplatys huberi


R

Ronald V

Guest
Tot mijn vakantie van afgelopen jaar, had ik een leuke groep met Epiplatys huberi rondhangen in mijn RIO400. Helaas is er tijdens mijn vakantie iets niet goed gegaan en heb ik nu nog slechts een koppeltje over.

Met dit koppeltje wil ik gaan proberen om een kweek te starten in een 60cm bakje.

Graag zou ik wat hulp hiervoor willen van iemand die ervaring heeft met het kweken van deze soort of nabije familie. Zelf heb nog geen ervaring met de kweek van deze en vind op het web wel e.e.a. terug, maar dat is veelal in het Engels en daar kan ik mij wel verstaanbaar in maken, maar begrijpend lezen is een ander verhaal.


Wie wil en kan mij helpen?
 
Kweekbakje lekker voldoen met drijfplanten en sponsfiltertje(of klein mechanisch filtertje) voor lichte oppervlakte beweging en filtratie, goed in laten draaien of "rijp aqua water gebruiken.
Als water ok is dan kan je eerst het vrouwtje erin doen voor een paar dagen. Goed voeren met Artemia en misschien fruitvliegjes. Dan mannetje erbij en goed doorvoeren.(2x daags).

Na een week moppen die aan de oppervlakte blijven drijven. B.v door de wol aan een beetje piepschuim te binden in het aqua hangen. Wekelijks de moppen controleren op de eitjes. Zitten er mooie eitjes in dan na een week het koppel eruit halen en afwachten. Denk na 20 /25 dagen kan je kleintjes aan de oppervlakte zien hangen.

Succes
 
Dat is een mooi gedetailleerd antwoord, hartelijk dank voor deze.

Helaas loop ik al enige vertraging op, daar het bakje (zou ik vandaag gaan ophalen) is gescheurd tijdens het klaar zetten.
 
Oeps, dat is een tegenvaller dus Ronald.
Gelukkig zijn 60cm bakjes overal wel te kooop toch?
 
Haha, ok ik snap hem.
Ik heb er 2 bij de Hornbach gehaald voor 49 euro helemaal compleet. niks mis mee verder hoor.
 
Is niet verkeerd, maar hier helaas geen Hornbach in de buurt.
 
Voor zover ik weet zijn het geen hele makkelijke. Bij mij in de bak leggen ze regelmatig eieren, maar jongbroed heb ik tot heden nog niet gezien. Maar dat kan ook aan de bewoners liggen :p.
 
Ik ga zo een kweekmop in mijn gezelschapsbak leggen. Ik laat nog wel weten of ze zin hebben om er in af te zetten en wat de eindstand is.
 
Nog ene update Ronald?.

Mijn intresse in killi vissen stijgt elke dag sinds ik over geswitcht ben naar WA..
 
Neen, deze moet ik nog starten daar ik druk in de weer ben met het eitjes project:)
 

Terug
Bovenaan