Starten in de zee


Lennard_J

Well-known member
Lid geworden
14 januari 2017
Berichten
243
Leeftijd
33
Hoi allemaal

ik ben al een tijd bezig in de aquarium hobby en heb nu een 400 liter discus aquarium met planten

nu ben ik aan het kijken om een 2de aquarium te starten met zout water
Ik heb geen ervaring met zout
En wil klein beginnen met wat koraal garnaaltjes en misschien wat clown visjes of zo

ik heb mijn oog laten vallen op een fluval evo marine 53 Liter alles in 1 zout aquarium

ik heb geen idee of dit goed is mijn insteek is nu om kennis te maken met het zout water en de koralen
wat heb ik hier voor nodig
 
Ga eerst goed nadenken wat je wil want de Nemo s horen in een grotere bak van minimaal 100-150 liter. Zelf zijn wij gestat destijds met een bak van 80 liter maar dan zijn de mogelijkheden echt beperkt en al snel zijn we naar 170 liter gegaan.
Je goed inlezen is erg belangrijk want het is een hele andere hobby dan zoetwater.
 
Volgens mij zijn zoutwaterbakken een flinke financiële investering..dat is iets waar je wel echt voor moet gaan heb ik altijd het idee. Je kunt niet echt beginnen en gaandeweg ontdekken wat er allemaal bij komt kijken heb ik altijd het idee. Dat is met zoetwater nog wel te doen.
 
Mooi dat je de stap naar zoutwater wilt gaan wagen!

53l is voor zoutwater echt lastig om enigszins stabiel te houden en daardoor zelfs voor iemand met veel ervaring erg lastig. Ik zou adviseren om minimaal een bakje te zoeken van 100l (of meer).
Zoals @jessicapilon ook al gezegd heeft wordt een volwassen Nemo vrouwtje al snel 10cm en heeft het karakter van een hooligan waardoor 53l echt te klein is.

Probeer je goed in te lezen voordat je iets ga kopen en bedenk dat goedkope techniek voor zoutwater meestal nadelen heeft waardoor je het later vaak toch weer wil vervangen (zoals veel geluid produceren, lastig schoon te maken, niet krachtig genoeg, etc).

Succes met de keuzes en stel vooral je vragen.
 
Volgens mij had tuinkabouter een hele goede opmerking hier over pas aan zeewater beginnen als je zonder problemen 100euro per maand kan verbranden ;)
En gelijk heeft ie want man wat een dure maar wel een hele mooi tak van hobby.
En zoals gezegd begin niet te klein want dat loopt vaak uit op een teleurstelling.
 

Terug
Bovenaan